Gå til innhold

Tragisk med dødsfall på sykehjem?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mange grunner til at man bor på sykehjem, og man trenger slett ikke være verken 95 år eller sengeliggende. Jeg vet om relativt unge mennesker som bor på sykehjem fordi de ikke kan greie seg selv pga sin funksjonsevne, i mangel av et bedre tilbud som  f.eks BPA. Folk kan ha relativt mange år med god livskvalitet foran seg på sykehjem, altså.

Trist er det uansett når noen dør, men selvsagt vel så mye en befrielse om man er 95 og avhengig av døgnkontinuerlig pleie og tilsyn i ei seng på et sykehjem.

Anonymkode: 94da8...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange grunner til at man bor på sykehjem, og man trenger slett ikke være verken 95 år eller sengeliggende. Jeg vet om relativt unge mennesker som bor på sykehjem fordi de ikke kan greie seg selv pga sin funksjonsevne, i mangel av et bedre tilbud som  f.eks BPA. Folk kan ha relativt mange år med god livskvalitet foran seg på sykehjem, altså.

Trist er det uansett når noen dør, men selvsagt vel så mye en befrielse om man er 95 og avhengig av døgnkontinuerlig pleie og tilsyn i ei seng på et sykehjem.

Anonymkode: 94da8...dac

Hvorfor er det slik at man alltid fokuserer på unntakene i slike situasjoner? 

Tallene sier at forventa levealder fra man havner på sykehjem er to - 2 - år. Skal man ta beslutninger på nasjonalt nivå må man se på slike tall. Med andre ord er konsekvensen av f.eks å stenge sykehjem for besøk i ett år, at halvparten vil vere døde før de åpner for besøk igjen.

Samme greiene med barn og covid-19. Statistikken viser at det er veldig lite farlig for barn, og det ser tom ut at for gruppen 0-9 år er vanlig influensa farligere (NEI, jeg sier ikke med dette at corona generelt er som influensa). Likevel er det full panikk for åpning av bhg og prat om at barn er prøvekaniner pga det har død ett par barn i heile verden. Norovirus dreper 200.000 i året (https://forskning.no/virus-biologi/noroviruset-endelig-fanget/525600) , men det er ikkje full panikk blant oss småbarnsforeldre når det er omgangssyke i bhg. Kva med å forholde oss rasjonelt til dette? Ja, det kan vere farlig, men det er ingen generell dødsdom.

Endret av gauss
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du har sett noen som drukner i sine egne lunger før, sakte og over tid. 

Anonymkode: 5b7ca...5e6

Det er (dessverre) mange gamle på sykehjem som dør av lungebetennelse ellers også. Helt vanlig. Det er ikke som at dette er nytt med corona. 

Anonymkode: d622f...1ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som dør av korona på sykehjem dør ikke av kvelning... De dør fordi de får en sykdom, og kroppen er så svak at den ikke tåler det.

Anonymkode: 15a04...838

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trist at de dør alene.

Anonymkode: 80fc9...63c

Nettopp dette!

Trist for familie som ikke kan si farvel også.

Dessuten er det en veldig smertefull måte å dø på.

Anonymkode: 2993e...158

• Opprett ny...