Gå til innhold

Elveblest - mulige årsaker? Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på svette og vann. Har gjort det i lang tid.Men jeg har begynt å bruke antihistaminer jevnlig, og unngår nå utslett når jeg blir varm eller skal dusje. Kanskje du kan kjøpe en pakke zyrtec og se om det hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Saffron skrev:

Jeg reagerer på svette og vann. Har gjort det i lang tid.Men jeg har begynt å bruke antihistaminer jevnlig, og unngår nå utslett når jeg blir varm eller skal dusje. Kanskje du kan kjøpe en pakke zyrtec og se om det hjelper?

Er det reseptfritt? Jeg spurte resepsjonsdamen hos legekontoret om det, men hun var litt uvillig til at jeg skulle prøve det, og ville jeg skulle snakke med lege, spesielt etter at jeg sa jeg fikk vondt innvendig i spiserøret akkurat samtidig med at kløen utvendig startet i går.

Nå skal legen ringe for telefonkonsultasjon hvert øyeblikk, så jeg får høre hva hun sier.

Endret av Million
Skrevet

Jeg får korte anfall av elveblest med veldig ujevne mellomrom. Tror jeg reagerer på en viss type tilsetningsstoff i mat. Det har som regel skjedd etter å ha spist mat fra kantine/serveringssted/restaurant. Men aner ikke hvilket. For meg klør det mest under armer, i hodebunnen og mer private steder. Helt uutholdelig den halvtimen-timen det varer. 
En gang fikk jeg det etter å ha vært nær en veldig ubehagelig kjemisk lukt, så da tror jeg faktisk det utløste det. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Million said:

Er det reseptfritt? Jeg spurte resepsjonsdamen hos legekontoret om det, men hun var litt uvillig til at jeg skulle prøve det, og ville jeg skulle snakke med lege, spesielt etter at jeg sa jeg fikk vondt innvendig i spiserøret akkurat samtidig med at kløen utvendig startet i går.

Nå skal legen ringe for telefonkonsultasjon hvert øyeblikk, så jeg får høre hva hun sier.

Jepp:)

Anonymkode: 3abf2...67d

Skrevet

Hadde en lang periode med elveblest og angioødem for 5 år siden, der jeg først fikk antihistaminer i stadig økende dose, før vi gikk over til kortisontabletter, der jeg måtte ha stadig større dose for effekt. Årsak ukjent, muligens stress. 
Har ikke hatt det siden, men jeg har gradvis utviklet kuldeallergi etter dette. Det er så plagsomt at det unner jeg ingen. 

Håper du finner ut av det 🤞🏻

Skrevet

Hm. De vablene og utslettet jeg hadde i formiddag, forsvant nesten utpå ettermiddagen, et par timer etter telefonkonsultasjonen med legen. Så da tenkte jeg at det var gått over, og at jeg kunne droppe å kjøpe tablettene...

Så veldig lenge varte det ikke. Hunden min slikket meg på leggen mens jeg så på tv, og minutter etterpå kjente jeg det begynte å klø noe infernalsk på lårene. Tilfeldig? Vet ikke. Dro ned buksene og så etter, og der var det nye, store vabler og utslett på plass på lårene. Ene flekken var så stor som håndflaten min.

Så da måtte jeg gå og kjøpe de tablettene med antihistaminer likevel.

Noen som har peiling på hvor lang tid det tar før antihistaminer man har tatt i tablettform virker?

Jeg fikk Cetirizin 10 mg tabletter på blå resept av legen. Har tatt en tablett for 50 minutter siden. Når kan jeg regne med å se at utslettet går tilbake? Hvis de virker, da...

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, ~white lady~ skrev:

Hadde en lang periode med elveblest og angioødem for 5 år siden, der jeg først fikk antihistaminer i stadig økende dose, før vi gikk over til kortisontabletter, der jeg måtte ha stadig større dose for effekt. Årsak ukjent, muligens stress. 
Har ikke hatt det siden, men jeg har gradvis utviklet kuldeallergi etter dette. Det er så plagsomt at det unner jeg ingen. 

Håper du finner ut av det 🤞🏻

Kuldeallergi er et mareritt. Det er totalt umulig å kontrollere og blir dermed ofte bare verre og verre. Og dessverre noen ganger farligere og farligere. Jeg har heldigvis endelig funnet en mengde og kombinasjon av antihistaminer som demper symptomene en del for meg, så nå er jeg stort sett symptomfri så lenge jeg unngår å gå ut utgangsdøra. Dersom jeg lufter mye når det er kaldt, det er veldig rått vær, jeg svetter mye, innetemperaturen synker under 23 grader, jeg spiser/drikker veldig kalde ting, jeg ikke gjemmer meg raskt under dyna etter en dusj eller jeg er litt dårlig påkledd innendørs, derimot, setter det i gang. Og dersom jeg er dum nok til å gå ut, da kan alt skje... Så jeg fungerer jo egentlig ikke, men jeg holder i hvert fall ikke på å dø jevnlig. Og det er jo kjekt bare det...

Anonymkode: 161af...e58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kronisk elveblest etter å ha født barn, har hatt det i over ett år nå. Kommer og går, aner ikke hvorfor. Det hjelper å smøre på Eurax krem.

Moren min ble allergisk mot Ibux over natta, så allergier kan oppstå plutselig. 

Anonymkode: 57b56...05e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært plaget med elveblest på sommeren de siste årene. Jeg har pollenallergi og tar antihistaminer hver dag. Hos meg tror jeg elveblesten kommer av en type kryssallergi. Reagerer når jeg drikker alkohol om sommeren. Trenger ikke drikke mye, holder med 0,5-1 l før jeg begynner å klø i hodebunnen. Elveblesten min er ledsaget av smerter i magen, døsighet og kvalme/oppkast. Hjelper ingenting å ta ekstra antihistaminer. Det går som regel over dagen etter, men er helt jævlig når det står på. Får elveblest over hele kroppen. Kløen starter alltid i hodebunnen. Har også fått det inne i munnen og halsen. Den ene gangen tørte jeg ikke å sove alene fordi jeg kjente det på pusten at jeg hadde det i halsen. Har fått beskjed av legen min om å oppsøke legevakt neste gang det skjer, men blir så dårlig at jeg ikke har orket å komme meg dit...

Anonymkode: 031fc...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Million skrev:

Hm. De vablene og utslettet jeg hadde i formiddag, forsvant nesten utpå ettermiddagen, et par timer etter telefonkonsultasjonen med legen. Så da tenkte jeg at det var gått over, og at jeg kunne droppe å kjøpe tablettene...

Så veldig lenge varte det ikke. Hunden min slikket meg på leggen mens jeg så på tv, og minutter etterpå kjente jeg det begynte å klø noe infernalsk på lårene. Tilfeldig? Vet ikke. Dro ned buksene og så etter, og der var det nye, store vabler og utslett på plass på lårene. Ene flekken var så stor som håndflaten min.

Så da måtte jeg gå og kjøpe de tablettene med antihistaminer likevel.

Noen som har peiling på hvor lang tid det tar før antihistaminer man har tatt i tablettform virker?

Jeg fikk Cetirizin 10 mg tabletter på blå resept av legen. Har tatt en tablett for 50 minutter siden. Når kan jeg regne med å se at utslettet går tilbake? Hvis de virker, da...

Hadde ingen effekt på meg. Så ikke alltid de virker. Er flere slag. Må ty til kortisonsalve når det klør som verst.

Anonymkode: 9e891...e8a

Skrevet

Jeg fikk plutselig elveblest hver lørdag i en periode. Forsto ingenting. Klødde i mange timer. Så forsto jeg at det eneste annerledes jeg gjorde på lørdag var å drikke vin. Rød vin. Kan det være det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk heftig elveblest av sovepiller. Gikk 10 timer med store smerter og kløe, tok en zyrtec og alt forsvant på 30 min😳

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev:

Jeg fikk plutselig elveblest hver lørdag i en periode. Forsto ingenting. Klødde i mange timer. Så forsto jeg at det eneste annerledes jeg gjorde på lørdag var å drikke vin. Rød vin. Kan det være det?

Ja :)

https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Eksem/elveblest-og-urticaria/akutt-elveblest/

Anonymkode: 69e02...5a6

Skrevet
58 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev:

Ikke i mitt tilfelle, da jeg ikke liker rødvin :)

Uansett, enten det var tablettene som virket eller bare tid som leget, så var elveblesten borte da jeg våknet i dag morges. Ingen elveblest å se noe sted på kroppen.

Føler meg imidlertid litt trøtt i dag, litt sløv liksom. Kan det være virkningen av tablettene (antihistaminer) som sitter i så lenge? Eller blir man bare trøtt etter et sånt allergiutbrudd?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ingen effekt på meg. Så ikke alltid de virker. Er flere slag. Må ty til kortisonsalve når det klør som verst.

Jeg vet ikke om det var tablettene (tok to i går) som virket over natten, eller om det bare gikk over av seg selv, men i dag morges var jeg i alle fall bra igjen. Jeg tar vare på esken med tablettene, i tilfelle det skjer igjen.... håper ikke det.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Million skrev:

Ikke i mitt tilfelle, da jeg ikke liker rødvin :)

Uansett, enten det var tablettene som virket eller bare tid som leget, så var elveblesten borte da jeg våknet i dag morges. Ingen elveblest å se noe sted på kroppen.

Føler meg imidlertid litt trøtt i dag, litt sløv liksom. Kan det være virkningen av tablettene (antihistaminer) som sitter i så lenge? Eller blir man bare trøtt etter et sånt allergiutbrudd?

Man kan bli veldig trøtt av allergitabletter, jeg blir helt i koma av dem.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan bli veldig trøtt av allergitabletter, jeg blir helt i koma av dem.

Dagen etter også, altså? 

Ja, da får vi bare håpe jeg aldri trenger å bruke dem igjen. Føler meg fremdeles småtrøtt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Dagen etter også, altså? 

Ja, da får vi bare håpe jeg aldri trenger å bruke dem igjen. Føler meg fremdeles småtrøtt.

Feil allergitablett, ikke den typen som gir tretthet. Er vallergan og de gamle typene, som i dag bruker mest som søvnstøtte

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det når jeg bader/har badet i klorvann og eksponeres for sol, er allergisk mot kombinasjonen klor og sol. Første gang jeg hadde utbrudd var det såpass ille at jeg måtte på legevakta, hvor dagene i forveien ble gransket omtrent fra sekund til sekund for å se etter mulige årsaker. Da de kom frem til at det var sol og klor-allergi, fikk jeg noen allergimedisiner som jeg skulle ta til utslettet var borte. Det tok fire-fem uker. Må fortsatt ta allergimedisiner når jeg får utbrudd, utbruddene kommer over hele kroppen og gjør så vondt at jeg ikke klarer å "vente det av". Det er umulig å ha på klær, sitte, ligge.. Etter noen timer ser jeg ut som en vandrende kjøttkake. I følge fastlegen blir utbruddene mine såpass ille fordi jeg i tillegg sliter med soleksem, så det blir liksom dobbelt opp med faenskap.

Anonymkode: 77f7c...da3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil allergitablett, ikke den typen som gir tretthet. Er vallergan og de gamle typene, som i dag bruker mest som søvnstøtte

Hm? Jeg blir komatøs av Zyrtec, en veldig vanlig allergitablett i dag. Kan være groggy i flere dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...