miip Skrevet 16. april 2020 #41 Skrevet 16. april 2020 Hei TS. Jeg har hatt elveblest flere ganger, pga både allergi mot fargestoff i mat, og etter antibiotikakurer i tidlig 20 årene. Den ene gangen var det veldig ille, hovnet også opp i svelg slik du beskriver. Legen sa det var det verste tilfellet han hadde sett. Det eneste som funker for meg, er dobbel dose Telfast daglig. Sist tok jeg det i 3-4 uker. Aldri hatt det siden. Cyrtec hjalp ikke i det hele tatt. Ville forsøkt det :)
MyMichelle Skrevet 17. april 2020 #42 Skrevet 17. april 2020 For 2 år siden fikk jeg plutselig utslett uten å vite hvorfor. Klødde meg til blods. Da jeg gikk til lege fikk jeg høre det var skabb, selv om jeg ikke hadde «skabbganger» eller utslett der skabb pleier være. Gjentatte behandlinger funket ikke. Jeg var helt oppklort på hender, underarmer, mage, framsiden av lårene, hofter, legger. Jeg brukte strikkepinne for å klø meg på ryggen. Etter nesten 2 mnd kom jeg til fastlegen som sa jeg skulle smøre med Betnovat, og ta 4 Cetirizin daglig. Kremen stoppet kløen, og pillene gjorde at jeg sov nesten døgnet rundt de neste 5 dagene. Var helt satt ut. Jeg fikk ikke noen diagnose. Utslettet og den infernalske kløen kommer tilbake hver gang noen jeg kjenner godt dør plutselig. Og første gangen jeg fikk utslettet var i en periode med mye stress og angst. Så jeg er ikke i tvil om at utslettet har psykiske årsaker. Tenker at det er elveblest, men vet ikke. Det begynner med røde kløende flekker, ikke akkurat vabler, men er opphøyd. Starter oppå hendene, så undersiden av underarmene. Smører jeg med Betnovat to ganger daglig noen dager sprer ikke utslettet seg mer.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #43 Skrevet 17. april 2020 12 timer siden, Million skrev: Ikke i mitt tilfelle, da jeg ikke liker rødvin Uansett, enten det var tablettene som virket eller bare tid som leget, så var elveblesten borte da jeg våknet i dag morges. Ingen elveblest å se noe sted på kroppen. Føler meg imidlertid litt trøtt i dag, litt sløv liksom. Kan det være virkningen av tablettene (antihistaminer) som sitter i så lenge? Eller blir man bare trøtt etter et sånt allergiutbrudd? Flere leger skriver ut antihistaminer til pasienter som har søvnproblemer. Har jeg problemer med å få sove tar en en Cetirizin. Sover som en stein i over 10 timer da. Tok 2 én kveld, var så sløv dagen derpå at det gjør jeg ikke igjen. Alkohol gjør visst at man blir enda sløvere/søvnigere av pillene. Anonymkode: fd33e...7c9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #44 Skrevet 17. april 2020 Fikk Elveblest mest sannsynlig pga stress.. Jeg fikk det på en merkelig og veldig ubehagelig plass i nakke området. Kan ikke huske at det klødde så voldsomt, men ubehag, hovent, varm i huden/området. Hele nakken føltes som tykk pølse, veldig ubehagelig. Varte ikke så lenge, kanskje en ukes tid. Det er en stund siden dette. Anonymkode: 1bc33...7af
moroklompen Skrevet 17. april 2020 #45 Skrevet 17. april 2020 På 15.4.2020 den 9.21, Million skrev: For første gang i mitt liv (jeg er passert 50) har jeg fått utslag av elveblest. Det må være det, for det ligner eksakt på beskrivelse og bilder. Det kom brått. Merket kløe her og der i går, særlig under armene, men så ikke etter om det var noe utslett e.l. før i dag. Da jeg satt på do, så jeg plutselig en stor vable/utslett på låret, og da jeg undersøkte nærmere, hadde jeg fullt av det under armene og litt nedover ribbena. Noen på rumpa også. Jeg har ikke spist noe ukjent på det jeg kan huske, og har heller ikke vasket noen klær i annet enn parfymefrie, allergivennlige vaskemidler. Har ikke byttet dusjsåpe, bruker en mild og grei en fra Nivea som jeg har gjort i flere år. Hadde heller ikke dusjet på et par dager før dette utslettet slo ut. Jeg leser på nett at det kan vare i alt fra noen timer til et døgn, og opptil noen uker.... veldig vanskelig å forutsi hva jeg kan forvente. Det klør. Jeg blir litt småsprø, særlig klør det på rumpa og i armhulene (under armene). Aner virkelig ikke hva som kan ha forårsaket dette. Noen som har erfaringer å dele? Har du hatt det og hvor lenge varte det for deg? Hvis jeg antar det begynte i går (kløen startet da, vet ikke når vablene kom), kan jeg forvente at det IKKE blir mer utslett nå? PS! I går, altså samtidig, opplevde jeg å få ubehag og litt smerte helt nederst i spiserøret der det går ut i magesekken. Veldig ubehagelig. Det lindres hver gang jeg drikker noe, og drikken skyller over det punktet. Jeg leser at man kan få det innvendig også og at det er skummelt. Er det sannsynlig at jeg har fått det også? Jeg fikk det av psykisk stress. Det varte noen uker mens jeg sto midt i en krisesituasjon for så å gå over og har aldri hatt det siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå