Gå til innhold

Veilederen for barnehagene

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vår bhg har varslet 7,5 timers åpningstid. Jeg forstår at det må bli sånn, men håper virkelig ikke det varer for lenge! Hvordan skal jeg få jobbet 8 timer + en times reisevei når bhg er har redusert åpningstid? Og når bhg er åpen er det ikke lenger legitimt å kreve hjemmekontor. Det blir mye ubetalt fri her... Pluss på at de kommer til å bli sendt hjem et par dager hver gang de snufser, hoster eller nyser..? 

Skal vi forresten betale fullt når de ikke tilbyr en like god løsning?

Anonymkode: cf678...9c9

Hvis barnehagen har redusert åpningstid, så kan man kreve hjemmekontor for de timene du må være hjemme? Jobbe 100%, men en del av arbeidstiden er hjemme?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Viruset flyr jo i luften. Dette blir for dumt. Ha alle barna ute. Nå melder de finere vær her sør fremover. Alle må nok være mest mulig ute.

Anonymkode: cf08e...64a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viruset flyr jo i luften. Dette blir for dumt. Ha alle barna ute. Nå melder de finere vær her sør fremover. Alle må nok være mest mulig ute.

Anonymkode: cf08e...64a

Men ute hvor da? Jeg er ikke så komfortabel med at én voksen - som fort er en assistent eller vikar - skal ut på tur med seks viltre fireåringer.

Anonymkode: 30c5c...420

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er greit at noen voksne i et annet rom «passer» på barnet ditt som er spent i en stol? Hva slags barnehage er det du er vant med??? Vi forlater ikke barna alene i et rom 🙈🙄

Anonymkode: 86c3d...d64

Det gjorde dem i en Bhg ene barnet gikk i for et par år siden.. skiftet Bhg for å si det sånn! Pedagogikken der var at «de lærer best på den harde måten»... særiøst- de SA det til oss foreldre!!! Herregud! Så jo, i noen Bhg lar de barna være alene og fastspent! 

Anonymkode: f45f0...a6e

• Liker 2
Skrevet

De får gå på do i lunsjen som flere av oss andre arbeidstakere gjør. Det er ikke vanlig å ha tid til å fly på do i tide og utide. 

Anonymkode: e88d4...766

Får de tatt lunsj da? Hvem skal passe barna i mellomtia? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår bhg har varslet 7,5 timers åpningstid. Jeg forstår at det må bli sånn, men håper virkelig ikke det varer for lenge! Hvordan skal jeg få jobbet 8 timer + en times reisevei når bhg er har redusert åpningstid? Og når bhg er åpen er det ikke lenger legitimt å kreve hjemmekontor. Det blir mye ubetalt fri her... Pluss på at de kommer til å bli sendt hjem et par dager hver gang de snufser, hoster eller nyser..? 

Samme problem her. Ser det foreslås hjemmekontor, men ser ikke helt hvordan det skal fungere for meg ihvertfall. Her åpner barnehagen sent på morgenen, og stenger tidlig på ettermiddagen. Så det blir egentlig ikke noe skikkelig tid til å sette seg ned, hverken før eller etter.

Hjemmekontoret må i såfall tas på kveld, og det har jeg dessverre ikke kapasitet til. Ser for meg å kanskje be om å bli permittert 40% dersom dette varer lenge. Frykter det blir frem til sommeren.

Anonymkode: f64d5...3ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan dette skal gå opp. Selv jobber jeg i helsevesenet, og kan ikke gå tidligere av vakt fordi barnehagen har innført kortere dager. Mannen har brukt omsorgsdager hittil, men har ikke flere igjen. Og kan vel ikke bruke av dem når barnehagen er "åpen"? Det er jeg som må levere og hente da bhg er rett ved arbeidsplassen min.

Anonymkode: 3d935...bc0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det her hvis skoler bare har halve dager når de åpner?

Anonymkode: 335f8...4aa

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det her hvis skoler bare har halve dager når de åpner?

Ops feil tråd!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal definitivt stille opp i pysjamas.

Anonymkode: 39d1c...b7d

😁

Anonymkode: 435a1...605

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som bryr seg om at ikke disse tiltakene kan gjennomføres 100%

Vel, jo. Styrerene bryr seg. Og det er fordi det er en sjekkliste som følge med denne veilederen, og den er styreren forpliktet til å følge til punkt og prikke. Kommer det tilsyn og man ikke har følgt sjekklisten så må man kanskje stenge.

Anonymkode: 435a1...605

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når bhg var stengt så var det grin, nå som barnehagen åpner så er det grin! Det ble varslet for over en uke siden at når barnehagen åpner så blir det ikke samme tilbudet som var! Jeg skjønner at du har utfordringer med å få dagen til å gå opp, men gjett hva det er faktisk kun ditt problem og ikke noen annen sitt og du må få den kabalen til å gå opp. 
Jeg sliter selv med å få kabalen til å gå opp mtp at skole og bhg ikke åpner samtidig! Men jeg kan ikke skylde på hverken skolen eller bhg pga det! Sånn er livet, jeg priser meg lykkelig for at i det hele tatt bhg åpner! Som jeg gleder meg! Det blir permisjon uten lønn noen dager og dessverre blir deg merjobb for kollegaene mine som ikke har barn/har større barn, men sånn er det når vi går igjennom en pandemi! Strenge regler og retningslinjer må til, hvis ikke kommer smitten til å eskalere for fort og hardt enn det sykehusene har kapasitet til. 
Dessverre tar ikke virus eller pandemier hensyn til jobb og familieliv. Vi må bare gjøre det beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: 39c69...731

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er småbarnsavdeling med 14 barn. Og hvem skal velge 2 barn bort om alle kommer?

Da bryter dere normen da? Greit påskudd for å følge den da kanskje 

Anonymkode: 82187...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man følge vanlige åpningstider i min bhg, 6.45-17, vil sistemann komme kl 9.30 og førstemann gå kl 13.30. 

Hvordan skal dette gjennomføres rent praktisk? 

Barnehager har skyhøyt fravær,  ofte uten vikar. Hvem skal ta over kahorten ved sykdom? 

Hvordan skal man gjennomføre plantid for pedagoger (4 timer i uka)?

Hvordan skal man organisere bleieskift? At 1 person må sitte igjen alene  med 5 barn under 3 år er ikke forsvarlig 

Dette har vi barnehageanaatte advart mot i ALLE tråder, men fått nedlatende svar om at "vi er bare barnehagetanter som nekter å høre på smitteverneksperter". 

Øvrige tiltak som er presentert gjør vi allerede. 

Anonymkode: d1dc5...cb9

Plantid?? Seriøst, hva har dere gjort siden 12.mars? Her kommer vel et lysende eksempel på at barnehageansatte egentlig ikke har jobbet så forferdelig mye, og at den egentlige grunnen til skepsisen er at dere vil fortsette hjemme med full lønn og «planlegge litt til» 😳

Anonymkode: f9a27...bcb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Plantid?? Seriøst, hva har dere gjort siden 12.mars? Her kommer vel et lysende eksempel på at barnehageansatte egentlig ikke har jobbet så forferdelig mye, og at den egentlige grunnen til skepsisen er at dere vil fortsette hjemme med full lønn og «planlegge litt til» 😳

I min barnehage skal vi selvfølgelig ikke ha plantid fremover (verken pedagoger eller BUA/assistenter) da alle har hatt masse tid til hjemmekontor, selv de som har vært fysisk på jobb i barnehagen. 

Anonymkode: ea151...13d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle akkurat til å si at dette var en vits 😂😂😂 
Hvis jeg skal være alene med 3 små.... og så må jeg på do... skal de bare få beskjed om å stå der og vente? Eller må jeg ta de med meg på do? 😂

Herregud, dette har de brukt 1 uke på.... 

Dere får sette dere ned å diskutere dette i bhg. Så finner dere nok ut hvordan det er best å gjøre det utifra reglene.

Anonymkode: 18885...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah! Her er vel et lysende eksempel på at en drar alle pedagoger og alle bhg’er under en kam. Hos oss blir det ikke plantid. Og ja jeg skal LOVE deg at jeg har jobba mer enn de rundt meg som har hjemmekontor, selv med en andreklassing som skal ha hjemmeundervisning! Slutt med feilaktige antagelser! 

Anonymkode: 39c69...731

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, denne tråden gjør at jeg virkelig gleder meg til vi skal i gang på skolene.🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0843a...5c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, denne tråden gjør at jeg virkelig gleder meg til vi skal i gang på skolene.🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0843a...5c7

Slutt å vær så negative da. Dette ordner seg. Møt opp på jobb og gjør det beste dere kan og det er bra nok. 

Anonymkode: e88d4...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er småbarnsavdeling med 14 barn. Og hvem skal velge 2 barn bort om alle kommer?

Det står som forslag. Så det går nok med 4 på 2 grupper. Veilederen har få ting skrevet i  stein, det meste kan tøyes

Anonymkode: 82187...1da

• Liker 1
  • Opprett ny...