Oida Skrevet 29. april 2020 #181 Del Skrevet 29. april 2020 5 timer siden, Klossmajor skrev: Paradokset med å sette Joika-produktet i sammenheng med fornorskingspolitikken (som for øvrig var en type politikk som alle samtidige industriland førte overfor sine minoritetsgrupper), er at Joika er en erkjennelse av kjennetegn på samisk kultur, om enn i en ganske banal framstilling. Sånn sett motvirker Joika assimileringspolitikk ved å framstille samer som en særegen gruppe. Joikakakene et kjennetegn på samisk kultur? Tuller du? Joikakakene har absolutt ingenting med samisk kultur å gjøre. De 17 % med reinkjøtt, en forvrengning av ordet joik og en karikatur av en same på boksen gjør det ikke til et kjennetegn på samisk kultur. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 29. april 2020 #182 Del Skrevet 29. april 2020 (endret) 26 minutter siden, Oida skrev: Joikakakene et kjennetegn på samisk kultur? Tuller du? Joikakakene har absolutt ingenting med samisk kultur å gjøre. De 17 % med reinkjøtt, en forvrengning av ordet joik og en karikatur av en same på boksen gjør det ikke til et kjennetegn på samisk kultur. Hvis man setter Joika-produktet i sammenheng med fordums fornorskingspolitikk, som jo enkelte har har dratt fram som et element i diskusjonen her, vil nødvendigvis Joika ha en grad av motvirkende effekt. Fornorskingspolitikken innebar en utvisking av samiske kjennetegn til fordel for en norsk identitet. En karikatur av en person i samisk folkedrakt, uansett hvor banal den måtte være, vil nødvendigvis ha en viss motvirkende effekt for assimileringspolitikk i det den fungerer som en erkjennelse av samer som en særegen gruppe med visse kjennetegn. Den samiske folkedrakten karikaturen bærer er et kjennetegn på samisk kultur. Navnet Joika fungerer også som en påminnelse om det samiske språket. Joika-produktet er heller med på å befeste framstillingen av samer som en særegen gruppe enn å ha spilt noen rolle for å tvangsassimilere samer. Endret 29. april 2020 av Klossmajor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #183 Del Skrevet 29. april 2020 Nei, det er latterlig hele greiene. Må da finnes grenser for hva en skal bli krenka for. Anonymkode: 5314c...6d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bikbokelsker Skrevet 29. april 2020 #184 Del Skrevet 29. april 2020 Kjøpte joikaboller i dag jeg.😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #185 Del Skrevet 29. april 2020 Anonymkode: 81a45...23e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #186 Del Skrevet 29. april 2020 På 17.4.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev: Rasistisk ja. Hva om jeg prøver å selge en "trøndergryte" og tar med alle klisjeene - en langhåra fyr med skinnvest, snus, bart og HB-apparat i handa. Museum er rette stedet for dette produktdesignet.æ Anonymkode: 2599f...797 Det hadde jo vært hysterisk morsom, og sikkert solgt masse 😁 Ville kanskje anbefalt å droppe snusen når det er snakk om middag men 🧐 Anonymkode: 8b5bf...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 29. april 2020 #187 Del Skrevet 29. april 2020 2 timer siden, Klossmajor skrev: Hvis man setter Joika-produktet i sammenheng med fordums fornorskingspolitikk, som jo enkelte har har dratt fram som et element i diskusjonen her, vil nødvendigvis Joika ha en grad av motvirkende effekt. Fornorskingspolitikken innebar en utvisking av samiske kjennetegn til fordel for en norsk identitet. En karikatur av en person i samisk folkedrakt, uansett hvor banal den måtte være, vil nødvendigvis ha en viss motvirkende effekt for assimileringspolitikk i det den fungerer som en erkjennelse av samer som en særegen gruppe med visse kjennetegn. Den samiske folkedrakten karikaturen bærer er et kjennetegn på samisk kultur. Navnet Joika fungerer også som en påminnelse om det samiske språket. Joika-produktet er heller med på å befeste framstillingen av samer som en særegen gruppe enn å ha spilt noen rolle for å tvangsassimilere samer. Min bror var for noen år siden i Ålesund på et arrangement hvor han hadde på sin kofte, eller "samisk folkedrakt" som du omtaler plagget som. Der fikk han del kommentarer som, "du er som klippet ut av en joikaboks" og "jeg får joikavibber". Tror du disse kommentarene kom med positivt fortegn? Kanskje min bror skulle sende et takkekort til Nortura for deres strålende "fremstilling av samer som en særegen gruppe"? Så det er sagt, min bror tok seg ikke nær av kommentarene. Han er hardhudet og bærer sin kofte med stolthet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 1. mai 2020 #188 Del Skrevet 1. mai 2020 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Kragebein, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 1. mai 2020 #189 Del Skrevet 1. mai 2020 På 16.4.2020 den 21.49, AnonymBruker skrev: Den samiske artisten og vokalist i bandet ISÁK, Ella Marie Hætta Isaksen, er én av de som har gått ut mot produktet. Hun mener logoen og navnet er rasistisk. – Det er ikke sånn vi ser ut, og det er i hvert fall ikke slik vi ønsker å fremstå. Dette er ikke et samisk produkt, sier hun til VG. Anonymkode: 0063b...9c6 Det tok altså typ 40 år før Joika kakene PLUUUUTSELIG ble rasistisk og krenkende mot samer? For all del, ikke bruk tid og energi på virkelig rasisme og diskriminering, sitt med den insta -hashtagen din på SOME og "redd" verden, eller i dette tilfellet, samene. # K R EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENKE KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKKK 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 1. mai 2020 #190 Del Skrevet 1. mai 2020 Ja, faktisk (grenseland). Ikke så mye boksen i seg selv, men hele konseptet - hvor "joika"-kakene, som er et tåpelig navn i seg selv, knapt inneholder reinsdyr i det hele tatt. Man utgir noe for å være samisk kultur som overhodet ikke har noe med samisk tradisjon å gjøre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #191 Del Skrevet 4. mai 2020 På 29.4.2020 den 3.03, AnonymBruker skrev: Hva med Mokkabønner da? De må da være rasistiske? Både i navnet og det er jo avbildet en toppløs neger på emballasjen. Anonymkode: fa431...34a I denne tråden er ingenting sammenlignbart, fordi det er ikke nøyaktig som på joikapakken.. Det er ikke nok stereotypi. Det vises til assimileringspolitikken. Men det mange kanskje ikke er klarover er at veldig mange samer var veldig positive til fornorsking, fordi de da kunne bli aktive deltakere i det norske samfunnet. Anonymkode: c468c...4e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #192 Del Skrevet 4. mai 2020 På 29.4.2020 den 20.05, Oida skrev: Min bror var for noen år siden i Ålesund på et arrangement hvor han hadde på sin kofte, eller "samisk folkedrakt" som du omtaler plagget som. Der fikk han del kommentarer som, "du er som klippet ut av en joikaboks" og "jeg får joikavibber". Tror du disse kommentarene kom med positivt fortegn? Kanskje min bror skulle sende et takkekort til Nortura for deres strålende "fremstilling av samer som en særegen gruppe"? Så det er sagt, min bror tok seg ikke nær av kommentarene. Han er hardhudet og bærer sin kofte med stolthet. Du sier altså at joikagutten sin kofte er så realistisk fremstilt at folk drar paralleller når de ser broren din i kofte? Anonymkode: c468c...4e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 4. mai 2020 #193 Del Skrevet 4. mai 2020 (endret) On 4/29/2020 at 12:28 AM, AnonymBruker said: Like rasistisk som tidligere Black Boy-krydder. De hadde vel også en "festlig" tegning av en farget gutt, om jeg ikke husker feil. Black Boy-etiketten har havnet på skrothaugen, håper Joika følger etter. Anonymkode: 3156f...d2a Hva er egentlig feil med Black Boy gutten og Joikakakegutten - er det det at de blir fremstilt som litt naive? Altså at det å være blid og smilende er ensbetydende med naivitet? Det er ikke helt uvanlig i moderne reklame å se blide og smilende mennesker, om det er lov å nevne det. Endret 4. mai 2020 av T-Rex 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 4. mai 2020 #194 Del Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, T-Rex skrev: Hva er egentlig feil med Black Boy gutten og Joikakakegutten - er det det at de blir fremstilt som litt naive? Altså at det å være blid og smilende er ensbetydende med naivitet? Det er ikke helt uvanlig i moderne reklame å se blide og smilende mennesker, om det er lov å nevne det. Du kan ta med leverposteigutten i samme slengen, selv om han er arisk. jeg får litt av den samme stemninga. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #195 Del Skrevet 4. mai 2020 Ser ut som noe nazi-plakat ja. Anonymkode: 0063b...9c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 4. mai 2020 #196 Del Skrevet 4. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier altså at joikagutten sin kofte er så realistisk fremstilt at folk drar paralleller når de ser broren din i kofte? Anonymkode: c468c...4e5 Nei, det er ikke det jeg sier. Men om det er det du får ut av min kommentar, så greit det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 5. mai 2020 #197 Del Skrevet 5. mai 2020 Da jeg var i butikken nylig erindret jeg denne diskusjonen, og tok en runde for å se etter produkter med illustrasjoner ala Joika på emballasjen. Jeg fant forsvinnende få. Ikke fant jeg Joika i butikken heller. Synnøve Finden, Nesquick og flere frokostblandinger fra Kellogg's var hva jeg fant med sånt på emballasjen, og de fleste av disse er karikaturer av dyr. Sitter igjen med inntrykket av at Joikas emballasje skiller seg såpass ut at jeg godt kan se for meg at Nortura velger å gi etter for kravene om endringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 9. mai 2020 #198 Del Skrevet 9. mai 2020 Skal firmaet kalle det kjøttboller av rein eller noe slikt, så stuper salget. Kan likegodt bare slutte med produktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 22. mai 2020 #199 Del Skrevet 22. mai 2020 Siste tilskudd er Gunnvald Matheussens innlegg i Dagbladet for noen dager siden. Det nye for meg han trekker inn i debatten er at han trekker en parallell til den amerikanske smørprodusenten Land O'Lakes som har vedtatt å fjerne en tegning av en indianerkvinne fra tegningen på omslaget. Matheussen viser til en resolusjon fra Den amerikanske Psykologforeningen i 2005 der de pekte på at rasisme og rasediskriminering er holdninger og atferd som læres. De slo fast at bruk av maskoter eller logoer som framstilte indianere, kunne ha en negativ effekt på en sunn samfunnsutvikling, og kunne være et brudd på indianernes alminnelige borgerrettigheter. Matheussen mener implisitt at omslaget med indianerkvinnen er uttrykk for dette når han videre skriver at Land O’Lakes har vedtatt å endre sin smørlogo i løpet av 2020 fordi den er upassende. Amerikanere flest ser ut til å ha oppfattet nyheten dit hen at logo-endringen er et resultat av at produsenten gir etter for anklager om indianerkvinnen i logoen er en upassende fremstilling av indianere. Det er imidlertid ikke hva Land O’Lakes selv legger til grunn for endringen av omslaget. I markering av selskapets hundreårsjubileum har de valgt å endre logoen slik at den i større grad illustrerer hvor produktet kommer fra. Selskapet er et kooperativ av bønder i Minnesota. Tegningen av indianerkvinnen fjernes, og erstattes med bilder av lokale bønder i en utgave av omslaget. Den umiddelbare responsen på nyheten om at indianerkvinnen blir fjernet fra logoen til Land O’Lakes later stort sett til å være forundring og skuldertrekk. Da debatten raste om navnet og logoen til Washington Redskins var det en viss forståelse blant tilhengerne av å beholde det om at det kunne framstå støtende for mange indianere. Tegningen av indianerkvinnen i logoen til Land O’Lakes er det knapt noen later til å forstå at kan framstå støtende. Illustratøren som skapte den er attpåtil selv en indianer som tegnet indianer-illustrasjoner med motiv om å skildre indianere positivt. Det blir påpekt av mange at det ikke later til å ha kommet klager fra indianere selv. De som støtter fjerningen av indianerkvinnen på bakgrunn av en oppfatning om at den framstår stereotypisk, og dermed rasistisk, er av sorten social justice warriors som lar seg krenke på vegne av en indianerbefolkning som ikke bryr seg. En svart kommentator som synes dette har gått for langt, stiller spørsmålet om det neste kravet blir å endre logoen til Uncle Ben's fordi social justice warriors kan la seg krenke på vegne av svarte av at logoen kan oppfattes å avbilde en svart tjener og dermed betraktes rasistisk. Matheussen serverer også en påstand som ikke støttes av vitenskapen: «På skolen lærte jeg at Leif Erikson oppdaget Amerika. Andre mente at Christofer Columbus sto for bragden. Diskusjonen har fortsatt i USA helt opp til i dag, selv om det har levd mennesker på det amerikanske kontinentet like lenge som der oppdagerne kom fra.» De første bevisene på mennesker i Europa er omkring 40-45 tusen år gamle, mens i Amerika er de knapt halvparten så gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #200 Del Skrevet 3. desember 2020 Der var også Eskimonika historie. https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-ikke-stote-noen-diplom-is-endrer-logoen/s/12-95-3424056415 Anonymkode: 74e03...d39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå