Gå til innhold

Vannskade.. Forsikring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at det gulvet tar opp fukt og at det utvikler seg en fuktskade på badet mitt. Det er lagt med mikrosement av et firma for et par år siden, så dette er sannsynligvis en dårlig utført jobb. 

Skal jeg varsle forsikring med en gang, eller ville dere / skal man først kontakte selskapet som har utført dette og be de få utbedret før/uten å koble på forsikring, og da eventuelt gå til forsikringselskap om de ikke svarer meg.

Har allerede sendt dokumentasjon med bilder til firmaet som utførte jobben, men er redd de ikke skulle svare meg eller at dette er feil rekkefølge.

Anonymkode: 598a2...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis ikke forsikringssak, forsikringen dekker stort sett plutselig oppståtte ting.

La firmaet mikrosement oppå eksisterende fliser, eller er hele badet nytt/renovert for et par år siden?

Anonymkode: 48918...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt om til forsikringsselskapet med en gang. Da får du en skikkelig vurdering hvor galt det er og det hjelper deg nok mot firmaet som har gjort det, hva du har krav på. 

Anonymkode: 9b2f9...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må melde det inn til forsikringen med en gang. Om de ikke dekker selve utbedringen, kan de gi deg råd om fremgangsmåte. Om det kommer til en tvist med firmaet, kan dette dekkes av rettshjelpen i forsikringen din. Uansett, så er det en betingelse i alle forsikringer at man melder fra om skade uten unødvendig opphold.

Anonymkode: bfbac...522

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi oppdaget vannskade på badet vårt så kontaktet vi først forsikringselskapet for å melde skaden og de igjen sendte et firma for å vurdere skadeomfanget og for å få en takstvurdering av skaden. Forsikringselskapet har avtaler med rørleggerfirma, elektrikerfirma, murere osv, så man kan ikke velge egne firmaer når man skal utbedre noe som forsikringselskapet dekker, men må benytte seg av de fagfolkene selskapet har avtaler med, 

Hos oss var vannskaden veldig omfattende, det vi oppdaget var bare toppen av isfjellet, så hele badet måtte totalrenoveres. Absolutt alt ble revet, inkludert vegger, gulv og tak. Var bare reisverket som sto igjen, var t.o.m åpent ned til rommet under badet, og det sto i evigheter med ei varmemaskin for å tørke opp før de kunne begynne å bygge nytt bad.

Vannskaden vår var gammel, sikkert flere tiår for vi kjøpte huset, men det hadde ingen betydning for om vi fikk dekket skaden eller ikke. Det kom også frem underveis i rivinga at tidligere eier ikke hadde brukt fagfolk da han pusset opp badet, og vannskaden vi fikk kom av det. Eneste vi måtte betale var egenandel og ny baderomsinnredning/dusj og do. Dette var noe vi valgte å gjøre selv om den gamle innredningen var i orden, siden vi fikk nytt bad så ville vi koste på oss ny innredning siden den gamle var iallefall over 20 år gammel. Når det er forsikringssak så skal den gamle innredningen settes inn igjen hvis den ikke er skadet. Vi valgte også å betale et mellomlegg for å få litt dyrere fliser enn fliser i den prisklassen forsikringsselskapet dekket

Alt i alt så ble summen ca 350 000kr. Vi betalte 6000kr i egenandel+ny innredning, dusj og do+et lite mellomlegg for fliser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, skruf skrev:

Da vi oppdaget vannskade på badet vårt så kontaktet vi først forsikringselskapet for å melde skaden og de igjen sendte et firma for å vurdere skadeomfanget og for å få en takstvurdering av skaden. Forsikringselskapet har avtaler med rørleggerfirma, elektrikerfirma, murere osv, så man kan ikke velge egne firmaer når man skal utbedre noe som forsikringselskapet dekker, men må benytte seg av de fagfolkene selskapet har avtaler med, 

Hos oss var vannskaden veldig omfattende, det vi oppdaget var bare toppen av isfjellet, så hele badet måtte totalrenoveres. Absolutt alt ble revet, inkludert vegger, gulv og tak. Var bare reisverket som sto igjen, var t.o.m åpent ned til rommet under badet, og det sto i evigheter med ei varmemaskin for å tørke opp før de kunne begynne å bygge nytt bad.

Vannskaden vår var gammel, sikkert flere tiår for vi kjøpte huset, men det hadde ingen betydning for om vi fikk dekket skaden eller ikke. Det kom også frem underveis i rivinga at tidligere eier ikke hadde brukt fagfolk da han pusset opp badet, og vannskaden vi fikk kom av det. Eneste vi måtte betale var egenandel og ny baderomsinnredning/dusj og do. Dette var noe vi valgte å gjøre selv om den gamle innredningen var i orden, siden vi fikk nytt bad så ville vi koste på oss ny innredning siden den gamle var iallefall over 20 år gammel. Når det er forsikringssak så skal den gamle innredningen settes inn igjen hvis den ikke er skadet. Vi valgte også å betale et mellomlegg for å få litt dyrere fliser enn fliser i den prisklassen forsikringsselskapet dekket

Alt i alt så ble summen ca 350 000kr. Vi betalte 6000kr i egenandel+ny innredning, dusj og do+et lite mellomlegg for fliser. 

Nesten så jeg ikke klarer å tro at forsikringsselskapet gikk med på dette slik du legger det fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Traktor skrev:

Nesten så jeg ikke klarer å tro at forsikringsselskapet gikk med på dette slik du legger det fram. 

Har ikke for vane å lyve, dette skjedde for ganske nøyaktig to år siden. Vi oppdaget skaden på nyåret 2018, og mai samme år var badet ferdig. Skjønner ikke helt hva du mener med at forsikringselskapet «gikk med på det», dette var jo ikke noe vi bestemte gangen i, men forsikringselskapet. Vi bare ringte inn skaden da vi oppdaget den, så tok vi det derifra og fulgte det som forsikringselskapet bestemte videre.
Måten vi oppdaget den omfattende skaden på var at vi mistet all varme i huset; vi har et gammelt hus som tidligere ble oppvarmet med en gedigen oljefyr og vannbåren varme i alle rom (radiatorer) inkludert badet. Vi kuttet ut oljefyren da vi kjøpte huset og fikk montert opp nytt varmeanlegg med varmepumpe som varmer opp vannet som sirkulerer i huset (bruker det gamle varmeopplegget fortsatt) På badet lå det varmerør under gulvet, og det var et av disse rørene som sprakk, og dermed forsvant all varme i hele huset. Ikke så veldig kjekt når det var januar og bikkjekaldt ute.

Forsikringselskapet brukte et firma som heter Reco, og de sendte først takstmann nr 1 for å få et overslag, men siden skaden ble estimert for mere enn 150 000 så sendte de takstmann nr 2, en seniortakstmann. Det var han som estimerte summen på 350 000. 

Det var Reco som ordnet alt, og de igjen hadde avtaler med lokale rørleggerfirma/elektriker/murer+butikk som selger flis. Baderomsinnredning og dusj/do betalte vi som sagt selv og kunne i teorien kjøpe det hvor som helst, men vi valgte samme rørleggerfirma som jobbet på badet da vi fikk en god pris på innredning. Samme med baderomsfliser; vi valgte samme firmaet som hadde avtale med forsikringselskapet. Som jeg skrev i det første innlegget så skulle egentlig den gamle innredningen inn igjen, men vi valgte ny. 

Så, tro det eller ei, men det var sånn det var hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, skruf skrev:

Har ikke for vane å lyve, dette skjedde for ganske nøyaktig to år siden. Vi oppdaget skaden på nyåret 2018, og mai samme år var badet ferdig. Skjønner ikke helt hva du mener med at forsikringselskapet «gikk med på det», dette var jo ikke noe vi bestemte gangen i, men forsikringselskapet. Vi bare ringte inn skaden da vi oppdaget den, så tok vi det derifra og fulgte det som forsikringselskapet bestemte videre.
Måten vi oppdaget den omfattende skaden på var at vi mistet all varme i huset; vi har et gammelt hus som tidligere ble oppvarmet med en gedigen oljefyr og vannbåren varme i alle rom (radiatorer) inkludert badet. Vi kuttet ut oljefyren da vi kjøpte huset og fikk montert opp nytt varmeanlegg med varmepumpe som varmer opp vannet som sirkulerer i huset (bruker det gamle varmeopplegget fortsatt) På badet lå det varmerør under gulvet, og det var et av disse rørene som sprakk, og dermed forsvant all varme i hele huset. Ikke så veldig kjekt når det var januar og bikkjekaldt ute.

Forsikringselskapet brukte et firma som heter Reco, og de sendte først takstmann nr 1 for å få et overslag, men siden skaden ble estimert for mere enn 150 000 så sendte de takstmann nr 2, en seniortakstmann. Det var han som estimerte summen på 350 000. 

Det var Reco som ordnet alt, og de igjen hadde avtaler med lokale rørleggerfirma/elektriker/murer+butikk som selger flis. Baderomsinnredning og dusj/do betalte vi som sagt selv og kunne i teorien kjøpe det hvor som helst, men vi valgte samme rørleggerfirma som jobbet på badet da vi fikk en god pris på innredning. Samme med baderomsfliser; vi valgte samme firmaet som hadde avtale med forsikringselskapet. Som jeg skrev i det første innlegget så skulle egentlig den gamle innredningen inn igjen, men vi valgte ny. 

Så, tro det eller ei, men det var sånn det var hos oss. 

Hvilken forsikring brukte dere? Eierskifteforsikring?

Anonymkode: 48918...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Traktor said:

Nesten så jeg ikke klarer å tro at forsikringsselskapet gikk med på dette slik du legger det fram. 

Hvorfor ikke ? Høres ganske likt ut andre vannskade historier jeg kjenner til. 

Anonymkode: 9f255...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som gnåler om eierskifteforsikring her i det hele tatt satt dere inn i hva den dekker? 

Anonymkode: 206a1...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...