Gå til innhold

Kan besteforeldre passe nå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg kjenner som har relativt unge, og friske, besteforeldre, har omgang med disse. Det har vært avgjørende for alles psyke, og arbeidsbelastning, nå når skoler etc. har vært stengt. 

Mange har tatt helt av i det myndighetene nevnte dette med besteforeldre. Men de siktet ikke til gruppen som er besteforeldre til småbarn, som fortsatt er yrkesaktive, og i god form. 

Anonymkode: 19e86...939

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobb i barnehage innebærer mye mer smitterisiko enn besøk av egne, friske barnebarn, så la henne passe og gå på jobb med den beste samvittighet! 

Anonymkode: f881b...332

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg lurer er pga. jeg selv har arbeidshelg på sykehjem, og ikke har annen mulighet for barnepass (er alene). Tanken var å benytte omsorgssdager, men det er litt dumt i lengden mtp. helgebemanning. Gjør det selvsagt om annet frarådes, men fant restriksjonene noe uklar.

Ts

Anonymkode: 03610...804

Hun kan passe, Ts! Ikke bry deg om de andre her. Er din mor i 50-årene og ellers frisk og rask går dette helt fint!

Anonymkode: 00ad2...37d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe forbud mot det, kun en generell anbefaling. Dere velger selv om dere vil følge det eller ikke. :)

Anonymkode: e4c3d...34b

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb i barnehage innebærer mye mer smitterisiko enn besøk av egne, friske barnebarn, så la henne passe og gå på jobb med den beste samvittighet! 

Anonymkode: f881b...332

Men dette øker jo risikoen? Du (og andre her) argumenter som om det at bestemoren jobber i barnehage gjør det mer greit at hun også passer barnebarna. Slik er det jo ikke, det hadde vært mye tryggere om bestemor hadde hjemmekontor og ikke traff så mange mennesker.

Her blir barnebarna et bindeledd mellom bestemoren i barnehagen og moren som jobber med utsatte grupper på sykehjem. Jeg ville forsøkt mange andre løsninger før jeg gikk for dette, for å si det slik. 

Anonymkode: 759d1...656

AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker at det er en misforståelse å tenke at nå som skoler og barnehager åpner, så betyr det at vi kan slappe av på alle områder.

Tvert imot!!!

Skoler og barnehager åpnes fordi kostnadene ved å holde dem stengt ble for store.

Det betyr jo at det er viktigere enn noensinne å beholde de tiltakene som ikke koster så mye. Som for eksempel å vente med overnatting hos bestemor. Ikke fordi denne bestemoren er i en risikogruppe, men for å begrense antallet kontaktpunkter. Det er jo spesielt viktig å ikke sende barna rundt omkring når skolen har åpnet. Derfor antar jeg at fritidsaktiviteter fortsatt vil være stengt.

Anonymkode: 7b650...b54

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt kontakt med besteforeldre i 50 åra. Flere av foreldrene i klassen til gutten min er jo like gamle som mine foreldre. Jeg ser ikke på de som eldre. 

Anonymkode: 85c06...7fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Hun er og i faresonen. Eldre over 50. 

Anonymkode: b184b...e70

Eldre over 50?😂😂😂

Anonymkode: 1fa44...275

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eldre over 50 stemmer overhodet ikke - de er ikke i faresonen pga alder. Skjerpings!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt morsomt. Barnehagene åpner fordi barn ikke regnes som smittespredere...hvorfor kan ikke da besteforeldre være sammen med barnebarna? De er jo ikke smittespredere...

Og den samme "eldre" personen kan fint gå på jobb i bhg men ikke møte barnebarna?

Anonymkode: 93635...5c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er redd det blir til at besteforeldre henter og leverer i barnehagen nå når åpningstidene blir korte i barnehagen. 

Anonymkode: 752db...fd3

Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 15.4.2020 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Ja, de eldre over 50 ;) De som er 20 år eldre, minst.. de er i faresonen. Ikke friske mennesker på 51 år. 

Skrevet
På 16.4.2020 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Men dette øker jo risikoen? Du (og andre her) argumenter som om det at bestemoren jobber i barnehage gjør det mer greit at hun også passer barnebarna. Slik er det jo ikke, det hadde vært mye tryggere om bestemor hadde hjemmekontor og ikke traff så mange mennesker.

Her blir barnebarna et bindeledd mellom bestemoren i barnehagen og moren som jobber med utsatte grupper på sykehjem. Jeg ville forsøkt mange andre løsninger før jeg gikk for dette, for å si det slik. 

Anonymkode: 759d1...656

Hva med de som selv har barnehagebarn og jobber med utsatte grupper? Skal de ikke sende barn i barnehagen? 🤷‍♀️

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er redd det blir til at besteforeldre henter og leverer i barnehagen nå når åpningstidene blir korte i barnehagen. 

Anonymkode: 752db...fd3

Akkurat dette savner jeg i veilederen. Burde vært begrensninger slik at en person henter og bringer (hvis mulig).

Skrevet

La henne passe og vær glad for at hun vil, morra mi er en gal hypokonder så der kan jeg glemme noe hjelp på evigheter nå

AnonymBruker
Skrevet

Det er en jevn økning i dødelighet med høyere alder, spesielt fra 40-årsalderen og oppover. Det blir ikke plutselig mye farligere når man f.eks. har fylt 65, og alder er bare en av flere risikofaktorer. En frisk og sunn 70-åring har større sjanse til å overleve enn en 60-åring som røyker, er overvektig og har høyt blodtrykk.

Anonymkode: 38f47...925

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Helgeline said:

Hva med de som selv har barnehagebarn og jobber med utsatte grupper? Skal de ikke sende barn i barnehagen? 🤷‍♀️

De burde selvsagt ikke gjort det, men siden ikke vi har noen ordninger for slike grupper later vi heller som at ikke det er farlig.

Anonymkode: 38f47...925

AnonymBruker
Skrevet

Lurer virkelig på om alle hysterikerne har tenkt å holde barnebarna unna besteforeldrene i ett og et halvt år hvis det er først da vaksinen kommer...

Anonymkode: f87e7...b24

• Opprett ny...