Gå til innhold

Burde harryhandlere fått bot?

Fremhevede innlegg

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg forhåndsdømmer litt, men tenker at harryhandlere er nettopp typen person som driter i karantenereglene. Nå er også Sverige ganske hardt rammet

Vi kan tjene inn en del penger på å gi harryhandlere en saftig bot. Nå må vi støtte lokale butikker i Norge og holde oss unna Sverige! Harryhandling kan dessuten bli hovedårsaken til en fremtidig eksplosjon i smitte. Det går bra med oss nå, men epidemier går ofte i bølger. Vi vil ikke bli til Sverige likevel etter alt vi har ofret med tiltak!

Anonymkode: 4b749...28e

Hvis de er i Sverige 1 gang og siden oppholder seg i karantene som de da blir pålagt ser jeg ingen grunn til at de skal få bot. Men blir de tatt for brudd på karantenen da er det klart på plass med karanteneboten gjerne på 15-20K. Men som sagt holder de seg i karantenen de blir beordret til ser jeg ingen grunn til at de skal få bot.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bot for å harryhandle? 

For å bøyelegge noen så må de ha gjort noe ulovlig. Har de det? 

Hvis svaret er nei, så kan de ikke bøtelegges, og kan handle med god samvittighet. 

Jeg planlegger selv å dra over grensa for å storhandle den 20. for deretter å ta ett par uker på hytta. Fint på fjellet nå når godværet og våren kommer. 

Anonymkode: 8b869...eb1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg ønsker ikke portforbud eller andre ekstreme tiltak, det har jeg ikke sagt noe om. Men jeg synes ikke det er greit at flere tusen nordmenn strømmer til et virusrammet land og får to uker ferie som ferie.  Dette er ikke en ekstrem mening.

Dere som er så aggressive mot meg er vel sannsynligvis harryhandlere selv og føler dere skikkelig truffet.

Norge er ogspå virusrammet, du har fått med deg det? Hvor mye mer smitte tror du det er i Töcksfors enn i Oslo?
Hvis du ser på karantene som ferie har du vel en noe spesiell oppfatning av begrepet. Går jo av feriedagene hvis du har jobb, men regner med at de fleste harryhandlerne er blant folk som er oppsagt eller permittert.
Og nei, jeg harryhandler ikke. Aldri gjort det og ikke tent å starte nå da det er mindre lønnsomt enn noensinne.
Og at flere ønsker å bøtelegge folk for å gjøre noe som ikke er ulovlig er skremmende. Er det et prinsipp dere ønsker å videreføre til andre områder av tilværelsen?

Anonymkode: 967d4...322

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da vil jeg ikke at mine skattepenger skal gå til sykepenger i 14 dager for noen som tok handelen på feil side av grensen. 

Anonymkode: 385d1...c9e

Kan love deg at hvis jeg hadde harryhandlet hadde du ikke trengt å betale meg en eneste krone. 

Anonymkode: 9204e...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norge er ogspå virusrammet, du har fått med deg det? Hvor mye mer smitte tror du det er i Töcksfors enn i Oslo?
Hvis du ser på karantene som ferie har du vel en noe spesiell oppfatning av begrepet. Går jo av feriedagene hvis du har jobb, men regner med at de fleste harryhandlerne er blant folk som er oppsagt eller permittert.
Og nei, jeg harryhandler ikke. Aldri gjort det og ikke tent å starte nå da det er mindre lønnsomt enn noensinne.
Og at flere ønsker å bøtelegge folk for å gjøre noe som ikke er ulovlig er skremmende. Er det et prinsipp dere ønsker å videreføre til andre områder av tilværelsen?

"Dere"? Jeg har kun ytret meg om akkurat denne problemstillingen.

Jeg synes at Norge bør gjøre noe i alle fall for at harryhandling skal bli mindre fristende. En bot var bare et eksempel.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nei. Det er ikke ulovlig å dra til Sverige (eller andre land). Folk bør roe ned sin indre politimester (eller diktator).

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Nei. Det er ikke ulovlig å dra til Sverige (eller andre land). Folk bør roe ned sin indre politimester (eller diktator).

Unødvendige utenlandsreiser burde vært ulovlig en periode, i min mening. Å bruke personangrep som dette er usaklig og bidrar ikke til diskusjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Dere"? Jeg har kun ytret meg om akkurat denne problemstillingen.

Jeg synes at Norge bør gjøre noe i alle fall for at harryhandling skal bli mindre fristende. En bot var bare et eksempel.

"Dere" = deg, de som er enige med deg i denne tråden, og evt andre som er enige men ikke uttalt seg.
Valutakursen burde vel gjøre harryhandling vesentlig mindre fristende. Gitt at det i det hele tatt er et reelt problem.
Men jeg er fortsatt nysgjerrig på om du aksepterer bøtelegging av lovlige handlinger generelt.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo null problem å få folk til å slutte å handle i sverige, ogndet kan jo til og med gjøres over natta.... 

Det er jo bare å sette ned prisen på tobbakk, alkohol og andre matvarer til svensk nivå, så blir det slutt på fartinga over grensa.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden de blåser i at de kan dra med seg smitte blåser antakelig de fleste i karantenen de blir pålagt også. En bot hadde vært mer effektivt.

Anonymkode: 95a09...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Dere" = deg, de som er enige med deg i denne tråden, og evt andre som er enige men ikke uttalt seg.
Valutakursen burde vel gjøre harryhandling vesentlig mindre fristende. Gitt at det i det hele tatt er et reelt problem.
Men jeg er fortsatt nysgjerrig på om du aksepterer bøtelegging av lovlige handlinger generelt.

Nei. Men å bryte karantenereglene er ulovlig per nå. Det burde føre til en saftig bot. Dette er derimot vanskelig å kontrollere. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men å bryte karantenereglene er ulovlig per nå. Det burde føre til en saftig bot. Dette er derimot vanskelig å kontrollere. 

Ja, det er ulovlig. Men er det dermed riktig å forhåndsbøtelegge folk fordi de kanskje vil bryte loven?
Kontrollere kan de enkelt gjøre hvis de vil. De bruker jo fotlenker på folk med hjemmesoning

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man havner jo i karantene ved å harryhandle.

Ja det gjør man, men det er ikke ulovlig å dra til Sverige.  Kanskje dette dreier seg om folk som har hjemmekontor eller av andre grunner kan holde seg hjemme 14 dager i karantene uten problemer. -Og som synes huset fullt av billig snus og bacon er verdt det ;) 

Anonymkode: 77234...7da

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor benytter ikke norske myndigheter droner ved grensa for å få med seg alle som reiser over? Denne harryhandelen flere bedriver med ved å dra med seg smitte og ikke overholde karantene lover må det bli slutt på. 

Ta i bruk droner og gi disse synderne saftige bøter som svir.

Anonymkode: a7f2d...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg forhåndsdømmer litt, men tenker at harryhandlere er nettopp typen person som driter i karantenereglene. Nå er også Sverige ganske hardt rammet

Vi kan tjene inn en del penger på å gi harryhandlere en saftig bot. Nå må vi støtte lokale butikker i Norge og holde oss unna Sverige! Harryhandling kan dessuten bli hovedårsaken til en fremtidig eksplosjon i smitte. Det går bra med oss nå, men epidemier går ofte i bølger. Vi vil ikke bli til Sverige likevel etter alt vi har ofret med tiltak!

Så lenge det ikke har blitt forbudt å reise til Sverige, handle og reise hjem så kan du ikke bøtelegge folk for å gjøre en handling som er lovlig.

De fleste som kjører over grensen for å handle nå er permittert (og i følge KG er det umulig å leve på dagpenger). Så fra et synspunkt om å kunne handle for 2-3-4 uker, spare penger, og så sitte i karantene i 2 uker er ikke brudd på hverken lov eller forskrift.

Hvorvidt det nødvendigvis er lurt, når man ser at smittefrekvensen i Sverige er høyere enn i Norge, er en helt annen sak. Sannsynligvis møter man ikke så mange andre enn nordmenn, og holder man avstands- og hygiene reglene fra Norge så reduseres også sannsynligheten for å dra med seg smitte. Karanteneperioden vil likevel gjelde.

Anonymkode: cfbb0...3c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg ønsker ikke portforbud eller andre ekstreme tiltak, det har jeg ikke sagt noe om. Men jeg synes ikke det er greit at flere tusen nordmenn strømmer til et virusrammet land og får to uker ferie som ferie.  Dette er ikke en ekstrem mening.

Dere som er så aggressive mot meg er vel sannsynligvis harryhandlere selv og føler dere skikkelig truffet.

Får man innvilget 2 ukers ferie ved å ta seg en tur og harryhandle :blink:

Da er det bare å planlegge en tur! 

Seriøst: Hjemmekontor og karantene klarer jeg ikke se på som ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, synes de fortjener bot.

Her driver resten av oss å handler så sjeldent som mulig, uten å hamstre. Holder lang avstand fra andre. Mange sitter alene i små leiligheter... Alt for å hjelpe de folka rundt oss som ikke takler viruset særlig.

Også skal noen egoister dra til Sverige, et land som har SINNSYKT mange smittede og døde, for å handle billig alkohol, røyk, snus og godteri? Faen ta dem.

Er helt enig med Trådstarter når det kommer til at disse folka neppe er de som opprettholder en karantene.

Jeg skulle likt å sett enten bøter på alle som drar over svenskegrensa uten god grunn (legeerklæring, dødsattest, e.l.) eller enda strengere: full stenging av grensene, med vakthold 24/7. Dette er helt unødvendig og egoistisk. De setter ekstra press på samfunnet vårt som sliter, når de selv må i karantene. Noe de har valgt selv. De kan dra til helvete.

Anonymkode: f658d...10a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Får man innvilget 2 ukers ferie ved å ta seg en tur og harryhandle :blink:

Da er det bare å planlegge en tur! 

Seriøst: Hjemmekontor og karantene klarer jeg ikke se på som ferie.

Dette er mest sannsynlig ungdommer/unge voksne som har hamstret inn alkohol og godteri. De kan nok kose seg hjemme med det de har kjøpt i flere måneder. Invitere hverandre kan de jo også gjøre. Eller bare drite i hele karantenen og gå ut. Ingen følger med så mange.

Anonymkode: f658d...10a

Skrevet

Det er jo null problem å få folk til å slutte å handle i sverige, ogndet kan jo til og med gjøres over natta.... 

Det er jo bare å sette ned prisen på tobbakk, alkohol og andre matvarer til svensk nivå, så blir det slutt på fartinga over grensa.. 

Skal vi da også sette ned lønn for lavt utdannede / industriarbeidere / lavtlønnsyrker,  pensjoner og uføretrygden til samme nivå som i Sverige? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Brunello skrev:

Skal vi da også sette ned lønn for lavt utdannede / industriarbeidere / lavtlønnsyrker,  pensjoner og uføretrygden til samme nivå som i Sverige? 

Det bør vi jo ikke gjøre, det er jo disse gruppene som (i følge KG) er de ivrigste harryhandlerne. Og de har neimen ikke mer å leve av enn de trenger. Så i en periode mens Stordalen får millionstøtte og ansatte i bygg&anlegg permitteres og samtidig pålegges ekstra jobb (rent juks) så kan vi utmerket godt fjerne sukkeravgiften som gjelder for sukkerfrie varer (ja, den gjør det. Sjekk prisene på brus med og uten sukker), senke alkoholavgiften litt og sette momsen på mat ned til svensk nivå.

Alle må bidra, ikke sant?

• Liker 2
  • Opprett ny...