Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, er en jente på 14år og sliter mye med søvn. For eksempel, jeg legger meg rundt kl23, men sovner ikke før 02-03 tiden. Å når det er dag så pleier jeg å alltid sovne og får mer vanskeligheter til kvelden. Jeg våkner rundt 08 hver dag pga skole, men enten sovner elr gjør skolegreier osv. Jeg har også vanskeligheter med å våkne om dagen, fordi foreldrene mine vekker meg ikke, det er alarmen på telefonen. Jeg har en hard tid med å konsentrere meg og sliter med angst og depresjon. I tillegg med korona epidemien som skjer så blir angsten verre. Uansett jeg er en person som liker å surfe på netter før jeg legger meg, men jeg har prøvd å lytte til rolig musikk og ta vekk mobilen, har også prøvd puste metoder. Jeg begynner noen ganger å gråte pga jeg ikke greier å sove. Noen ganger så døgner jeg for å «ordne oppi døgnrytmen». Jeg lurer på hvis det er noe galt med meg elr hvis jeg bare går litt gal hjemme.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøve "Mindfulness for sleeping" videoer? 

Anonymkode: 2be8e...016

Skrevet
På 15.4.2020 den 1.47, AnonymBruker skrev:

Har du prøve "Mindfulness for sleeping" videoer? 

Anonymkode: 2be8e...016

Nei, tror ikke det

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du stresser for mye? Stresser du pga. søvnen, skole og angsten, og har kanskje vonde tanker som følge av depresjonen?

Anbefaler å gå turer i frisk luft og generelt være i fysisk aktivitet, spise sunt og variert og prøve å ikke stresse. Hvis man tenker for mye på søvn, blir det plutselig vanskelig å sove. Å sovne skal ikke behøve anstrengelse. Du sier du gråter noen ganger fordi du ikke greier å sove. Det er frustrerende å ikke få sove, men det viktigste du kan gjøre er faktisk å slappe av og prøve å ikke stresse og ikke tenke for mye før du legger deg og mens du prøver å sove. 

Det er også lurt å legge seg til samme tid og stå opp til samme tid, hver dag! 

Kanskje du bør bestille en time hos fastlege for å snakke om dette? Legen kan gi deg råd for god søvnhygiene og hjelpe deg med å sortere tanker og følelser. Du kan også snakke med helsesøster på skolen når skolen åpner igjen.

Lykke til. ❤️ 

Anonymkode: e463a...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...