Gå til innhold

Brystbevarende operasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg lurte rett og slett på om det er noen som har hatt en brystbevarende operasjon, og som kan dele litt erfaringer med meg? Jeg fjernet en (godartet) kul i brystet for ett år siden, med påfølgende operasjon der de fjernet 5x5x5 cm av området rundt tumoren. Arr og selve puppen ser veldig bra ut nå, men jeg plages en del med at det til tider stikker i brystet rundt operasjonsarret, samt at det til tider blir ømt/vondt/stikking opp mot armhulen (jeg opererte ikke der). Er dette normalt? Jeg spurte legen min om dette for ca 8-9 mnd siden, og han sa at jeg måtte gi det noen uker til, men jeg fikk egentlig inntrykk av at han ikke hadde helt peiling på hva han snakket om ;) så, da spør jeg dere! Noen som har hatt samme operasjon eller har kunnskap omkring dette? 

Kan også legge til at jeg fikk en kraftig indre blødning noen timer etter inngrepet (eventuelt at jeg merket det først etter at smertestillende gikk ut), men fikk stoppet blødningen uten at det trengtes ytterligere behandling.

Håper noen kan svare. På forhånd; takk :)

Anonymkode: 0ea96...c58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt brystbevarende operasjon, men kan det tenkes at det er arret som gjør at det stikker når du beveger deg? Arr er jo mye mindre elastisk enn hud, så det vil være stivere og dermed kan det være ubehagelig når det strekkes i. Jeg fikk selv operert på et arr som var ubehagelig (var operert akutt året før etter en ulykke) og det ble mye bedre, men det tok fortsatt kanskje 3 år fra den opprinnelige ulykken til at jeg ikke hadde noe ubehag lengre.

Anonymkode: 68148...1d8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tatt brystbevarende operasjon, men kan det tenkes at det er arret som gjør at det stikker når du beveger deg? Arr er jo mye mindre elastisk enn hud, så det vil være stivere og dermed kan det være ubehagelig når det strekkes i. Jeg fikk selv operert på et arr som var ubehagelig (var operert akutt året før etter en ulykke) og det ble mye bedre, men det tok fortsatt kanskje 3 år fra den opprinnelige ulykken til at jeg ikke hadde noe ubehag lengre.

Anonymkode: 68148...1d8

Snittet ble gjort på øvre del av brystet, på tvers og er ca 10 cm langt. Når jeg tar på puppen så merker jeg ikke noe forskjell på huden rundt og selve arret. Det er ganske mykt og smidig, så jeg tror egentlig ikke det er det som er problemet. Arret strekker seg heller ikke opp til armhulen. Litt vanskelig å si, men jeg tror det vonde kommer innefra, og ikke i huden. Men, det var et veldig godt forslag. Har ikke tenkt på det før selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble operert for brystkreft (brystbevarende), for snart seks år siden. Fortsatt kan det stikke og dra i området hos meg. Første par årene var det hyppig, men har avtatt betraktelig nå. Det er en ganske stor del av brystet ditt som er fjernet høres det ut som, betydelig mer enn hos meg i alle fall. Jeg fikk dog og fjernet noen lymfeknuter i armhule (samme snitt), og har og hatt (og får fortsatt litt), plager med lymfestrenger og adhesjoner. Gikk til fysioterapeut i to år for å løsne på dette med god effekt. 

Vil tro det er rimelig normalt med slike stikninger og ubehag etter en slik operasjon.

Anonymkode: 27045...9a3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble operert for brystkreft (brystbevarende), for snart seks år siden. Fortsatt kan det stikke og dra i området hos meg. Første par årene var det hyppig, men har avtatt betraktelig nå. Det er en ganske stor del av brystet ditt som er fjernet høres det ut som, betydelig mer enn hos meg i alle fall. Jeg fikk dog og fjernet noen lymfeknuter i armhule (samme snitt), og har og hatt (og får fortsatt litt), plager med lymfestrenger og adhesjoner. Gikk til fysioterapeut i to år for å løsne på dette med god effekt. 

Vil tro det er rimelig normalt med slike stikninger og ubehag etter en slik operasjon.

Anonymkode: 27045...9a3

Tusen takk for svar 😄 Liker ikke at du også har slitt/sliter med dette, men godt å høre at dette ser ut til å være normalt! :) ja, de tok ganske mye, men tumoren jeg hadde er visst veldig hissig på å komme tilbake hvis de ikke fikk vekk alt som var av grums ;) jeg har heldigvis mye å ta av, og nå etter ett år så ser jeg ikke så stor forskjell på tvillingene heller, for hulrommet har fylt seg opp med væske(?) :)

Skal snart på ettårskontroll, så da får jeg endelig svar på om alt ser bra ut :) jeg orket bare ikke å vente lengre med å lure på om disse vondtene var vanlige, for de har vært veldig tilstede i det siste ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...