AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Livmorbetennelser og jurkreft, er det lov å sterilisere hunden i Norge? Hun skal ikke ha valper uansett. Viss det er sånn at det er best å gjøre før første løpetid hvorfor sa ikke vetrinæren noe om dette? Hun blir så slapp og deprimert under og etter løpetiden, å nå er jeg livredd for at hun skal få livmorbetennelse siden hun er ferdig med løpetiden Anonymkode: 6bec7...69a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Dette er noe du burde snakke med vetrinæren om Anonymkode: d029d...7db 1
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Livmorbetennelser og jurkreft, er det lov å sterilisere hunden i Norge? Hun skal ikke ha valper uansett. Viss det er sånn at det er best å gjøre før første løpetid hvorfor sa ikke vetrinæren noe om dette? Hun blir så slapp og deprimert under og etter løpetiden, å nå er jeg livredd for at hun skal få livmorbetennelse siden hun er ferdig med løpetiden Anonymkode: 6bec7...69a Jeg tror du bekymrer deg i overkant mye over noe som sannsynligvis ikke vil skje. De fleste tisper (akkurat som mennesker) kan endre litt personlighet under løpetid (den varer et par uker etter blødning også), så det er helt normalt. Hun kan selvsagt få innbilt svangerskap, men er du oppmerksom og finner ut av det tidlig, er det stort sett lett å bli kvitt med økt mosjon og mindre mat i en liten periode. Det er også hormonelt viktig for tispen å ha vært igjennom minst en løpetid, da det kan løse problemer med urinveier, hormonbalanse, osv, så tviler på at noen veterinærer vil gå med på å sterilisere hunden før den første løpetiden med mindre det er helt nødvendig. Med det sagt så kan du få sterilisere tispen din. Mange veterinærer vil være litt motvillig om det ikke foreligger noen medisinsk nødvendighet, men om det er veldig viktig for deg vil du sikkert få det til. Prisen lå på ca 8-10k sist jeg forhørte meg om det.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Er det lite sannsynlig med livmorbetenelse i løpet av livet? Jeg vet ikke om hun har vondt å det stresser meg, hun er frisk nå altså. Kan høre med vetrinær hva de anbefaler også. Anonymkode: 6bec7...69a
911 Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, EmKay skrev: Jeg tror du bekymrer deg i overkant mye over noe som sannsynligvis ikke vil skje. Man skal bekymre seg om tispa får endret oppførsel. Vi har mistet to tisper etter løpetid der de fikk livmorbetennelse og det er ufattelig vondt og trist. En liten blodprøve hos dyrelegen vil kunne avdekke om dette er tilfelle og dette er noe jeg anbefaler alle. Hunder er utrolig "flinke" til å skjule at de har det vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, 911 skrev: Man skal bekymre seg om tispa får endret oppførsel. Vi har mistet to tisper etter løpetid der de fikk livmorbetennelse og det er ufattelig vondt og trist. En liten blodprøve hos dyrelegen vil kunne avdekke om dette er tilfelle og dette er noe jeg anbefaler alle. Hunder er utrolig "flinke" til å skjule at de har det vondt. Jeg er også bekymret for dette da min er en som iallefall har fått en mild type innbilt svangerskap. Dette utarter seg egentlig kun i at hun vil ha en bitteliten plysjkylling med seg ut når vi skal gå tur :') Anonymkode: 070fa...929
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, 911 skrev: Man skal bekymre seg om tispa får endret oppførsel. Vi har mistet to tisper etter løpetid der de fikk livmorbetennelse og det er ufattelig vondt og trist. En liten blodprøve hos dyrelegen vil kunne avdekke om dette er tilfelle og dette er noe jeg anbefaler alle. Hunder er utrolig "flinke" til å skjule at de har det vondt. Joda, men jeg tolket dette rett som slett som en helt vanlig løpetid, med de personlighetsnykker som følger med. Klart livmorbetennelse kan skje, og klart man skal følge med på endret atferd og helsetilstand, og en tur for mye til veterinæren for en sjekk er bedre enn en tur for lite. Men det skal ikke være nødvendig å gå å stresse over det i den grad at man skal måtte gå kirurgisk til verks lenge før hunden er voksen. Storparten av tisper går gjennom livet uten å få livmorbetennelse, så jeg synes hvertfall det er drastisk å sterilisere en frisk tispe grunnet frykt for dette. Men det er gjerne bare meg. Ellers var det veldig trist å høre om tispene dine, håper jeg slipper å gå gjennom noe sånt med prinsessene mine ❤️
911 Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også bekymret for dette da min er en som iallefall har fått en mild type innbilt svangerskap. Dette utarter seg egentlig kun i at hun vil ha en bitteliten plysjkylling med seg ut når vi skal gå tur :') Anonymkode: 070fa...929 Dette er en normal oppførsel etter løpetid. De "adopterer" gjerne et kosedyr som om det var en valp. Det skal du ikke bekymre deg for ❤️. Hun kan også få melk, men sjekk om hun får noe utflod, oppblåst mage eller vondt i magen når du trykker lett på den.Vår siste hadde innkapslet betennelse så vi oppdaget ikke det før det var for sent. Hun ble operert, men døde på operasjonsbordet 😭. Om hun ikke blir så lysten på å gå tur eller er generelt slapp da bør du få undersøkt henne. Håper du lykkes bedre med henne enn det vi var. Endret 16. april 2020 av 911 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 De 2 nederste pattene er litt hovne, hun vil helst bare ligge i buret. Vil ikke gå så mye tur (men det regner å hun liker ikke regn til vanlig heller) Den kyllingen har min å, iallefall viss den piper når den bites på magen. Synes også sterilisering hørtes voldsomt ut, men viss hun skal få innbilt svangerskap etter hver løpetid og sannsynligheten for jurkreft er 30-50 % og livmorbetenelse kan være dødelig så, må nesten høre med vetrinær. Anonymkode: 6bec7...69a
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også bekymret for dette da min er en som iallefall har fått en mild type innbilt svangerskap. Dette utarter seg egentlig kun i at hun vil ha en bitteliten plysjkylling med seg ut når vi skal gå tur :') Anonymkode: 070fa...929 Min eldste tispe får innbilt svangerskap etter sine løpetider. Kun en gang har det vært på grensen til ille, ellers merkes det i at hun knytter seg til en leke slik som din og blir litt slappere enn ellers. Vi har alltid klart å bli kvitt det med å fjerne leken, økt mosjon og mindre mat, da (ifølge veterinæret) har ikke hunden overskudd til å "følge opp" det innbilte svangerskapet og det går over. Blir det så ille at hunden får melkeproduksjon som ikke går over med enkle grep, kan man få medisin mot dette hos veterinær. Vi følger henne selvsagt opp mer veterinær når dette skjer, men har så langt ikke sett noen grunn til å sterilisere. Håper ingen misforstod min første post her: Jeg synes det er kjempebra at man følger med og oppdager endring hos hunden sin, for som 911 skriver skal det som regel ganske mye til før hunden viser at det har smerter. Men det er forskjell på å være oppmerksom og ta hunden med til veterinær dersom man har mistanke om noe, og å sterilisere/kasterere i frykt for at noe skal kunne skje.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 Jeg fikk sterilisert min tispe i høst. Trengte ikke noen spesiell grunn, selv om jeg vet at det er påkrevd. Det var bortimot problemfritt. Anonymkode: 0c8ac...37a 1
911 Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 15 minutter siden, EmKay skrev: Joda, men jeg tolket dette rett som slett som en helt vanlig løpetid, med de personlighetsnykker som følger med. Klart livmorbetennelse kan skje, og klart man skal følge med på endret atferd og helsetilstand, og en tur for mye til veterinæren for en sjekk er bedre enn en tur for lite. Men det skal ikke være nødvendig å gå å stresse over det i den grad at man skal måtte gå kirurgisk til verks lenge før hunden er voksen. Storparten av tisper går gjennom livet uten å få livmorbetennelse, så jeg synes hvertfall det er drastisk å sterilisere en frisk tispe grunnet frykt for dette. Men det er gjerne bare meg. Ellers var det veldig trist å høre om tispene dine, håper jeg slipper å gå gjennom noe sånt med prinsessene mine ❤️ Tusen takk for medfølelse. Alle hundeeiere vet hvor vondt og sårt det er å miste sin lille skatt 😢, i alle fall før hun er blitt så gammel at man må gjøre det for å spare henne for aldersbetingede plager. Helt enig at det er bedre med en tur for mye til veterinæren enn en for lite. Tidligere var det ikke tillatt å sterilisere hunder dersom det ikke var medisinske grunner, men heldigvis er det lempet litt på denne loven. https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/sterilisering-kastrering-av-hund/ Hvilke prinsesser har dere? Ta det gjerne som PM om du ikke vil legge ut for mye personlig info her.
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, 911 skrev: Tusen takk for medfølelse. Alle hundeeiere vet hvor vondt og sårt det er å miste sin lille skatt 😢, i alle fall før hun er blitt så gammel at man må gjøre det for å spare henne for aldersbetingede plager. Helt enig at det er bedre med en tur for mye til veterinæren enn en for lite. Tidligere var det ikke tillatt å sterilisere hunder dersom det ikke var medisinske grunner, men heldigvis er det lempet litt på denne loven. https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/sterilisering-kastrering-av-hund/ Hvilke prinsesser har dere? Ta det gjerne som PM om du ikke vil legge ut for mye personlig info her. Klart det, har selv mistet en firbeint bestekompis i kreft, og det var fryktelig vondt. ❤️ Vi har to Gordon Setter tisper. En på 7,5 år, og en liten skjønning på 6 måneder. Hun sliter en del med urinveisinfeksjoner nå, så jeg ser virkelig frem til første løpetid og håper det bedrer seg da. ❤️
911 Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, EmKay skrev: Klart det, har selv mistet en firbeint bestekompis i kreft, og det var fryktelig vondt. ❤️ Vi har to Gordon Setter tisper. En på 7,5 år, og en liten skjønning på 6 måneder. Hun sliter en del med urinveisinfeksjoner nå, så jeg ser virkelig frem til første løpetid og håper det bedrer seg da. ❤️ Nydelige hunder 🥰. Håper dere får mange fine år sammen og at dere får hjelp med denne infeksjonen.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lite sannsynlig med livmorbetenelse i løpet av livet? Jeg vet ikke om hun har vondt å det stresser meg, hun er frisk nå altså. Kan høre med vetrinær hva de anbefaler også. Anonymkode: 6bec7...69a Min tispe fikk akutt livmorbetennelse og måtte fjerne den i en alder av 7 år. Hun ble skikkelig syk, skjønte at noe var svært alvorlig og at det var akutt. Det var en operasjon der livmor ble fjernet, tispa ble helt fin igjen etterpå. Hun hadde ikke vondt så mange dager før jeg skjønte at noe var alvorlig galt, man ser jo det på hele hunden når den skifter atferd. Tispa mi har slitt med en del urinveisinfeksjoner i etterkant av operasjonen, men det holdes i sjakk ved hjelp av kosttilskudd. Så det går bra. Før operasjonen hadde hun aldri urinveisinfeksjoner, hadde litt uregelmessige løpetider og litt lange løpetider, veldig lite blødninger, men veldig hoven. Har ikke hatt valper. Liten rase. Snakk med veterinæren din om du er bekymret! Veterinærer er fantastiske mennesker, og har hjulpet oss hver gang hun/vi har trengt det. Anonymkode: 701a5...ec5 1
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, 911 skrev: Nydelige hunder 🥰. Håper dere får mange fine år sammen og at dere får hjelp med denne infeksjonen. Tusen hjertelig takk for det! Håper dere slipper å gå gjennom en slik opplevelse igjen om dere fortsatt har hund også
911 Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 26 minutter siden, EmKay skrev: Tusen hjertelig takk for det! Håper dere slipper å gå gjennom en slik opplevelse igjen om dere fortsatt har hund også Denne siste var så ufattelig vond å miste (4 år gammel pomchi) så vi/jeg har bestemt at det ikke blir noen ny... foreløpig.
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, 911 skrev: Denne siste var så ufattelig vond å miste (4 år gammel pomchi) så vi/jeg har bestemt at det ikke blir noen ny... foreløpig. Det skjønner jeg godt. Gode tanker til dere ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå