Gå til innhold

Rådebank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så hele s2 i kveld. Jeg fikk samme sterke medfølelse for Sivert som jeg fikk for Isak i SKAM under sesongen hans. 

Skikkelig bra skuespiller, og skikkelig bra laget serie! Han som spiller GT er også helt rå. 

Bra med en serie som viser vonde følelser hos gutta. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men om GT hadde blitt med hadde han ikke fått muligheten til å kjøre alene. Da hadde han hatt noen å snakke med.

Anonymkode: 1e177...2bd

Jeg så den episoden igjen istad fordi den tilfeldigvis gikk på TV, og jeg tenkte det samme. Om de hadde dratt på fisketur hadde det nok ikke skjedd, hvertfall ikke den dagen. Men man kan jo ikke egentlig tenke sånn, det er sammensatte grunner til at folk tar livet sitt. Basert på samtalen Sivert har med GT om selvmord i sesong 1, regner jeg med at det kanskje er noe han også har vurdert tidligere. I tillegg er det mange ting som skjærer seg for ham på én gang. Likevel er det jo ikke sånn at alle som opplever vanskelige ting automatisk tenker på å ta livet sitt, og hvis man skal tenke sånn kan man aldri endre planer eller avlyse avtaler med noen. Men jeg tenker nok at GT har sterk skyldfølelse fordi endringen av akkurat den avtalen ga Sivert mulighet til å gjennomføre det og kanskje han hadde åpnet seg på fisketuren. Hvem vet. Jeg tror nok ingen så det komme og dessverre er det jo sånn noen ganger. Folk kan være bedre skuespillere enn man tror, jeg snakker dessverre av erfaring. :( Synes hvertfall det er en utrolig god skildring, og serien åpner for mange tanker og samtaler.

Anonymkode: fb8f3...b63

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonnejinta skrev (På 27.1.2021 den 23.50):

Hva var det med den Lollipopen?? Har ikke klart å skjønne det...

Når moren Sivert døde hadde GT kommet til de med en eske Lollipop. 

Endret av Loke37
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (14 minutter siden):

Når moren Sivert hadde GT kommet til de med en eske Lollipop. 

Ja det stemmer det...takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I tillegg lurer jeg på om det var GT sitt nei til fisketur som tippet det over? Hadde dette skjedd om GT hadde blitt med på fisketuren istedenfor å gå på fest?

Anonymkode: 1e177...2bd

Det tror jeg ikke. Det var nok kun den telefonen fra forsikringsselskapet. Han skjønte at de hadde fått med seg at han krasjet før forsikringen var tegnet siden de sa de hadde snakket med politiet. Han søkte opp straff ved forsikringssvindel og det var fengsel inntil 2 år og store bøter. Dette kom åppå det at han ikke fikk gode nok karakterer til å komme inn på studie i Trondheim og at han akkurat hadde tatt forbrukslån til å kjøpe den dyre bilen han hadde ødelagt uten forsikring. Det var forsikrings telefonen som tippa det over. Sivert skulle jo være med på strand festen også skulle de på fisketur dagen etter kl 19 istede. 

Anonymkode: d2d0e...a5d

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ også etter avtalen så kom telefonen. Da var det rett på do, spy, søke opp, skrive på veggen, kjøpe lollipop også kjørte han og krasja. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonnejinta skrev (13 timer siden):

Hva var det med den Lollipopen?? Har ikke klart å skjønne det...

Når moren til Sivert døde visste ikke GT hva han skulle si til ham. Så han tok m en pakke Lollipop også spiste de hele. Og da føltes det likevel bedre.

Jeg tenker at det å komme med en pakke lollipop da er ett symbol på at man syns noe er vanskelig- men man vet ikke hva man skal si.

Og det er vel derfor GT sier at han føler han burde skjønt noe når Sivert kjøpte en hel pakke Lollipop. Fordi han innser at det kanskje betydde at han hadde noe han ville si- men han visse ikke hvordan han skulle gjøre det. Og at han burde skjønt det- og fått Sivert til å fortelle.

Endret av *Emma*
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Emma* skrev (På 27.1.2021 den 12.10):

Veldig ålreit serie, selv om jeg er langt utenfor målgruppen.
Syns begge sesongene ble avsluttet på veldig fine måter.

Måtte klikke meg litt bakover i sesong 2 for å lete etter den Lollipop referansen. :)

Hva var den lollipop referansen for noe? Jeg skjønte heller ikke det.

Anonymkode: 0ac5b...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å tenker over innholdet igjen, to sesonger en om et nesten-selvmord og en om et faktisk slevmord, begge har med bilkræsj og råning å gjøre. Jada, selvsagt er serien om råning, men egentlig må dette være ganske vondt for bygda å se tenker jeg, da denne bygda (blant flere selvsagt) har slitt med dødsfall akkurat på grunn av rånekulturen.

For en god del år siden, ca. 2006-2007, lagde bygdas country-rock band Ni liv (tidl. Bygdabilly Band) en låt som heter "Fra Bø te Lonne (på 7.20)" om strekningen mellom Bø og Lunde som kan kjøres på 7 minutter. (søk den opp så kan du lese teksten/høre låta) Den strekningen har vært en slags "manndomsprøve" i området. Og...akkurat på denne strekningen har det dødd flere ungdom (også under atten) og rånere.. Låta hyller strekningen, men provoserer også mange. Spesielt fordi det var tre rånere som døde akkurat på denne strekningen rett før låta ble skrevet.

Jeg har selv vokst opp et sted hvor det har vært mange dødsfall på grunn av råning, og vel, jeg har vondt i magen av det hele. Har ingenting i mot bygdefolk (jeg er jo det selv), og ikke råning i seg selv. Men de utsetter seg selv og andre for mye sorg og smerte ved å skulle være så j** tøffe bak rattet. Unge liv går tapt.

Selv om denne serien skal handle om miljøet på en positiv måte, selv om disse bilulykkene kunne skjedd både på bygd og i by, selv om andre enn bygde mennesker også kræsjer med vilje for å begå selvmord. Jeg får ikke bort tanken om at de med denne serien til en viss grad "hyller" noe som er så forbanna uvettig. Jeg kjenner at jeg er utrolig glad for at bygdas mest kjente låt ikke ble med som en del av denne serien, da tror jeg bygda hadde stoppet den før den rakk å komme ut.

Anonymkode: 3fd79...da6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Emma* skrev (1 time siden):

Når moren til Sivert døde visste ikke GT hva han skulle si til ham. Så han tok m en pakke Lollipop også spiste de hele. Og da føltes det likevel bedre.

Jeg tenker at det å komme med en pakke lollipop da er ett symbol på at man syns noe er vanskelig- men man vet ikke hva man skal si.

Og det er vel derfor GT sier at han føler han burde skjønt noe når Sivert kjøpte en hel pakke Lollipop. Fordi han innser at det kanskje betydde at han hadde noe han ville si- men han visse ikke hvordan han skulle gjøre det. Og at han burde skjønt det- og fått Sivert til å fortelle.

Der var godt tenkt. Jeg tolka det mer som at GT trøsta Sivert med lollipop når moren døde og at Sivert på en måte ville trøste vennene sine fordi han visste at han skulle dø. Og nå føler GT at han burde skjønt hva Sivert var i ferd med å gjøre, at han burde kobla de to tingene. 

En ting som var trist, synes jeg, var når jeg så episoden igjen og Sivert sier rett ut: «Jeg hater livet ganske hardt akkurat nå». Det er jo en sånn ting man kan finne på å si uten å legge så mye mer i det, men han var jo egentlig brutalt ærlig. Vondt å se det igjen.

Anonymkode: fb8f3...b63

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (30 minutter siden):

Kommer det en sesong 3?!

Det er mye mulig. Tror ikke det er planlagt, men alle heier jo frem en sesong 3. Jeg syns det hadde vært en fin vinkling om det fortsatte å handle om livet til Nilsen i en sesong 3. Jeg tror og håper det skjer 😄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye mulig. Tror ikke det er planlagt, men alle heier jo frem en sesong 3. Jeg syns det hadde vært en fin vinkling om det fortsatte å handle om livet til Nilsen i en sesong 3. Jeg tror og håper det skjer 😄

Ja, vil gjerne bli bedre kjent med Nilsen.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre det er ofte lettere for guttene å tenke selvmord med en gang livet går mot dem. Har hatt veldig mange gutte venner som i senere tid har innrømmet at de var på nippen. At det vonde var så vondt at de rett og slett ikke visste hvordan ta tak i det. Sånn følelsesmessig. Jeg tror det er en viktig ting her i livet å lære guttene til å klare å fordøye sine egne problemer. 

Anonymkode: 099f6...505

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror dessverre det er ofte lettere for guttene å tenke selvmord med en gang livet går mot dem. Har hatt veldig mange gutte venner som i senere tid har innrømmet at de var på nippen. At det vonde var så vondt at de rett og slett ikke visste hvordan ta tak i det. Sånn følelsesmessig. Jeg tror det er en viktig ting her i livet å lære guttene til å klare å fordøye sine egne problemer. 

Anonymkode: 099f6...505

Jeg er kvinne og er sånn. Tenker alltid at går det dritt kan jeg bare ta livet mitt. Men jeg gjør alltid mitt ypperste for at ting ikke skal gå så dårlig at jeg må gjøre det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker serien, men slutten denne gang var såpass sterk at jeg håper nesten de lar den bli stående. Fantastisk grep når de malte over veggen hèlt til slutt.. Kruttsterkt gjort! :hjerte:

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, elsker serien! Og jeg er en kvinne uten bil og lappen på 32 år.

Anonymkode: 047c9...71b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (1 time siden):

Elsker serien, men slutten denne gang var såpass sterk at jeg håper nesten de lar den bli stående. Fantastisk grep når de malte over veggen hèlt til slutt.. Kruttsterkt gjort! :hjerte:

Mulig jeg er veldig treg, men hva skulle den malinga symbolisere? 

Anonymkode: dd4a2...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...