Gå til innhold

Venninne som kritiserer maten min. Lei!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninna mi er syltynn fordi hun ikke er sulten eller bryr seg om mat. Maten jeg får hos henne er nitrist, men jeg sier så klart bare takk og spiser. Selv elsker jeg å lage mat og eksperimente med mye forskjellig. Når jeg spiser, så må hun kommenter eller skrive æææsj, 🤢 og andre negative ting. Jeg er så lei! Synes alle over fire år bør klare å holde kjeften sin selv de ikke liker maten andre spiser. Har sagt fra noen ganger at jeg ikke vil høre det, men det går ikke lenge før hun er igang igjen. Nei, det er ikke aktuelt å kutte henne ut. Men tips til hva jeg kan gjøre eller si? 

Anonymkode: f855f...eba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at det er en form for humor det at hun sier æsj og annet negativt? Men hvis hun ikke hører etter selv når du har sagt du ikke liker det, bør hun respektere det. Klarer hun ikke slutte med det når du sier ifra, gi henne litt av samme mynt tilbake så lærer hun kanskje? Hva med å sinoe negativt og æsj tilbake til henne med noe som det hun bryr seg om og liker, og så får du henne til å reflektere over det med å si at, f.eks "akkurat sånn har jeg det når du sier det til meg"

Trur dere er gode venner, selv om det er litt som dette :) Men vennekrangler har alle, det er sunt

Anonymkode: 2ded9...99d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere står tydeligvis langt fra hverandre når det gjelder mat.

Da hadde jeg droppet å lage mat til hverandre. Jeg har mange venninner der vi står langt fra hverandre når det gjelder mat, men vi kan trene sammen, gå tur sammen, på kino, møtes for et glass. 

Anonymkode: 2ea42...b81

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det å si æsj om andres mat er dårlig oppførsel. Du spiser den jo selvsagt fordi du liker den og hun ødelegger matgleden med slikt snakk. 

Anonymkode: 8a99d...d3d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun kommenterer eller skriver æsj.. må du dele eller vise henne maten din hvis reaksjonene hennes plager deg sånn da? Du har prøvd å si ifra,det gikk ikke...du vil ikke kutte henne ut. Hvis hun ikke vil slutte må du slutte,for å slippe reaksjonene som går innpå deg.

 

Anonymkode: 36283...1ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at det er en form for humor det at hun sier æsj og annet negativt? Men hvis hun ikke hører etter selv når du har sagt du ikke liker det, bør hun respektere det. Klarer hun ikke slutte med det når du sier ifra, gi henne litt av samme mynt tilbake så lærer hun kanskje? Hva med å sinoe negativt og æsj tilbake til henne med noe som det hun bryr seg om og liker, og så får du henne til å reflektere over det med å si at, f.eks "akkurat sånn har jeg det når du sier det til meg"

Trur dere er gode venner, selv om det er litt som dette :) Men vennekrangler har alle, det er sunt

Anonymkode: 2ded9...99d

Nei, det er ikke humor. Hun synes mat som er bittelitt utenfor hennes tre faste, smakløse retter er kvalmt. 

Anonymkode: f855f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at det å si æsj om andres mat er dårlig oppførsel. Du spiser den jo selvsagt fordi du liker den og hun ødelegger matgleden med slikt snakk. 

Anonymkode: 8a99d...d3d

Ja, det er nettopp det hun gjør. Jeg mister nesten matlysten, og jeg synes det er dårlig oppførsel for noen over fire år å holde på sånn. 

Anonymkode: f855f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du ut bilder i sosiale medier? Stort sett synes jeg også dette ser kvalmt ut, og prøver å unngå å følge folk som gjør det. Kosthold er personlig, mener jeg, hvis du ikke vil ha kritikk så ikke del heller. Folk har ALLTID en mening om mat, tro meg!

Anonymkode: b1087...21e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere står tydeligvis langt fra hverandre når det gjelder mat.

Da hadde jeg droppet å lage mat til hverandre. Jeg har mange venninner der vi står langt fra hverandre når det gjelder mat, men vi kan trene sammen, gå tur sammen, på kino, møtes for et glass. 

Anonymkode: 2ea42...b81

Jeg lager ikke mat til henne, nei. Men nå er lite hjemme hos meg. Men om jeg bare sitter og spiser noe jeg har tatt med, så sier hun æsj og lurer på om jeg snart er ferdig med den ekle maten min. 😳 Kjenner ingen andre som holder på slik. 

Anonymkode: f855f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legger du ut bilder i sosiale medier? Stort sett synes jeg også dette ser kvalmt ut, og prøver å unngå å følge folk som gjør det. Kosthold er personlig, mener jeg, hvis du ikke vil ha kritikk så ikke del heller. Folk har ALLTID en mening om mat, tro meg!

Anonymkode: b1087...21e

Nei, stort sett ikke. Hun sitter vanligvis og kommenterer maten min rett over bordet. 
Og selv har hun altså den stusslige maten jeg får servert men jeg sier ikke ææææsj så kvalm mat du serverer for det.  

Anonymkode: f855f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke humor. Hun synes mat som er bittelitt utenfor hennes tre faste, smakløse retter er kvalmt. 

Anonymkode: f855f...eba

Virker som hun sliter med spiseforstyrrelse... men da kan det være noe som er galt oppi hue og hun trenger antakeligvis profesjonell hjelp.

Anonymkode: 2ded9...99d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virker som hun sliter med spiseforstyrrelse... men da kan det være noe som er galt oppi hue og hun trenger antakeligvis profesjonell hjelp.

Anonymkode: 2ded9...99d

Nei, det har hun helt sikkert ikke. Men hun er veldig uinteressert i mat og spiser bare for å leve. 

Anonymkode: f855f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du egentlig at det er fat shaming hun driver med, siden du kommenterer at hun er syltynn? 

Anonymkode: b1087...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du egentlig at det er fat shaming hun driver med, siden du kommenterer at hun er syltynn? 

Anonymkode: b1087...21e

Nei, ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: f855f...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget dessert som hun med avsky kommenterte at så ut som diaré. Så da mistet jeg helt matgleden og lysten på å spise det selv også. 🤭 Til tross for at det var godt. For jeg kan lage mat, det kan ikke hun. Og ingen andre ville påstått det samme. Det er hun, ikke meg. Men jeg blir lei, lei meg og sur. 

Anonymkode: f855f...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare si det direkte til henne. «Vet du, når du kommenterer maten min på den måten, så mister jeg matlysten, i tillegg til at jeg blir irritert og lei meg. Du er nødt til å slutte med det, ellers kan vi ikke spise sammen. « 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker også som en annen her, at det høres ut om en type spiseforstyrrelse. Det behøver ikke være utslag i sult, men jeg synes hun virker misunnelig på maten din. Jobber på avd for spiseforstyrrelser, har flere pasienter som forteller at de kan kommentere på maten til andre, synes det er ‘ekkelt’ osv, selv om de egentlig kunne tenkt seg å spise det selv. 
 

Anonymkode: ca76e...142

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett salatblad, legg det på en tallerken, ta foto, legg det ut på SoMe og tagg henne. Skriv «værsegod, er dette bra nok?»

Anonymkode: eed48...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mollie skrev:

Du må jo bare si det direkte til henne. «Vet du, når du kommenterer maten min på den måten, så mister jeg matlysten, i tillegg til at jeg blir irritert og lei meg. Du er nødt til å slutte med det, ellers kan vi ikke spise sammen. « 

Ja. Jeg har sagt det noen ganger i en streng tone. Men så begynner hun igjen etter en stund. Mulig jeg bare må fortsette med det. At voksne folk ikke skjønner! 

Anonymkode: f855f...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ett salatblad, legg det på en tallerken, ta foto, legg det ut på SoMe og tagg henne. Skriv «værsegod, er dette bra nok?»

Anonymkode: eed48...b1a

Hahaha! 😁

Anonymkode: f855f...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...