AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Har snust på tanken før, og etter å ha hørt siste episode av Ingefær Podcast i går, ble jeg inspirert til å finne mer ut om dette. Jeg er selv en småspiser og tror at det kan være årsaken bak flere av mine fysiske og psykiske plager. Spiser dessuten veldig uregelmessig og får ingen rytme i fordøyelsen fra dag til dag. En ting jeg har forstått, er at det bestandig er uenighet blant eksperter (leger og ernæringsfysiologer) omkring det meste innen kosthold og livsstil. Men dette med å faste - i ulik grad - har jeg fått mer troen på. Jeg har tenkt å lese meg litt mer opp før jeg begir meg ut på en slik type livsstil, og kommer til å begynne ganske forsiktig (som og ikke spise noe etter kl 20, eller likende. Har selv ingen ønske om å gå et helt døgn uten mat, da jeg er veldig aktiv og trenger litt ekstra innputt. Har forstått at man kan gjøre dette på utallige måter og gjerne finne sin måte å gjøre det på også. Lurer derfor på, til dere som har forsøkt dette: hvordan har dere brukt fasting? Hvorfor begynte dere med dette? Har det gitt noen helsemessige fordeler? Eventuelt ikke fungert? Jeg er ellers en nokså normalvektig og frisk og som nevnt aktiv ung kvinne. Vektreduksjon er ikke mitt overordnede mål med dette, men jeg strever med overspising innimellom og har dermed kanskje 2-4 kilo jeg gjerne kan bli kvitt. Vil dette komme naturlig over tid med fasting, så er det bare en bonus. Ellers er ikke de kiloene noe som er "for mye" på min kropp. Ønsker gjerne å bevare muskelmasse også. Håper dette kan bli en konstruktiv tråd! 😊 Anonymkode: ee813...596
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #2 Skrevet 14. april 2020 Takk for info om podkast 😄 Har så vidt kommet igang med 16:8 og føler meg mye bedre. Ingen småspising. Gjenstår og se om det får noen effekt. Følger derfor tråden. Anonymkode: 558be...080 1
Jytte Skrevet 14. april 2020 #3 Skrevet 14. april 2020 Tror jeg faster av meg selv. Spiste et knekkebrød kl. 12 i dag og hadde ikke spist siden åtte i går kveld. Men nå er jeg sulten og holder på å lage middag. Den består av både proteiner, fett og karbohydrater (grønnsaker). Hvis jeg ikke har et såkalt balansert kosthold blir jeg sulten på kveldene. Jeg veier ikke maten. En annen måte å faste på som gir resultater er å spise normalt en dag og mindre neste dag osv. Spiser du en iskrem til lunsj regner du det som et måltid, eller om du tar deg en bolle bokstavelig talt. Nå lager jeg såpass mye middag at det blir nok til kveldsmat. Er jeg sulten etter det tar jeg et knekkebrød med ost eller egg. 1
Gjest Ludder Skrevet 14. april 2020 #4 Skrevet 14. april 2020 Jeg har drevet med periodisk faste, typ 16:8 i flere perioder over 3-4 år. Jeg ønska å gå ned i vekt, og det var en av måtene som ble foreslått. Jeg sliter en del med overspising, og i periodene jeg har drevet med faste har det ikke lenger vært et problem. I tillegg fikk jeg gode resultater med vektnedgang, og jeg opplevde også å tenke mindre på mat fordi jeg trengte ikke å forberede så mange måltider om dagen, og humør, konsentrasjon og overskudd ble mer stabilt. Jeg har ingenting vondt å si om faste, eneste grunnen til at jeg ikke gjør det nå er pga latskap. Det koster litt å komme ordentlig i gang, jeg kjente mye på sult i oppstartsfasen, og akkurat nå har jeg ikke orka det oppi alt annet som skjer. Men jeg skal i gang igjen snart
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #5 Skrevet 14. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for info om podkast 😄 Har så vidt kommet igang med 16:8 og føler meg mye bedre. Ingen småspising. Gjenstår og se om det får noen effekt. Følger derfor tråden. Anonymkode: 558be...080 55 minutter siden, Jytte skrev: Tror jeg faster av meg selv. Spiste et knekkebrød kl. 12 i dag og hadde ikke spist siden åtte i går kveld. Men nå er jeg sulten og holder på å lage middag. Den består av både proteiner, fett og karbohydrater (grønnsaker). Hvis jeg ikke har et såkalt balansert kosthold blir jeg sulten på kveldene. Jeg veier ikke maten. En annen måte å faste på som gir resultater er å spise normalt en dag og mindre neste dag osv. Spiser du en iskrem til lunsj regner du det som et måltid, eller om du tar deg en bolle bokstavelig talt. Nå lager jeg såpass mye middag at det blir nok til kveldsmat. Er jeg sulten etter det tar jeg et knekkebrød med ost eller egg. 13 minutter siden, Ludder skrev: Jeg har drevet med periodisk faste, typ 16:8 i flere perioder over 3-4 år. Jeg ønska å gå ned i vekt, og det var en av måtene som ble foreslått. Jeg sliter en del med overspising, og i periodene jeg har drevet med faste har det ikke lenger vært et problem. I tillegg fikk jeg gode resultater med vektnedgang, og jeg opplevde også å tenke mindre på mat fordi jeg trengte ikke å forberede så mange måltider om dagen, og humør, konsentrasjon og overskudd ble mer stabilt. Jeg har ingenting vondt å si om faste, eneste grunnen til at jeg ikke gjør det nå er pga latskap. Det koster litt å komme ordentlig i gang, jeg kjente mye på sult i oppstartsfasen, og akkurat nå har jeg ikke orka det oppi alt annet som skjer. Men jeg skal i gang igjen snart Takk for alles inspill😊Jeg har også tenkt på en såkalt 16:8-modell som en potensiell ting å prøve ut. for meg kunne det vært å spise fra klokka 10-18. Er tidlig oppe og må i tilfelle vente opptil fire timer på mat om jeg velger en slik løsning. Det er fint at man også kan ha egne varianter av faste. Jeg tror jeg må prøve meg frem, og som nevnt i hovedinnlegg begynne veldig smått - som det og ikke spise noe etter klokken 20. I dag blir min andre dag med et slikt "regime". Hører også om folk som spiser bare når de er sultne. Det er der jeg har en vei å gå - for jeg spiser bort følelser per i dag.. Anonymkode: ee813...596 1
Jytte Skrevet 14. april 2020 #6 Skrevet 14. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alles inspill😊Jeg har også tenkt på en såkalt 16:8-modell som en potensiell ting å prøve ut. for meg kunne det vært å spise fra klokka 10-18. Er tidlig oppe og må i tilfelle vente opptil fire timer på mat om jeg velger en slik løsning. Det er fint at man også kan ha egne varianter av faste. Jeg tror jeg må prøve meg frem, og som nevnt i hovedinnlegg begynne veldig smått - som det og ikke spise noe etter klokken 20. I dag blir min andre dag med et slikt "regime". Hører også om folk som spiser bare når de er sultne. Det er der jeg har en vei å gå - for jeg spiser bort følelser per i dag.. Anonymkode: ee813...596 Tror jeg for det meste spiser bare når jeg er sulten, men kan skeie ut med is og mørk sjokolade. Har ikke et strengt regime, prøver bare å ha færrest mulig karbohydrater i kosten uten å være helt ekstrem. Noen ganger har jeg det vi kalle 16: 8 eller 12:8 - men ingenting er låst. Noen ganger overspiser jeg sjokolade, da strammer jeg inn par dager og unngår sjokolade som pesten i noen dager eller par uker. Jeg holder vekta stabil når jeg ikke har for mye karbohydrater i kosten, men har ikke smør på flesk, det vil si egg og bacon, smør og majones til samme måltid. Yoghurt naturell kan være en god dressing selv om jeg foretrekker rømme eller helst chreme fraiche, eller til salat olivenolje med pepper, litt salt og en dæsj sitron. Innrømmer at jeg ikke kan drikke cola. Da får jeg lyst på dagen etter, det samme gjelder egentlig sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #7 Skrevet 14. april 2020 53 minutter siden, Jytte skrev: Tror jeg for det meste spiser bare når jeg er sulten, men kan skeie ut med is og mørk sjokolade. Har ikke et strengt regime, prøver bare å ha færrest mulig karbohydrater i kosten uten å være helt ekstrem. Noen ganger har jeg det vi kalle 16: 8 eller 12:8 - men ingenting er låst. Noen ganger overspiser jeg sjokolade, da strammer jeg inn par dager og unngår sjokolade som pesten i noen dager eller par uker. Jeg holder vekta stabil når jeg ikke har for mye karbohydrater i kosten, men har ikke smør på flesk, det vil si egg og bacon, smør og majones til samme måltid. Yoghurt naturell kan være en god dressing selv om jeg foretrekker rømme eller helst chreme fraiche, eller til salat olivenolje med pepper, litt salt og en dæsj sitron. Innrømmer at jeg ikke kan drikke cola. Da får jeg lyst på dagen etter, det samme gjelder egentlig sjokolade. Enig, selv Prøver jeg også å kutte karbohydrater - særlig til middag. Har også hørt at måltider skal være mektigst tidligere på dagen. Anonymkode: ee813...596
Jytte Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, selv Prøver jeg også å kutte karbohydrater - særlig til middag. Har også hørt at måltider skal være mektigst tidligere på dagen. Anonymkode: ee813...596 Det er bra du er enig, men jeg prøver å kutte karbo over hele linja. Knekkebrød med 4 gram karbo hvis jeg ikke kjøper lavkarboknekkebrød eller baker selv. Det er ikke særlig til middag jeg kutter karbo, spiser også grønnsaker som vokser over bakken, og kan ta en liten potet hvis måltidet ellers ikke føles komplett. At måltider skal være mektig tidlig på dagen kan stemme, men da har jeg lite matlyst. Tror alle må finne sin egen vei. Til middag prøver jeg ha både protein, fett og grønnsaker (karbo). Alle må som sagt lære seg selv å kjenne. Hvis jeg kjøper en pakke møvenpick is, får jeg helt dilla. Det kan gå bra noen dager, men så må jeg bare ha det. Kan da gå over til vaniljekesam og ha bær ved siden av. For noe søtt må man ha, ikke sant? Endret 14. april 2020 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 15 timer siden, Jytte skrev: Det er bra du er enig, men jeg prøver å kutte karbo over hele linja. Knekkebrød med 4 gram karbo hvis jeg ikke kjøper lavkarboknekkebrød eller baker selv. Det er ikke særlig til middag jeg kutter karbo, spiser også grønnsaker som vokser over bakken, og kan ta en liten potet hvis måltidet ellers ikke føles komplett. At måltider skal være mektig tidlig på dagen kan stemme, men da har jeg lite matlyst. Tror alle må finne sin egen vei. Til middag prøver jeg ha både protein, fett og grønnsaker (karbo). Alle må som sagt lære seg selv å kjenne. Hvis jeg kjøper en pakke møvenpick is, får jeg helt dilla. Det kan gå bra noen dager, men så må jeg bare ha det. Kan da gå over til vaniljekesam og ha bær ved siden av. For noe søtt må man ha, ikke sant? Enig i at alle må finne ut hva som fungerer for ens egen kropp og eget hode. Mente at jeg kutter karbohydrater som ris, potet, pasta etc. Pøser på med grønnsaker til middag😂 Ja, jeg er avhengig av søtt! Og iskrem er blant mine store "guilty pleasures". Har du smakt skyr-isen? Den er helt ok! Men har mye søtstoff, noe jeg også vil begrense mengden av. Spiser is sjeldent og da kan jeg gjerne spise vanlig iskrem. På sommeren blir det oftere og da tyr jeg til diverse saft-iser og skyr is. Vaniljekesam er nydelig! Spiser det med blåbær, bringebær og jordbær Anonymkode: ee813...596
Jytte Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at alle må finne ut hva som fungerer for ens egen kropp og eget hode. Mente at jeg kutter karbohydrater som ris, potet, pasta etc. Pøser på med grønnsaker til middag😂 Ja, jeg er avhengig av søtt! Og iskrem er blant mine store "guilty pleasures". Har du smakt skyr-isen? Den er helt ok! Men har mye søtstoff, noe jeg også vil begrense mengden av. Spiser is sjeldent og da kan jeg gjerne spise vanlig iskrem. På sommeren blir det oftere og da tyr jeg til diverse saft-iser og skyr is. Vaniljekesam er nydelig! Spiser det med blåbær, bringebær og jordbær Anonymkode: ee813...596 Spiser eller drikker ikke noe med kunstig søtning. Prøver å lage mat fra bunnen for det meste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå