Gå til innhold

Er det virkelig sån at folk tror dette er over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At vi her i Norge ikke kan få lignende situasjon som i Italia/Frankrike og Spania? 

Og evt hvorfor? 

Anonymkode: 93d85...b64

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er nå det begynner, så langt har vi jo bare utsatt alt.

Det er ingen grunn til å tro at vi blir som Nord-Italia, smitten vil aldri i livet spre seg så fort. Selv med minimale tiltak vil smitten spres saktere enn det gjorde der

Anonymkode: 68f5d...bb3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er over, men jeg tror ikke Norge vil få en lignende situasjon som i Italia, Frankrike eller Spania. Måten de lever på i disse landene er ganske annerledes enn i Norge, det er flere røykere, mye mer nærkontakt med hverandre, flere generasjoner bor under samme tak og de har en mye høyere andel av antibiotikaresistente mennesker. Dette er noe av det som gjør at jeg ikke tror det kommer til å bli slike tilstander her til lands. 

Anonymkode: 575fb...a2b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke over, men vi har kontroll og kan regulere tiltakene deretter. Ingen nord-europeiske land har slike tilstander heller.

Anonymkode: 44d64...56d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper så inderlig at det åpnes opp nå som det blir varmere vær...Sveriges dødsfallrate synker, og de er sikkert snart forbi hele epidemien. Mens vi skal tute og kjøre med tiltakene våre ut i evigheten.

Anonymkode: 62253...e9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, lavere bruk av antibiotika, bedre helse, yngre befolkning, bedre levevilkår, ikke så trangbodd. Naturlig introvert folk. 

Anonymkode: 8922f...32d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håper så inderlig at det åpnes opp nå som det blir varmere vær...Sveriges dødsfallrate synker, og de er sikkert snart forbi hele epidemien. Mens vi skal tute og kjøre med tiltakene våre ut i evigheten.

Danmark skal begynne å åpne landet tidligere enn de egentlig hadde planlagt, så håper Norge følger etter. 

Anonymkode: 575fb...a2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske tiltakene varte to uker lenger, altså minst tre uker fra nå. Det vil være mer i tråd med forventet smitteoppsporing, og vi vil også kunne se mulige konsekvenser av at folk har vært er sammen i påsken. 

Jeg har ikke det minste lyst til å få folk opp i ansiktet mitt om en uke. 

Anonymkode: 3ae31...f78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske tiltakene varte to uker lenger, altså minst tre uker fra nå. Det vil være mer i tråd med forventet smitteoppsporing, og vi vil også kunne se mulige konsekvenser av at folk har vært er sammen i påsken. 

Jeg har ikke det minste lyst til å få folk opp i ansiktet mitt om en uke. 

Smitteoppblomstring skulle det stå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i all verden har du det fra?

Anonymkode: 9114b...d82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva koster det Sverige? Hva er prisen for å bli fort ferdig? I dag gikk jo til og med 22 forskere ut og sa at strategien er HELT feil. 

Anonymkode: e2511...f68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel smittespredningen han snakker om der. Tidligere i dag sa Tegnell på pressekonferansen at han ikke ville uttale seg om dødsfallraten før etter at påskehelgens dødfall var talt, sannsynligvis i morgen.

Anonymkode: 9114b...d82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk tok jo ikke så mye hensyn nå i Påsken. Tar vel 2-3 uker før vi ser resultatet av Påsken. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk tok jo ikke så mye hensyn nå i Påsken. Tar vel 2-3 uker før vi ser resultatet av Påsken. 

"Bare vent 2 uker" - begynner å bli lei dette mantraet nå

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vi her i Norge ikke kan få lignende situasjon som i Italia/Frankrike og Spania? 

Og evt hvorfor? 

Jeg tror det er nå det begynner.

Om en uke ser man tallene på nye smittede fra påsken, og om noen uker der igjen så kommer tallene etter vi åpnet for skoler og barnehager.

Nei, tror ikke vi kommer i nærheten av å ha det slik som de landene. Men vi kan se til Sverige og sammenligne oss, og tror vi ender noenlunde der som de er nå. Det er jo pyton nok i seg selv, men heldigvis langt fra galskapen i andre land.

Anonymkode: c1338...4cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Bare vent 2 uker" - begynner å bli lei dette mantraet nå

Ingen bryr seg om du er lei. 

Det er en grunn til at man mener det er viktig nå. Det tar to-tre uker fra smitte til sykdom, du har fått med deg det? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så EN person som brukte maske på butikken i dag. Ære være han altså. Jeg skal skaffe meg noen selv og begynne å bruke det, så får andre bare tro at alt er over nå og drive på med denne harry koronamengingen sin.

Anonymkode: 9c0e7...1b9

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og evt hvorfor? 

Vi kommer ikke til å få situasjonen til landene du nevner. Det var aldri en fare for dette.

Det er en del veldig spesifikke tall som bestemmer dette, og de er veldig tydelige.

Befolkningstetthet, befolkningsbevegelighet, antibiotikaresistens og generasjonsrelasjoner; Alle disse mekanismene spiller inn på skrekkscenarioene og i alle trekker vi markante fordeler.

Jeg tror det er få til ingen som tror dette er over, men det er liten grunn til å tro nå at dette blir verre enn det man forventet i utgangspunktet 2-3000 døde.

Men i dette bildet finnes det usikkerhetsmomenter vi ikke vet noe om enda. Det er fortsatt ubetydelige detaljer.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva koster det Sverige? Hva er prisen for å bli fort ferdig? I dag gikk jo til og med 22 forskere ut og sa at strategien er HELT feil. 

Anonymkode: e2511...f68

Og det er uansett prematurt. Grunnlaget for å si det er bygd på en optimistisk forståelse av problemet.

• Opprett ny...