Gå til innhold

Melklomper i saus!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ALLTID melklumper i sausen. Jeg har laget en litt tykk saus så nå nytter det ikke å sile den slik jeg pleier, den er godt innkokt. Jeg plukket ut klumpene jeg så, og spiser resten (regner med det ikke er farlig?!). 

Men tips til hvordan få saus uten klumper?

Anonymkode: 2dfe9...70b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt mel i av gangen. Røre. Røre. Røre x 10.000 omdreiinger i minuttet i fem timer. :lur: Som en start. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruke sikt og sikte i melet, under omrøring?

Anonymkode: fbfc0...c0d

Skrevet (endret)

Rør smør og mel GODT sammen og tilsett litt og litt væske. For hver gang du tilsetter væske skal sausen røres til den er klumpfri. Man får klumpete saus om man har for mye væske om gangen eller ikke rører nok mellom hver gang

Endret av altflyter
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruke sikt og sikte i melet, under omrøring?

Anonymkode: fbfc0...c0d

Det har ingenting å si i en saus. Man må røre godt og lenge mens man gradvis tilsetter væske. Sikt vil ikke bety noe fra eller til

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker utelukkende maizenna som tykner, da jeg synes mel er noe herk å jobbe med i saus. 

Anonymkode: 13619...637

Skrevet

Melklumper kan også knuses helt med ei skje gjennom ei tynnmasket sil og røres videre ut i sausen igjen,
men jeg holder fast på at røringen er størsteparten av jobben i starten. Må tas på rammeste alvor.
Premien er saussmakingen etter en stund. Da er det klokt å ha laget MASSE saus
                                                                                              så det blir litt igjen til middagen. :mynona:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje i for mye mel i forhold til smør? Jeg pleier å lage den jevningen sånn at det blir en glatt masse først. Blir den «smuldrete» kan det være vanskelig å få sausen helt glatt merker jeg også. 

Har så i væsken litt og litt etterhvert som sausen tykner, og rører godt hele tiden.

Anonymkode: 14209...4f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ALLTID melklumper i sausen. Jeg har laget en litt tykk saus så nå nytter det ikke å sile den slik jeg pleier, den er godt innkokt. Jeg plukket ut klumpene jeg så, og spiser resten (regner med det ikke er farlig?!). 

Men tips til hvordan få saus uten klumper?

Anonymkode: 2dfe9...70b

Hvordan lager du saus da? Om du starter med smør og mel er hemmeligheten å tilsette væske litt og litt og røre godt. Om du bruker mel til å jevne en flytende base (melk, kraft e.l.) må du lage jevning ved å blande ut melet i kald væske før du tilsetter det i den varme. Rist gjerne jevningen i et tomt syltetøyglass e.l. for å få ut klumpene. (Mel her kan bety både hvetemel, potetmel og maizenna.)

Anonymkode: 3f1e4...05e

• Liker 1
Skrevet

Blant melet ut i kald væske som du igjen rører ut i sausen. Det pleier jeg å gjøre. Hvis du har mel rett i varm eller kokende saus blir det lett klumper. 

Skrevet

Røre, røre, røre...og vispe, vispe, vispe.

Og når alt er jevnt...putre i ti minutter for å få vekk melsmaken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bruke ganske mye mel ifl smør, uten at det blir problematisk :) trikset er som flere sier, spe på med væske, så røre, røre, røre! (Med en visp selvsagt). 

Så spe på mer væske, røre, mer væske, røre, osv. :)

Anonymkode: 49924...358

Skrevet

Hvis du bruker for mye mel i forhold til smør så klumper den. Det kan den også gjøre hvis du har i for mye væske om gangen, alltid røre og la sausen tykne før man har i mer væske i starten 😅

• Liker 1
Skrevet

Mine bestemødre "shaket" ut jevning til saus (mel, melk/kraft/annen væske ) i en greie fra Tupperware...

(ja det fantes den gangen, og...)  ...form som et høyt longdrinkglass med lokk.   *risteristeriste*... så mekke saus og vispe hele tiden.  Aldri en klump.    :nigo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker nok for mye mel i forhold til smør. 

Anonymkode: 6ccb3...133

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Mine bestemødre "shaket" ut jevning til saus (mel, melk/kraft/annen væske ) i en greie fra Tupperware...

(ja det fantes den gangen, og...)  ...form som et høyt longdrinkglass med lokk.   *risteristeriste*... så mekke saus og vispe hele tiden.  Aldri en klump.    :nigo:

Sånn har jeg! Arvegods!! Funker fjell!! 

Anonymkode: 1c170...97b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn har jeg! Arvegods!! Funker fjell!! 

Anonymkode: 1c170...97b

Nettopp. De gamle visste hva de gjorde.   😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må bare spe og spe. Akkurat som når man lager pannekaker, vafler og alt annet som inneholder mye væske. Starte med mel og smør (i saus), få det klumpfritt og ha i litt og litt væske. Røre det glatt mellom hver runde. Ha en god visp. Handler kanskje mest om tålmodighet?

Anonymkode: cb6c1...2ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...