Gå til innhold

Veilederen for barnehagene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg mener er at med de nye retningslinjene så blir vi satt i en umulig situasjon. Du skal selvfølgelig få levere barnet ditt i barnehagen uten å føle noe på det, men retningslinjene kan du bare glemme. Jeg føler at regjeringen lyver dere foreldre rett opp i trynet og legger frem retningslinjene for å roe ned bekymrede foreldre. Men er det greit å lyve for å roe ned folk? Blir ikke det veldig feil?

Og det er flott at du har forstått hvordan dette blir, men det er ganske mange foreldre som allerede har skyhøye krav til barnehagene, som vi aldri kan leve opp til. Jeg jobber i en bydel der folk kanskje er ekstra kravstore, foreldre vet hva de har rett på. Dette har skapt ganske mange sure miner når vi f.eks. har sykdom blant personale og jeg blir kjeftet på fordi assistenten er syk "igjen" og det ikke er satt inn vikar. Uansett hvor mange ganger jeg gjentar at vi ikke har penger til vikar så får jeg slengt bemanningsnormen i trynet. Som om jeg VELGER å ikke ha nok folk på jobb liksom...

Retningslinjene kan skape en falsk trygghet og gjøre det vanskeligere for oss i barnehagen å gjøre jobben vår uten å få kjeft. Det er vi som må forsvare oss og svare for vår organisering. Igjen, flott at du har skjønt det, men retningslinjene kan potensielt skape ganske mye trøbbel. Ja, jeg vet jeg tenker veldig negativt om den, men det er så mye som er galt med den. Og etter så mange år i barnehage så vet jeg hva som kommer. Har vurdert å bytte bydel, der folk setter mer pris på barnehagen og som ser på meg som et likeverdig menneske. Jeg blir glad hver gang enkelte av barnas au pair kommer og henter...

Anonymkode: 0dbde...3d8

Jeg opplever det også sånn, men synes det er veldig ironisk. En del av retningslinjene vil gjøre en allerede vanskelig livssituasjon enda verre her i gården, i tillegg til at det blir strevsomt for barnehagene. Det er mulig det er i motbakke det går oppover, men all den tid toppen flyttes like langt som man går (eller til og med lenger) blir man sliten etterhvert.

For øvrig synes jeg det hadde vært på sin plass om mennesker som passer inn i gamle stereotypier ikke fikk barn, så neste generasjon slipper slik oppførsel. Klysete holdninger har en lei tendens til å nedarves.

Anonymkode: 411bf...882

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden alle barnehager automatisk har et partall kohorter 🤦‍♀️

Anonymkode: 15688...6da

Hjelpes.... Løsningsorientert?

Anonymkode: 1d5d9...0ec

AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2020 den 17.15, AnonymBruker skrev:

To grupper skal dra på tur sammen, men barna kan ikke leke med de fra den andre gruppen? Lykke til, sier jeg. 

12 fireåringer og to voksne på tur høres dessuten ikke særlig forsvarlig ut det heller. 

Anonymkode: 30c5c...420

Det er jo bemanningsnormen til vanlig også , 1 voksen pr 6 barn å man går tur da også

Anonymkode: e49e0...4f2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bemanningsnormen til vanlig også , 1 voksen pr 6 barn å man går tur da også

Nei, man går ikke på turer med bare én voksen til vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres latterlig lite ut!          

Seks barn som løper rundt absolutt overalt, og bare EN enkelt voksen til å passe på hele denne hurven...   

Anonymkode: 969ef...8a1

Jepp! Men sånn er det! Når vi går tur går vi sammen da, det er forskjellen nå som vi har disse kohortene. Nå blir vi alene og vi kan ikke gå på tur.

Nå mener jeg ikke deg, men, jeg blir ganske overrasket over hvor mange foreldre som først nå har skjønt hvor mange barn det er per ansatt i barnehagene. Når det er 18 barn og 3 ansatte på avdelingen, har dere aldri tenkt over hva det betyr? Og når de ansatte i tillegg begynner til forskjellige tider, pedleder har 4 timer ubunden tid og det skal avvikles pauser og møter når alle er tilstede, har det ikke slått dere hva konsekvensene av det er?

Godt at mange får en oppvekker nå da, det er det tydeligvis mange som trenger!

Da er det kanskje mer forståelig at vi ikke drar på tur ved sykdom blant personale, at vi ikke fikk gjennomført planene våre +++? Som veldig mange klager på til vanlig. Er man 2 ansatte på jobb pga sykdom, eller én fast ansatt og en vikar, er det dirkete uforsvarlig å gå på tur med 18 barn mellom 2 og 6 år.

Anonymkode: 0dbde...3d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 4/16/2020 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Vi er en storbarnsavdeling med 18 barn, 3 kohorter. Hvem skal samarbeide? 

Anonymkode: 0ec00...436

Her skal alle 4 samarbeide. Tenk det du.

Anonymkode: 82187...1da

AnonymBruker
Skrevet

Har dere lest veilederen. Det står ganske klart om inndeling at det er et eksempel. Med andre ord, gamle åpent og store muligheter for lokale tilpasninger.

Anonymkode: 82187...1da

AnonymBruker
Skrevet

Man får jo ikke nødvendigvis fulgt den slavisk. Hos meg er det flere voksne som ikke jobber hver dag denne uka, og da må det jo inn en annen voksen i den kohorten. Og noen unger kommer før vi åpner 8/blir hentet etter vi stenger 15.30, og de blir tatt imot av en annen voksen på kjøkkenet. Så det går nesten ikke ann å holde det såpass strengt at kun en fast voksen treffer de barna i løpet av uka. 

Anonymkode: ea151...13d

AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Nei, man går ikke på turer med bare én voksen til vanlig.

Å joda 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres latterlig lite ut!          

Seks barn som løper rundt absolutt overalt, og bare EN enkelt voksen til å passe på hele denne hurven...   

Anonymkode: 969ef...8a1

Synes 6 barn per voksen er lite,  jeg. 

Pga sykdom hos personalet, pauser, møter og manglende vikar er det ikke sjeldent at jeg sitter med mellom 12 og 18 store barn alene. Evt 6-8 små, som også har skjedd. 

Kanskje noe å tenke på neste gang foreldre klager over manglende klær, ikke fått gått på tur, klsrte ikke fsnge opp krangelen mellom 2 jenter etc 

Anonymkode: d1dc5...cb9

• Opprett ny...