Gå til innhold

Er det virkelig sån at folk tror dette er over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men klarer Nordmenn å forholde seg til anbefalingene? 5 personer, 2 m avstand, ikke fritidsreiser? Ut 2020?

Tror dessverre ikke det. Og da er det en risiko for nye runde med smitte økning. Igjen og igjen.....

Anonymkode: 93d85...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er på vei til å bli over. Jeg tror det å stenge samfunnet var den store utfordringen, så nå når det begynner å åpne igjen, blir det bedre.

Anonymkode: eef78...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men klarer Nordmenn å forholde seg til anbefalingene? 5 personer, 2 m avstand, ikke fritidsreiser? Ut 2020?

Tror dessverre ikke det. Og da er det en risiko for nye runde med smitte økning. Igjen og igjen.....

Anonymkode: 93d85...b64

Det er en anbefaling med en god del slingringsmonn. Og det finnes ingen grunn til å kjøre det ut 2020.

Men å kjøre en slik worst case prosess, gir rom for alle som gir faen. Man jobber med statistiske størrelser her ikke absolutter. Det er ikke mulig å jobbe med mennesker og absolutter. Bare se til Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke viruset er over nei. Det har kommet for å bli en god stund.

Samtidig vil ikke Norge få samme situasjon som de sør europeiske landene som du nevner. Årsaken er fordi det bor 10 ganger mer mennesker i bare Italia, og befolkningstettheten i de landene er mye tettere i de landene enn Norge. 

Skal man se på befolkningstettheten, i Norge er de fleste samlet i Oslo, og omegn (viken fylke men nære oslo), samt Andre større byer Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand. Utenom det er den norske befolkningen veldig sprett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så EN person som brukte maske på butikken i dag. Ære være han altså. Jeg skal skaffe meg noen selv og begynne å bruke det, så får andre bare tro at alt er over nå og drive på med denne harry koronamengingen sin.

Anonymkode: 9c0e7...1b9

Hvor i alle dager skal du få tak i maske nå? Det har vært utsolgt over alt i laaang tid nå.

1 time siden, Druid skrev:

Vi kommer ikke til å få situasjonen til landene du nevner. Det var aldri en fare for dette.

Det er en del veldig spesifikke tall som bestemmer dette, og de er veldig tydelige.

Befolkningstetthet, befolkningsbevegelighet, antibiotikaresistens og generasjonsrelasjoner; Alle disse mekanismene spiller inn på skrekkscenarioene og i alle trekker vi markante fordeler.

Jeg tror det er få til ingen som tror dette er over, men det er liten grunn til å tro nå at dette blir verre enn det man forventet i utgangspunktet 2-3000 døde.

Men i dette bildet finnes det usikkerhetsmomenter vi ikke vet noe om enda. Det er fortsatt ubetydelige detaljer.

Hva har antibiotikaresistens med smitterate å gjøre? Eller innleggelsesrate for den saks skyld?

Anonymkode: fd78a...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager skal du få tak i maske nå? Det har vært utsolgt over alt i laaang tid nå.

Hva har antibiotikaresistens med smitterate å gjøre? Eller innleggelsesrate for den saks skyld?

Anonymkode: fd78a...f02

I Norge vil maske stor grad virke mot sin hensikt.

Det har med dødelighet i Italia og Spania å gjøre. Smittefaren er knyttet til de andre tallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men klarer Nordmenn å forholde seg til anbefalingene? 5 personer, 2 m avstand, ikke fritidsreiser? Ut 2020?

Tror dessverre ikke det. Og da er det en risiko for nye runde med smitte økning. Igjen og igjen.....

Anonymkode: 93d85...b64

Jeg kan bare snakke for meg selv da, men jeg skal absolutt greie det. Og de som ikke gidder å legge ned en innsats er tapere etter min mening. Vi forlenger jo hele dritten om vi ikke er strenge med oss selv og holder anbefalinger. 

Anonymkode: 8acb2...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Og det er uansett prematurt. Grunnlaget for å si det er bygd på en optimistisk forståelse av problemet.

Kilde?

Anonymkode: 3f6c7...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man legger opp til at så få som mulig må klemme seg sammen på kollektivtransporten til/fra de største byene våre, så kan man holde smittespredningen og sykdomsutviklingen under rimelig god styring.

Skulle man derimot slakke på "påleggene" om å holde folk på hjemmekontorer og dermed unngå kollektivtrafikk og å blande folk hver dag, så kan vi se for oss en økning i smittespredningen på ny. 

Anonymkode: 4e2ad...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner busser igjen? Vurderer å kjøre poden her til skolen. 

Anonymkode: c3991...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å leve som før, folk flest i Oslo gjør jo det. De færreste klager over tiltakene, hjemmekontor og coronaferie på uke 4 nå, hva er det ikke å like? Kan gjerne ha det slik til sommeren.

 

MEN det virkelig problemet her er jo det økonomiske aspektet, ting må åpne opp og komme på plass igjen. Vi er mange som har planer om boligkjøp og ny-bilkjøp som kanskje må vente litt nå pga usikker økonomi fremover. Jeg ofrer gjerne bestemor og gamle tanter fremover økonomien...

Anonymkode: 73a14...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...