Gå til innhold

Lekser sjuendeklassing, absurd mengde.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FluffyChix skrev:

Overhode ikke mye arbeid. 
Husker da jeg gikk i 7. sånn rundt årtusenskiftet, da laget vi også temaoppgaver på 10 sider. Temaoppgaver - ikke PP.

Ingen av dere har beskrevet "enorme mengder arbeid". Grunnen til at det oppleves enormt er pga situasjonen vi er i. Det utvises også en helt komplett mangel på løsningsorientert tilnærming til oppgaveløsninger, tidsfrister og distraksjoner. 

Grunnen til tidsfristene er blant annet at barna skal lære seg å komme tidsnok, en egenskap viktig til senere i livet. Innsjekk er nåværende periodes metode for å ha friminutt og sjekke oppmøte/roll call. Hvis der er søsken som forstyrrer, så lærer man de andre søsken å la søskenet være i fred/respektere at det er skoletid, og legger til rette for at det store barnet har en distraksjonsfri sone. Det store barnet får også lære seg at det er perioder hvor arbeidspress er større enn andre perioder.

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for foreldre å forstå. Alt det lærere gjør er for å hjelpe barna deres senere, en del av deres egne barns allmennutdannelse. Som mor klarer jeg ikke å forstå at man som forelder kan i det hele tatt finne på unnskyldninger for at barnet ikke skal sjekke inn, gjøre lekser og oppgaver eller lage mat. Det er så mye som er ute å kjøre med holdningene som utvises i tråden her. Slike foreldre får barn som ikke mestrer orddeling og som får angst av å bli presset til å bli en bedre versjon av seg selv.

Du vet, da jeg gikk i syvende gjorde vi også det, men vi hadde litt mer enn 2 timer på 3 innleveringer. Vi trengte ikke lese, gjøre andre oppgaver, chatte, logge inn her og der. Når arbeidsmengden bare øker og øker for en over snittet dyktig elev så dropper motivasjonen. Om du reelt syns en unge på 22kg skal lage en snøborg på flere platåer og servere middag i den er helt vanlig så lurer jeg på hvilken skole du gikk på. 

Anonymkode: 01ece...3b6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest Fallabella
Skrevet

Ungene har godt av utfordringer. La de jobbe. Det blir ikke bedre om vi blir frustrert og synes de får for mye å gjøre. Dette vokser de på tenker jeg. Her brukes det ca 1.5 t hver dag, matlaging, husholdningsbudsjett og trening skjer utenom skoletid. Noe dager blir effektive mens andre er late, alt etter dagsformen siden en syvendeklassing er i ganske heftig hormonhumør til tider. Vi må holde en god moral så det ikke går mer utover ungene enn nødvendig synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Fallabella skrev:

Ungene har godt av utfordringer. La de jobbe. Det blir ikke bedre om vi blir frustrert og synes de får for mye å gjøre. Dette vokser de på tenker jeg. Her brukes det ca 1.5 t hver dag, matlaging, husholdningsbudsjett og trening skjer utenom skoletid. Noe dager blir effektive mens andre er late, alt etter dagsformen siden en syvendeklassing er i ganske heftig hormonhumør til tider. Vi må holde en god moral så det ikke går mer utover ungene enn nødvendig synes jeg.

Her har de ikke lov å bruke 1.5time hver dag. De skal være online og jobbe fra 08-14. Leksene kommer i tillegg. Man får heller ikke lov å gjøre leksene før dagen de skal gjøres. Dette er for å passe på at ingen stikker i vei fra lekser eller bare slapper av og er der 1.5t hver dag. Er du offline uten å ha skrevet at du har gym får du først melding på Showbie, så via tlf og så ringer de. Etter 25 min. Gym skal dokumenteres, helst med skritteller men videoer er også greit om man ikke har skritteller el lign. I tillegg skal man beskrive treningsøkten. Sånn at å bruke 1.5t på skolearbeid er en utopi når alle klokkes og logges. Leksene må være innlevert til 0830, samtidig med at innleveringer som PowerPoint løper. 

Friminutt skal du ha via tlf med en venn, og det MÅ logges når det er friminutt. 

Dette er ikke å jobbe 'litt', dette er å gjøre klasserommet veldig strengt, og fleksibiliteten hjemme dårligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en 7 klassing. Jeg sier klart i fra til læreren om jeg mener det blir for mye som han ikke klarer å gjøre alene, for jeg har faktisk ikke tid eller mulighet til å hjelpe han i lengre tid. Jeg har også en jobb å gjøre. 

Alle disse kunst og håndverkleksene, gym, mat og helse ol, det hopper vi enkelt over. Læreren sier ikke noe, så lenge det er jeg som sier i fra at det ikke blir gjort. Barnet har prøvd å si i fra og det gikk ikke like lett. 

Vet ikke hva lærerne tenker på jeg. De forstår tydeligvis ikke at alt ikke er like lett hjemme. Bare det å holde på konsentrasjonen når man sitter alene hjemme for et barn, er ikke så enkelt. 

Så mitt råd er å si i fra.

Anonymkode: ea6f6...63e

• Liker 1
Skrevet

Syntes det ble for lite. Jobbet vel ikke effektivt mer enn 2 timer i 7 klasse. Måtte skaffe litt ekstraoppgaver i matte. 9 klassingene har mye mer men kommer bestandig i siste liten med innleveringer men det er hennes mangel på struktur

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dessverre det er noen lærere som, i sin iver etter å ha en superbra hjemmeskole, har glemt at det for mange foreldre er umulig å drive med kakebaking, turgåing, snøborgbygging og alskens annet, siden de møter tilsvarende krav fra lærerne til sine andre barn, skal ha hjemmekontor og faktisk jobbe(!) samtidig, og kanskje har de barnehagebarn også. 
Lærerne må realitetsorienteres. Tydelig. Går ikke det, må man snakke med rektor. 

Anonymkode: 24206...c4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde å ringe rektor i dag (prøvd å snakke med lærer). Jeg har liksom ikke tid til å bake kake og gå tur midt på dagen med hjemmekontor og to yngre søsken som også trenger hjelp..

Anonymkode: c0675...8bb

Var det jeg tenkte. Idiotisk av skolen å tro at foreldre har tid og alle ingredienser til å bake en kake, eller 3retters som andre skrev. Og foreldre har jobb, og ofte flere barn. Hva om 3 barn i samme hus skulle bake kake, det tenker de ikke på. Har læreren en mail du kan sende på? Flere foreldre som opplever det samme? 

Anonymkode: 1a585...7ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som synes barna deres har for mye, har dere sjekket med de andre foreldrene i klassen om de opplever det samme? Vil tro det vil veie tyngre om flere foreldre melder fra om at belastningen er for stor. Koronasituasjonen er kjip nok som den er, dumt om skolearbeidet skal bli helt hinsides i tillegg.

Dere som mener at ungene bare må ta seg sammen og konsentrere seg bedre, har dere ikke noen andre "dagens unge er ubrukelige og foreldrene deres også"-tråder dere kan henge i? Opprett gjerne en egen tråd med den tittelen, gratis tips fra meg.

Anonymkode: e846b...cc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, FluffyChix skrev:

Husker da jeg gikk i 7. sånn rundt årtusenskiftet, da laget vi også temaoppgaver på 10 sider. Temaoppgaver - ikke PP.

Ingen av dere har beskrevet "enorme mengder arbeid". Grunnen til at det oppleves enormt er pga situasjonen vi er i. Det utvises også en helt komplett mangel på løsningsorientert tilnærming til oppgaveløsninger, tidsfrister og distraksjoner. 

Grunnen til tidsfristene er blant annet at barna skal lære seg å komme tidsnok, en egenskap viktig til senere i livet. Innsjekk er nåværende periodes metode for å ha friminutt og sjekke oppmøte/roll call. Hvis der er søsken som forstyrrer, så lærer man de andre søsken å la søskenet være i fred/respektere at det er skoletid, og legger til rette for at det store barnet har en distraksjonsfri sone. Det store barnet får også lære seg at det er perioder hvor arbeidspress er større enn andre perioder.

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for foreldre å forstå. Alt det lærere gjør er for å hjelpe barna deres senere, en del av deres egne barns allmennutdannelse. Som mor klarer jeg ikke å forstå at man som forelder kan i det hele tatt finne på unnskyldninger for at barnet ikke skal sjekke inn, gjøre lekser og oppgaver eller lage mat. Det er så mye som er ute å kjøre med holdningene som utvises i tråden her. Slike foreldre får barn som ikke mestrer orddeling og som får angst av å bli presset til å bli en bedre versjon av seg 

Barna mine lager gjerne mat!

Men når jeg får timeplanen for i dag - i dag - så må kjøre på butikken for å handle ingredienser til kaken og hjelpe til med bakingen til et gitt klokkeslett, så blir det for dumt. Ungene her skal lage 3 kaker denne uka, og INGEN av oss spiser kake. Rett i søpla. 

Jeg er på jobb med hjemmekontor og har 3 barn som skal hjelpes gjennom skoledagen. Tipper sjefen min hadde blitt glad hvis jeg sa at jeg ikke kunne stille på det møtet fordi jeg skal bake banankake.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som synes barna deres har for mye, har dere sjekket med de andre foreldrene i klassen om de opplever det samme? Vil tro det vil veie tyngre om flere foreldre melder fra om at belastningen er for stor. Koronasituasjonen er kjip nok som den er, dumt om skolearbeidet skal bli helt hinsides i tillegg.

Dere som mener at ungene bare må ta seg sammen og konsentrere seg bedre, har dere ikke noen andre "dagens unge er ubrukelige og foreldrene deres også"-tråder dere kan henge i? Opprett gjerne en egen tråd med den tittelen, gratis tips fra meg.

Ja, i vår klasse har vi vært mange som har sagt ifra. Noen velger å gi faen i dette, men det står jo på hver ukeplan. Vi har feks ikke gitt de nr til barnet vårt, fordi de ringer så ekstremt fort. Det holder at de kan nå barna via alle appene. Det er fler av oss som sier at dette er ikke mulig å kombinere med søsken, hjemmekontor og alle ambisjonene lærerne brått har for barna. 

Samtidig går det jo, men det er ikke spesielt gøy for ungene. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte jo å svare mer utfyllende, litt sliten her. Min sjuendeklassing elsker jo skolen, har tilpasset opplæring høyere enn pensum sånn at det skal være utfordrende. Sånn at hun sitter nå og gjør pensum for sin klasse, og ekstra. Nå har de en vikar som er rigid og ikke deler ut ekstraoppgavene før de vanlige er gjort. Og det er de hun vil gjøre, tross at hun iføgle noen her inne aldri vil mestre særskriving eller livet generelt. 

Jeg syns det er veldig vanskelig at tilpasningen er borte, og det er kjipt at en unge som elsker skolen plutselig gråter fordi hun har fått kjeft av en vikar i plenum for å ikke ha rukket å skrive 30 sider på 120min. Så jeg syns det er dritt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i vår klasse har vi vært mange som har sagt ifra. Noen velger å gi faen i dette, men det står jo på hver ukeplan. Vi har feks ikke gitt de nr til barnet vårt, fordi de ringer så ekstremt fort. Det holder at de kan nå barna via alle appene. Det er fler av oss som sier at dette er ikke mulig å kombinere med søsken, hjemmekontor og alle ambisjonene lærerne brått har for barna. 

Samtidig går det jo, men det er ikke spesielt gøy for ungene. 

Det siste du skriver er viktig. Min 11-åring har alltid elsket skolen. Han har hatt god motivasjon og gjør det godt faglig. Nå begynner han å gi blaffen...

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste du skriver er viktig. Min 11-åring har alltid elsket skolen. Han har hatt god motivasjon og gjør det godt faglig. Nå begynner han å gi blaffen...

Ja, og det syns jeg er ganske kjipt. Neste år er det ungdomsskolen, og da er det kjedelig om siste året på barneskolen er bare dritt og ikke gøy mer. Jeg skjønner at situasjonen er ny for alle, men det kjennes ganske urettferdig at det skal gå utover en skoleflink og pliktoppfyllende jente. Og gutter. Generelt syns jeg det er positivt at alle barna savner skolen, det liker jeg. Fint å høre at de til vanlig er fornøyd. 

Men det er de ikke nå..

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når jeg får timeplanen for i dag - i dag - så må kjøre på butikken for å handle ingredienser til kaken og hjelpe til med bakingen til et gitt klokkeslett, så blir det for dumt. Ungene her skal lage 3 kaker denne uka, og INGEN av oss spiser kake. Rett i søpla. 

Jeg er på jobb med hjemmekontor og har 3 barn som skal hjelpes gjennom skoledagen. Tipper sjefen min hadde blitt glad hvis jeg sa at jeg ikke kunne stille på det møtet fordi jeg skal bake banankake.

Helt enig. Håper lærere ser her og skjønner dette bakemaset må slutte. Vi baker kun til jul og bursdager. Midt i uken er bare tull.

Anonymkode: 79672...ebc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har de ikke lov å bruke 1.5time hver dag. De skal være online og jobbe fra 08-14. Leksene kommer i tillegg. Man får heller ikke lov å gjøre leksene før dagen de skal gjøres. Dette er for å passe på at ingen stikker i vei fra lekser eller bare slapper av og er der 1.5t hver dag. Er du offline uten å ha skrevet at du har gym får du først melding på Showbie, så via tlf og så ringer de. Etter 25 min. Gym skal dokumenteres, helst med skritteller men videoer er også greit om man ikke har skritteller el lign. I tillegg skal man beskrive treningsøkten. Sånn at å bruke 1.5t på skolearbeid er en utopi når alle klokkes og logges. Leksene må være innlevert til 0830, samtidig med at innleveringer som PowerPoint løper. 

Friminutt skal du ha via tlf med en venn, og det MÅ logges når det er friminutt. 

Dette er ikke å jobbe 'litt', dette er å gjøre klasserommet veldig strengt, og fleksibiliteten hjemme dårligere. 

Herregud, det der opplegget skriker jo mistillitt.

Anonymkode: 764ec...39d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at ungene heller sammen kan ta å lage noe som faktisk blir spist, feks boller eller noe i den duren. Noe som der er ingredienser til i huset allerede. 3 kaker?? Hadde gitt klar beskjed til skolen at det er helt uaktuelt! Har lærerne kopiert opplegget til en annen lærer der eller???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at ungene heller sammen kan ta å lage noe som faktisk blir spist, feks boller eller noe i den duren. Noe som der er ingredienser til i huset allerede. 3 kaker?? Hadde gitt klar beskjed til skolen at det er helt uaktuelt! Har lærerne kopiert opplegget til en annen lærer der eller???

To av barna går på samme skole, eldstemann på en annen. Er riktig nok første uken det er bakelekse på alle tre. Ikke får de velge kake heller. "Lag middag" hadde vært mye bedre. De fleste skal ha middag, den er planlagt, handlet inn og betalt. Og den gjøres på ettermiddagen. Kan ikke dokumentasjonen sendes inn dagen etter?

Gjest Fallabella
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ungen er hjemme så det er jeg som bestemmer hvordan dette skal foregå. Vi starter kl ni stort sett. Mitt barn jobber med oppgavene i et strekk uten å ta pauser. De andre tingene som skal gjøres tas etterhvert iløpet av dagen eller kvelden. Jeg ser ann hele tiden. Jeg synes det fort kan bli klaging ved krav. Det hjelper å se dette som en utfordring for ungene, de må lære å omstille seg, ta ting på sparket og ha nye rutiner. Dette kan bli en bra erfaring for dem å ha med seg videre. 

Vi har det ikke sånn som du beskriver, å skulle de begynne på den måten så må de gjerne ringe så mye de vil, her gjør vi som det passer oss og vårt liv, vi er ikke overmennesker heller.... Læreren dere forholder dere til har fått krampe tror jeg og muligens prestasjonsangst samtidig.. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet er dette? Høres helt sinnsykt ut...

Anonymkode: 7c929...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, FluffyChix skrev:

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for foreldre å forstå. Alt det lærere gjør er for å hjelpe barna deres senere, en del av deres egne barns allmennutdannelse. Som mor klarer jeg ikke å forstå at man som forelder kan i det hele tatt finne på unnskyldninger for at barnet ikke skal sjekke inn, gjøre lekser og oppgaver eller lage mat. Det er så mye som er ute å kjøre med holdningene som utvises i tråden her. Slike foreldre får barn som ikke mestrer orddeling og som får angst av å bli presset til å bli en bedre versjon av seg selv.

Problemet er at jeg ikke har tid til å hjelpe henne å lage mat, snøborg eller eksperiment mens jeg sitter på hjemmekontor. Jeg har heller ikke tid til å fly etter yngre søsken og fjerne dem slik at de ikke forstyrrer. 

Anonymkode: fa48f...247

• Liker 1
  • Opprett ny...