Gå til innhold

Veilederen for barnehagene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi må alle tøye oss litt lenger i denne tida, vi må alle gå utover vårt komfortsoner. Og vi må ikke si " det går ikke" før vi har prøvd. Å drive en barnehage med " gamle" rutiner som var der før, blir ikke aktuelt. Man må finne måter å få nye rutiner inn i leken, gjøre begrensningene med et smil og med lek og latter. 

Jeg er sikker på at dette går bedre enn mange tror. Og framfor alt ; nå må foreldre stole på barnehageansatt og at de får til dette. 

Anonymkode: ce9ad...cd4

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må alle tøye oss litt lenger i denne tida, vi må alle gå utover vårt komfortsoner. Og vi må ikke si " det går ikke" før vi har prøvd. Å drive en barnehage med " gamle" rutiner som var der før, blir ikke aktuelt. Man må finne måter å få nye rutiner inn i leken, gjøre begrensningene med et smil og med lek og latter. 

Jeg er sikker på at dette går bedre enn mange tror. Og framfor alt ; nå må foreldre stole på barnehageansatt og at de får til dette. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 1d5d9...0ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lett å si om man ikke jobber i en basebarnehage.

Vi skal gjøre så godt vi kan, men de retningslinjene vil vi ikke klare å følge. Så enkelt er det. Det handler ikke om vilje eller motvilje, det handler om ressurser og fakta.

Anonymkode: 0dbde...3d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig at du klarer det ganske fint til tross for at du ikke ser muligheter, drikker Pepsi Max og er overvektig. Hvorfor tror du ikke jeg har peiling? 

Wow.....

Jeg tror ikke du har peiling fordi du umulig kan jobbe i en av de store basebarnehager i en stor by. Da hadde du nok forstått hva jeg snakker om.

Og etter hva du har sagt i dette innlegget håper jeg virkelig ikke du jobber med mennesker, se det uthevede. Å argumentere for sin sak uten å gå til personangrep er en egenskap man ser etter i omsorgsyrker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow.....

Jeg tror ikke du har peiling fordi du umulig kan jobbe i en av de store basebarnehager i en stor by. Da hadde du nok forstått hva jeg snakker om.

Og etter hva du har sagt i dette innlegget håper jeg virkelig ikke du jobber med mennesker, se det uthevede. Å argumentere for sin sak uten å gå til personangrep er en egenskap man ser etter i omsorgsyrker.

Jeg kjemper i frontlinjen, men gir ikke omsorg. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja sånn må det nesten være skal man klare å gjennomføre i barnehager med store rom og åpne uteområder uten avgrensning med gjerder og slikt. Man vil ikke greie å ha en gruppe på 3 småbarn rundt seg i et rom med mange andre grupper. Hvis man kommer hver sin dag går det bra, og det kun er åpent i den ansatte sin arbeidstid. Men jeg tror kommunen ønsker å gi et best mulig tilbud til foreldre slik at de blir fornøyd. Så gjenstår det å se om smittevern eller å tilfredstille foreldre kommer til å veie tyngst.

Anonymkode: 39d1c...b7d

"Å tilfredsstille foreldrene "? Du skjønner ikke hva det gjør med små barn å hermetisk forsegles inne i huset og være revet vekk fra alle sine venner, fra sine elskede beste- og oldeforeldre og fra alle lekeplasser i over en måned, helt uten å forstå hvorfor? Du mener at det er 100 % for å tilfredsstille foreldrene og at dette ikke har noen ting med barnas psykososiale utvikling å gjøre?

Anonymkode: 6e9c1...13f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjemper i frontlinjen, men gir ikke omsorg. 

Gudskjelov for det 😳😳😳

Anonymkode: 6e9c1...13f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsmiljøloven stiller ikke krav til matpause «i fred». Vi er da mange byråkrater også som ofte må hive i oss brødskiva på kontoret eller i et møte.

Anonymkode: 30c5c...420

I barnehagen er det ikke pause hvis vi har møter.

Anonymkode: 39d1c...b7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjemper i frontlinjen, men gir ikke omsorg

Det var enda godt å høre!! 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ikke komfortabel med at en assistent gjør det?

Anonymkode: e49e0...4f2

Vanligvis når barnehagen drar på tur med seks stykker, er de to voksne. Og de drar aldri på tur med vikarer.    Men enig - jeg har ikke noe imot assistentene barna kjenner godt.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de ansatte skal ikke ha rett til noen skarve minutter i fred og ro? 

Anonymkode: d1dc5...cb9

Det er sånn vi løser det på min avdeling i helsevesenet. Jævlig slitsomt, men man må nesten bare tåle litt tøffere arbeidsdager i disse tider. 

Anonymkode: b9f21...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg bekjent har ikke regjeringen gått bort fra arbeidsmiljølov

Anonymkode: d1dc5...cb9

Meg bekjent så står det vel ikke i arbeidsmiljøloven at man ikke har lov til å spise med barna?

Anonymkode: b9f21...106

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis når barnehagen drar på tur med seks stykker, er de to voksne. Og de drar aldri på tur med vikarer.    Men enig - jeg har ikke noe imot assistentene barna kjenner godt.

Det er ikke lov å være alene på tur med barn om man følger forskriftene. Hvis noe skjer kan man være ille ute. Gud forby om det skulle skje noe med barna, men også med den voksne. Det er også for å forhindre overgrep.

Vi får gå alene en liten tur om vi går der det ferdes mange andre og hjelpen med stor sannsynlighet er i nærheten. Men i disse koronatider kan vi nettopp ikke gjøre dette.

---

Jeg sier dette for at dere som ikke vet noe om barnehagehverdagen skal forstå hvorfor vi roper så høyt om disse retningslinjene. Vi blir satt til å jobbe mot våre prinsipper, regler og lover på alt. De eneste som taper på dette er barna deres. Omsorg, læring, lek, emosjonell støtte, tilrettelagte behov, oppfølging, utvikling...

Hadde i det minste folk som er permittert blitt beordret til å jobbe i sin lokale barnehage dersom de har erfaring, er personlig egnet og gyldig politiattest hadde jeg vært mye mer positiv. Men det skjer ikke og barna vil ikke ha godt av dette som nå innføres!

Jeg er vant til å jobbe under press, jeg sier ikke dette fordi jeg vil sitte på rævva, jeg sier det fordi det er sånn det er. Barn kan ikke stå opp for seg selv, det er vi voksne rundt barna som må gjøre det. Og da blir jeg provosert av hvilke holdninger og tolkninger vi må tåle for at vi prøver å forsvare barna deres. Jeg har blir kaldt lat og feit i denne tråden, det er helt uforståelig for meg at enkelte ikke forstår bedre enn som så. Det er skremmende hvilke holdninger enkelte har til folk som bare vil det beste for barna deres.

Jeg kjeder meg hjemme, jeg vil på jobb. Men helt riktig, jeg vil ikke knuse 6 barnehjerter hver dag fordi jeg ikke kan gi dem det de trenger og har rett på!!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan vi please ikke henge oss opp i den forbanna lunsjen i denne tråden? Det virker som anti-barnehageansatte henger seg opp i dette og ikke skjønner at det egentlige problemet her er så utrolig mye større.

Enkelte av de ansatte er sikkert redde for å ikke få tatt lunsj, men de fleste bryr seg virkelig ikke om dette akkurat nå. Dette blir en dugnad, å ikke få lunsj er virkelig ikke et problem i det store bildet. Det er de resterende 7 timene av dagen som virkelig har noe å si. De timene vi skulle gitt barna det de trenger, de timene vi nå i tillegg til alt mulig annet vi blir pålagt skal bruke på å vaske vaske vaske, passe på at barna leker avgrenset, passe på at de ikke spiser på lekene, passe på at de ikke tar seg i ansiktet og i munnen, osv osv... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å være alene på tur med barn om man følger forskriftene. Hvis noe skjer kan man være ille ute. Gud forby om det skulle skje noe med barna, men også med den voksne. Det er også for å forhindre overgrep.

Vi får gå alene en liten tur om vi går der det ferdes mange andre og hjelpen med stor sannsynlighet er i nærheten. Men i disse koronatider kan vi nettopp ikke gjøre dette.

---

Jeg sier dette for at dere som ikke vet noe om barnehagehverdagen skal forstå hvorfor vi roper så høyt om disse retningslinjene. Vi blir satt til å jobbe mot våre prinsipper, regler og lover på alt. De eneste som taper på dette er barna deres. Omsorg, læring, lek, emosjonell støtte, tilrettelagte behov, oppfølging, utvikling...

Hadde i det minste folk som er permittert blitt beordret til å jobbe i sin lokale barnehage dersom de har erfaring, er personlig egnet og gyldig politiattest hadde jeg vært mye mer positiv. Men det skjer ikke og barna vil ikke ha godt av dette som nå innføres!

Jeg er vant til å jobbe under press, jeg sier ikke dette fordi jeg vil sitte på rævva, jeg sier det fordi det er sånn det er. Barn kan ikke stå opp for seg selv, det er vi voksne rundt barna som må gjøre det. Og da blir jeg provosert av hvilke holdninger og tolkninger vi må tåle for at vi prøver å forsvare barna deres. Jeg har blir kaldt lat og feit i denne tråden, det er helt uforståelig for meg at enkelte ikke forstår bedre enn som så. Det er skremmende hvilke holdninger enkelte har til folk som bare vil det beste for barna deres.

Jeg kjeder meg hjemme, jeg vil på jobb. Men helt riktig, jeg vil ikke knuse 6 barnehjerter hver dag fordi jeg ikke kan gi dem det de trenger og har rett på!!

Interessant. Da er det jo merkelig at det sies at barnehagene skal være så mye ute og på turer framover -  om disse «celle-gruppene» bare skal bestå av én voksen og resten barn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi please ikke henge oss opp i den forbanna lunsjen i denne tråden? Det virker som anti-barnehageansatte henger seg opp i dette og ikke skjønner at det egentlige problemet her er så utrolig mye større.

Enkelte av de ansatte er sikkert redde for å ikke få tatt lunsj, men de fleste bryr seg virkelig ikke om dette akkurat nå. Dette blir en dugnad, å ikke få lunsj er virkelig ikke et problem i det store bildet. Det er de resterende 7 timene av dagen som virkelig har noe å si. De timene vi skulle gitt barna det de trenger, de timene vi nå i tillegg til alt mulig annet vi blir pålagt skal bruke på å vaske vaske vaske, passe på at barna leker avgrenset, passe på at de ikke spiser på lekene, passe på at de ikke tar seg i ansiktet og i munnen, osv osv... 

Hvor har dere fått beskjed om å passe på at barna ikke spiser på leker og ikke tar seg i ansiktet? 😳

Står det i veilederen? Sier jo seg selv at det ikke går...

Endret av Helgeline
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Da er det jo merkelig at det sies at barnehagene skal være så mye ute og på turer framover -  om disse «celle-gruppene» bare skal bestå av én voksen og resten barn.

Det er derfor jeg skrev at vi nå blir bedt om å gå bort ifra veldig mange av våre prinsipper, lover og regler. Å være alene med barn er en av tingene vi alltid er veldig nøye på å overholde. Som sagt, hvis noe skulle skje så er det ikke like stor fare for liv og helse. Ei heller en sjansen like stor for seksuelle overgrep mot barna.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg skrev at vi nå blir bedt om å gå bort ifra veldig mange av våre prinsipper, lover og regler. Å være alene med barn er en av tingene vi alltid er veldig nøye på å overholde. Som sagt, hvis noe skulle skje så er det ikke like stor fare for liv og helse. Ei heller en sjansen like stor for seksuelle overgrep mot barna.

Å *ikke* være alene med barna. 😛

AnonymBruker
Skrevet

Her er barnehagen kun åpen fra 8-15. Hvis de skal ha det slik fram til det kommer en vaksine, blir jeg tvunget til å gå ned i stilling... 

Anonymkode: a17c0...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Helgeline skrev:

Hvor har dere fått beskjed om å passe på at barna ikke spiser på leker og ikke tar seg i ansiktet? 😳

Står det i veilederen? Sier jo seg selv at det ikke går...

Det har vi fått beskjed om på møte. Til vanlig opplever jeg at barn spiser på legen helt opp til 4års alder. Jeg er utdannet og vi lærte at munnen er en av de viktigste sanseapparatene til småbarn. De lærer mye av å spise på ting og det er helt naturlig for dem. Men nå må jeg passe ekstra på at de ikke spiser på lekene og hvis de gjør det så må leken vaskes nøye. Det er ikke like lett når du har ansvar for 6 barn. 

Veiledningen er en vits, jeg håper foreldre begynner å forstå dette og vet hva de sender barna til og kan ta et bevisst valg eller bare være bevisst på hva barnet får av tilbud fremover. Regjeringen prøver å dekke over tilstanden med fine ord, men vi som vet hva som vil skje vet at dette bare er pisspreik. Vi skal gjøre det vi kan, noe vi gjør hver dag, men å følge veilederen er umulig og sånn er det bare.

• Liker 4
  • Opprett ny...