AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #141 Skrevet 16. april 2020 Smittevern i barnehager er bare skuespill. Åpning av bhg og småskoletrinn er for å spre smitte blant foreldre og besteforeldre. Helsevesenet står klar og så kommer sommerferien så ting kan roe seg igjen. Rekne med mange stengninger og gjenåpninger utover høsten. Anonymkode: 3c6f8...696 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #142 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du.? Kjenner ingen med friske barn som skal holde hjemme. Og kjenner ganske mange med barn i Oslo/Viken. Vi holder hjemme pga øyekatar. Anonymkode: 82187...1da Absolutt.. i sentrumbhg barnet mitt går i var det siste dag før nedstengig bare 6 av 12 barn igjen på avdelingen. Resten var allerede da tatt ut pga viruset. Anonymkode: 55976...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #143 Skrevet 16. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Absolutt.. i sentrumbhg barnet mitt går i var det siste dag før nedstengig bare 6 av 12 barn igjen på avdelingen. Resten var allerede da tatt ut pga viruset. Anonymkode: 55976...2d8 Helt anderledes en her altså. Og vi sogner til en av de mest rammede bydelene på Oslo vest Anonymkode: 82187...1da 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #144 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt anderledes en her altså. Og vi sogner til en av de mest rammede bydelene på Oslo vest Anonymkode: 82187...1da Det er jo en viss logikk i at de mest uforsiktige voksne er de samme som sender barna i barnehagen. Nå er det for øvrig ikke lenger vest som er hardest rammet i Oslo. Jeg hadde aldri sendt barnet mitt til barnehage nå om vi bodde på Stovner. Og jeg er skeptisk til å gjøre det her jeg bor også - i bydelen med lavest smitte. Anonymkode: 30c5c...420 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #145 Skrevet 16. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt anderledes en her altså. Og vi sogner til en av de mest rammede bydelene på Oslo vest Anonymkode: 82187...1da Dette et også Oslo vest. Tydelig at det er forskjell mellom foreldregruppene. Anonymkode: 55976...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #146 Skrevet 16. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Et lite spørsmål. Det skal ikke taes med leker fra hjem, hvordan løses det med de minste som ikke har gått lenge i barnehage og er avhengig av en "kos", bamse av ett slag? I mitt tilfelle har jeg 2 så jeg kan evt vaske en og ha den liggende i barnehagen. Og, hva med soving? Noen barn sover inne, andre får kun sove i barnevogn, hvordan er det planlagt å løse dette? Ved overleveringen av barn ute, vil foreldre ha egne avtalte tider eller skal man ringe/melde fra når man kommer? Vet forskjellige barnehager løser sikkert slikt forskjellig, men er nysgjerrig på hvordan ting kan løses. Anonymkode: 4f6fc...9ee Hensynet til barn går først så de som trenger kosedyr etc skal ha med det hvis det er nødvendig. Anonymkode: 39d1c...b7d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #147 Skrevet 16. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hensynet til barn går først så de som trenger kosedyr etc skal ha med det hvis det er nødvendig. Anonymkode: 39d1c...b7d Ja de som trenger det til soving tenker jeg er greit (evt av andre, spesielle grunner) men en på snart 4 trenger ikke ha med smokk/koseklut, det blir ikke brukt i barnehagen uansett. Anonymkode: ea151...13d 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #148 Skrevet 16. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Plantid?? Seriøst, hva har dere gjort siden 12.mars? Her kommer vel et lysende eksempel på at barnehageansatte egentlig ikke har jobbet så forferdelig mye, og at den egentlige grunnen til skepsisen er at dere vil fortsette hjemme med full lønn og «planlegge litt til» 😳 Anonymkode: f9a27...bcb Er pedagog og ser ikke for meg at vi får tatt ut plantid, men det betyr ikke at vi ikke må bruke plantid, bare at vi må gjøre den på fritiden vår. Tror du at jeg kan sitte hjemme og planlegge for det som skal skje nå tre uker før det skjer? Vi aner jo ikke hvordan det blir. Vi vet ikke hvordan de så kalte kohortene vil fungere, hvem trenger hjelp og oppfølging der, hvilke barn som trenger en voksen ekstra nær etter så langt fravær, hvilke barn som har hatt det tøft hjemme, hvilke foreldre som må veiledes, trygges og tas ekstra vare på, hva ungene er opptatt av, hva skal vi være sammen om osv osv. Anonymkode: 71d2a...5ee 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #149 Skrevet 16. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har barn i basebhg og er veldig spent på hvordan det skal løses. Det er to større rom og resten små. Kanskje bytter man på rom iløpet av dagen, men det er uansett ikke nok plass verken ute eller inne til at alle barn kan være der hver dag. Er forberedt på halv uke, evnt annenhver uke. Anonymkode: e0316...f3f Men saken er at vi nettopp ikke skal rullere på hvor barna leker fordi vi da må vaske hele stedet vi er pluss alle lekene. Vi kommer til å ha ansvar for 6 2-4åringer hver. Tenk deg hvor mye husarbeid du hadde fått gjort hvis du samtidig skulle hatt et pedagogisk tilbud til 6 unger under 4 og passe på at de leker på et avgrenset område som ikke er fysisk avgrenset. Jeg sier ikke dette til deg; Men jeg sier det fordi jeg opplever at veldig mange ikke skjønner hvordan vår hverdag er: dette vil ikke fungere. Det står ikke på viljen, men på hvilke muligheter vi har. Jeg kan ikke pålegges å bli Superman, det fungerer ikke slik. Vi jobber ut ifra faste fysiske lover som ikke er foranderlige, jeg kan ikke klones og jeg er også bare et menneske. Jeg kan ikke være flere steder samtidig eller gjøre ubegrenset arbeid. Jeg lover å gjøre så godt jeg kan, men det er helt tullete å forvente at jeg skal kunne gjøre helt usannsynlige arbeidsoppgaver. Jeg føler også at det er mye sjalusi og sinne ellers i befolkningen fordi vi ikke ble permittert men hadde full lønn i 4 uker. Men jeg ønsker jo at folk skal tenke over at permitterte fikk full lønn i 20 dager ellers i samfunnet. Vi ble også pålagt å ta ut all avspasering og en tvungen uke ferie i denne perioden og har dermed ikke fått noe ekstra fri i forhold til noen andre permitterte. Så ikke vær så sint og sjalu på dette, vi har ikke fått så mye mer enn de andre. Det vi har "fått", ved å jobbe i en underfinansiert og svært presset kommunal arbeidsplass til vanlig, er en trygg arbeidsplass å gå tilbake til. Men når vi først får komme tilbake så er det uten smittevernutstyr, uten nok midler til å gjennomføre jobben vi er satt til å gjøre og uten politikere i ryggen vår som hører våre rop om hjelp til å takle situasjonen økonomisk. Vi hadde trengt MYE mer ressurser nå for å overholde "veilederen", men det får vi ikke. Som vanlig blir vi ikke hørt når vi prøver å formidle hvilke utfordringer vi har hver dag i yrket. Så vennligst, ikke vær så hatefull mot oss, vi skal gjøre så godt vi kan. Men hvis vi ikke skal uttale oss og forsvare barna deres, hvem skal gjøre det? Vi er ikke bare redde for oss selv, vi er ikke bare opptatt av at dette blir krevende for oss selv. Det våre redsler bunner ut i er at dette ikke vil være godt nok for deres barn. Det er de som blir de store taperne her! Tilbudet vil vøre svært begrenset. Vi vet ikke så mye om hvordan smitten vil spre seg fremover og kanskje ditt barn tar med seg smitten hjem. Vi er redde for at ditt barn ikke skal få den emosjonelle, fysiske og psykiske oppfølgingen det trenger fremover fordi vi er for få ansatte. Barnet ditt vil kanskje måtte vente på å få trøst. Gå lenge med våt bleie. Ikke kunne legge seg til normal tid. Ikke bli fulgt godt nok opp ved toalettbesøk. Ikke bli lest for. Ikke bli lagt før sovestund med en trygg voksen som har tid til å holde hånda til det sovner. Det.er.så.mye.vi.ikke.får.tid.til. Tenk litt! Vi ønsker ikke å sitte på rævva, det gjør vi stort sett ikke ellers og i karantene har vi kjedet oss og savnet barna deres. Det vi ønsker er at dine barn skal få den oppfølgingen det har behov for og krav på! Jeg blir provosert av de som ikke skjønner hvilke utfordringer vi står overfor. Skulle likt å se dere som klager mest være alene med en barnegruppe på 6 barn mellom 2 og 4 år på et sted på utelekeplassen der det bare er flat grus og være der 8 timer hver dag uten at barna går lei. Samtidig legge de 3 sovende barna i vogner på samme område så resten må leke stille. Og så gå inn på toalettet med 4-åringene mens 2åringene sov og samtidig føle at alle får den oppmerksomheten de trenger. Når du endelig kommer deg ut så må den ene 4åringen på do igjen. Det skjer... husk at den voksne som må følge med på dine sovebarn har sine 6 barn å følge opp. Og hvis en av dem slår seg og et av dine sovebarn våkner og begynner å gråte.... nei vet du hva..... dette er IKKE godt nok!!!!!! Vi trenger flere folk!! Jeg er vant til å ha mye å gjøre og fysisk går det bra for meg, men barna deres er de som må betale prisen for dette opplegget. Men samvittigheten min vil være tynnslitt hver dag. Hjertet mitt vil være knust. Jeg blir bedt om å klone meg selv tre ganger, det går ikke. Anonymkode: 0dbde...3d8 10
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #150 Skrevet 16. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men saken er at vi nettopp ikke skal rullere på hvor barna leker fordi vi da må vaske hele stedet vi er pluss alle lekene. Vi kommer til å ha ansvar for 6 2-4åringer hver. Tenk deg hvor mye husarbeid du hadde fått gjort hvis du samtidig skulle hatt et pedagogisk tilbud til 6 unger under 4 og passe på at de leker på et avgrenset område som ikke er fysisk avgrenset. Jeg sier ikke dette til deg; Men jeg sier det fordi jeg opplever at veldig mange ikke skjønner hvordan vår hverdag er: dette vil ikke fungere. Det står ikke på viljen, men på hvilke muligheter vi har. Jeg kan ikke pålegges å bli Superman, det fungerer ikke slik. Vi jobber ut ifra faste fysiske lover som ikke er foranderlige, jeg kan ikke klones og jeg er også bare et menneske. Jeg kan ikke være flere steder samtidig eller gjøre ubegrenset arbeid. Jeg lover å gjøre så godt jeg kan, men det er helt tullete å forvente at jeg skal kunne gjøre helt usannsynlige arbeidsoppgaver. Jeg føler også at det er mye sjalusi og sinne ellers i befolkningen fordi vi ikke ble permittert men hadde full lønn i 4 uker. Men jeg ønsker jo at folk skal tenke over at permitterte fikk full lønn i 20 dager ellers i samfunnet. Vi ble også pålagt å ta ut all avspasering og en tvungen uke ferie i denne perioden og har dermed ikke fått noe ekstra fri i forhold til noen andre permitterte. Så ikke vær så sint og sjalu på dette, vi har ikke fått så mye mer enn de andre. Det vi har "fått", ved å jobbe i en underfinansiert og svært presset kommunal arbeidsplass til vanlig, er en trygg arbeidsplass å gå tilbake til. Men når vi først får komme tilbake så er det uten smittevernutstyr, uten nok midler til å gjennomføre jobben vi er satt til å gjøre og uten politikere i ryggen vår som hører våre rop om hjelp til å takle situasjonen økonomisk. Vi hadde trengt MYE mer ressurser nå for å overholde "veilederen", men det får vi ikke. Som vanlig blir vi ikke hørt når vi prøver å formidle hvilke utfordringer vi har hver dag i yrket. Så vennligst, ikke vær så hatefull mot oss, vi skal gjøre så godt vi kan. Men hvis vi ikke skal uttale oss og forsvare barna deres, hvem skal gjøre det? Vi er ikke bare redde for oss selv, vi er ikke bare opptatt av at dette blir krevende for oss selv. Det våre redsler bunner ut i er at dette ikke vil være godt nok for deres barn. Det er de som blir de store taperne her! Tilbudet vil vøre svært begrenset. Vi vet ikke så mye om hvordan smitten vil spre seg fremover og kanskje ditt barn tar med seg smitten hjem. Vi er redde for at ditt barn ikke skal få den emosjonelle, fysiske og psykiske oppfølgingen det trenger fremover fordi vi er for få ansatte. Barnet ditt vil kanskje måtte vente på å få trøst. Gå lenge med våt bleie. Ikke kunne legge seg til normal tid. Ikke bli fulgt godt nok opp ved toalettbesøk. Ikke bli lest for. Ikke bli lagt før sovestund med en trygg voksen som har tid til å holde hånda til det sovner. Det.er.så.mye.vi.ikke.får.tid.til. Tenk litt! Vi ønsker ikke å sitte på rævva, det gjør vi stort sett ikke ellers og i karantene har vi kjedet oss og savnet barna deres. Det vi ønsker er at dine barn skal få den oppfølgingen det har behov for og krav på! Jeg blir provosert av de som ikke skjønner hvilke utfordringer vi står overfor. Skulle likt å se dere som klager mest være alene med en barnegruppe på 6 barn mellom 2 og 4 år på et sted på utelekeplassen der det bare er flat grus og være der 8 timer hver dag uten at barna går lei. Samtidig legge de 3 sovende barna i vogner på samme område så resten må leke stille. Og så gå inn på toalettet med 4-åringene mens 2åringene sov og samtidig føle at alle får den oppmerksomheten de trenger. Når du endelig kommer deg ut så må den ene 4åringen på do igjen. Det skjer... husk at den voksne som må følge med på dine sovebarn har sine 6 barn å følge opp. Og hvis en av dem slår seg og et av dine sovebarn våkner og begynner å gråte.... nei vet du hva..... dette er IKKE godt nok!!!!!! Vi trenger flere folk!! Jeg er vant til å ha mye å gjøre og fysisk går det bra for meg, men barna deres er de som må betale prisen for dette opplegget. Men samvittigheten min vil være tynnslitt hver dag. Hjertet mitt vil være knust. Jeg blir bedt om å klone meg selv tre ganger, det går ikke. Anonymkode: 0dbde...3d8 Godt skrevet. Jeg er dessverre helt enig i dette. Anonymkode: f5f95...1bf 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #151 Skrevet 16. april 2020 Jeg tror dette skal gå greit og er ikke bekymret. Hvorfor problematisere så mye? Tror mye bunner i usikkerhet og lite kunnskap. De barnehageansatte må være kreative og kanskje sette inn mer arbeidskraft hvilket er bra for å holde hjulene i samfunnet i gang. Corona vil ikke forsvinne og flere vil bli smittet, men med en gradvis åpning vil ikke helsevesenet overbelastes. «Trøkket» på sykehusene har vært mindre enn fryktet og mange avdelinger har hatt lite å gjøre. Nå er rutinene satt og man kan fort øke sykehusenes beredskap. Det er også mye som tyder på at barn ikke er smittespredere. Viruset vil aldri forsvinne jfr meslingevirus, men man vil begrense smittebyrden betydelig når en vaksine er klar om 6-12 mnd? Anonymkode: 1d5d9...0ec 1
Mrs Robinson Skrevet 16. april 2020 #152 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror dette skal gå greit og er ikke bekymret. Hvorfor problematisere så mye? Tror mye bunner i usikkerhet og lite kunnskap. De barnehageansatte må være kreative og kanskje sette inn mer arbeidskraft hvilket er bra for å holde hjulene i samfunnet i gang. Corona vil ikke forsvinne og flere vil bli smittet, men med en gradvis åpning vil ikke helsevesenet overbelastes. «Trøkket» på sykehusene har vært mindre enn fryktet og mange avdelinger har hatt lite å gjøre. Nå er rutinene satt og man kan fort øke sykehusenes beredskap. Det er også mye som tyder på at barn ikke er smittespredere. Viruset vil aldri forsvinne jfr meslingevirus, men man vil begrense smittebyrden betydelig når en vaksine er klar om 6-12 mnd? Anonymkode: 1d5d9...0ec Hvem skal betale gildet for ekstra ansatte? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #153 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, Mrs Robinson skrev: Hvem skal betale gildet for ekstra ansatte? Det må staten. Uansett er det god samfunnsøkonomi. Bedre å ha folk i jobb enn permiterte. Mer meningsfylt for den det gjelder også. Vinn- vinn altså. Anonymkode: 1d5d9...0ec 2
Mrs Robinson Skrevet 16. april 2020 #154 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det må staten. Uansett er det god samfunnsøkonomi. Bedre å ha folk i jobb enn permiterte. Mer meningsfylt for den det gjelder også. Vinn- vinn altså. Anonymkode: 1d5d9...0ec Tro meg - det er ingenting annet barnehageansatte vil. Men det kommer ikke til å skje. Fordi regjeringen tar ikke barnehageansatte på alvor når de sier de trenger flere hender 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #155 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må staten. Uansett er det god samfunnsøkonomi. Bedre å ha folk i jobb enn permiterte. Mer meningsfylt for den det gjelder også. Vinn- vinn altså. Anonymkode: 1d5d9...0ec 2 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Hvem skal betale gildet for ekstra ansatte? Permiteringsreglene er vel slik at du kan bli satt til annen jobb i permiteringstiden?? Anonymkode: 1d5d9...0ec
Mrs Robinson Skrevet 16. april 2020 #156 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Permiteringsreglene er vel slik at du kan bli satt til annen jobb i permiteringstiden?? Anonymkode: 1d5d9...0ec Barnehageansatte har prøvd i en evighet Regjeringen vil ikke forstå 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #157 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Tro meg - det er ingenting annet barnehageansatte vil. Men det kommer ikke til å skje. Fordi regjeringen tar ikke barnehageansatte på alvor når de sier de trenger flere hender Dere får kontakte NAV. Nok av folk som vil jobbe. Anonymkode: 1d5d9...0ec
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #158 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må staten. Uansett er det god samfunnsøkonomi. Bedre å ha folk i jobb enn permiterte. Mer meningsfylt for den det gjelder også. Vinn- vinn altså. Anonymkode: 1d5d9...0ec Men tror du virkelig barnehageansatte kan bestemme dette selv? Det er ingenting vi ønsker mer enn flere ansatte. Sånn det er nå er vi ikke mange nok ansatte i barnehagen engang til å oppfylle forslagene i veilederen mtp antall barn og voksne i hver kohort. Anbefaler deg å bli med i FUB, foreldre har påvirkningskraft her. Søk på Facebook etter din nærmeste. Anonymkode: f5f95...1bf 6
Mrs Robinson Skrevet 16. april 2020 #159 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere får kontakte NAV. Nok av folk som vil jobbe. Anonymkode: 1d5d9...0ec "Dere"? Jeg er ikke i jobb i bhg. Hjelper dessuten lite så lenge barnehagene må betale. De har ikke midler 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #160 Skrevet 16. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Korleis skal vi avvikle pauser? Ellers ser eg for meg at det skal gå greitt. Vi blir to vaksne på 12 barn. Så 6 barn per vaksen. Vi holder søsken i samme gruppa. Ei gruppa inne, ei gruppa ute. Bytte på inne og utedager. Vi er bare to vaksne, så eg veit ikkje korleis det blir med pause. Vanligvis tar vi pause under kvilestund når alle barna sover/kviler. Det blir ikkje kvilestund og samlingsstund no. Hmmm... Anonymkode: 48e3d...14e Spis sammen med barna. Anonymkode: b9f21...106
Fremhevede innlegg