Gå til innhold

Lekser sjuendeklassing, absurd mengde.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, FluffyChix skrev:

Overhode ikke mye arbeid. 
Husker da jeg gikk i 7. sånn rundt årtusenskiftet, da laget vi også temaoppgaver på 10 sider. Temaoppgaver - ikke PP.

Ingen av dere har beskrevet "enorme mengder arbeid". Grunnen til at det oppleves enormt er pga situasjonen vi er i. Det utvises også en helt komplett mangel på løsningsorientert tilnærming til oppgaveløsninger, tidsfrister og distraksjoner. 

Grunnen til tidsfristene er blant annet at barna skal lære seg å komme tidsnok, en egenskap viktig til senere i livet. Innsjekk er nåværende periodes metode for å ha friminutt og sjekke oppmøte/roll call. Hvis der er søsken som forstyrrer, så lærer man de andre søsken å la søskenet være i fred/respektere at det er skoletid, og legger til rette for at det store barnet har en distraksjonsfri sone. Det store barnet får også lære seg at det er perioder hvor arbeidspress er større enn andre perioder.

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for foreldre å forstå. Alt det lærere gjør er for å hjelpe barna deres senere, en del av deres egne barns allmennutdannelse. Som mor klarer jeg ikke å forstå at man som forelder kan i det hele tatt finne på unnskyldninger for at barnet ikke skal sjekke inn, gjøre lekser og oppgaver eller lage mat. Det er så mye som er ute å kjøre med holdningene som utvises i tråden her. Slike foreldre får barn som ikke mestrer orddeling og som får angst av å bli presset til å bli en bedre versjon av seg selv.

Altså, de må bestemme seg.  I normalsituasjon når foreldre tar ungene ut av skolen for å ha hjemmeundervisning, er det foreldrene som legger opp dagen så lenge opplæringsplanen er godkjent. Her må lærere velge - enten er det hjemmeskole der foreldre er lærere, da må foreldre kunne legge dette opp med alt det andre de skal gjøre, inkludert jobb.  Eller så må de åpne skolene, eventuelt undervise barna fulltid via nett. 

Anonymkode: fa48f...247

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det igjen: Si fra til lærer. Om det ikke hjelper, så send en e-post til avdelingsleder/rektor der dere sier at arbeidsmengde er for stor/for lite tilpasset. Si at dette kommer ikke til å gjøres fra nå av. 

Henvis gjerne til 9a - skolemiljøet er psykisk belastende for elevene. 

Lærerne er lærere, ikke foreldre. Oppgavene skal være sånn at barna kan gjøre de selv. Å bake kake, reparere hus, bygge snøborger osv hadde fått meg til å se rødt, det er ikke tilpassede oppgaver til en elev under 12 år!

Anonymkode: 30c95...f7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en i 5. og en i 7. 

Det er moderate mengder,vil jeg si. 
Ikke for mye, og de er tidligere ferdig enn ved vanlig skoledag. 

Mine er ganske selvstendige, så det går over all forventning. 

Jeg har en på 19 også,kan ikke tenke meg det hadde gått så enkelt med hen som liten. ;) Trengte mye hjelp på barneskolen.

Om dere opplever at det er for mye og meningsløse oppgaver, kan dere ikke si fra til skolen? 

Anonymkode: f0fbd...9b2

• Liker 1
  • Opprett ny...