AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Hva er regler for å ta betalt for strikkeoppskrift? Ser det er mange som selger oppskrift der det er gjort små endringer på et patent. Så selges disse fra 50 kr oppover. Jeg kjøpte nettopp oppskrift av ei som kaller seg strikkedesigner. Hadde funnet samme type på en utenlandsk side, men så kom jeg over ei som solgte denne oppskriften som sin egen. Reagerte på oppskriften og synes den var dårlig skrevet til tross for at vedkommende reklamerte for at den var enkel å strikke. Deretter går jeg inn på Instagram og finner denne type design flere steder, men minimale justeringer. Føler meg litt lurt når jeg handler i god tro. Så hva er reglene her? Anonymkode: e48cb...80c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 har ingen kunnskaper om dette men ville sagt i fra til "designeren" for det der synes jeg er uetisk og sleipt. Anonymkode: 0ede5...e80 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Vet jo at enkelte mønstere er beskyttet, som Marius. Ellers så er det ikke greit å bruke andres design og si at det er ens eget. Jeg hadde som en over skriver tatt kontakt med designer og tipset dem. Anonymkode: aa2f7...bbd 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Jeg vet for å være ærlig ikke hvem som har designet. Det er en babydress med fletter og knapper. Anonymkode: e48cb...80c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 Terskelen for å kalle seg strikkedesigner er i dag veldig, veldig lav. Det er mange som gir ut helt elendige oppskrifter, finner opp kruttet for 715ende gang (hallo, hvorfor MÅ alle lage hver sin "unike raglangenser" som ser prikk lik alle andre?). Kjøp hos de som er seriøse, skrive gode oppskrifter. Følg gjerne med på Instagram og Ravelry for å plukke opp hvem som er anerkjente og kjent for gode mønstre. Anonymkode: 61666...397 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Terskelen for å kalle seg strikkedesigner er i dag veldig, veldig lav. Det er mange som gir ut helt elendige oppskrifter, finner opp kruttet for 715ende gang (hallo, hvorfor MÅ alle lage hver sin "unike raglangenser" som ser prikk lik alle andre?). Kjøp hos de som er seriøse, skrive gode oppskrifter. Følg gjerne med på Instagram og Ravelry for å plukke opp hvem som er anerkjente og kjent for gode mønstre. Anonymkode: 61666...397 Er enig med deg. Stod i tillegg at oppskrifta var enkel og at det var bare å ta kontakt ved forespørsel. Gjorde deg siden det var elendig forklaring. Men fikk beskjed om at hun ikke hadde tid til å hjelpe. Skulle vært mulig å advare andre mot dette, kan bare ikke skjønne det er helt lov. Anonymkode: e48cb...80c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 Syns det er en uting å ta andres oppskrifter, gjøre noen små forandringer, for så å kalle det for sin egen. Det ødelegger veldig for oss som faktisk sitter i timer og dager med utregninger og strikkeprøver for å få til det perfekte plagget med fasong og mønster i ulike størrelser, det er ikke noe hyggelig når våre oppskrifter blir ødelagt på den måten. Anonymkode: ab336...53b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå