Gå til innhold

Programlederen i " debatten" på nrk veldig merkelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns Fredrik virker som en flott programleder. Smart. Han har utviklet seg bra opp igjennom årene i NRK.

Anonymkode: f246a...c5d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solvang er meget dyktig. Og nøytral. Aldri sett bedre.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns han er ubehagelig og frekk, men så skal ikke debatt være så behagelig og koselig heller.🤷‍♀️

Anonymkode: 4d053...4fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som hovedregel god, men noen ganger litt for unyansert. eller tydelig at debatten legger vekt på å fremme en side av saken. F eks synes jeg debattprogrammet om "Utvisning av Yasmin Kristensen" belyste for lite at hun faktisk har brutt loven, og har gjentatt dette i mange år, helt bevisst. Og i "Korona - er tiltakene strenge nok" fikk han med rette kritikk for å vise en for ensidig mening om dette.

Så ja, stort sett god, men noen ganger lyser egen holdning litt for godt igjennom. 

Anonymkode: 3a3af...90f

• Liker 1
Skrevet
On 4/17/2020 at 5:14 PM, AnonymBruker said:

Han programlederen. Han virker veldig frekk. Avbryter hele tiden , og fnyser og ler av det folk sier. Og virker som han lar sin egen mening trumfe alt. Skal han egentlig ikke være nøytral når han leder en debatt? 

Anonymkode: 1c7bb...06c

Han skal utfordre. Ofte de spørsmålene han stiller og det han utfordrer på, er på bakgrunn av diskusjon og meninger blant den "vanlige befolkningen". Sånt sett innebærer det også å stille provoserende spørsmål. På en måte blir han et "folkerepresentert medium"

jeg synes han er veldig flink. Også må man merke seg at han er like utfordrende mot SV-politikere som Frp-politikere ol. Så er det såklart enkelte politikere som er mer bastante, og har mer kontroversielle meninger enn andre, og at de til tider blir mer utfordret enn andre. En annen ting er fks tema som angår regjeringen og de tiltak, lovendringer osv de setter igang, og som har betydning for hverdagen til befolkningen. Der vil jo gjerne regjeringspartiene bli ekstra utfordret. Men slik må det være.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrur ofte av programmene midt i sendinga - fordi jeg synes han blir så frekk og masete. For eksempel kan han spørre en politiker: "Hvor mye penger vil dere gi til det formålet?" og politikeren svarer noe løselig, "Jeg spurte: HVOR MANGE PENGER vil ditt parti gi?!!" politikeren prøver å si noe om programmet til partiet og budsjettering "Jasså, så du vil ikke svare på HVOR MANGE PENGER..." osv. Hallo, det er ikke alt en politiker kan si, en person kan ikke bestemme der og da på direkten at partiet skal gi en spesifikk sum....  Jeg synes slikt munnhuggeri blir veldig ubehagelig å høre på, så jeg skrur av. Politiske debatter er visst ikke noe for meg.... :) I allefall de som er litt amerikanske i stilen, der fakta blir mindre viktig, og det å gjøre en god figur og "vinne debatten" teller mest.

Jeg liker best debatter der programleder prøver å få de andre til å vise hva de står for og komme frem til en felles løsning, ikke der programleder vil fremheve seg selv og delta aktivt i debatten selv. Han bør kunne kutte av en som snakker mye, og gi tråden til en som har sagt lite, bør finne overganger mellom tema, og komme til bunns i vanskelige problemstillinger.

Anonymkode: c7ba2...cc1

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener han er tja (har laget en tråd om ham før).

Syntes det er greit at han er på - når han har med mennesker som har gjort galt / urett å gjøre, ting som har fått negative konsekvenser for andre,

men skjønner ikke at han skal være like «på», når det tross alt er mennesker som har gjort sitt beste (og egentlig ikke noe klandreverdig).

Da blir det bare kleint og ubehagelig.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker best debatter der programleder prøver å få de andre til å vise hva de står for 

Anonymkode: c7ba2...cc1

Du liker lettfordøyelig propaganda med andre ord....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger noen som setter politikerne våre til veggs, når alt de gjør er å leke smarte retorikere og tåkefyrster i stedet for å si noe fornuftig. Han SKAL latterliggjøre, kreve, avbryte og stille samme spørsmål igjen og igjen for å tvinge frem faktisk svar fra de som ikke vil svare men heller prøve å gå rundt grøten. Det er så viktig!

Den selvtilliten Fredrik Solvang utviser er rett og slett mektig imponerende.

Anonymkode: 37c5a...b21

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, det er ikke alt en politiker kan si, en person kan ikke bestemme der og da på direkten at partiet skal gi en spesifikk sum.... 

Enig. Det fordummer debatten å kreve en konkret sum. Det hadde vært mer fruktbart å spørre hvor pengene skal taes i fra. Hva skal nedprioriteres for at noe annet skal opprioriteres? Det ville fortelle seerne hva partiene vektlegger, og ikke minst, at partier faktisk forstår, at gir de mer til noe, må nødvendigvis noe annet få mindre. Pengesekken er ikke bunnløs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Det fordummer debatten å kreve en konkret sum. Det hadde vært mer fruktbart å spørre hvor pengene skal taes i fra. Hva skal nedprioriteres for at noe annet skal opprioriteres? Det ville fortelle seerne hva partiene vektlegger, og ikke minst, at partier faktisk forstår, at gir de mer til noe, må nødvendigvis noe annet få mindre. Pengesekken er ikke bunnløs.

Trygge spørsmål fører til innarbeidede trygge svar. Ved å stille de til veggs gjør han at de forsnakker seg og sannheten kommer frem. Ingen i Norge er tjent med at politikere kun messer av seg innøvde svar. Da kan vi like gjerne legge ned staten Norge.

Anonymkode: f246a...c5d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva han prøver på, men synes rett og slett at Solvang blir for frekk og hånete. Ler folk opp i trynet osv. Rimelig cocky type! Han kunne fått frem akkurat det samme selv om han hadde jekket seg ned et par hakk... 

Anonymkode: b3eec...f09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Han er virkelig et lite lysglimt i den ellers begredelig tilstanden journalistgjerningen befinner seg i i dag. 

Anonymkode: e49e6...242

Dette! Tusen ganger dette! Er så lei resten av gjengen som er kosepratere og mikrofonstativ for makta. 

Anonymkode: 40943...225

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På ‎20‎.‎04‎.‎2020 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Nå holder det!

Anonymkode: 3378b...610

Hva er det som holder?

Anonymkode: 0aecb...176

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 094ee...5f4

AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Enig! Han er rå!

Ang. Giftemål så tror jeg han spiller på det andre laget? Mulig jeg husker feil.

Anonymkode: 1850a...fd6

Da tar jeg ham..blir gjerne homo for ham! Tenk å bli kommandert til å tømme vaskemaskinen av ham 😂

Anonymkode: 131b9...614

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er fantastisk! Han er jo den eneste som tør å stille politikere til veggs, og gir seg ikke før de svarer på det han spør om. 

Politikere er verdensmestere i å vri seg unna sannheten, og de fleste journalister godtar det av en eller annen grunn. Heldigvis har vi Fredrik Solvang som ikke godtar det. Ja det er ubehagelig å se på, men politikerne kan jo også være ærlige så hadde vi sluppet ubehagelighetene.

Vi skal være glad for at vi har Fredrik, og at han tør. 

Anonymkode: 3a106...f20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte Fredrik Solvang tidligere, men nå syns jeg han har endret seg til det å bli direkte dårlig. De siste månedene har han forsøkt å være "badass", gravende og direkte programleder uten helt å få det til. Det er veldig tydelig hvem han er enig med i debattene, og han klarer ikke få frem flere nyanser av en sak. Ser mange mener han setter folk på plass, men det gjør han jo absolutt ikke. Han bruker velkjente hersketeknikker, avbryter, lar ikke folk få snakke ferdig, og gjentar spørsmål han har fått svar på. Noen ganger lurer jeg på om han er tungnem som ikke klarer å forstå svarene som gis. Helt ærlig fremstår det mer og mer som han forsøker å skape seg ett navn, og blir mer ubrukelig i jobben ettersom desperasjonen etter å lykkes stiger. Han lider dessuten i økende grad av den samme syken som mange journalister, "vi som tror vi kan bedre enn de som faktisk jobber med fagfeltet og er utdannet innen det" -syken. Han tror han kan bedre enn leger, økonomer, jurister, lærere og alle andre han drar inn i studioet, kun i kraft av sin rolle. Nei, han for lengst gått over til å bli en oppmerksomhetssyk bølle, mange i NRK som kunne gjort en bedre jobb. 

Anonymkode: 9bb19...51c

• Liker 5
Skrevet
På 17.4.2020 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Han programlederen. Han virker veldig frekk. Avbryter hele tiden , og fnyser og ler av det folk sier. Og virker som han lar sin egen mening trumfe alt. Skal han egentlig ikke være nøytral når han leder en debatt? 

Anonymkode: 1c7bb...06c

Fredrik Solvang fremstår litt for opptatt av å ta for mye plass i debatten. På et grunnleggende nivå er rollen hans altfor diffus. Han skal være en ordstyrer og samtidig stille kritiske spørsmål, ikke bare ta opp spørsmål som skal debatteres av debattantene. Det er ingen spesielt god løsning, for det resulterer ofte i at Solvang legger ord i munnen på debattantene, og at han avbryter midt i et svar. Jeg hadde mer sansen for ham for noen år siden, men han har blitt litt for høy på seg selv i disse tider.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sett debatten, for hva er vitsen? Det er ord mot ord. Jeg er mer opptatt av å GJØRE noe, fysisk gå til handling og ikke bare snakke rundt om det.

Anonymkode: d07f4...6f8

• Opprett ny...