Gå til innhold

Lov å holde barna hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å holde barna hjemme fra bhg/skole uten å miste plassen? De er ikke i den strenge definisjonen på risikogruppe, men har astma og allergier og jeg vil ikke sende de ut helt enda..

Anonymkode: a2fce...7c4

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Barnehagen ja. Men du må betale for full plass.

Skolen nei. Da kan du miste plassen.

AnonymBruker
Skrevet

Synes virkelig at det burde være frivillig for voksne i risikogruppen... 😔

Anonymkode: 3c4e6...056

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min (jobber i barnehage) snakket om på møte ista at de som velger å holde barna hjemme fra bhg (det hjelper oss jo veldig nå i disse dager) får refundert foreldrebetalingen? Men det gjelder kanskje ikke alle kommuner. 

Anonymkode: 841e4...ca3

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å holde barna hjemme fra bhg/skole uten å miste plassen? De er ikke i den strenge definisjonen på risikogruppe, men har astma og allergier og jeg vil ikke sende de ut helt enda..

Anonymkode: a2fce...7c4

Bare du gjør det pga det rette årsakene så - ta kontakt med legen og avgjør det i samråd med profesjonelle, ikke bare din egen magefølelse...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes virkelig at det burde være frivillig for voksne i risikogruppen... 😔

Anonymkode: 3c4e6...056

Er det ikke det da? Det er jo sagt at barna som bor med familie i risikogruppe ikke trenger å møte på skolen?

Anonymkode: 03d2d...1dd

AnonymBruker
Skrevet

Bhg, selvfølgelig. Skole også, men du kan måtte dokumentere hjemmeundervisning. 

Anonymkode: b5eba...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skoleplikt, men opplæringsplikt. Hvis du holder barnet hjemme må du selv stå for undervisningen. Hvis barn skal være hjemme (avklart med lege), skal barnet fortsette med fjernundervisning gitt fra skole. Sånn har jeg forstått det. 

Anonymkode: 7c8b8...e53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Barnehagen ja. Men du må betale for full plass.

Skolen nei. Da kan du miste plassen.

Selvfølgelig er det lov å holde barna hjemme fra skolen! Det er nemlig ikke skoleplikt men opplæringsplikt i Norge! Ergo trenger man ikke å gå på skolen, men du har rett i at en kan miste plassen på skolen da.

Anonymkode: ac3e5...557

Gjest WhisperingWind
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov å holde barna hjemme fra skolen! Det er nemlig ikke skoleplikt men opplæringsplikt i Norge! Ergo trenger man ikke å gå på skolen, men du har rett i at en kan miste plassen på skolen da.

Anonymkode: ac3e5...557

Det er jo det jeg skriver. Ikke lov å holde hjemme uten å miste plassen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Det er jo det jeg skriver. Ikke lov å holde hjemme uten å miste plassen.

Barnet må skrives ut av skolen, og du mister plassen. Du kan selvsagt skrive barnet inn igjen på skolen senere, men det kan da komme i en annen klasse.

Anonymkode: c932e...d1d

Gjest WhisperingWind
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet må skrives ut av skolen, og du mister plassen. Du kan selvsagt skrive barnet inn igjen på skolen senere, men det kan da komme i en annen klasse.

Anonymkode: c932e...d1d

Ja, ungen er ikke bannlyst. Men du kan også risikere at hjemmeundervisningen ikke er bra nok og barnet må gå året på nytt. 

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg vil du ikke få lønn om du er hjemme med friske barn som har tilbud om skole/barnehageplass. 

Anonymkode: b5a6a...41f

• Liker 1
  • Opprett ny...