Gå til innhold

Billig OG sunn middag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det?

Jeg trenger tips, mange tips, til billige middager som også er noenlunde næringsrike og sunne.

Er jo billig med masse pasta, bittelitt kjøtt og grønnsaker f.eks, men ikke veldig næringsrikt..

Vet jo at bønner, linser, kikerter osv er bra, problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg bruker det, til hva, og hvordan jeg tilbereder det.

Anonymkode: 809c2...3d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rema har mange på hjemmesiden sin 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ta det fra en eks veganer. Du trenger ikke bønner, linser osv noe særlig. Er det ikke tilberedt skikkelig er de gift for kroppen.

Kos deg med kjøtt, fisk og pasta. Om du absolutt vil ha bønner og linser, kjøp de som er ferdig i boks som kun trenger å skylles og blandes in  i retten og varmes opp. Kan enkelt blandes inn med pasta, fisk, kjøtt, tomasuppe osv.

Anonymkode: 04f87...ee3

• Liker 3
Skrevet

Ta utgangspunkt i at grønnsaker er hovedmåltid. Gå alltid for det først I butikken, så tar du «tilbehør» med kylling eller annet kjøtt ved siden av. Billig og sunt. Eller lag wok som er billig og enkelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det?

Jeg trenger tips, mange tips, til billige middager som også er noenlunde næringsrike og sunne.

Er jo billig med masse pasta, bittelitt kjøtt og grønnsaker f.eks, men ikke veldig næringsrikt..

Vet jo at bønner, linser, kikerter osv er bra, problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg bruker det, til hva, og hvordan jeg tilbereder det.

Forslaget ditt er glimrende. Bytt ut pasta med linser (røde, grønne eller brune). Linser er veldig enkle å behandle. Du kjøper dem tørre i en asiabutikk (det er som regel aller billigst) og bare skyller dem før du heller dem i gryten og koker dem sammen med resten av gryten.

Når du er i asiabutikken så kjøper du med deg en dunk eller to med karripasta. Gjerne en rød og en grønn.

Den røde bruker du til gryter med tomat, den grønne til gryter med mye grønne grønnsaker (det har mest å gjøre med hvordan gryten skal se ut).

Her har jeg brukt grønn karripasta og gurkemeie som jeg freste i olje før jeg tilsatte hakket løk og hvitløk, grovraspet ingefær (ganske mye), en rød spisspaprika i biter, en god håndfull sukkerter (belger) i biter, blomkål og brokkoli. Lot det frese lett, tilsatte sånn omtrent 2 - 2,5 dl grønne linser(tørre linser som bare var skylt under vann) og 1 liter vann og 1 terning grønnsakbuljong.

Du kan ha i terninger av søtpotet, biter av kylling, scampi (eller som meg: de gjenværende wienerpølsene fra påsken :fnise:)

Når linsene er kokt (sånn 20-30 minutter) så hadde jeg oppi fersk spinat og saften av 1 lime. 

Grønn linsegryte med pølse.jpg

Anonymkode: 7b4bb...571

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det fra en eks veganer. Du trenger ikke bønner, linser osv noe særlig. Er det ikke tilberedt skikkelig er de gift for kroppen.

Kos deg med kjøtt, fisk og pasta. Om du absolutt vil ha bønner og linser, kjøp de som er ferdig i boks som kun trenger å skylles og blandes in  i retten og varmes opp. Kan enkelt blandes inn med pasta, fisk, kjøtt, tomasuppe osv.

Hvorfor er bønner og linser gift for kroppen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at TS skal bruke penger på å kjøpe ferdig kokte liner i en boks når linser er tilgjengelig i asiabutikken for 20 kroner/kg i tørr utgave og de hermetiske koster 14 kr for en boks på 180 gram hos Kolonial? 

Det trenges ikke mastergrad for å koke hverken bønner eller linser. Og lektiner forsvinner ved bløtlegging og koking.

• Liker 2
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Forslaget ditt er glimrende. Bytt ut pasta med linser (røde, grønne eller brune). Linser er veldig enkle å behandle. Du kjøper dem tørre i en asiabutikk (det er som regel aller billigst) og bare skyller dem før du heller dem i gryten og koker dem sammen med resten av gryten.

Når du er i asiabutikken så kjøper du med deg en dunk eller to med karripasta. Gjerne en rød og en grønn.

Den røde bruker du til gryter med tomat, den grønne til gryter med mye grønne grønnsaker (det har mest å gjøre med hvordan gryten skal se ut).

Her har jeg brukt grønn karripasta og gurkemeie som jeg freste i olje før jeg tilsatte hakket løk og hvitløk, grovraspet ingefær (ganske mye), en rød spisspaprika i biter, en god håndfull sukkerter (belger) i biter, blomkål og brokkoli. Lot det frese lett, tilsatte sånn omtrent 2 - 2,5 dl grønne linser(tørre linser som bare var skylt under vann) og 1 liter vann og 1 terning grønnsakbuljong.

Du kan ha i terninger av søtpotet, biter av kylling, scampi (eller som meg: de gjenværende wienerpølsene fra påsken :fnise:)

Når linsene er kokt (sånn 20-30 minutter) så hadde jeg oppi fersk spinat og saften av 1 lime. 

Den så veldig god ut, og jeg tenker at den ville blitt enda bedre hvis du ghadde hatt en boks kokosmelk i tillegg til alt det andre digge du har oppi. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Den så veldig god ut, og jeg tenker at den ville blitt enda bedre hvis du ghadde hatt en boks kokosmelk i tillegg til alt det andre digge du har oppi. ;)

Tanken var der, men plassen i gryten var der ikke :fnise: 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tanken var der, men plassen i gryten var der ikke :fnise: 

Sånn er det noen ganger, og jeg er sikker på at det ble godt uten også! 😄 Var bare en tanke som slo meg da jeg leste oppskriften.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det?

Fiskekaker, fiskepinner, poteter, frosne grønnsaker, frosne torskeblokker, nakkekoteletter, nudler, wienerpølser/grillpølser... 

Anonymkode: dc888...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...