AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #1 Skrevet 18. april 2020 Hun kommer seg nesten ikke ut. Jeg bor 5 timer unna henne og sliter med dårlig samvittighet. Noen som vet om personer med hjerneslag har rett på gruppetimer med svømmetrening? Finnes dette? Noen som vet? Tror hun hadde hatt godt av det. Anonymkode: e4f38...f19
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #2 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun kommer seg nesten ikke ut. Jeg bor 5 timer unna henne og sliter med dårlig samvittighet. Noen som vet om personer med hjerneslag har rett på gruppetimer med svømmetrening? Finnes dette? Noen som vet? Tror hun hadde hatt godt av det. Anonymkode: e4f38...f19 Min mor (80 år) fikk hjerneslag for to år siden. Hun har fått følgende hjelp: 2 dager i uken med trening hos fysioterapeut på treningssenter (kun hun og han). Hun liker det veldig godt 🙂. Får taxi til og fra. 4 timer i uken med støttekontakt. Drar på kafe, handler, til frisør. De står fritt til å finne på noe. Hjemmehjelp som vasker hver 14 dag. Hjemmesykepleie flere ganger daglig når hun er dårlig, f.eks etter endel fallulykker. Skjønner at det er vondt for deg å bo langt unna. Jeg bor 50 meter unna, og er glad for det, selv om det er mye jobb. Hun kan gå med rullator, men trenger hjelp til mye. Anonymkode: 73501...2ba
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #3 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min mor (80 år) fikk hjerneslag for to år siden. Hun har fått følgende hjelp: 2 dager i uken med trening hos fysioterapeut på treningssenter (kun hun og han). Hun liker det veldig godt 🙂. Får taxi til og fra. 4 timer i uken med støttekontakt. Drar på kafe, handler, til frisør. De står fritt til å finne på noe. Hjemmehjelp som vasker hver 14 dag. Hjemmesykepleie flere ganger daglig når hun er dårlig, f.eks etter endel fallulykker. Skjønner at det er vondt for deg å bo langt unna. Jeg bor 50 meter unna, og er glad for det, selv om det er mye jobb. Hun kan gå med rullator, men trenger hjelp til mye. Anonymkode: 73501...2ba Tusen takk for svar Hun er 50 år. Vet ikke helt om hun hadde likt støttekontakt. Hun hadde nok heller likt at jeg eller mine søsken hadde hjulpet henne, men det er vanskelig. Sliter med dårlig samvittighet hver eneste dag, men kan spørre henne. Hvordan gikk dere frem for å få støttekontakt? Gikk det gjennom kommunen? Hjemmehjelp hadde hun kanskje satt pris på ja. Anonymkode: e4f38...f19
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #4 Skrevet 18. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar Hun er 50 år. Vet ikke helt om hun hadde likt støttekontakt. Hun hadde nok heller likt at jeg eller mine søsken hadde hjulpet henne, men det er vanskelig. Sliter med dårlig samvittighet hver eneste dag, men kan spørre henne. Hvordan gikk dere frem for å få støttekontakt? Gikk det gjennom kommunen? Hjemmehjelp hadde hun kanskje satt pris på ja. Anonymkode: e4f38...f19 Støttekontakt fikk hun gjennom kommunen. Da hun kom hjem etter 4 mnd på sykehus fikk vi et møte med kommunen, ergoterapeut osv hjemme hos henne for å kartlegge behov. Der fikk vi et skjema å fylle ut, og på det skjemaet sto det info om hva hun hadde rett til, bl.a støttekontakt. Hun kommer seg ikke rundt alene, så det er et supert tilbud. Skal brukes for å gi et sosialt liv. Kino, teater, shopping, kafé...... Eller bare at støttekontakten besøker henne. Hun har også TT-kort (gratis taxi for et visst beløp i året), men hun bruker det lite, da hun ikke liker å dra ut alene etter slaget. Kontakt kommunen moren din bor i, så får du nok vite hvilket tilbud de gir 🙂 Anonymkode: 73501...2ba
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støttekontakt fikk hun gjennom kommunen. Da hun kom hjem etter 4 mnd på sykehus fikk vi et møte med kommunen, ergoterapeut osv hjemme hos henne for å kartlegge behov. Der fikk vi et skjema å fylle ut, og på det skjemaet sto det info om hva hun hadde rett til, bl.a støttekontakt. Hun kommer seg ikke rundt alene, så det er et supert tilbud. Skal brukes for å gi et sosialt liv. Kino, teater, shopping, kafé...... Eller bare at støttekontakten besøker henne. Hun har også TT-kort (gratis taxi for et visst beløp i året), men hun bruker det lite, da hun ikke liker å dra ut alene etter slaget. Kontakt kommunen moren din bor i, så får du nok vite hvilket tilbud de gir 🙂 Anonymkode: 73501...2ba Tusen takk Dette visste jeg ikke. Skal snakke litt med mamma, så tar jeg kontakt med kommunen på mandag. Supert Anonymkode: e4f38...f19
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #6 Skrevet 19. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk Dette visste jeg ikke. Skal snakke litt med mamma, så tar jeg kontakt med kommunen på mandag. Supert Anonymkode: e4f38...f19 Mener de sa at alle slagpasienter har rett til tilrettelagt trening. Tror den som regel er med fysioterapeut, men hvis det finnes tilbud om svømming i hennes kommune, så kan hun kanskje få det. Lykke til 💕 Anonymkode: 73501...2ba
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #7 Skrevet 19. april 2020 Dersom hun har en venninne eller liknende som kunne tenke seg å være støttekontakt, så er det mulig å søke om det (slik at denne venninnen kan få betalt). Min mor som hadde hjerneslag gjorde det på den måten etter mange runder med diverse støttekontakter som ikke passet henne (f.eks. ung mann, ei dame med komplett motsatt personlighet, spansk dame som ikke forstod dialekten til min mor osv.). Anonymkode: f5c1c...22e 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom hun har en venninne eller liknende som kunne tenke seg å være støttekontakt, så er det mulig å søke om det (slik at denne venninnen kan få betalt). Min mor som hadde hjerneslag gjorde det på den måten etter mange runder med diverse støttekontakter som ikke passet henne (f.eks. ung mann, ei dame med komplett motsatt personlighet, spansk dame som ikke forstod dialekten til min mor osv.). Anonymkode: f5c1c...22e Oi, da var min mor heldig som fikk full klaff med første støttekontakt 🙂. Men det tok 6 mnd før hun fikk noen. Ikke lett for kommuner å skaffe støttekontakter, dessverre. Så løsningen med en venninne eller slektning er bra 🙂 Anonymkode: 73501...2ba 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå