Gå til innhold

Greier ikke lese babyen min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

babyen er 7 mnd og har siden fødsel hatt problemer med å lese babyen min når det kommer til behov. Har aldri greid å høre forskjell på gråtingen. Er han sulten, trøtt, ny bleie, vondt i magen osv. Så jeg matet etter klokken og sjekket alle punkter for å finne ut hva gråten kunne være. Jeg trodde jo det skulle bli lettere etterhvert som han ble eldre.

Men jeg greier fremdeles ikke å lese/forstå hva gråten betyr. Bleiene lukter jo mer så det skjønner jeg og ar han begynner å bli trøtt og gnir seg i øynene. Men dette med sult synes jeg er vanskelig enda. Så jeg mater/ammer fremdeles etter klokka.. Litt frustrerende at jeg ikke greier å lese babyen min etter 7 mnd..

Noen råd? 

Anonymkode: 53cb6...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rutiner er jo bra, så ser ikke på det som noe feil å mate etter klokka. Virker baby fornøyd mesteparten av tiden? 😊 

Jeg har heller aldri klart å skille på gråt. Føler også for hvert utviklingstrinn at han gråter for nye ting også, frustrasjon fordi han sitter fast i bilstolen, at han ikke får tak i det han vil osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det må være vanskelig! Man vil jo gjerne forstå sitt eget barn. Men noen babyer er vanskeligere å forstå enn andre, de gir ikke like tydelige signaler rett og slett. Babyer er veldig forskjellige der. Så det er ikke du som gjør noe feil. Husk på det! Jeg tror at min baby feks er ganske enkel å lese, men er også ganske sikker på at jeg forstår feil titt og ofte 😄 Men det viktigste for dem er nok at de ser at vi prøver å finne ut av hva det er, tenker jeg hvertfall. Men vi har rutiner nå på mat og soving, så dette skjer til faste tider hver dag. Hender hun ammer litt utenom, men hun har mindre tid til det nå enn før. Var mye mer styrt etter hennes signaler de første 6-7 mnd. Hun er nå 9 mnd.

Når min baby er trøtt gnir hun seg på ørene før hun gnir seg i øynene. Gjesping kommer helt til slutt. 

Sult viser hun stort sett ved å bli veldig klengete,  og kommer gjerne krabbende bort og drar i beinet mitt mens hun sutrer. Tidligere har hun laget mye smattelyder, slikket seg rundt munn og stirret på meg mens hun lager sutrelyder. "uuh uuh uhu" liksom.

 

 

 

 

Anonymkode: 608a3...704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Rutiner er jo bra, så ser ikke på det som noe feil å mate etter klokka. Virker baby fornøyd mesteparten av tiden? 😊 

Jeg har heller aldri klart å skille på gråt. Føler også for hvert utviklingstrinn at han gråter for nye ting også, frustrasjon fordi han sitter fast i bilstolen, at han ikke får tak i det han vil osv. 

Tja akkurat nå tror jeg han er inne i et utviklingstrinn og/eller tenner på vei. Vært litt sutrete og grått en del i det siste, særlig ved legging , men ellers fornøyd og blid. Legger også godt på seg, så vet han får nok mat. Syns bare det er litt trist at jeg ikke skjønner hvorfor han gråter. Alt hadde vært så mye lettere da. 

Anonymkode: 53cb6...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja akkurat nå tror jeg han er inne i et utviklingstrinn og/eller tenner på vei. Vært litt sutrete og grått en del i det siste, særlig ved legging , men ellers fornøyd og blid. Legger også godt på seg, så vet han får nok mat. Syns bare det er litt trist at jeg ikke skjønner hvorfor han gråter. Alt hadde vært så mye lettere da. 

Anonymkode: 53cb6...1e2

Det er jo veldig vanlig ved utviklingstrinn, og det viktigste da er å gi de nærhet, trygghet og omsorg. Trøste og vise at du er der 😊 enig i at det er vanskelig til tider å gleder meg litt til han blir litt større å kan bruke noe språk og kanskje bedre kroppsspråk 😅 er ikke alltid lett å være mamma. Men jeg er sikker på at du gjør en strålende jobb! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er noen babyer lettere å lese enn andre. Vi har en baby på 11 uker som gråter sjelden. Når hun virker misfornøyd, blir hun nesten alltid fornøyd med å bli lagt til brystet. Jeg har ingen oversikt over når og hvor ofte hun spiser, hun får mat hvis jeg tenker det er lenge siden sist, eller hun smatter og stikker ut tungen eller søker etter puppen. 

Men storesøsteren gråt oftere, og det var ikke alltid godt å vite hvorfor. Jeg følte gjerne at jeg gikk gjennom ei liste. Matet, kledde av eller på, skiftet bleie, bysset og hvis ingenting hjalp prøvde jeg å mate igjen. Jeg husker at helsesykepleieren sa "nå føler du nok at dere har blitt kjent" på tremånederskontrollen, og jeg svarte ja og tenkte nei. Men det ble lettere etter hvert som hun ble eldre. (Skjønt, det hender jeg ikke forstår nå som hun er to år og. Som når hun ber om en banan og jeg henter en banan som hun kaster på gulvet mens hun roper neeei, ikke banan).

Anonymkode: 539a2...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blir ikke synsk av å få unger ;) Ingen har noen "telepatisk" kommunikasjon med ungene sine. Det er helt vanlig at du ikke alltid skjønner hvorfor barnet ditt gråter. Du kommer til å gå gjennom mange "jeg skjønner ikke hva det er med barnet mitt" i årene som kommer, hvis det er noen trøst. Selv om de lærer seg å snakke, skjønner man ikke alltid hva de tenker og føler. Akkurat som med alle andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skjønte aldri vår heller. Så vi sjekket bleien, var den ok/hjalp ikke, prøvde amming, osv, og så på klokken.

Helt ok å gjøre det sånn. Ikke alle babyer er lette å lese.

Anonymkode: d1156...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene.. Når baby begynner å bli misfornøyd så ser jeg alltid på klokka for å forstå om det er mat eller søvn. Ofte er det bare kos og nærhet, og at baby vil leke sammen.

Anonymkode: 9f91c...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...