AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #41 Skrevet 15. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, synes de fortjener bot. Her driver resten av oss å handler så sjeldent som mulig, uten å hamstre. Holder lang avstand fra andre. Mange sitter alene i små leiligheter... Alt for å hjelpe de folka rundt oss som ikke takler viruset særlig. Også skal noen egoister dra til Sverige, et land som har SINNSYKT mange smittede og døde, for å handle billig alkohol, røyk, snus og godteri? Faen ta dem. Er helt enig med Trådstarter når det kommer til at disse folka neppe er de som opprettholder en karantene. Jeg skulle likt å sett enten bøter på alle som drar over svenskegrensa uten god grunn (legeerklæring, dødsattest, e.l.) eller enda strengere: full stenging av grensene, med vakthold 24/7. Dette er helt unødvendig og egoistisk. De setter ekstra press på samfunnet vårt som sliter, når de selv må i karantene. Noe de har valgt selv. De kan dra til helvete. Anonymkode: f658d...10a Nei, de fortjener ikke bot. De har ikke gjort noe ulovlig. Det kan hende de har handlet for flere måneder for alt du vet, altså sjelden. Du har absolutt ingen grunn til å regne med at de ikke vil holde karantenen. Jeg kjenner faktisk flere familier som jeg godt kan tenke meg at tar en sånn tur og holder seg hjemme etterpå (de er ivrige harry-handlere ellers også). De setter ikke ekstra press på samfunnet vårt dersom de har hjemmekontor, er permittert eller har mistet jobben. Jeg synes det er veldig merkelig å mistro folk, og å be dem dra til helvete uten annet grunnlag enn at de har gjort noe som faktisk er helt lovlig! Det er en skummel holdning.... Anonymkode: 77234...7da 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #42 Skrevet 15. april 2020 Nei, de bør ikke få bot. De burde heller ikke få karantene, men men. Anonymkode: c90c0...216
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 15. april 2020 #43 Skrevet 15. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg forhåndsdømmer litt, men tenker at harryhandlere er nettopp typen person som driter i karantenereglene. Nå er også Sverige ganske hardt rammet Vi kan tjene inn en del penger på å gi harryhandlere en saftig bot. Nå må vi støtte lokale butikker i Norge og holde oss unna Sverige! Harryhandling kan dessuten bli hovedårsaken til en fremtidig eksplosjon i smitte. Det går bra med oss nå, men epidemier går ofte i bølger. Vi vil ikke bli til Sverige likevel etter alt vi har ofret med tiltak! Anonymkode: 4b749...28e Det er det vel ikke hjemmel i loven til. Det er hjemmel i å sette dem i karantene og gi dem bot dersom de ikke overholder karantenen.
Brunello Skrevet 15. april 2020 #44 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det bør vi jo ikke gjøre, det er jo disse gruppene som (i følge KG) er de ivrigste harryhandlerne. Og de har neimen ikke mer å leve av enn de trenger. Så i en periode mens Stordalen får millionstøtte og ansatte i bygg&anlegg permitteres og samtidig pålegges ekstra jobb (rent juks) så kan vi utmerket godt fjerne sukkeravgiften som gjelder for sukkerfrie varer (ja, den gjør det. Sjekk prisene på brus med og uten sukker), senke alkoholavgiften litt og sette momsen på mat ned til svensk nivå. Alle må bidra, ikke sant? Anonymkode: cfbb0...3c1 Grunnen til at jeg spør, er selvsagt at de gruppene er de som mener det er så mye bedre i Sverige. Samtidig er det et uomtvistelig faktum at i Sverige har samme grupper vesentlig dårligere kjøpekraft enn i Norge, samtidig som forskjellen mellom lavtlønnet og mellom/høytlønnet er mye større.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #45 Skrevet 15. april 2020 Det vil aldri bli 100% enighet i hvilke tiltak som er nødvendige, riktige eller meningsfulle slik situasjonen er nå. Jeg synes uansett at de som på død og liv vil utfordre et hvert tiltak eller de retningslinjer som er gitt, samtidig gir en feit, schtøgg "up yours"-finger til resten av folket som gjør en innsats. Nei, jeg tror ikke en (ultra-)harrytur til Sverige nødvendigvis gjør så mye fra eller til. Men jeg tror vi kommer lettere igjennom dette om folk respekter de retningslinjer som er gitt. Og ikke minst; drit i å tro du vet bedre en ekspertisen. Dette er tida for å være en homogen saueflokk som gjør som vi blir fortalt. Get in line! Anonymkode: b6c4f...eca
_popcorn_ Skrevet 16. april 2020 #46 Skrevet 16. april 2020 Ryddet for brukerangrep og brukerdebatt, og svar til det. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #47 Skrevet 16. april 2020 https://www.nrk.no/innlandet/kan-miste-lonn-og-sykepenger-hvis-man-padrar-seg-karantene-etter-svenskehandel-1.14984344 kan være verre tiltak på gang.... Anonymkode: 60f93...e74
Fremhevede innlegg