garfunkel Skrevet 20. mai #1422 Skrevet 20. mai Tradegy skrev (6 timer siden): Det er sant at voksne mennesker har rett til å leve slik de ønsker. Men når noen deler mye om dårlig helse, søvnmangel og smerter – uten tegn eller vilje til å forbedre situasjonen – så er det naturlig å undre seg, spesielt når de legger det ut offentlig. Det handler ikke om å blande seg unødig i andres liv, men om å reflektere rundt hva som hjelper. På sett og vis, er det å vise omsorg. Det er ikke kritikk – det er menneskelig å reagere når man ser noen som sliter og tilsynelatende står fast. Bra skrevet. Pia er jo i en situasjon hvor hun får hjelp til å finne ut av hva hun klarer og ikke. Klager over vond kropp, og så ligger hun året rundt på en sofa som ikke engang er sovesofa. Hvorfor, jo fordi hun bor i en trang leilighet som nå er okkupert av en søster med enda større helseutfordringer samt en unge 50% som krever sitt. Hun har blitt skvist ut i stua i sitt eget hjem og de alle påstår at dette er helt topp. Å spørre oss hvorfor vi legger oss borti deres boforhold er teit å si når de legger ut livet sitt på nett daglig. Er jo åpenbart at her må noe gjøres rundt bosituasjon ganske kjapt. 6 6
Petrine12 Skrevet 20. mai #1423 Skrevet 20. mai Trur lite på disse helseutfordringene. Det stoppa jo ikkje damene fra noke dei vi. Tar ikkje smertestillende og ingen oppfølging fra lege eller fysio. Tippa det er meir psykisk med begge to. G er jo ikkje til terapi no, men det går vist heilt fint. Det er veldig tydelig at P ikkje har godt av å bu slik. Vekta er berre ein ting. 6
Petrine12 Skrevet 21. mai #1424 Skrevet 21. mai Korleis i alle dage kan G sitte på sofaen ein heil dag og planlegge at mora skal stikke å skifte dekk på bilen dagen etter? I slutten av mai🤣 6
Flowers Skrevet 21. mai #1425 Skrevet 21. mai Petrine12 skrev (3 minutter siden): Korleis i alle dage kan G sitte på sofaen ein heil dag og planlegge at mora skal stikke å skifte dekk på bilen dagen etter? I slutten av mai🤣 Nei, da hun tenkte ikke en heil dag😂 en god tanke var det.
*Blåbær* Skrevet 21. mai #1426 Skrevet 21. mai Også var det dette med å ta ansvar for eget liv, mye ville blitt betydelig bedre om de la om kosten, begynte å gå litt turer/trene, samt sove i ordentlig seng som flere har nevnt. Det er en kjent sak at smerter og dårlig psykisk helse som angst og depresjon forverres av overvekt og dårlig kosthold. Men smerten er kanskje ikke hovedårsaken til at de ikke jobber hvis de ikke tar smertestillende? 3
Miss perfect Skrevet 21. mai #1427 Skrevet 21. mai (endret) Det er nok mye vondt i vilja også hos damene. Klart det er mer behagelig å gå hjemme i pysjen, filme, shoppe m mamma og så hoppe inn i pysj igjen og sitte i sofaen og se på serier. Finner det merkelig at Guro bare ga opp traumebehandling pga noen endringer som hun ikke følte passet henne. Hun som har sagt så lenge at hun trenger hjelp og var godt i gang. Lurer på hva utfallet av møtet til Pia ble, hun var jo så nervøs.. skal jeg tippe så dreier det seg ikke om økning i antall timer å jobbe ihvertfall. Og ja, skjønner heller ikke hvorfor de ikke får tak på en seng som Pia kan sove i når ungen ikke er der. Men det blir vel som med alt annet, en vane å sove på sofaen så da bare blir hun der. Endret 21. mai av Miss perfect 1 6
Flowers Skrevet 21. mai #1428 Skrevet 21. mai I går var Pia på et nytt møte. Kanskje hun skal jobbe litt mer. Hun trives så godt på butikken. Guro har nok med helsa si og M. 1
Tradegy Skrevet 21. mai #1429 Skrevet 21. mai Miss perfect skrev (3 timer siden): Tviler sterkt på at hun skal jobbe mer. Men håper jo jeg tar feil. 😊 Guro må ta tak i helsa si, det hun må gjøre. Og ungen har hun bare annenhver uke, så å si at hun har nok med helsa si og ungen kan jeg bare ikke helt forstå hva du mener med. Nei, vanskelig å motivere seg med Snorkfrøken på sofaen ventende hjemme Så om det blir endringer, går det nok heller tilbake enn fremover for P i kapasitet... Det er virkelig to ulike verdener å se jentene hjemme og på ferie. I London spratt de fra sted til sted, så hestehalen galopperte. Kledde seg fint og var positive. Miss those days 3
Smurfii Skrevet 21. mai #1430 Skrevet 21. mai Fatter ikke hvordan de klarer å finansiere alle desse turene sine frem og tilbake! Sparer de inn på å kjøpe masse jalla dritt?(de kjøper jo ting i hytt og pine bare for gøy🤦🏼♀️) 1
Petrine12 Skrevet 21. mai #1431 Skrevet 21. mai Smurfii skrev (43 minutter siden): Fatter ikke hvordan de klarer å finansiere alle desse turene sine frem og tilbake! Sparer de inn på å kjøpe masse jalla dritt?(de kjøper jo ting i hytt og pine bare for gøy🤦🏼♀️) P har blitt bedre på det der! Ho rydda meir når ho var åleine og kjøpte mindre unødvendig.G kjøpe noke dill konstant.
Smurfii Skrevet 21. mai #1432 Skrevet 21. mai Petrine12 skrev (42 minutter siden): P har blitt bedre på det der! Ho rydda meir når ho var åleine og kjøpte mindre unødvendig.G kjøpe noke dill konstant. ja, det er sant, men de må finne en balanse.
Miss_Sunshine* Skrevet 21. mai #1433 Skrevet 21. mai Jeg tviler ikke på at både Pia og Guro har helseutfordringer som hindrer de i å stå i 100% jobb, men jeg synes London-vloggene var et fint eksempel på at de har havnet i en veldig destruktiv nedadgående spiral. Jeg sliter selv med sterke kroniske smerter og vet alt om hvor lett det er å ligge i pysjen i senga og se på tv (og noen ganger så er det det eneste som hjelper), men jeg har også lært hvor mye det faktisk gjør å stelle seg litt, og å være i aktivitet så fremt det er mulig.Det er jo en gang slik at jo mer tid man har til å sitte og kjenne på vondter og plager, jo verre blir det. Jeg ser de fleste andre her inne observerte det samme som meg under London-vloggene; nemlig at de var jo som to helt andre mennesker under turen, og det tror jeg rett og slett har å gjøre med at det ikke var så mye tid til å kjenne på diverse smerter. Etter min mening så har det blitt betraktelig mer sofasliting og tv-titting bare siden jul - hvor er de om bare et år fram i tid hvis det fortsetter sånn? Jeg håper inderlig at noen i deres nærhet tør å ta det opp med dem, og hvor viktig det faktisk er å ta tak i det før det er for sent. Jeg tviler sterkt på at de får den åpenbaringen selv, dessverre. 5
Kvinneforkjemper1 Skrevet 21. mai #1434 Skrevet 21. mai Det jeg reagerer på er at de klager på så mye vondt i kroppen og psykiske plager (dårlige dager og traumer osv) men at de ikke gjør NOE for å behandle det. Ingen av de trener eller så mye som beveger seg lenger enn til kjøleskapet, og G som sluttet i terapi ifølge dere andre i tråden her, det er jo åpenbart selvdestruktivt at de bare sitter i pysjen hele dagen uten å gjøre noe som helst. Lyst eller ikke, man bør få rumpa opp av sofaen, spesielt når de ikke jobber eller har noe annet som tar opp tiden deres de dagene sønnen ihvertfall ikke er der. Ikke én gåtur, ikke én treningsøkt og ikke én terapitime, tror de at alt sammen går over av seg selv??? ingen kan redde de uten at de bruker egen vilje for å starte opp en bedre livsstil. De har absolutt ingen unnskyldning, dersom P feks har vondt i beina er det bare å ta en arm og rygg-økt på et treningssenter feks. 6 2
Zidji Skrevet 21. mai #1435 Skrevet 21. mai Lurer på hva eventuelle Navansatte etc tenker viss de følger med på vloggene deres. De må jo bli litt oppgitt. 5
Petrine12 Skrevet 21. mai #1436 Skrevet 21. mai Skjønna dei har lite lyst å gå i badedrakt,men basseng hadde nok passe disse to👌 2 1
jukkapalme Skrevet 21. mai #1437 Skrevet 21. mai De bør bevege seg mer, ja. Pia går i det minste litt når hun går til jobb, men vet ikke hvor langt det er å gå. Jeg har selv enorme smerter i foten etter et svært komplisert ankelbrudd i vinter. Måtte operere 3 ganger før det ble bra nok. Må kanskje ta en 4.operasjon også for å fjerne metall som skaper trøbbel. Går en tur i skogen hver dag, både på skogsvei og i terrenget. Klarer ikke gå så veldig langt enda, for foten er fortsatt under opptrening, men litt er mye bedre enn ingenting og jeg merker at foten har godt av det, selv om det sprenger veldig etterpå. Sliter med depresjon også og har aldri vært så deprimert som de 3,5 mnd jeg ikke kunne gå. Går også hos fysioterapeut hver uke, hadde ikke klart dette uten han. Så ja, jeg kan skrive under på at bevegelse er uhyre viktig. Både for kropp og sjel. Så, ja, de må komme seg ut å bevege seg. Skjønner ikke helt den pysjgreia deres jeg heller. Hadde aldri orket å gå hele dagen i pysj. Tror aldri noensinne jeg har sett twinsa i jeans. Men liker de ikke jeans finnes det jo mange pene, komfortable bukser. Linbukser og vide, myke dressbukse-aktige bukser f.eks. Bukser som ser ut som dressbukser, men som er mykere. Det har jeg brukt mye disse månedene. Og jazzbukser. Men har Guro sluttet i terapi? Var det ikke noe om at den hun gikk hos skulle slutte og hun skulle begynne hos en annen etterhvert? Eller har jeg drømt? Mye mulig det, altså…
Sol Rampelyset Skrevet 21. mai #1438 Skrevet 21. mai Tråden er ryddet for persondebatt og kommentarer til moderering. Dersom man vil ha svar på hvorfor noe er moderert må man henvende seg til admins på ris og ros rampelyset. Sol, admin.
lew Skrevet 21. mai #1439 Skrevet 21. mai Følte litt på vloggen i dag at G ikke vet hva hun skal finne på når P er på jobb.Også all den iskaffe drikkinga kan vel ikke være helt diett vennlig den heller.Begge 2 er jo slankeoppererte,så dem har jo vært igjennom kostholdveiledning,så dem bør vite hva dem bør ungå/vite hva dem bør spise. 5
mereo Skrevet 22. mai #1440 Skrevet 22. mai lew skrev (11 timer siden): Følte litt på vloggen i dag at G ikke vet hva hun skal finne på når P er på jobb.Også all den iskaffe drikkinga kan vel ikke være helt diett vennlig den heller.Begge 2 er jo slankeoppererte,så dem har jo vært igjennom kostholdveiledning,så dem bør vite hva dem bør ungå/vite hva dem bør spise. Det hjelper ikke være slankeoperert når man ikke velger å bruke det som det hjelpemiddelet det er (nei, det er ikke en løsning, me! ett hjelpemiddel på samme nivå som slankesprøyter.) og legge om livsstilen der etter. 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå