AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Ifølge SSB koster skolestengingen samfunnet 1,7 milliarder kroner daglig. Dette er helt ekstreme kostnader når vi vet at barn blir i liten grad smittet og smitter i liten grad andre. Godt at skolene nå begynner å åpnes igjen. https://www.aftenposten.no/norge/i/zGJPJv/sbb-saa-mye-koster-det-samfunnet-at-skolene-er-stengt Anonymkode: 902da...9fd 7
Krantz95 Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 (endret) Ja, og de som taper er barna: Det er fra tidligere kjent at redusert læring fører til lavere produktivitet og lønn senere i livet. Selv om kostnadene av en enkelt tapt skoledag er små for individet, blir tapene store når man summerer over alle barn og unge i utdanningssektoren over flere dager. Endret 15. april 2020 av Krantz95 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Ja, barna er de store taperne ved at skolene holder stengt, mens de gamle og syke på sykehjemmene, som normalt uansett bare har måneder igjen å leve (gjennomsnittlig liggetid på sykehjem er vel rundt 6 mnd, mener jeg å huske) er vinnerne. Forstå det den som kan Anonymkode: 502d2...ec3 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Skolene har vært stengt i 4 uker. Normalt oppegående unger tar raskt igjen det du skulle ha lært på disse 4 ukene. Det er ingen grunn til at 20 skoledager med annerledes eller ingen undervisning skal føre til lavere produktivitet og lønn resten av elevenes tid i et arbeidsliv de står årevis fra. Og alle elevene har hatt den samme utestengelsen fra skolene sine. Storm i vannglass. Det er såvidt det er en liten krusning på overflaten. Anonymkode: 5c631...3a7 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 12 minutter siden, Krantz95 said: Ja, og de som taper er barna: Det er fra tidligere kjent at redusert læring fører til lavere produktivitet og lønn senere i livet. Selv om kostnadene av en enkelt tapt skoledag er små for individet, blir tapene store når man summerer over alle barn og unge i utdanningssektoren over flere dager. Merkelig hvor mange overbeskyttende og redde foreldre (særlig mødre?) som ikke skjønner at de gjør barna en bjørnetjeneste ved å holde dem vekk fra skolen. De gjør barna til skoletapere. Anonymkode: 902da...9fd 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 Ja det er godt at de åpner slik at smitten igjen kan begynne å spre seg. Da må vi jo stenge ned samfunnet igjen Du hadde blitt en god president, TS 😄 Anonymkode: 766cb...2e3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 Man går jo ikke glipp av noe som elev, det meste man lærer er jo bortkastet. Som aldri bruke si voksen alder. Anonymkode: c4b93...eae 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er godt at de åpner slik at smitten igjen kan begynne å spre seg. Da må vi jo stenge ned samfunnet igjen Du hadde blitt en god president, TS 😄 Anonymkode: 766cb...2e3 I Sverige er skolene åpne og der er smitten blant barn og fra barn til andre minimal. Skolene kan åpnes uten at smittespredningen vil øke i noen særlig grad. Anonymkode: 902da...9fd 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig hvor mange overbeskyttende og redde foreldre (særlig mødre?) som ikke skjønner at de gjør barna en bjørnetjeneste ved å holde dem vekk fra skolen. De gjør barna til skoletapere. Anonymkode: 902da...9fd Neida, det gjør de ikke. Det vi ser er at det stort sett fungerer som før. De som jobber godt på skolen jobber stort sett godt nå, de som ikke gjør stort på skolen gjør ikke stort nå heller. Resten ligger helt greit et sted mellom de ytterpunktene. Jeg har akkurat hatt en vurdering med mine elever, og karakterene er stort sett helt like som de pleier å være. Anonymkode: 71cb7...dc8
Mt3 Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 Det finnes også elever som nå endelig føler de får jobbet godt med skolearbeidet, og mange flere elever som pga denne annerledesskolen vil få en ny giv over skolearbeidet når skolen starter igjen. Mange foreldre går jo uansett hjemme i permisjon, er blitt arbeidsledige... Så tviler på at dette har så mye hold. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 Dere som mener barna blir skoletapere, tror dere at det kommer til å bli kvalitet på den skolehverdagen som nå blir? Jeg skjønner at det er dyrt å holde skolene stengt, men ikke tro at det kommer til å bli noe mer læringsutbytte av halve dager hvor mesteparten av tiden blir å stå i kø og vasking av hender, stå ute i og ikke høre hva som blir sagt og enda mindre oppfølging hjemme. Anonymkode: 3d023...676 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Neida, det gjør de ikke. Det vi ser er at det stort sett fungerer som før. De som jobber godt på skolen jobber stort sett godt nå, de som ikke gjør stort på skolen gjør ikke stort nå heller. Resten ligger helt greit et sted mellom de ytterpunktene. Jeg har akkurat hatt en vurdering med mine elever, og karakterene er stort sett helt like som de pleier å være. Anonymkode: 71cb7...dc8 Men da er det jo greit. Hvorfor basere seg på forskning, når vi bare kan lytte til en eller annen vilkårlig lærer som forteller om hva han eller hun opplever i disse dager. Anonymkode: 902da...9fd 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er godt at de åpner slik at smitten igjen kan begynne å spre seg. Da må vi jo stenge ned samfunnet igjen Du hadde blitt en god president, TS 😄 Anonymkode: 766cb...2e3 Over 50 % av de som dør av corona i Norge, er gamle på sykehjem, som uansett kun hadde hatt få måneder igjen av livet. Barn rammes lett, og ingen skoler i Sverige har hatt store utbrudd av corona på tross av at de har hatt utbredt smitte i samfunnet i hele landet i mange uker. Hvor er da logikken i å holde skolene stengt?! Anonymkode: 502d2...ec3 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, det gjør de ikke. Det vi ser er at det stort sett fungerer som før. De som jobber godt på skolen jobber stort sett godt nå, de som ikke gjør stort på skolen gjør ikke stort nå heller. Resten ligger helt greit et sted mellom de ytterpunktene. Jeg har akkurat hatt en vurdering med mine elever, og karakterene er stort sett helt like som de pleier å være. Anonymkode: 71cb7...dc8 Jeg jobber på barneskole og opplever faktisk at de svakere elevene gjør det veldig godt nå, og det er jo sikkert fordi de har støtte av voksne gjennom hele skoledagen, noe de ikke alltid får på skolen. Jeg opplever også at noen av de some er generelt sterke i klassen min, men litt underytere yter enda mindre nå. Så litt forskjellig erfaring da med andre ord. Jeg vet ikke hvordan de som har krav på spesialundervisning får det nå, jeg kan jo ikke sette meg ned med den enkelte i hvert fall. Anonymkode: 3d023...676 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da er det jo greit. Hvorfor basere seg på forskning, når vi bare kan lytte til en eller annen vilkårlig lærer som forteller om hva han eller hun opplever i disse dager. Anonymkode: 902da...9fd Du kan starte med å stille deg noget kritisk til at denne forskningen faktisk har så mye å komme med pr nå. Vi er en måned inn i hjemmeskole, som er en situasjon man aldri har vært i før. Skal forskere forske på konsekvensene av dette, så stiller jeg meg skeptisk til at de faktisk har grunnlag for å kunne si så mye på en god stund ennå. Anonymkode: 71cb7...dc8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på barneskole og opplever faktisk at de svakere elevene gjør det veldig godt nå, og det er jo sikkert fordi de har støtte av voksne gjennom hele skoledagen, noe de ikke alltid får på skolen. Jeg opplever også at noen av de some er generelt sterke i klassen min, men litt underytere yter enda mindre nå. Så litt forskjellig erfaring da med andre ord. Jeg vet ikke hvordan de som har krav på spesialundervisning får det nå, jeg kan jo ikke sette meg ned med den enkelte i hvert fall. Anonymkode: 3d023...676 Jeg vil tro noe av forskjellen ligger i at mine elever er eldre, og dermed ikke har den samme ekstra støtten av foreldre. De er relativt selvgående, og følges opp hovedsaklig av lærerne sine. I tillegg ser dette med å skulle få på plass en semesterkarakter ut til å holde de sterke, men late, fra å falle for fristelsen til å underyte. Og hos oss er de med krav på spesialundervisning i et eget tilbud. Anonymkode: 71cb7...dc8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #17 Skrevet 15. april 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Storm i vannglass. Det er såvidt det er en liten krusning på overflaten. Anonymkode: 5c631...3a7 Penger, schmenger. 1,7 milliarder, pyttsann, storm i et vannglass! Anonymkode: fcba8...dd1 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 Merkelig at dette argumentet blir brukt når foreldre tar barna på ferie i løpet av skoleåret. Får alle disse barn som klarer seg dårligere i livet? Hva med barn som blir syke et par uker? Barna som blir tatt vare på får ikke store faglige hull denne perioden, kanskje heller det motsatte. Det er de barna som har er problem i utgangspunktet som blir hengende etter, men forhåpentligvis blir dette fanget opp. Regner med dere som er veldig bekymret for barnas utdanning har barn med null fravær. I allefall ikke tatt de med på billigtur. Anonymkode: c1736...25d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at dette argumentet blir brukt når foreldre tar barna på ferie i løpet av skoleåret. Får alle disse barn som klarer seg dårligere i livet? Hva med barn som blir syke et par uker? Barna som blir tatt vare på får ikke store faglige hull denne perioden, kanskje heller det motsatte. Det er de barna som har er problem i utgangspunktet som blir hengende etter, men forhåpentligvis blir dette fanget opp. Regner med dere som er veldig bekymret for barnas utdanning har barn med null fravær. I allefall ikke tatt de med på billigtur. Anonymkode: c1736...25d Selvfølgelig tar man ikke barna ut av skolen for å dra på billig ferie. Men det overrasker meg ikke at enkelte fortsatte har holdninger til at det ikke er "så farlig". Anonymkode: 7e1e8...681
Betasuppe Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 "Læringstap"? Synes dette er frekt mot foreldrene.
Anbefalte innlegg