Gå til innhold

Overgangsalder - tøft for meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir 50 år om noen måneder og har regelmessig mens hver måned men har virkelig begynt merke følgende:

energiløshet og betennelsesfølelse dagene før mens og eggløsning 

søvnvansker og mye nattesvette spes rundt og før mens og eggløsning

hodepine som er blitt mildere i styrke ift før ved pms men som nå er mer langvarig og både før , under mens og dager midt i syklus før eggløsning.

lav selvfølelse dagene rundt mens og eggløsning.

jeg fikk en viktig sjefsjobb og det er mildt sagt vanskelig å kombinere med den helsa mi. Jeg gjør en veldig god jobb, men bruker liksom opp alle krefter på det og når jeg kommer hjem til familien er man så matt og sliten. 

ønsket å prøve østreogenplaster Evt tabletter men fikk nei av min fastlege og fikk ikke engang henvisning til gynekolog! Jeg er bare hos lege annet hvert år eller sjeldnere og føler jo at jeg de få gangene burde bli tatt alvorlig. Fastlegens eneste svar var st jeg var frisk nok bare trengte litt d vitaminer.  Dels argumenterte hun med at jeg fortsatt hadde regelmessig mens og blodprøvene viste ennå ikke helt overgangs alder. Nå må jeg jeg gå privat. Jeg føler at jeg ikke får hjelp fordi jeg ikke ønsker sykmelding, men en slik stilling jeg nå har er svært vanskelig å sykmelde seg i. Må jeg bare tåle å ha disse hormonrundene opptil 2 uker PR måned? Føler nå nesten jeg eldes med rekordfart og klarer ikke engang trene....

uff noen som har samme problem her eller bare Meg som er desperat? Jeg vil takle jobb etc slik jeg gjorde da jeg var ung, men det er kanskje mye å forlange. Trenger jo søvn og har vurdert sovetabletter, men føler mest av altjeg trenger østrogenet...

er jeg eneste på snart 50 som sliter med dette og ikke får hjelp eller får dere andre hjelp ?

Anonymkode: 85875...343

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at østrogenplasteret vil hjelpe? 

Anonymkode: 044dd...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at østrogenplasteret vil hjelpe? 

Anonymkode: 044dd...135

Hører her om noen har erfaring da. Å høre andre kvinners erfaring ift overgangsalder hadde vært topp. Eller østrogen tabletter og erfaring med det.

Skrevet

Foreslår at du bestiller time hos en gynekolog.  Det bør voksne kvinner gjøre med jevne mellomrom uansett.  Østrogen er ikke alltid løsningen, men en gynekolog kan i alle fall gi deg korrekte svar og evt tilby deg noe som hjelper.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Pillarguri skrev:

Foreslår at du bestiller time hos en gynekolog.  Det bør voksne kvinner gjøre med jevne mellomrom uansett.  Østrogen er ikke alltid løsningen, men en gynekolog kan i alle fall gi deg korrekte svar og evt tilby deg noe som hjelper.

Ok Takk forsøkte du østrogen eller har du kommet gjennom uten?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok Takk forsøkte du østrogen eller har du kommet gjennom uten?

Nei, min gynekolog var ikke noen tilhenger av østrogenbehandling.  Jeg hadde riktignok ikke på langt nær så mye plager som du har. Jeg brukte ingen medisiner og hadde ca. 8 år med hetetokter, men ikke de aller verste hetetoktene.  Trengte aldri å skifte sengetøy i løpet av natten, men synes likevel det var plagsomme hetetokter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til en privatpraktisetende gynekolog. Bare tull at vi kvinner skal knegå en fastlege for å få tilgang til en gynekolog. 

Jeg begynte med plaster,  men gikk over til tabletter . Det hjalp meg siden jeg kom i overgangsalderen nåt jeg var ca 47.  

Har brukt tabletter i noen år  oc det fungerer bra for meg. Men vær flink å gå til jevne undersøkelser for å ha kontroll på helsa . Vi tjener på det .. 

Anonymkode: f834e...f65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat likedan, er 45. Har tenkt tanken på å forhøre meg med lege men er ikke kommer dit ennå. 
For egen del må jeg legge inn litt roligere tempo og dempe stresset, litt mer søvn og hvile, yoga. «Grønn mat» hjelper også.

Men det er i grenseland å gå sånn i flere dager, og man må faktisk pushe ganske mye for å bli tatt på alvor for kvinnelidelser. 
Lykke til og del gjerne om du får noe som hjelper.

Anonymkode: 16996...758

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Pillarguri skrev:

Nei, min gynekolog var ikke noen tilhenger av østrogenbehandling.  Jeg hadde riktignok ikke på langt nær så mye plager som du har. Jeg brukte ingen medisiner og hadde ca. 8 år med hetetokter, men ikke de aller verste hetetoktene.  Trengte aldri å skifte sengetøy i løpet av natten, men synes likevel det var plagsomme hetetokter.

Plagene mine er nok en blanding av pms og begynnende overgangsalder, siden jeg fortsatt har mens hver mnd. Bruker jo nesten all kraft på å fungere i jobb, og helt utslitt på hjemmebane. Ikke gøy, så skal bestille meg en privattime hos gynekolog siden jeg ikke fikk henvisning. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå til en privatpraktisetende gynekolog. Bare tull at vi kvinner skal knegå en fastlege for å få tilgang til en gynekolog. 

Jeg begynte med plaster,  men gikk over til tabletter . Det hjalp meg siden jeg kom i overgangsalderen nåt jeg var ca 47.  

Har brukt tabletter i noen år  oc det fungerer bra for meg. Men vær flink å gå til jevne undersøkelser for å ha kontroll på helsa . Vi tjener på det .. 

Anonymkode: f834e...f65

Takk for veldig nyttig svar!! 
 Enig , blir ganske paff av å bli rådet til d vitamin med det symptombilde mitt. Var en vikarfastlege på knapt 30 år også. 

det handler jo om å klare fungere i jobb uten å bli fullstendig utslitt. 

hadde du helt sluttet med menstruasjon da du fikk plaster eller tabletter? Det virker på meg som hun fastlegevikaren mente at det var «farlig» å starte med dette før man var helt ferdig med mensen... skjønner ikke dette helt selv, mange går jo på p piller... 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det akkurat likedan, er 45. Har tenkt tanken på å forhøre meg med lege men er ikke kommer dit ennå. 
For egen del må jeg legge inn litt roligere tempo og dempe stresset, litt mer søvn og hvile, yoga. «Grønn mat» hjelper også.

Men det er i grenseland å gå sånn i flere dager, og man må faktisk pushe ganske mye for å bli tatt på alvor for kvinnelidelser. 
Lykke til og del gjerne om du får noe som hjelper.

Anonymkode: 16996...758

Takk for svar og godt at det ikke bare er meg! 

har også vurdert yoga, men har liksom ikke orket å ta tak siden jeg er såpass utmattet etter jobb...

takk for gode tips skal prøve grønn mat også og håper å få prøvd ut enten østrogenplaster eller tabletter av en gynekolog.

Skrevet (endret)

Jeg har planer om å bruke akupunktur når jeg om noen år kommer i overgangsalderen. Vil helst unngå hormoner! Min akupunktør har hjulpet mange ufrivillige barnløse til å bli gravide, og sier at nåler virker kjempebra mot hormonelle plager som f eks overgangsalder. Så jeg skal prøve det før noe annet.

Endret av Pia Sofia
AnonymBruker
Skrevet

Velger å ha hormonspiral så slipper jeg hele styret med overgangsalder. 

Anonymkode: 3d897...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg litt om scenariene beskrevet i Nina Lykkes bok "Full spredning" der hun snakker om de ulike pasienttyper.

Nesten alle har plager rundt overgangsalder. Dersom legen mistenker at årsaken til dine plager f.eks. henger sammen med en hektisk jobb som krever mye av deg, så er det heller den som må justeres. 

Anonymkode: 04a07...e7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom rett i overgangsalderen etter å ha fjernet eggstokkene som 40-åring (kreft) og kunne naturligvis ikke bruke hormoner. Var så desperat at jeg prøvde en sånn magnet man fester på trusekanten og hadde ingen tro på at den kom til å gjøre noe som helst, men etter en ukes tid innså jeg at åtti prosent av plagene mine var borte. Det er verdt å prøve i alle fall. Tror det finnes mange typer, men min heter Ladycare magnet. Jeg kjøpte også en kjølepute for å ha oppå hodeputen (inni putetrekket) og den hjalp veldig godt mot nattesvette.

Vet at dette er veldig alternativt, men det skader ikke å prøve. Jeg er ikke en "alternativ" person, men hadde liksom ikke noe annet valg ettersom man absolutt ikke anbefaler hormontilskudd til kvinner som har hatt hormonfølsom kreft.

Anonymkode: cd61c...37c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...