Gå til innhold

Årsstudium Norsk


Gjest Prino

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tok det i fjor. Jeg syns det var veldig interessant og spennende. Men du må være interessert i språk og litteratur. Du lærer om bl.a setningsanalyse og fonetikk. Flere av mine medstudenter syns det var krevende, det krever mye jobb for å forstå. Så var vi også innom norrønt. Jeg syns norrønt er veldig spennende, men det er nok ganske tørt om man ikke har interessen. 
 

Man leser MASSE romaner, masse dikt og noveller, sakprosa, drama.. Arbeid med tekster fra norrøn tid til i dag. Analyse innen alle sjangrene.
 

Det er mye arbeid, og mye man må lære seg, så man bør ha en interesse for faget. Jeg har alltid vært god i norsk og glad i historie og litteratur, så det hjalp meg. 

Anonymkode: 0988d...820

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok det i fjor. Jeg syns det var veldig interessant og spennende. Men du må være interessert i språk og litteratur. Du lærer om bl.a setningsanalyse og fonetikk. Flere av mine medstudenter syns det var krevende, det krever mye jobb for å forstå. Så var vi også innom norrønt. Jeg syns norrønt er veldig spennende, men det er nok ganske tørt om man ikke har interessen. 
 

Man leser MASSE romaner, masse dikt og noveller, sakprosa, drama.. Arbeid med tekster fra norrøn tid til i dag. Analyse innen alle sjangrene.
 

Det er mye arbeid, og mye man må lære seg, så man bør ha en interesse for faget. Jeg har alltid vært god i norsk og glad i historie og litteratur, så det hjalp meg. 

Anonymkode: 0988d...820

Så bra! Takk for at du delte! Til stor hjelp! 👍 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grunnfag i nordisk, og skriver under på det som sies over her.  Veldig interessant (det aller meste, diktanalysen ble jeg aldri glad i, til tross for at jeg gjerne leser dikt), men du må ha interesse for det. Nynorsk er en del av pakka også. 
 

Leste ca én roman i uka, i tillegg til faglitteratur, så det var mye lesing. Hadde svenske og danske bøker å lese også, og en del eldre litteratur, så noe av det var tungt. 

Anonymkode: b2284...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har grunnfag i nordisk, og skriver under på det som sies over her.  Veldig interessant (det aller meste, diktanalysen ble jeg aldri glad i, til tross for at jeg gjerne leser dikt), men du må ha interesse for det. Nynorsk er en del av pakka også. 
 

Leste ca én roman i uka, i tillegg til faglitteratur, så det var mye lesing. Hadde svenske og danske bøker å lese også, og en del eldre litteratur, så noe av det var tungt. 

Anonymkode: b2284...128

Spennende! 😄 En roman i uka ja... Var det et krav? 🙈 Takk for svar! 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å ta årsstudium i norsk, er veldig interessert i språk og litteratur. Liker grammatikk og leser gjerne litt tyngre romaner, men er virkelig ikke god til å analysere dikt og slikt. Er egentlig ikke noe særlig god til å skrive tekster, er best muntlig, så det er nok det største hinderet for meg. Regner med at alt arbeid er skriftlig, ikke noen muntlige presentasjoner eller diskusjoner?

Vil veldig gjerne høre mer om hvilke romaner dere leste, dere som har studert norsk. 

Anonymkode: 09bf5...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt det. Veldig spennende hvis man er interessert i å gå i dybden på grammatikk og litteratur. Vi hadde ikke én roman i uka, det var kanskje ti i semesteret. 

Anonymkode: 7d919...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer også å ta årsstudium i norsk, er veldig interessert i språk og litteratur. Liker grammatikk og leser gjerne litt tyngre romaner, men er virkelig ikke god til å analysere dikt og slikt. Er egentlig ikke noe særlig god til å skrive tekster, er best muntlig, så det er nok det største hinderet for meg. Regner med at alt arbeid er skriftlig, ikke noen muntlige presentasjoner eller diskusjoner?

Vil veldig gjerne høre mer om hvilke romaner dere leste, dere som har studert norsk. 

Anonymkode: 09bf5...e63

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt det. Veldig spennende hvis man er interessert i å gå i dybden på grammatikk og litteratur. Vi hadde ikke én roman i uka, det var kanskje ti i semesteret. 

Anonymkode: 7d919...fe7

Kult! 👍 Klassisk litteratur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kunne nynorsk og, ja. Vi hadde innleveringer som måtte skrives på nynorsk, og eksamener på nynorsk. Jeg var helt forferdelig i nynorsk dør jeg starta, så der måtte jeg pugge masse. Finnes mye bra ressurser på nett, da!

Anonymkode: 0988d...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2020 den 22.14, Prino skrev:

Spennende! 😄 En roman i uka ja... Var det et krav? 🙈 Takk for svar! 👍 

Er det unormalt?

Anonymkode: e9029...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bachelor i dette. Litteraturen var vanskelig for meg. Ja, du må lese mye, og mye av det er tungt. I litteratur var det mer enn en roman i uka, pluss en rekke noveller, dikt, prosatekster, eventyr osv. Pluss masse litteraturhistorie og analyse.
Jeg fikk B i litteratur, men det var kun fordi hovedoppgaven handlet om den ene boka som jeg virkelig elsket. Noen av dem lå jeg og halvsov mens jeg hørte på lydbok.

Selv ELSKER jeg grammatikk og fonetikk og språk, og det var derfor jeg valgte den retningen. Man må absolutt kunne nynorsk, men det er ikke et stort problem. Jeg er fra Oslo, har aldri vært god i nynorsk, men det lærer man fort med et par gode bøker og grammatikkforståelse.

Fonetikk, morfologi og syntaks avhenger av hva du interesserer deg for. For meg var dette noe av det morsomste, og jeg koste meg gjennom timene med setningsanalyse. Man går ikke så veldig dypt innen Nordisk, egentlig. Det var mer ekstremt da jeg studerte lingvistikk i utlandet.

Anonymkode: c55c9...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...