Gå til innhold

Veilederen for barnehagene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har vi fått beskjed om på møte. Til vanlig opplever jeg at barn spiser på legen helt opp til 4års alder. Jeg er utdannet og vi lærte at munnen er en av de viktigste sanseapparatene til småbarn. De lærer mye av å spise på ting og det er helt naturlig for dem. Men nå må jeg passe ekstra på at de ikke spiser på lekene og hvis de gjør det så må leken vaskes nøye. Det er ikke like lett når du har ansvar for 6 barn. 

Veiledningen er en vits, jeg håper foreldre begynner å forstå dette og vet hva de sender barna til og kan ta et bevisst valg eller bare være bevisst på hva barnet får av tilbud fremover. Regjeringen prøver å dekke over tilstanden med fine ord, men vi som vet hva som vil skje vet at dette bare er pisspreik. Vi skal gjøre det vi kan, noe vi gjør hver dag, men å følge veilederen er umulig og sånn er det bare.

Anonymkode: 0dbde...3d8

Vi foreldre er ikke dumme. Vi skjønner godt at tilbudet barna får framover er dårligere enn det var. Man trenger ikke jobbe i barnehage for å se det. Men vi foreldre har flere hensyn å ta. Ikke alle har mulighet til å holde barna hjemme fra barnehagen når det ikke lenger er adgang til å bruke sykt barn-dager.

Anonymkode: 30c5c...420

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har skummet litt i veilederen nå, står ingen ting om å hindre barna i å ta seg i ansiktet el i å spise på leker. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er derfor jeg skrev at vi nå blir bedt om å gå bort ifra veldig mange av våre prinsipper, lover og regler. Å være alene med barn er en av tingene vi alltid er veldig nøye på å overholde. Som sagt, hvis noe skulle skje så er det ikke like stor fare for liv og helse. Ei heller en sjansen like stor for seksuelle overgrep mot barna.

Dere skal jo ikke være alene. 2 og 2 grupper skal jo samarbeide 

Anonymkode: 82187...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Helgeline skrev:

Har skummet litt i veilederen nå, står ingen ting om å hindre barna i å ta seg i ansiktet el i å spise på leker. 

Fordi det er barn... 🙄 Det er ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: 2f9b4...207

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plantid?? Seriøst, hva har dere gjort siden 12.mars? Her kommer vel et lysende eksempel på at barnehageansatte egentlig ikke har jobbet så forferdelig mye, og at den egentlige grunnen til skepsisen er at dere vil fortsette hjemme med full lønn og «planlegge litt til» 😳

Anonymkode: f9a27...bcb

Ja, siden en barnehageansatt var spørrende angående plantid, betyr det at alle barnehageansatte i hele fuckings Norge har sittet på ræva dag ut og dag inn siden barnehagen ble stengt. Et regnestykke sannsynligvis lært på livets harde skole.

Anonymkode: 54e8b...d24

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er barn... 🙄 Det er ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: 2f9b4...207

Nei nettopp. Det er jo derfor jeg reagerer på at noen tydeligvis har fått beskjed om dette. 
Vanskelig nok for voksne, helt umulig for barn. 
Det er jo en selvfølge at veilederen ikke krever dette.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To grupper skal dra på tur sammen, men barna kan ikke leke med de fra den andre gruppen? Lykke til, sier jeg. 

12 fireåringer og to voksne på tur høres dessuten ikke særlig forsvarlig ut det heller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

To grupper skal dra på tur sammen, men barna kan ikke leke med de fra den andre gruppen? Lykke til, sier jeg. 

12 fireåringer og to voksne på tur høres dessuten ikke særlig forsvarlig ut det heller. 

Det kan være noe blanding mellom kohortene som samarbeider. Utendørs er lek sammen greiere enn innendørs. 

Anonymkode: 3adbe...d0f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi foreldre er ikke dumme. Vi skjønner godt at tilbudet barna får framover er dårligere enn det var. Man trenger ikke jobbe i barnehage for å se det. Men vi foreldre har flere hensyn å ta. Ikke alle har mulighet til å holde barna hjemme fra barnehagen når det ikke lenger er adgang til å bruke sykt barn-dager.

Det jeg mener er at med de nye retningslinjene så blir vi satt i en umulig situasjon. Du skal selvfølgelig få levere barnet ditt i barnehagen uten å føle noe på det, men retningslinjene kan du bare glemme. Jeg føler at regjeringen lyver dere foreldre rett opp i trynet og legger frem retningslinjene for å roe ned bekymrede foreldre. Men er det greit å lyve for å roe ned folk? Blir ikke det veldig feil?

Og det er flott at du har forstått hvordan dette blir, men det er ganske mange foreldre som allerede har skyhøye krav til barnehagene, som vi aldri kan leve opp til. Jeg jobber i en bydel der folk kanskje er ekstra kravstore, foreldre vet hva de har rett på. Dette har skapt ganske mange sure miner når vi f.eks. har sykdom blant personale og jeg blir kjeftet på fordi assistenten er syk "igjen" og det ikke er satt inn vikar. Uansett hvor mange ganger jeg gjentar at vi ikke har penger til vikar så får jeg slengt bemanningsnormen i trynet. Som om jeg VELGER å ikke ha nok folk på jobb liksom...

Retningslinjene kan skape en falsk trygghet og gjøre det vanskeligere for oss i barnehagen å gjøre jobben vår uten å få kjeft. Det er vi som må forsvare oss og svare for vår organisering. Igjen, flott at du har skjønt det, men retningslinjene kan potensielt skape ganske mye trøbbel. Ja, jeg vet jeg tenker veldig negativt om den, men det er så mye som er galt med den. Og etter så mange år i barnehage så vet jeg hva som kommer. Har vurdert å bytte bydel, der folk setter mer pris på barnehagen og som ser på meg som et likeverdig menneske. Jeg blir glad hver gang enkelte av barnas au pair kommer og henter...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Berre for å gjera to ting klart

1). Det å få gjennomført pauser er noko eg eg må tenkja på (og gjennomføra) ovanfor mine tilsette eg har personalansvar for. Pga arbeidsmiljøloven, eg kan ikkje drite i det bare fordi eg personlig klarer meg uten psuser. Stort sett jobber eg i pausen, sjølv om det eigentlig ikkje er lov. 

2). Eg har jobbet kvar dag sidan 12.mars med barn av foreldre med samfunnskritiske oppgåver og barn med spesielle behov, gjennomført og deltatt på mange teams møter. Utarbeida lokal digital strategi for overgang mellom skole og barnehage. Eg måtte jobba heile påsken, gjorde det utan å syte. 

Sikkert noen i barnehagesektoren som har fått betalt for å glo på Netflix utan at det var fanga opp. Men synest den generelle holdninga om at vi late oss er litt provoserende faktisk. 

Anonymkode: 48e3d...14e

• Liker 4
Skrevet

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veiledningen er en vits, jeg håper foreldre begynner å forstå dette og vet hva de sender barna til og kan ta et bevisst valg eller bare være bevisst på hva barnet får av tilbud fremover. Regjeringen prøver å dekke over tilstanden med fine ord, men vi som vet hva som vil skje vet at dette bare er pisspreik. Vi skal gjøre det vi kan, noe vi gjør hver dag, men å følge veilederen er umulig og sånn er det bare.

Jeg forstår deg, og det du prøver å si. Helt sykt at dere ikke får mer ressurser. Håper i det minste det blir kortere åpningstid til det beste for barna når de faktisk er der. Vi hadde gledet oss til barnehage igjen, men da til å møte alle de voksne, og alle vennene på den (lille) avdelingen. Dette her blir bare trist. Og jeg er en av de som er bekymret for korona.  Ville virkelig heller fortsatt å holde barna hjemme, enn å sende til det opplegget der!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis sammen med barna. 

Anonymkode: b9f21...106

Vi må spise sammen med barna. 

Anonymkode: dac1a...1af

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde møte i dag om veilederen, vi får ingen pauser i denne perioden og blir heller ikke plantid. Vi vet jo heller ikke hvor lenge denne perioden faktisk blir å vare det vet ingen. Vi delte opp de barna som er satt seg opp i kohorter. Alle ringte rundt til foreldre tidligere på dagen for å høre hvem som faktisk møter opp. Jeg syns også dette med at to kohorter skal gå på tur sammen blir tullete, barna kommer ikke til å forstå det at vi går sammen men de skal ikke få leke sammen. Mange frustrerte ansatte som lurte på både hvordan de selv skulle få gått på do i løpet av dagen, hva man skulle gjøre om man hadde en kohort med småbarn hvor de skulle sove mens noen av de var våken feks. Mye av vår hverdag er allerede underbemannet og slitsom det vet alle som har jobbet i bhg nå blir bemanningen enda dårligere og man vet ikke omm man får tisset, spist og den pausen som normalt ofte blir kortet ned pga lite bemanning osv blir helt borte. Jeg har også mange venner som jobber i ulike bhg og er mange frustrerte og slitne folk der ute som fra før er slitne av barnehagehverdagen hvor vi strekker oss lengre enn langt men nå må vi strekke oss enda lengre med enda mindre ressurser. Er spent på hvordan dette vil gå, på min avdeling er også 2 av 3 ansatte sykemeldt når vi går inn i dette så hvordan i alle dager dette skal gå vites ikke. Vi som jobber i bhg vet selvfølgelig og at vikarer er ikke noe vi bare får og skal da barna som ikke har sett oss på en mnd være i en kohort med en fremmed vikar? Nei dette blir ikke bra, bekymrer meg både for mine ansatte på min avdeling sin helse og psyke oppi dette og barna som kommer tilbake til en merkelig hverdag. Får spesielt vondt i hjertet av barna som da selvfølgelig ikke forstår hvorfor de kommer tilbake til dette. Heldigvis ser jeg at halvparten av barna ikke kommer og er hjemme med foreldrene, ikke bare på min avdeling men hele huset vertfall denne første uka. Det tenker jeg er det beste for barna, for dette føles ikke riktig som pedagog å utsette barna for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden alle barnehager automatisk har et partall kohorter 🤦‍♀️

Anonymkode: 15688...6da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i ser det også ut til at de legger opp til at vi ikke får ta pause iløpet av dagen. Det blir ikke praktisk mulig å gjennomføre. 

Anonymkode: 0ec00...436

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden alle barnehager automatisk har et partall kohorter 🤦‍♀️

Vi er en storbarnsavdeling med 18 barn, 3 kohorter. Hvem skal samarbeide? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en storbarnsavdeling med 18 barn, 3 kohorter. Hvem skal samarbeide? 

Nettopp. Håpløst når man diskuterer uten å ha alle rammene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og dere som skal jobbe uten pauser og uten plantid, dere er vel ikke medlem av en fagforening?

Eller jobber dere så korte dager at pause ikke er lovpålagt?

Anonymkode: 0bdfb...8c0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dere som skal jobbe uten pauser og uten plantid, dere er vel ikke medlem av en fagforening?

Vi har betalt pause så arbeidsdagen vår er bare 7,5 time. Jeg synes det er helt i orden. Når vi er på tur så er det utrolig forstyrrende om vi må tenke på å dra for å ta pause. Vi går fra en stund hvis det er mulig, men slik dagene blir fremover kan vi ikke forlate gruppene våre (husker ikke det nye fancy ordet 🙄). Jeg er organisert ja. Vi rekker jo å spise. Så håper jeg at vi kan få til dette nå og få en mer normal hverdag med normale åpningstider så snart som mulig. 

Anonymkode: dac1a...1af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matpausen er vårt minste problem.

Jeg er medlem av en fagforening men dette skal jeg ikke ta opp.

Skulle det være noe måtte det blitt bemanningsnormen.

• Liker 4
  • Opprett ny...