Gå til innhold

Katt med intens separasjonsangst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 katter i ulik alder. "Gamlepus" og "minstepus". 

Jeg skaffet meg "minstepus" fordi "gamlepus" var veldig klengete på meg, og virket ensom. "Minstepus" gikk veldig kjapt overens med "gamlepus". Tok knapt en uke og de sov ved siden av hverandre. 

Det er "Minstepus" som har utviklet seperasjonsangst. Det er virkelig ille. Da på "gamlepus" og ikke meg. "Minstepus" kan ikke være i et annet rom enn "gamlepus". Hvis det er en lukket dør mellom dem får "minstepus" helt panikk. Han krafser og klorer på døren og hyler. Slik har det alltid vært, også før situasjonen beskrevet nedenfor.

Jeg la merke til at "gamlepus" virker å slappe mye mer av når "minstepus" er utestengt. (Er ikke noe jeg gjør med vilje, hender av og til når jeg går på toalettet og lukker døren). Altså: "gamlepus" leker, koser og maler når "minstepus" ikke er der. Med en gang jeg tar på "gamlepus", kommer "minstepus" og "blokker" hånden min vekk fra "gamlepus". Som om han blir misunnlig, eller tenker "MIN". 

"Minstepus" er heller ikke spesielt interessert i meg. Så jeg tenkte at han kanskje ikke trivdes her i leiligheten. Jeg prøvde å omplassere han, hos en som nettopp hadde mistet 1 av sine 2 katter, der den gjenværende katten var svært ensom. (De er alle av samme katterase, og er kjent for å være en sosial katterase).  (Dette stedet var mye større, roligere og han ville i tillegg ha tilgang til en hage)

Personen som tok imot "minstepus" holdt ut med han i 3 uker. Og personen brukte all fritid hjemme med å sitte med "minstepus", strikke, leke, se tv osv. "Minstepus" hylte hele natten, raste ned i vekt, krafset og klorte på dører, pelsen som før var blank ble matt, fettete og rufsete. (Jeg fikk sjokk da jeg fikk han tilbake). "Minstepus" endte opp med å angripe katten hennes. De to kunne spise ved siden av hverandre og sove med en meters avstand, men det var et eller annet som skjedde som gjorde at "minstepus" angrep skikkelig. 

Jeg kommer ikke til å prøve å omplassere minstepus igjen. Skriver her for håper at kanskje noen vet hvordan jeg kan få minstepus til å slappe mer av, og la gamlepus være litt mer i fred? 

De er 5 og 8 år gamle. Og seperasjonsangsten ble ikke akkurat bedre siden jeg prøvde å omplassere minstepus. 

Anonymkode: 0834b...45a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd med feliway? Sånn som du stikker i støplset? Kan være det hjelper, uten at jeg skal si det for sikkert.

Anonymkode: b7e84...958

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...