Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #21 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva har dette spesielt med gamle å gjøre? Synes jeg ser den type mennesker i alle aldre. Anonymkode: 5d7b2...c85 Kommentaren var rettet mot dem som mener at gamle samles på kafe og kjøpesentere fordi de har levd et langt liv, er tilfreds med det og ikke er redd for å dø - som om det rettferdiggjør noe. Klart det er mennesker i alle aldre som gjør det, men nå var denne tråden rettet mot gamle mennesker som samles i flokk, og ikke alle andre.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #22 Skrevet 16. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er i risikogruppen, og det vet de. De velger nå å leve sitt liv og det må vel respekteres. Veldig mange eldre er fornøyde med sitt liv og føler livet de har levd er godt og har ikke det higet etter å bli 100 år. Anonymkode: 2fe1c...7a6 Jeg sliter med å respektere at de i stor grad ser ut til å ikke bry seg om at de kan spre smitte til andre, som ikke har fått muligheten til å leve et langt liv, fordi de selv ikke bryr seg om de lever eller dør. Anonymkode: 77889...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #23 Skrevet 16. april 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier noe, de burde iallefall ha vært nektet sykehusplass og intensivbehandling om de blir smittet. Anonymkode: 233ee...1d6 Nei. Nå må vi slutte med denne «HVIS DU IKKE GJØR ALT 100% RIKTIG SÅ FORTJENER DU Å DØ!!!!» Anonymkode: 2b9ab...5e2 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #24 Skrevet 16. april 2020 20 minutter siden, EmKay skrev: Jeg opplever hvertfall med min farmor at hun rett og slett ikke skjønner greia. Jeg er enig med deg i det du skriver. Her valgte vi å snu litt på informasjonen vi ga vår eldre. Hun er dement, skjønner ikke alvoret, og er ikke redd for å dø. Men da vi sa at hun beskytter de unge ved å holde seg frisk (unngå økt belastning på helsevesenet) ble hun mer villig til å gjøre det hun måtte. For de unge fortjener et godt og langt liv. Anonymkode: 003fd...040 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #25 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, EmKay skrev: Kommentaren var rettet mot dem som mener at gamle samles på kafe og kjøpesentere fordi de har levd et langt liv, er tilfreds med det og ikke er redd for å dø - som om det rettferdiggjør noe. Klart det er mennesker i alle aldre som gjør det, men nå var denne tråden rettet mot gamle mennesker som samles i flokk, og ikke alle andre. Ja, tråden er rettet mot det, men hadde forstått argumentet bedre hvis de gamle gjorde noe som yngre ikke gjør. Hvorfor er det verre om de gamle gjør det enn yngre? Blir litt skremt av denne tiden, da jeg ser en enda større tendens til å sette folk i bås enn tidligere. Vi må passe oss litt snart for hvordan dette skal bli til slutt. Anonymkode: 5d7b2...c85 6
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #26 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, tråden er rettet mot det, men hadde forstått argumentet bedre hvis de gamle gjorde noe som yngre ikke gjør. Hvorfor er det verre om de gamle gjør det enn yngre? Blir litt skremt av denne tiden, da jeg ser en enda større tendens til å sette folk i bås enn tidligere. Vi må passe oss litt snart for hvordan dette skal bli til slutt. Anonymkode: 5d7b2...c85 Det er ikke verre i den forstand, men som voksne som har levd et langt liv hadde jeg kanskje forventet at de forsto alvoret i litt større grad enn de unge. Og jeg synes ikke at bare fordi unge også samles i grupper, så må man la være å adressere at andre aldersgrupper gjør det samme. Og alle eldre er nok ikke som min farmor (selv om det florerer av gamle mennesker i risikogruppen på kjøpesenteret hvor jeg bor. De få gangene jeg har vært der ser jeg lite unge mennesker, de samles nok andre steder), men hun ser hvertfall ikke at hun stiller i en litt annen gruppe her enn en voksen på 50 år, hun synes hele corona er "trekt ut av proporsjoner", og kan ikke se noe galt i at hun vaser rundt på butikken og går på kafe som vanlig. Og det er vanskelig å overbevise henne om noe annet.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #27 Skrevet 16. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det da? Du må helst komme med gode argumenter når du i utgangspunktet bare kommer med vås! Du virker irritert fordi du må handle i samme butikk som eldre mennesker... Anonymkode: 9ce6f...c4d Du må da evne å se argumentene selv, hele samfunnet, hele verden! er «stengt ned» for å beskytte - holde dødstallene nede hos først og fremst de i risikogruppa. Dvs. i hovedsak eldre 60/70+! Det er de som blir lagt inn på intensiv (jeg vet det ikke BARE er dem), men i hovedsak. Selv sykehusene stenges ned for all annen ikke-kritisk behandling - psykiatrien stenges ned, masse privat næringsliv stenges ned, mye offentlige tjenester stenges ned. For at ikke gamlinger 60+ skal daue. Da er det faktisk litt provoserende - at så mange gamlinger fortsetter å leve livet sitt som før. Når det er for å beskytte DEM samfunnet og verden stenger ned. Dog, kritikken min et ikke først og fremst rettet mot disse eldre - de vet kanskje ikke bedre. Men mot myndighetene. Syntes myndigheten skulle NEKTET folk 60+, og andre i risikogruppen, å bevege seg ut av hjemmet i denne perioden. Det burde vært opprettet en offentlig ordning, der myndighetene handler og bringer nødvendige goder hjem til dem. Så kan heller vi andre, 80% av samfunnet, leve livet som normalt. Skammelig, egoistisk og kortsynt å mene noe annet! Anonymkode: 3dae1...65b 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #28 Skrevet 16. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med å respektere at de i stor grad ser ut til å ikke bry seg om at de kan spre smitte til andre, som ikke har fått muligheten til å leve et langt liv, fordi de selv ikke bryr seg om de lever eller dør. Anonymkode: 77889...d9d De som er i risikogruppen og livredd går da ikke ut. Vi andre tåler det og skal igjennom dette. Eldre mennesker er sammen med seg selv og andre eldre, og kanskje hjemmesykepleien som jo alt er i den gruppen som fort kan spre smitte da utstyr ikke er gitt til de for å gå inn til friske pasienter. Så nei, de sprer ikke noe mer smitte enn andre. Og vi må da spre denne smitten kontrollert for å bli ferdig og da få en mildere covid19. Oppmunterer alle til å lese om viruser. Les gjerne om spanskesyken og at den i dag er en helt vanlig influensa, og hvorfor det er slik Anonymkode: 2fe1c...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #29 Skrevet 16. april 2020 41 minutter siden, EmKay skrev: Jeg opplever hvertfall med min farmor at hun rett og slett ikke skjønner greia. Inviterer til fullt bursdagsbesøk, og blir skuffa når folk enten ikke vil komme, eller kommer i mindre grupper fordelt ut over dagen. Hun er 85 år, har ingen sykdommer eller noe, men er generelt sett litt "skrøpelig". Jeg tror ikke hun hadde taklet hverken en alvorlig influensa eller corona. Jeg har forsøkt å forklare henne at jeg gjerne kan handle for henne, men at hun ikke kan få være med grunnet fare for smitte. Har også sagt at det ikke er noe problem om hun går seg en tur ute, men at hun bør holde seg unna steder med mye folk, som f.eks. kjøpesenteret. Men hun skjønner det rett og slett ikke. Hun ser ikke at hun har nedsatt allmenntilstand, ser ikke at hun er i risikogruppe, og ser heller ikke helt hvor alvorlig dette faktisk er. Og jeg tror det går igjen hos mange eldre. De kjeder vettet av seg hjemme, ser ikke på seg selv som spesielt utsatt - de bor jo tross alt ikke på pleiehjem, og vil ut å være sosial med de vennene de har igjen. Nå har vi vært litt strenge med farmor, og jeg tror hun synes vi er fryktelig kjipe. Men hun er jo en av våre favorittmennesker, og vi vil ha henne her så lenge vi kan. Men jeg blir også frustrert, både av henne og hennes jevnaldrene som sitter på kafeen på senteret og spiser kake og drikker kaffe som om alt var helt normalt. En ting er at de kanskje ikke er redd for å dø, osv, som noen andre her skriver, men at de ikke selv forstår at de bidrar til smittespredning slik at andre som kanskje ønsker å leve kan dø, er ganske rimelig irriterende. Men det sagt, så er jeg selvsagt ikke enig at de bør sperres inne på noen måte, men det hadde vært fint om de også ville bidra på lik linje med oss andre. Har du tenkt på at hun kanskje vet at det er alvorlig, men å risikere å bli smittet er bedre enn å sitte alene dag ut og dag inn? For mange er det bedre å ha et kortere fint liv enn et langt ensomt. Det virker som om noen vil holde liv i gamle mennesker bare for å ha dem her lengre uten å bry seg om hvordan de har det. Anonymkode: 7adba...19d 4
Vera Skrevet 16. april 2020 #30 Skrevet 16. april 2020 Hvorfor stenges ikke idioter inne? Hadde det ikke vært idioter som ikke skjønner seg på smittespredning og hvordan man kan forhindre smittespredning (feks de som reiser på harryhandel til Sverige og bryter karantenen, eller de som kommer fra skiferie i utlandet og ikke forstår at man skal holde ræva hjemme, eller de som kommer fra solferie og ikke holder ræva hjemme) så hadde ikke barn, unge, voksne, eldre osv vært hjemme fra skole og jobb nå..🤷🏻♀️ 4
Havbris Skrevet 16. april 2020 #31 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må da evne å se argumentene selv, hele samfunnet, hele verden! er «stengt ned» for å beskytte - holde dødstallene nede hos først og fremst de i risikogruppa. Dvs. i hovedsak eldre 60/70+! Det er de som blir lagt inn på intensiv (jeg vet det ikke BARE er dem), men i hovedsak. Selv sykehusene stenges ned for all annen ikke-kritisk behandling - psykiatrien stenges ned, masse privat næringsliv stenges ned, mye offentlige tjenester stenges ned. For at ikke gamlinger 60+ skal daue. Da er det faktisk litt provoserende - at så mange gamlinger fortsetter å leve livet sitt som før. Når det er for å beskytte DEM samfunnet og verden stenger ned. Dog, kritikken min et ikke først og fremst rettet mot disse eldre - de vet kanskje ikke bedre. Men mot myndighetene. Syntes myndigheten skulle NEKTET folk 60+, og andre i risikogruppen, å bevege seg ut av hjemmet i denne perioden. Det burde vært opprettet en offentlig ordning, der myndighetene handler og bringer nødvendige goder hjem til dem. Så kan heller vi andre, 80% av samfunnet, leve livet som normalt. Skammelig, egoistisk og kortsynt å mene noe annet! Anonymkode: 3dae1...65b Jeg ser du setter grensen ved «gamlingene» ved 60 og oppover. Jeg er i den gruppen og er yrkesaktiv, og har tenkt å være det noen år til. Skal jeg holde meg hjemme, dvs be legen om en frisk sykemelding og motta lønn eller etterhvert gå på jobb og holde vanlige smittevernregler som alle andre? 7
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #32 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du tenkt på at hun kanskje vet at det er alvorlig, men å risikere å bli smittet er bedre enn å sitte alene dag ut og dag inn? For mange er det bedre å ha et kortere fint liv enn et langt ensomt. Det virker som om noen vil holde liv i gamle mennesker bare for å ha dem her lengre uten å bry seg om hvordan de har det. Anonymkode: 7adba...19d Jeg skjønner godt hva du mener, men det er ikke tilfellet her. Hun bor under mine foreldre, og treffer barn og voksne barnebarn mer eller mindre hver eneste dag. (Mer enn hva jeg mener er forsvarlig i denne situasjonen, men de stikker nå innom henne eller omvendt i tide og utide. Alle er naboer.) Hun spiser også middag hos mine foreldre nesten hver dag. At hun kjeder seg litt gjennom dagen tviler jeg ikke på, men hun har det nok bedre enn de fleste på den alderen. Uansett er kommentaren din litt av det som irriterer meg. At greit, de kan gjerne drite i om de selv blir smittet fordi de ikke vil være ensom. Jeg skjønner at mange er det. Men, jeg får inntrykk at mange med det ikke tenker på at de risikerer smitte andre, som sannsynligvis ønsker å ha et langt liv fremfor et kort et.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #33 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, Havbris skrev: Jeg ser du setter grensen ved «gamlingene» ved 60 og oppover. Jeg er i den gruppen og er yrkesaktiv, og har tenkt å være det noen år til. Skal jeg holde meg hjemme, dvs be legen om en frisk sykemelding og motta lønn eller etterhvert gå på jobb og holde vanlige smittevernregler som alle andre? Mulig min grense for gamlinger er litt lav, men håper folk er enig i at det er en uting at eldre mennesker på 70+, hvis det kan være katastrofalt for å få dette viruset, fortsatt går ut og gjør sine daglige gjøremål som før. Anonymkode: 3dae1...65b
Diamant20 Skrevet 16. april 2020 #34 Skrevet 16. april 2020 Det hadde være uetisk. Det var disse som bygde opp landet vårt etter 2. VK og å kreve at noen skal sitte alene, dag inn og ut kan man ikke. De forstår kanskje ikke, og mange har nok sine siste år igjen. Man kan sette opp et tilbud for handling og sånt, men jeg synes ikke det skal være noe krav.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #35 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, Diamant20 skrev: Det hadde være uetisk. Det var disse som bygde opp landet vårt etter 2. VK og å kreve at noen skal sitte alene, dag inn og ut kan man ikke. De forstår kanskje ikke, og mange har nok sine siste år igjen. Man kan sette opp et tilbud for handling og sånt, men jeg synes ikke det skal være noe krav. Jeg er helt uenig, jeg syntes det er meget uetisk - å holde på slik vi holder på nå. Skal vi stenge ned hele samfunnet - fordi gamlinger skal få lov til å «leve som før» de siste åra de har? Det handler dessuten også om å beskytte disse gamlingene for sykdommen (og for seg selv), til det kommer en vaksine. Anonymkode: 3dae1...65b 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #36 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De er i risikogruppen, og det vet de. De velger nå å leve sitt liv og det må vel respekteres. Veldig mange eldre er fornøyde med sitt liv og føler livet de har levd er godt og har ikke det higet etter å bli 100 år. Anonymkode: 2fe1c...7a6 En 60-åring kan ha 40 år igjen.... Anonymkode: 6f857...869 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #37 Skrevet 16. april 2020 Ærlig talt! Folk helt opp i nittiårene kan være spreke og gå fjellturer flere ganger i uken, mens tredveåringer kan være sykelig overvektige med alle verdens livsstilsykdommer. Latterlig av deg å ville innesperre ellers friske folk fordi de er eldre enn 60 (noe som dessuten er ungt i dag)! Foreldrene mine er i 60- og 70-årene, nylig pensjonister og går flere timers tur hver dag, mens nabofyren på 25 sitter på ræva og jobber, for så å tilbringe resten av dagen med å game. Også sittende på ræva. Anonymkode: 25ac6...856 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #38 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt! Folk helt opp i nittiårene kan være spreke og gå fjellturer flere ganger i uken, mens tredveåringer kan være sykelig overvektige med alle verdens livsstilsykdommer. Latterlig av deg å ville innesperre ellers friske folk fordi de er eldre enn 60 (noe som dessuten er ungt i dag)! Foreldrene mine er i 60- og 70-årene, nylig pensjonister og går flere timers tur hver dag, mens nabofyren på 25 sitter på ræva og jobber, for så å tilbringe resten av dagen med å game. Også sittende på ræva. Anonymkode: 25ac6...856 Mye egoister som sagt. Anonymkode: 3dae1...65b 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #39 Skrevet 16. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Mye egoister som sagt. Anonymkode: 3dae1...65b Hvem snakker du om? Anonymkode: 25ac6...856
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #40 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem snakker du om? Anonymkode: 25ac6...856 Gamlinger, og annet i risikogruppen, som fortsetter leve som før. Anonymkode: 3dae1...65b
Fremhevede innlegg