Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en samboer som skal søke uførepensjon, og lurer på om noen kan hjelpe meg litt her. Planen var at han, sammen med lege og psykolog, skulle ha en møte sammen hos NAV, men svaret fra NAV var at det var vanskelig å få til nå pga korona. MÅ han ha dette møtet? Eller kan han bare søke på skjema på nav.no? Er det evt noen dokumentasjon som må legges med i søknaden, eller innhenter de det selv fra lege? Og ang arbeidsrettede tiltak, teller det han har prøvd å gjennomføre mens han gikk på aap? Eller må han gjennom en runde til med det før det blir noen avklaring?

Jeg syntes vi har fått veldig lite info, og verken saksbehandleren eller psykolog er spesielt flinke til å svare på spørsmål rundt dette nå i disse dager. Jeg har prøvd å gjøre litt research på egenhånd, men syntes det står forskjellige ting overalt.

Anonymkode: 30032...468

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å søke uføretrygd skal man være ferdig avklart mot dette fra nav lokalt. De skal skrive en arbeidsevnevurdering, og denne må ha resultat varig tilpasset innsats. Det er mulig å sende inn søknad uten dette, men da er det ganske garantert at det blir avslag. 

Har samboeren din prøvd ut all tilgjengelig behandling? 

Om han er godt nok utprøvd er det bare nav lokalt som kan svare på, det er ikke alltid nok å prøve seg en gang. 

Om han velger å sende inn søknad på egenhånd burde det vedlegges så mye medisinsk dokumentasjon som mulig, men de vil som oftest hente inn selv om det ikke er vedlagt. 

Anonymkode: 1c8fb...dba

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å søke uføretrygd skal man være ferdig avklart mot dette fra nav lokalt. De skal skrive en arbeidsevnevurdering, og denne må ha resultat varig tilpasset innsats. Det er mulig å sende inn søknad uten dette, men da er det ganske garantert at det blir avslag. 

Har samboeren din prøvd ut all tilgjengelig behandling? 

Om han er godt nok utprøvd er det bare nav lokalt som kan svare på, det er ikke alltid nok å prøve seg en gang. 

Om han velger å sende inn søknad på egenhånd burde det vedlegges så mye medisinsk dokumentasjon som mulig, men de vil som oftest hente inn selv om det ikke er vedlagt. 

Anonymkode: 1c8fb...dba

Takk for svar! Ja, han har prøvd alt han kan prøve av behandling.

Den arbeidsevnevurderingen, skal den da skrives av NAV før man søker ufør, slik at den kan legges ved søknaden? 

Skrevet

Glemte visst å sette på anonym. Jaja 😛

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Vigdis000 skrev:

Takk for svar! Ja, han har prøvd alt han kan prøve av behandling.

Den arbeidsevnevurderingen, skal den da skrives av NAV før man søker ufør, slik at den kan legges ved søknaden? 

Ja saksbehandler skal skrive en AEV og den skal godkjennes av en beslutter fra et annet NAV kontor. Så dette må være på plass før han kan søke. Du må ta det opp med saksbehandleren hans.

Anonymkode: 2b3e9...493

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja saksbehandler skal skrive en AEV og den skal godkjennes av en beslutter fra et annet NAV kontor. Så dette må være på plass før han kan søke. Du må ta det opp med saksbehandleren hans.

Anonymkode: 2b3e9...493

Da kontakter jeg henne med en gang. Takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...