Gå til innhold

Er joikakaker rasisitisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde til diskusjonen om redskins? Er interessert.

Anonymkode: c49f4...c8d

https://www.dagbladet.no/sport/obama-kaster-seg-inn-i-rasismedebatten-rundt-washington-redskins/62238452

https://www.aftenposten.no/verden/i/rLRqe/patentkontoret-i-usa-washington-redskins-navn-og-logo-er-rasistisk

https://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Redskins#Name_and_logo_controversy

Du finner masser om denne kontroversen rundt omkring på nettet. Wikipedia har flere sider som berører dette, og på YouTube ligger det også masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like rasistisk som tidligere Black Boy-krydder. De hadde vel også en "festlig" tegning av en farget gutt, om jeg ikke husker feil. Black Boy-etiketten har havnet på skrothaugen, håper Joika følger etter.

Anonymkode: 3156f...d2a

Kan du begrunne hvorfor du mener Joika er like rasistisk som Black Boy-krydderet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jo, jeg forstår at du har inntatt en innfallsvinkel der fokuset står veldig sterkt på en kollektiv offerrolle tilknyttet assimileringspolitikken som tok slutt for omkring fire tiår siden. Sammenligner man med indianernes situasjon i USA, er debatten ikke ulik aksjonismen mot Washington Redskins for noen år siden, der aksjonistenes mål var å fjerne lagets navn og logo. Indianernes mening om saken var ganske delte, og aksjonistene vant til slutt ikke fram. Nå, noen år senere later det til at aksjonistenes argumenter har langt mindre gjennomslagskraft blant indianerne enn da. Noen finner Redskins rasistisk, mens andre synes det er stas. De fleste mener det er en fillesak. Redskins-kontroversen førte til fokus også mot Cleveland Indians og andre lignende tilfeller. Indianere kan innta en innfallsvinkel om Redskins som nedlatende. De kan innta en innfallsvinkel om Redskins som inkluderende. Eller de kan se begge innfallsvinklene, og eventuelle andre, og veie de opp mot hverandre. Det samme kan man gjøre om Joikakaker også. Jeg bryr meg ikke stort fra eller til uansett hva utfallet blir. Joikakaker er langt ifra min livrett. Men det går an å se denne saken fra flere innfallsvinkler enn hva du later til å gjøre. 

Hva gjelder produsenten Norturas seneste uttalelser, har de bestemt seg for å høre på kritikken, men de har ikke bestemt hva som skal endres. Akkurat som med motstanden Redskins opplevde i USA for noen år siden, bærer denne plutselige motstanden mot Joikakaker preg av en forbigående SJW-type aksjonisme som ut av intet har fått vind i seilene og uansett utfall vil forsvinne ut i glemselen om ikke lenge.

Er du klar over hva assimileringspolitikken gjorde med samene? Hvilken skade den gjorde som fremdeles henger igjen, nesten fire tiår senere. En av disse skadene er at det bare er mellom 20 000 - 30 000 som snakker samisk. Min bestefar var offer for assimileringspolitikken. Noe som igjen førte til at min pappa snakket dårlig samisk. Jeg gikk i samisk barnehage og kan takke personalet der for at jeg snakker flytende samisk.

Så du må gjerne bagatellisere og omtale denne debatten som en "kollektiv offerrolle" tilknyttet assimileringspolitikken for lenge lenge siden. Men følgene av dette lever i beste velgående.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Klossmajor skrev:

Kan du begrunne hvorfor du mener Joika er like rasistisk som Black Boy-krydderet?

Begge produktene formidler rasestereotypier, både i navn og framstilling, hvor deres etniske bakgrunn reduseres til en gimmick for å selge et produkt. Hvilken rase det er snakk om, fargede, samer, eller noen andre, spiller ingen rolle.

Anonymkode: 3156f...d2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at denne debatten blomstrer akkurat nå er fordi produsenten tok et aktivt valg om å IKKE fjerne et navn og et design som er mildt sagt utdatert i dagens samfunn. Å ikke endre navn og design er en ting, men å endre forpakningen og produktet og så på pur trass ikke gjøre designet mer up to date, slik det gjøres med ALLE andre produktemballasjer med ujevne mellomrom, blir på en måte en provokasjon.

"Vi vet at samene føler seg litt krenka, vi vet at vi balanserer litt på kanten i forhold til diskrimineringsloven, vi har et produkt som bærer preg av dårlig og utdatert design og vi skal uansett skifte forpakning nå og må leie inn designere til å endre boksformat til kartongformat. Så da passer det vel godt å IKKE endre dette dårlige og problematiske designet slik at vi kan få litt blest i media igjen når de sutrete samene føler seg karikert av den stygge karikaturen av dem."

Det er litt det de sier. De kunne endra navn nå, eller fjerna bildet, eller laget et helt nytt design, men inkorperert noen av elementene og fjernet disse når det nye designet hadde festet seg hos folk. Alt trenger ikke å endres på én dag (selv om det innimellom gjøres med stort hell), det kan tas gradvis og en endring fra boks til kartong er en glimrende anledning til å starte en slik gradvis endring mot noe mer tidsriktig uten at forbrukerne faller fra fordi de ikke lenger kjenner igjen produktet. Men nei, det vil de ikke. Dette skal være mer eller mindre det absolutt eneste produktet de ikke har modernisert designet på på over 50 år til tross for at de til og med har brukt designpenger på å ikke gjøre det.

Det kan vanskelig kalles noe annet enn trass. Og spørsmålet om hvorfor de er så trassige på akkurat dette er jo verdt å stille seg. 

Anonymkode: 86ae0...9d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2020 den 20.49, skruttveig skrev:

Hva er det å forstå? At det går an å bli veldig hårsår? Ja det har jeg forstått. Skal man fjerne sodden også da, så trøndere slipper å føle seg som en jævla sodd?

Og dere som synes det er så bra at sukkerkuløren negro byttet navn - negro betyr faktisk svart og har gjort det siden lenge før de brukte det om de fra Afrika, så det er kanskje litt innbilsk å tro alt gjelder en, og i tillegg på en rasisitisk måte? 

Nå må vel Diplom-is bytte logoen også, stakkars eskimoer, alt er bare is med dem der oppe i kulda, eller hva?

Den godeste Eskimonica er nok en smule utdatert, ja, så de kunne godt valgt å endre den. Vi reagerte jo på den allerede på 70- og 80-tallet, så Diplom-is kunne godt forflyttet seg over til 2000-tallet etterhvert de også. 

Anonymkode: 86ae0...9d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den godeste Eskimonica er nok en smule utdatert, ja, så de kunne godt valgt å endre den. Vi reagerte jo på den allerede på 70- og 80-tallet, så Diplom-is kunne godt forflyttet seg over til 2000-tallet etterhvert de også. 

Anonymkode: 86ae0...9d5

Virkelig? Hun er jo bare søt.

Til HI sitt spm. Nei, det er ikke rasistisk for oss. Men at du lager sinnasak av det og de første svarene med Meme osv, ser mer patetisk ut enn noe.

Samene burde også reagere på at disse fæle kattemat-smakende "joika"- bollene knyttes til dem. Regner med at samisk kjøkken har høyere kvalitet enn det. 

Anonymkode: 29156...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Hun er jo bare søt.

Anonymkode: 29156...947

Kanskje det, men når de aller fleste inuiter ser på eskimo som et skjellsord, er det vel unødvendig å fortsette å lage ordspill på det. Hvorfor må vi, liksom? Inuiter har uansett ingenting med iskrem å gjøre. 

Anonymkode: 86ae0...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mokkabønner da? De må da være rasistiske? Både i navnet og det er jo avbildet en toppløs neger på emballasjen.

Anonymkode: fa431...34a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det, men når de aller fleste inuiter ser på eskimo som et skjellsord, er det vel unødvendig å fortsette å lage ordspill på det. Hvorfor må vi, liksom? Inuiter har uansett ingenting med iskrem å gjøre. 

Anonymkode: 86ae0...9d5

Ordet eskimo har visstnok en funksjon som en samlebetegnelse for en språkgruppe. Ordet er visstnok ikke negativt ladet, men motstanden kommer av hvem som historisk har brukt ordet. Inuitter utgjør en bestemt folkegruppe. Men de er bare en av flere beslektede folk. Eskimo kan ikke bare byttes ut med inuit i alle sammenhenger da andre grupper som omfattes av ordet eskimo ikke er inuitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke "samisk". Jeg har samiske besteforeldre, men JEG har ikke vokst opp med noe særlig eksponering for samisk kultur utover deltagelse på språkskole, bare så det er sagt. 

Så i denne debatten om karikerte samer på matprodukter, så har ikke jeg noen personlig å henvise til. Men derfor spør jeg, er dette virkelig en verdig fanesak? Finnes det ikke langt mer trykkende problemer for samer? De som får flokken sin tvangsslaktet, arbeidsområder ødelagt av utbygging, en dødende kultur og språk?

Jeg føler at dette er blitt hauset sånn opp er mer skadelig for denne minoriteten og for deres stemme i fremtiden, enn det vil være til hjelp. 

Mye av skylden er selvfølgelig hos media, men jeg føler at enkelte samer som har uttalt seg i media burde virkelig ha tenkt seg bedre om før de kastet mer ild på bålet. 

Anonymkode: 9fa4c...dbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge produktene formidler rasestereotypier, både i navn og framstilling, hvor deres etniske bakgrunn reduseres til en gimmick for å selge et produkt. Hvilken rase det er snakk om, fargede, samer, eller noen andre, spiller ingen rolle.

Anonymkode: 3156f...d2a

Black Boy var navn på et krydder som har hatt stereotypiske karikaturer på emballasjen av en negroid person, hvorav noen av disse karikaturene har vært i form av en person som serverer mat. Navnet og karikaturene er det naturlig å knytte til svarte som tjenerskap for hvite i en situasjon der svarte var betraktet som en laverestående rase i et rasehierarki og tvunget i slaveri.

Joika kan betraktes som et banalt og upassende ordspill på et samisk ord. Karikaturen er en framstilling av en same i en tradisjonell folkedrakt. Det er en etnisk stereotypisk framstilling av samer, ikke en rasestereotypisk framstilling. Karikaturen framstiller en same som flirer og kan framstå litt barnslig. Det kan jeg forstå at betraktes som latterliggjørende.

På bakgrunn av dette framstår din påstand om at Joika er like rasistisk som Black Boy som ganske overdrevet. Det er tross alt fint lite ved Joika som knytter det til slaveri og en mindreverdig plassering i rasehierarkier. Å bruke etniske kjennetegn for å selge et produkt er ganske vanlig i matbransjen. Jeg kan være enig i at Joika er et produkt som er modent for justeringer, men å hevde at produktet er like rasistisk som Black Boy var, er å dra kritikken vel langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Oida skrev:

Er du klar over hva assimileringspolitikken gjorde med samene? Hvilken skade den gjorde som fremdeles henger igjen, nesten fire tiår senere. En av disse skadene er at det bare er mellom 20 000 - 30 000 som snakker samisk. Min bestefar var offer for assimileringspolitikken. Noe som igjen førte til at min pappa snakket dårlig samisk. Jeg gikk i samisk barnehage og kan takke personalet der for at jeg snakker flytende samisk.

Så du må gjerne bagatellisere og omtale denne debatten som en "kollektiv offerrolle" tilknyttet assimileringspolitikken for lenge lenge siden. Men følgene av dette lever i beste velgående.

Paradokset med å sette Joika-produktet i sammenheng med fornorskingspolitikken (som for øvrig var en type politikk som alle samtidige industriland førte overfor sine minoritetsgrupper), er at Joika er en erkjennelse av kjennetegn på samisk kultur, om enn i en ganske banal framstilling. Sånn sett motvirker Joika assimileringspolitikk ved å framstille samer som en særegen gruppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi ikke bare kalle det «Reinsdyrkaker» og bli ferdig med det? Reindriftssamene er jo avhengig av å få solgt produktene sine, de som alle andre matprodusenter. Kjøttkaker er en fin måte å få brukt hele dyret på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, In absentia skrev:

Kan vi ikke bare kalle det «Reinsdyrkaker» og bli ferdig med det? Reindriftssamene er jo avhengig av å få solgt produktene sine, de som alle andre matprodusenter. Kjøttkaker er en fin måte å få brukt hele dyret på. 

Det burde være en god løsning. Vil de fortsette å ha en karikatur på omslaget kan de lage en av et reinsdyr i samme stil som karikaturene av dyr på mange av frokostblandingene (Coco Pops, Smacks, Frosties).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, In absentia said:

Kan vi ikke bare kalle det «Reinsdyrkaker» og bli ferdig med det? Reindriftssamene er jo avhengig av å få solgt produktene sine, de som alle andre matprodusenter. Kjøttkaker er en fin måte å få brukt hele dyret på. 

"Kjøtt fra storfe, reinsdyr og får (45 %, av dette er 17 % reinsdyr)"

Må bli viltkaker i så fall da. 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er same i 40-åra. Joikaboller har aldri slått meg som rasistisk. Mer en kuriositet. Slutt å gnål! 

Anonymkode: d2e7b...93a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så kjent med joikakaker personlig, har nesten aldri spist det, men vet godt hva det er. Kanskje det er meg som er dum, men jeg hadde aldri tenkt over at det var en same på boksen og at det kunne være rasistisk før denne debatten startet haha. Jeg så jo at det var en same, men tenkte ikke noe mer på det en at det var en fin tegning. 

Men skjønner godt at samer selv ikke vil forbindes med middagskaker..... men er da alle taco-reklamene med meksikanske figurer eller alle pasta-reklamer med italienere rasistiske og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saker som dette lærer jo folk å være fintfølende, ta seg nær av saker, og at det er helt ok å lete etter feil over alt. Tenk om 50 år, når ingen lenger er i stand til å forlate huset uten vernedrakt og valium intravenøst ... fordi at det er så fa'li der ute.

Jeg er selv same, men har aldri funnet noe som helst rasistisk eller støtende med joikakaker. Det var livretten min når jeg var liten, men spiser de ikke lenger i dag.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...