Gå til innhold

Corona og kontakt betaling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan butikkene nekte å ta i mot kontanter i coronatidene?

Anonymkode: 11227...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men mange gjør det og det er forståelig.

Men kontanter er tvungent betalingsmiddel her i Norge. Man kan ikke nekte.

Anonymkode: 8bdbf...624

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men noen butikker har nektet å ta imot kontantbetaling også før corona. Om det er lov, vet jeg ikke.

Anonymkode: 8f7d0...11d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En midlertidig nektelse av å ta imot kontanter kan tenkes hjemlet i nødrettsbetraktninger, der hensynet til liv og helse veies opp mot hensynet til effektive betalingsordninger.

Kan du ikke bare betale med kort? 
Det er ikke kjempekult å måtte ta imot noe fra hundrevis av kunder nå om dagen. 

Anonymkode: 78a07...971

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En midlertidig nektelse av å ta imot kontanter kan tenkes hjemlet i nødrettsbetraktninger, der hensynet til liv og helse veies opp mot hensynet til effektive betalingsordninger.

Bruk hansker.

Ta på deg hansker før betaling mottas, ta dem av når veksel er gitt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke når jeg har kontanter. Tok ut en pengepremie og skulle betale varene med de pengene i samme butikk. De nektet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd å bli nektet å betale med kontanter. Trodde ikke det var lov. Har forståelse for at de helst ønsker kortbetaling, men å nekte kontanter? Tror neppe det er så mange som betaler med kontanter, både før corona og spesielt nå. Det var en utrolig pinlig opplevelse da jeg sto i kassen og varene hadde gått gjennom. Hadde kun kontanter, tomt på kontoen min, folk sto bak meg, jeg måtte gå fra varene mine.  Dette var en Kiwi - butikk, så også en Europris - butikk som hadde skilt om at de ikke tok i mot kontanter, da vet man hvert fall om det på forhånd.

Jeg gikk inn i en Rema - butikk etterpå og spurte betjeningen om de tok i mot kontanter, forklarte at det var det eneste jeg hadde nå - så klart ingen problem sa han. Så jeg fikk heldigvis handlet det jeg skulle. 

Anonymkode: 451b3...60f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har opplevd å bli nektet å betale med kontanter. Trodde ikke det var lov. Har forståelse for at de helst ønsker kortbetaling, men å nekte kontanter? Tror neppe det er så mange som betaler med kontanter, både før corona og spesielt nå. Det var en utrolig pinlig opplevelse da jeg sto i kassen og varene hadde gått gjennom. Hadde kun kontanter, tomt på kontoen min, folk sto bak meg, jeg måtte gå fra varene mine.  Dette var en Kiwi - butikk, så også en Europris - butikk som hadde skilt om at de ikke tok i mot kontanter, da vet man hvert fall om det på forhånd.

Jeg gikk inn i en Rema - butikk etterpå og spurte betjeningen om de tok i mot kontanter, forklarte at det var det eneste jeg hadde nå - så klart ingen problem sa han. Så jeg fikk heldigvis handlet det jeg skulle. 

Ville meldt inn hendelsen til butikksjefen, da dette antageligvis er et påfunn fra en vrang ansatt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan butikkene nekte å ta i mot kontanter i coronatidene?

Nei, ingen har forbydt kontanter, da kan ikke butikker nekte. Jobber i en Coop butikk, hadde jeg nektet å tatt i kontanter, hadde jeg fått refs. Mange eldre eller rusmisbrukere går kun med kontanter, fordi de ikke kan bruke kort.

Anonymkode: e75dc...87f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville meldt inn hendelsen til butikksjefen, da dette antageligvis er et påfunn fra en vrang ansatt. 

Ja, det skal jeg jammen gjøre! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å lage storm i et vannglass. Hvis den ansatte har gitt ut pengepremien, men ikke tar i mot kontanter, så er det nok retningslinjer fra høyere hold. 

Kanskje den ansatte har misforstått noe. 

skal du kontakte ledelsen, så burde du spørre,saklig, om hvordan de forholder seg til kontant betaling. 
Greit å sjekke fakta før du hugger hodet av noen. 

Anonymkode: e41c3...d21

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Snakk om å lage storm i et vannglass. Hvis den ansatte har gitt ut pengepremien, men ikke tar i mot kontanter, så er det nok retningslinjer fra høyere hold. 

skal du kontakte ledelsen, så burde du spørre,saklig, om hvordan de forholder seg til kontant betaling. 

Man skal følge loven og man plikter å ta imot kontanter. 

Butikksjefen ønsker nok ikke at de med kontanter blir avvist og at omsetningen er lavere enn den kunne vært.

Har man ikke tilgang på hansker ved kassa får man vaske seg etter kontant betaling. 

Men å nekte? Nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hæ? Jeg har da ikke tenkt å hugge av hodet på noen som helst? Noen anbefalte meg å kontakte ledelsen, har da på ingen måte tenkt å være vemmelig :)  I min sak var det ikke snakk om pengepremie, bare at jeg ikke hadde noe annet enn kontanter.

• Liker 2
Skrevet

Mange butikker som ikke tar imot penger i denne tiden, dette er pga smittevern. Om man bruker hansker har selvfølgelig ikke noe for seg, er det smitte på pengene blir smitten der i i dagevis. Om man deler ut veksel av disse pengene sprer det seg.

Respekter heller retningslinjene og de ansatte i butikkene som jobber i en veldig utsatt situasjon. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått beskjed av ledelsen at vi ikke får ta i mot kontanter. Vi har derfor heller ikke kontanter i kassa. Dette er for å beskytte oss og kundene våre. 

Anonymkode: 98ad0...670

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke poenget med å trasse med dette akkurat nå? Disse folka er på jobb hver dag for oss, og blir utsatt for smitterisiko. Og så skal vi presse oss til å betale med kontanter, og attpåtil klage?

Heia Norge! 

Anonymkode: cef81...4d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar imot kontanter på jobb. Jeg bruker hansker. Jeg bruker ekstra lang tid på å ta på meg hanskene skikkelig slik at jeg slipper å være borti kontantene i det hele tatt. Kunden får vente, selv når de blir sure fordi jeg tar på meg hansker.
At noen er så dum at de ønsker å bruke kontanter får bli opp til dem.
Jeg leverer gjerne tilbake gamle fru Hansen sine småpenger, som sto og hostet på de før hun leverte de til meg, til neste mann som betaler med kontanter. 
Vi vasker ikke pengene. Vi desinfiserer dem ikke. De er skitne og kan overbringe smitte.
DERFOR oppfordres folk til å betale med kort, for både deres egen sikkerhet og andres.

Hvorfor tror dere egentlig at så og si alle butikker oppfordrer til bruk av kort og noen nekter å håndtere kontanter?
Fordi vi bare vil være vanskelige med dere kunder eller tror dere at det kanskje ligger en grunn bak?
Er vi alle så veldig glade i å krangle med kunder som skal bruke kontanter fordi "det er gyldig betalingsmiddel og jeg har rett til å betale med det om jeg vil"?
Syns butikker det er moro når folk skal ringe politiet fordi vi nekter de å få betale med kontanter fordi det er deres rett å gjøre? (Og ja, de ringer også)

Nå har jeg forståelse for at endel kun har kontanter, at de ikke har noe annet valg, men gjør i det minste som oss, bruk hansker når du håndterer de skitne kontantene slik at du slipper å bli smittet i det minste..

Anonymkode: ffb62...603

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever ikke TS som å trasse, ei heller å lage storm i et vannglass. Hen spør om det er lov å nekte å ta i mot kontanter, ser ikke at noen innlegg krever å betale med kontanter "for jeg gjør som jeg vil". Mitt innlegg hvor jeg ble nektet og ikke hadde noe annen mulighet er heller ikke for å trasse. 

Som jeg skrev forstår jeg at butikken oppfordrer til kortbruk nå om dagen, og det gjør jeg alltid når jeg kan. Men å oppfordre er ikke det samme som at man kan nekte å ta i mot. Kan godt være at det vil komme en hjemme om kun kort, men enn så lenge , så vidt jeg vet nå, kan de ikke nekte å ta i mot. 

Så bare innlegget som et spørsmål som hen fikk svar på (vil jeg tro). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta kontakt med butikksjefen på den aktuelle butikken 

• Liker 2
  • Opprett ny...