Gå til innhold

Funn av mugg i leilighet, diskusjon med utleier.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg leier en leilighet som jeg har funnet masse svart mugg i. 

Under fryseren, bak kjøleskapet, bak skap osv. 

(Gjemte plasser) 

i begynnelsen av leieperioden fant jeg mugg i dusjen (fliser) noe som visst nok ikke var et helsefarlig problem der og da. Så dette ble tatt hånd om. 

Nå har jeg funnet mye mer, og utleier mener jeg er fisefin og at det er «min skyld» som aldri har oppe vinduer. 

Jeg har på varmepumpe døgnet rundt, åpne ventiler, åpne dører, luft av fukter, sjokk lufter, lufter når jeg henger opp vått tøy osv.... 

Jeg har bodd der i mindre enn 1 år, og det vokser svart mugg som bare det der.

nå mener utleier at det er min feil.

hva skal jeg gjøre? 

Redd jeg ikke får tilbake depositum / ekstra utgifter 

kan legge med et bilde av hvordan det så ut der fryseren min har stått i 5 mnd.CE9B0118-5FCC-4F9E-92AB-0624F22E99DB.thumb.jpeg.c60330e34327d30c419fa4dce1b9afb9.jpeg

Anonymkode: 5dbac...4db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vask godt og slutt å tørk våte klær inne. Det der er mugg du kan ta hånd om selv i motsetning til når det har spredd seg til steder du ikke kan komme til som under gulv og inni vegger. 

Anonymkode: 2b36a...126

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vask godt og slutt å tørk våte klær inne. Det der er mugg du kan ta hånd om selv i motsetning til når det har spredd seg til steder du ikke kan komme til som under gulv og inni vegger. 

Anonymkode: 2b36a...126

Muggen er også i vinduskarmer og lister (noe utleier har malt over) 

Slitt mye med vondt i hode etter jeg flytta inn

Skrevet (endret)

Det verste du kan gjøre når du har svartmugg i huset, er å legge til ytterligere fukt ved å tørke tøy inne. Det tørker utendørs selv om det er kaldt ute, det tar bare litt ekstra tid. Har du takoverbygg på veranda eller lignende, kan du sette ut klesvasken i all slags vær.

Du skriver at du har luftavfukter, men dette hjelper ikke stort hvis den er underdimensjonert i forhold til lokalet/rommene du bruker den i. Står den og jobber slik at den skal ta hele leiligheten din, er det ikke sikkert den er kraftig nok. Alle luftavfuktere har en maks kapasitet og et visst antall kubikk de er beregnet å kunne avfukte godt. Er leiligheten din større enn dette, må du sette luftavfukteren i et rom med klesvasken og lukke døren, slik at den jobber kun med den luften som er i det avlukkede rommet. Da slipper luftavfukteren å jobbe med HELE leiligheten din eller et altfor stort rom.

Jeg har luftavfukter til klestørking og bruker soverommet til dette og lukker døren. Når klesvasken er tørr, er luften i rommet tørr og varm (luftavfuktere blåser ut varm tørr luft under drift), så da åpner jeg vinduet og lufter slik at det er kaldere og friskere til jeg skal legge meg. Dette gjør jeg bare hvis det regner og er tåke ute (da er uteluften for fuktig til å tørke vått tøy). Ellers tørker jeg all klesvask ute på balkongen på stativ, også i kuldegrader. Det tar bare en dag eller to ekstra i sterk kulde å tørke.

Bildet du legger ut, viser tydelig at du har altfor fuktig luft inne. Noe er galt.

Endret av Million
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å ikke ha møblet/fryser/lignende helt inntil veggen. Slipp til luft. Står fryser mot en yttervegg? Da er det særlig viktig at den ikke står for tett. Hadde en bokhylle inntil en yttervegg, der ble det å slik, men om-møblerte og det kom ikke tilbake da. 

Anonymkode: b05ad...129

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Million skrev:

Det verste du kan gjøre når du har svartmugg i huset, er å legge til ytterligere fukt ved å tørke tøy inne. Det tørker utendørs selv om det er kaldt ute, det tar bare litt ekstra tid. Har du takoverbygg på veranda eller lignende, kan du sette ut klesvasken i all slags vær.

Du skriver at du har luftavfukter, men dette hjelper ikke stort hvis den er underdimensjonert i forhold til lokalet/rommene du bruker den i. Står den og jobber slik at den skal ta hele leiligheten din, er det ikke sikkert den er kraftig nok. Alle luftavfuktere har en maks kapasitet og et visst antall kubikk de er beregnet å kunne avfukte godt. Er leiligheten din større enn dette, må du sette luftavfukteren i et rom med klesvasken og lukke døren, slik at den jobber kun med den luften som er i det avlukkede rommet. Da slipper luftavfukteren å jobbe med HELE leiligheten din eller et altfor stort rom.

Jeg har luftavfukter til klestørking og bruker soverommet til dette og lukker døren. Når klesvasken er tørr, er luften i rommet tørr og varm (luftavfuktere blåser ut varm tørr luft under drift), så da åpner jeg vinduet og lufter slik at det er kaldere og friskere til jeg skal legge meg. Dette gjør jeg bare hvis det regner og er tåke ute (da er uteluften for fuktig til å tørke vått tøy). Ellers tørker jeg all klesvask ute på balkongen på stativ, også i kuldegrader. Det tar bare en dag eller to ekstra i sterk kulde å tørke.

Bildet du legger ut, viser tydelig at du har altfor fuktig luft inne. Noe er galt.

Det er veldig fuktig i leiligheten. 

Når jeg flytta inn la jeg meg alltid i «vått» sengetøy. Jeg har gjort drastiske tiltak som har gjort leiligheten levbar. Men muggen fortsetter å vokse..

AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt ikke bo i dette. Gjorde det selv i 2009, fikk hodepine og blødde neseblod. Fikk blodprøver hos legen som viste infeksjon pga muggen. Ble skikkelig dårlig. Fikk utslett. Utslett kan jeg fortsatt få 10 år senere. Kom deg ut og skaff deg advokat. Når du har gjort så mange tiltak og ventiler etc står oppe er det ikke din skyld. Varsle også kommunen så utleier utbedrer skikkelig og ikke bare maler over. Det må fjernes ordentlig, hvis ikke kommer det tilbake.

Anonymkode: ecb5e...f77

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er det kjeller?

Anonymkode: 0b4f8...82f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg selv på alvor. Flytt ut. Du fortjener å ikke bo i den muggen.

Anonymkode: e6d11...53d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt ikke bo i dette. Gjorde det selv i 2009, fikk hodepine og blødde neseblod. Fikk blodprøver hos legen som viste infeksjon pga muggen. Ble skikkelig dårlig. Fikk utslett. Utslett kan jeg fortsatt få 10 år senere. Kom deg ut og skaff deg advokat. Når du har gjort så mange tiltak og ventiler etc står oppe er det ikke din skyld. Varsle også kommunen så utleier utbedrer skikkelig og ikke bare maler over. Det må fjernes ordentlig, hvis ikke kommer det tilbake.

Neseblod!! Ja, der sier du noe, det har jeg også begynt med + tett nese helt siden jeg flytta inn. 

Ikke fått noe utslett da

Advokat? Kan det gå så galt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det kjeller?

50/50 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg selv på alvor. Flytt ut. Du fortjener å ikke bo i den muggen.

Anonymkode: e6d11...53d

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg gjør feil som dere ofte nevner er å tørke tøy inne, det har jeg gjort alle andre plasser jeg har bodd. 

Og på utsiden her lever det edderkopper på størrelse med hånden min, så det nekter jeg å gjøre🤷🏼‍♀️

Vi har et vaskerom vi kan tørke tøy på men der blir tøyet aldri tørt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok du blodprøver som viste infeksjon av muggdn? Hva vil det si? Ikke bare allergiprøver?

Spør fordi jeg selv har fått påvist muggsoppallergi. 

Anonymkode: 38075...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når er dreneringen fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når er dreneringen fra?

Sikkert noen 100 år🤣

Jeg aner ikke.. men stua har de oppgradert nylig sier utleieren. (Det er 10-15 år siden). Så det er jo noen som ikke selv ser at huset er gammelt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er et gyldig spørsmål til utleier, hvis dreneringen er gammel er det sannsynlig med fuktinntrenging fra utsiden og ikke noe du kan gjøre noe med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

gammel kjeller eller sokkelleilighet kan være fuktig. Utbedre det koster enormt mye. Det er ikke noe eieren kommer til å gjøre nå med engang, tenker jeg. Vil du ikke flyte, gå til innkjøp av avfukteren. Gjør rom tørre og det blir mulig å tørke klærne på tørkerommet. Du trenger ikke den dyreste men rundt 1,5-2 tusen. Denne her hos Komplett er på salg akkurat nå. https://www.komplett.no/product/887567/hjem-fritid/husholdningsapparater/klima-varme/avfuktingsapparater/iiglo-avfukter-8l-hvit?gclid=EAIaIQobChMIwYDmheHq6AIVWqWaCh0Rpg19EAQYASABEgKTUfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det burde selvsagt eieren kjøpt men om han ikke gidder.. 🙄

Anonymkode: 98978...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt! Dette er ikke bra for helsa.

Anonymkode: 3fd3e...393

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytt! Dette er ikke bra for helsa.

Anonymkode: 3fd3e...393

Flytt og rapporter utleier til kommunen. Er ikke sikker på hvilken instans, men det finner du når du ringer dem. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...