Gå til innhold

Er han en narsissist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Traff en mann på byen for noen år siden. Ble umiddelbart sjarmert. Vi fant tonen ganske fort i løpet av kvelden. Jeg var ikke ute etter noe seriøst, var singel, men syntes det hadde vært hyggelig med en «venn». Senere på kvelden fikk jeg vite at han var gift, konfronterte han med det og han avfeide det med at de hadde ett åpent forhold og begge to kunne treffe andre. Vi endte opp med å ha sex den kvelden. Han fikk telefon nummeret mitt og noen dager senere kontaktet han meg igjen. Ville gjerne treffes igjen og takket for sist. Vi ble enige om at jeg skulle komme til han. Jeg spurte han litt ut om dette åpne forholdet og han forklarte at de begge hadde tillatelse til å treffe andre, men at kona ikke ønsket å vite med hvem eller når. Jeg tenkte ikke så mye mer over det og stolte på at det stemte. 
 

Vi hadde mye kontakt, og traff hverandre flere ganger i uken når kona hans ikke var hjemme. Jeg var mye hos han, og andre ganger kon han til meg. Han ringte neste hver gang han hadde anledning, noen ganger hver dag, andre ganger 3 ganger i uken. Det var også mye SMS, hvor han ønsket meg en fin dag, eller at han tenkte på meg. Jeg fikk etterhvert følelser for han, og fortalte han dette, sa at vi måtte avslutte siden han var gift. Han var ærlig på at han likte meg svært godt og syntes det var trist at vi ikke kunne sees mer, men forsto meg, og sa at selvom han var blitt glad i meg og betatt, så ønsket han ikke gå fra kona. Så vi avsluttet. Etter ett par uker, tok jeg kontakt med han igjen, savnet han, det vi hadde og tenkte at jeg heller ville ha det, enn ingenting. Så vi fortsatte treffes. Det ble sommer og jeg følte han ble mer intens på en positiv måte, sexen var blitt mer «kjærlig» og fikk mye meldinger fra han. Han og kona dro på ferie og i denne perioden var det lite meldinger, nesten ingen. Etter nesten tre uker uten noe særlig kommunikasjon sendte han en melding hvor han skrev at det var lenge siden han hadde fått pratet med meg og at han savnet meg, og ønsket å prate med meg om noe. Så da han kom til meg etter ferien med kona fortalte han meg at han hadde innsett at følelsene for meg var sterkere enn han hadde innsett og at han vurderte å gå fra henne. Vi snakket mye om dette om hvordan ting ville bli osv. I perioden fremover var vi praktisk talt som kjærester. Han tok meg med ut offentlig ett par ganger og han virker ikke redd for å bli sett sammen med meg. Jeg sa at han snart måtte ta en prat med kona si, snakke med hun og finne ut av hva han ønsket. I denne perioden sa jeg tik han at han og jeg måtte ha en pause, til han fikk sortert tankene sine og funnet ut av veien videre. Det klarte han ikke, og tok stadig kontakt med meg. Det endte med at jeg til slutt ble sint og sa at inntil han kunne ta ett valg måtte han la meg være. Vi endte opp i en diskusjon på telefon, som dessverre kona overhørte. Noen timer senere ringer hun meg og spør om jeg har hatt ett forhold til mannen hennes. Jeg bekrefter det. Så kommer skyllebøtten. Det var ikke noe åpent forhold og hun var fly forbannet. Jeg prøvde å ringe han dagen etterpå, men han svarte ikke, kona tok telefon og ba meg slutte ringe han. Jeg var så knust og handlet irrasjonelt, så jeg dro hjem til han. Han ba meg gå, sa at jeg kunne ikke være der, og at han måtte ta seg av henne nå. Jeg var knust, skjønte ingenting. Jeg satt meg i bilen og dro. Det skulle gå 3 uker før jeg hørte fra han igjen. Da dukket han opp på døra mi. Han ba om unnskyldning og sa at han aldri mente å såre meg, at han virkelig var glad i meg. Det gikk litt tid, så tok vi opp kontakten igjen, han presiserte fortsatt at han var forelsket i meg og at han ønsket meg i livet sitt. Han kom ned på jobben min og var veldig hengiven og snill mot meg. Fikk mye SMS igjen hvor han ønsker meg en fin dag og at han er glad i meg. Han forsikret meg også om at hvis han ikke fikk til å ringe meg, så betydde det ikke, at han ikke tenkte på meg. Så finner kona ut nok en gang at vi har hatt kontakt. Det blir en skikkelig oppvask igjen. Denne gangen flytter han ut, og inn til meg, han er hos meg ett døgn før han kommer ned på jobben min og sier at han ikke klarer dette og må være alene. Han sier at jeg må regne med å aldri høre fra han igjen, så går han. Jeg respekterer ønsket hans og lar han være. Det går noen uker igjen, så kommer han på døra mi igjen. Vi prater litt og tar en kaffe. Han sier han fortsatt har følelser for meg. 
 

Jeg klarer ikke bli såret mer, så jeg holder veldig tilbake. Sier ikke så mye. Litt senere på dagen sender han meg en melding og spør om han kan komme til meg litt utpå kvelden. Vi ender opp med å ga sex. Like etterpå ringer kona og han må dra. Han har lovet henne å ikke ha noe med meg å gjøre. Jeg kjenner jeg blir så sint, jeg trodde jo det var over mellom de. Jeg ber han komme seg ut. Neste gang jeg hører fra han har det gått 5 uker. Da tikker det inn en lang melding, om hvor mye han savner meg, at jeg aldri må tvile på at følelsene hans var ekte, at han skulle ønske han kunne gi meg det jeg trenger, og at han aldri vil glemme meg, men at han og kona prøver fikse ekteskapet sitt. Jeg spør om han vil komme over (for å prate) og han svarer at det kan han ikke. Jeg skriver så en melding at jeg ikke ønsker at han skal kontakte meg mer, hvis han vik fikse ekteskapet sitt, så man han slutte å ta kontakt med meg. Jeg blokkerer nummeret hans. Så går det noen uker igjen, å da jeg er ferdig på jobb står han ved bilen min og venter. Han unnskylder seg og sier han vet at jeg ikke vil prate med han, men han kunne fortelle at han og kona nå har bestemt seg for å skille seg, at det ikke gpr mere. Han sier også at han håper meg og han kan bli kjent på nytt, men at han trenger å få ryddet opp og bli ferdig med skilsmisse og alt. Han sier jeg kan ringe han en dag om jeg vil. Å det gjør jeg, men da kan han ikke prate med meg, for han var vist hjemme igjen, hos kona. Jeg begynner jo å se hvor ustabil han er og hvor vinglete, men jeg lurer også på om han virker til å være narsissist? Noen som har peil på sånt og som kan ut ifra det jeg har skrevet her si om det virker sånn?

Anonymkode: da98b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare når det gjelder narsissisme, men du vil aldri kunne få noe godt og stabilt forhold med denne mannen.

Det forstår du egentlig selv, tror jeg.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Kan ikke svare når det gjelder narsissisme, men du vil aldri kunne få noe godt og stabilt forhold med denne mannen.

Det forstår du egentlig selv, tror jeg.

Ja, har innsett det og ønsker ikke det lenger. Men lurer på om han har narsissistisk personlighet. I såfall er det meget ubehagelig. 

Anonymkode: da98b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo andre valget hans, det synes tydelig i dette innlegget. Hver gang du spør om noe eller krever noe, så blir du avvist. Men han får viljen sin hele tiden med deg, kommer og går som han vil, han er også intens og mangler sosiale antenner. Man drar ikke til jobben og står utenfor og venter på noen som har blokket deg og ikke ønsker mer kontakt. Jeg har aldri møtt noen som gjør det i hvert fall. Han vil ha kona, men forholdet deres fungerer ikke og han får ikke det han trenger i forholdet. Han går til deg for å få det som mangler og at han virker som et kryp og en snåling.

Anonymkode: a9a41...0a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo andre valget hans, det synes tydelig i dette innlegget. Hver gang du spør om noe eller krever noe, så blir du avvist. Men han får viljen sin hele tiden med deg, kommer og går som han vil, han er også intens og mangler sosiale antenner. Man drar ikke til jobben og står utenfor og venter på noen som har blokket deg og ikke ønsker mer kontakt. Jeg har aldri møtt noen som gjør det i hvert fall. Han vil ha kona, men forholdet deres fungerer ikke og han får ikke det han trenger i forholdet. Han går til deg for å få det som mangler og at han virker som et kryp og en snåling.

Anonymkode: a9a41...0a6

Ja, har også stusset på det, at når noen ber deg holde deg unna så gjør man jo det. Jeg er ikke interessert i å være noen backup for det mislykka ekteskapet han. Hadde noen blokkert meg, så hadde jeg ALDRI oppsøkt de, aldri! Derfor lurer jeg på om det er ett slags spill? 
 

Anonymkode: da98b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du forteller her høres han bare ut som en utro drittsekk som lyver og ikke klarer å bestemme seg fordi han faktisk er glad i dere begge to.

Narsissisme er en personlighetsforstyrrelse der hele personligheten er preget av det. En slik person vil kontinuerlig jobbe for å opprettholde en følelse av å være bedre enn  andre.

En narsissist har så elendig selvbilde innerst inne at han er livredd for å bli avslørt som den taperen han føler han egentlig er.

Og hvis han føler at masken han bærer truer med å sprekke, vil han gå til angrep og bli rasende, håne eller på andre måter krenke andre slik at han gjenoppretter kontrollen. En med narsissistisk personlighetsforstyrrelse er et forstyrret menneske som fornedrer og utnytter andre i kampen for egen overlevelse. For ham er alt en kamp der det bare er plass til vinnere og tapere og der alle mennesker er hans konkurrenter.

NPD handler ikke om å være en løgnaktig og utro fyr, da hadde nesten halve verdens befolkning vært narssister.

Har han krenket deg? Blitt plutselig rasende? Håner han deg? Kommer med stikk? Truer? Ustabilt humør som kan skifte på sekundet? Er han veldig sjalu? Kontrollerende? Dette er alt sammen faresignaler som kan tyde på narsissistiske/psykopatiske trekk.

Anonymkode: 2ef66...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av tegnene på narsissister er at de er patologiske løgnere, en annen er at de ikke har empati for andre, et tredje er at de konstant trenger drama og narsissistisk forsyning, det vil si at de må alltid ha en ny å "spise" på. De "groomer" gjerne flere på en gang mens de er i et forhold slik at de har noen de kan flytte inn til når forholdet deres ryker.

Uansett hva han her er, så lyver han jo konstant og er ikke god.

Anonymkode: e8d5a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen narsissistiske tegn der foruten utroskap. Men de fleste utro har da ikke en personlighetsforstyrrelse av den grunn!

Anonymkode: d3436...ae6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han krenket deg? Blitt plutselig rasende? Håner han deg? Kommer med stikk? Truer? Ustabilt humør som kan skifte på sekundet? Er han veldig sjalu? Kontrollerende? Dette er alt sammen faresignaler som kan tyde på narsissistiske/psykopatiske trekk.

Anonymkode: 2ef66...350

Dette skjer ikke om man ikke er narsissistens primære forsyning, altså kona eller annen veldig nær familie. I love-bombing-stadiet er det vanskelig å se disse tegnene.

Anonymkode: e8d5a...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det du forteller her høres han bare ut som en utro drittsekk som lyver og ikke klarer å bestemme seg fordi han faktisk er glad i dere begge to.

Narsissisme er en personlighetsforstyrrelse der hele personligheten er preget av det. En slik person vil kontinuerlig jobbe for å opprettholde en følelse av å være bedre enn  andre.

En narsissist har så elendig selvbilde innerst inne at han er livredd for å bli avslørt som den taperen han føler han egentlig er.

Og hvis han føler at masken han bærer truer med å sprekke, vil han gå til angrep og bli rasende, håne eller på andre måter krenke andre slik at han gjenoppretter kontrollen. En med narsissistisk personlighetsforstyrrelse er et forstyrret menneske som fornedrer og utnytter andre i kampen for egen overlevelse. For ham er alt en kamp der det bare er plass til vinnere og tapere og der alle mennesker er hans konkurrenter.

NPD handler ikke om å være en løgnaktig og utro fyr, da hadde nesten halve verdens befolkning vært narssister.

Har han krenket deg? Blitt plutselig rasende? Håner han deg? Kommer med stikk? Truer? Ustabilt humør som kan skifte på sekundet? Er han veldig sjalu? Kontrollerende? Dette er alt sammen faresignaler som kan tyde på narsissistiske/psykopatiske trekk.

Anonymkode: 2ef66...350

Nei han harcaldri vært truende mot meg, aldri sagt ett stygt ord til meg eller fått meg til å føle meg lite verdt. Snarere tvert om. Han har vært veldig henrivende og gitt meg mye bekreftelse på at han liker meg, er glad i meg.. men stusser på hvorfor han stadig har dratt meg inn i «smørja» igjen og igjen, når han likevel ikke har tenkt å gjøre noe annerledes og jeg har gitt beskjed om at han må la meg være om han ikke vil satse på meg. Har følt han har spilt ett spill. Mulig jeg tar feil?

Anonymkode: da98b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kan moderator slette tråden? 

Anonymkode: da98b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han harcaldri vært truende mot meg, aldri sagt ett stygt ord til meg eller fått meg til å føle meg lite verdt. Snarere tvert om. Han har vært veldig henrivende og gitt meg mye bekreftelse på at han liker meg, er glad i meg.. men stusser på hvorfor han stadig har dratt meg inn i «smørja» igjen og igjen, når han likevel ikke har tenkt å gjøre noe annerledes og jeg har gitt beskjed om at han må la meg være om han ikke vil satse på meg. Har følt han har spilt ett spill. Mulig jeg tar feil?

Anonymkode: da98b...a08

Love bombing.

Anonymkode: e8d5a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kan moderator slette tråden? 

Anonymkode: da98b...a08

Da må du skrive direkte til moderator, og ha en grunn for det.

Anonymkode: e8d5a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Love bombing.

Anonymkode: e8d5a...fcf

Ganske vanlig å gjøre mot elskerinner/elskere....

Anonymkode: d3436...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer ikke om man ikke er narsissistens primære forsyning, altså kona eller annen veldig nær familie. I love-bombing-stadiet er det vanskelig å se disse tegnene.

Anonymkode: e8d5a...fcf

De har vært sammen i flere år, det har vært flere konfliktfylte situasjoner, tap av ansikt, avsløring av løgner, Ts har vært på døren hans og potensielt kunnet ødelegge relasjonen hans til konen for resten av livet etc.

Her er det mer enn nok av ekstremt utfordrende emosjonelle situasjoner som ville ha fått frem monsteret, hvis det var der. Han har garantert følt seg presset inn i et hjørne med anklager, umulige krav og forventninger fra flere hold. En narsissist ville ha følt seg truet og gått til angrep for lenge siden, tror jeg da.

Anonymkode: 2ef66...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har vært sammen i flere år, det har vært flere konfliktfylte situasjoner, tap av ansikt, avsløring av løgner, Ts har vært på døren hans og potensielt kunnet ødelegge relasjonen hans til konen for resten av livet etc.

Her er det mer enn nok av ekstremt utfordrende emosjonelle situasjoner som ville ha fått frem monsteret, hvis det var der. Han har garantert følt seg presset inn i et hjørne med anklager, umulige krav og forventninger fra flere hold. En narsissist ville ha følt seg truet og gått til angrep for lenge siden, tror jeg da.

Anonymkode: 2ef66...350

Da ødelegger han jo muilgheten for narsissistisk forsyning, de pleier ikke gjøre det før de har deg i nettet.

Anonymkode: e8d5a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er mulig han er en narsissist, om han er eller hvilken type narsissisme det evt. ville vært snakk om er det umulig å vite ut i fra å vite så lite om ham. Uansett, så er han definitivt en egoist. Her tenker han kun på egne "følelser" og null på dine eller konas. En ting er i allefall sikkert, og det kommer fra både eksperter og folk med erfaring sine råd, og det virker kanskje ikke lett, men rådet er enkelt så lenge du ikke er i familie og ting blir mer komplisert -løøøøøøøøøp!

Dette vil bare skade deg, om og om igjen, mer og mer. Null kontakt, null kontakt, null, kontakt. Ikke se deg tilbake, noen gang. Vær har, vær sterk. Bare kom deg unna! 

Det er mange flotte mennesker der ute, la disse som leker med andres følelser, få råtne alene. Det er deres verste frykt, og det er akkurat det de fortjener.

Anonymkode: cae36...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har de barn? Kanskje derfor han vingler sånn. Det er en av og to. Enten synes han dette er veldig vanskelig eller så vil han ha i pose og sekk. Ikke nødvendigvis narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men narsissistiske trekk virker det jo som han har. 

Anonymkode: eb771...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden spiller det noen rolle om han er narsissist? Vil det unnskylde den dårlige oppførselen? Vil det gjøre det lettere å si hadet og gå? Han er en egoistisk og vinglete fyr som sårer opptil flere kvinner samtidig. Sånne gjør man selvfølgelig lurt i å holde seg langt unna hvis man vil seg selv vel, og det gjelder uansett hvilken diagnose de måtte ha eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så dum at du trodde på ham om "åpent forhold"? Du er jo like skyldig i dette som han når du kontaktet ham stadig vekk. Også drar du hjem til han og kona, hva i helvete....?! Når noen er utro så er det som regel fordi de mangler noe i et forhold, og du utnyttet ham i denne situasjonen. Ingen tvil om at han er en utro drittsekk som burde ta konsekvenser av sine egne valg, men med mindre du er under 18, så er du temmelig dum hvis du trodde på "åpent forhold". Hva ønsket du fra ham uansett? Du er årsaken til skilsmissen hans.

Anonymkode: bf023...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...