Gå til innhold

Betennelse/infeksjon i langfingeren

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en datter på 9 år som har vondt i langfingeren på venstrehånda. Hun er hoven på tuppen på venstre side av fingeren, det er rødt med en sånn gul flekk. Det ser ut som en betennelse eller en bakterieinfeksjon eller noe. Jenta mi beskriver smerten som sviende og dunkende. Er det noe krem eller medisiner eller noe som kan lindre smerten og få betennelsen eller infeksjonen til å gå fortere over? Jeg har forresten tatt et bilde av den hovne fingeren hennes slik at dere vet hvordan det ser ut:

IMG_0277_Cropped.jpg

Anonymkode: 9c218...559

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der er det skikkelig verk!

Hvis hun lar deg stikke hull på kan du jo prøve det, og grønnsåpebad etterpå. Grønnsåpebad kan du prøve uansett fram til i morgen. Da ville jeg ringt legen. Hun kan ikke gå sånn!

Anonymkode: dcbb0...484

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er det skikkelig verk!

Hvis hun lar deg stikke hull på kan du jo prøve det, og grønnsåpebad etterpå. Grønnsåpebad kan du prøve uansett fram til i morgen. Da ville jeg ringt legen. Hun kan ikke gå sånn!

Anonymkode: dcbb0...484

Men det finnes medisiner eller salver som hjelper, ikke sant? Tror kanskje det kan bli litt vanskelig å få tak i lege nå pga. koronakrisen. Forhåpentligvis kan en lege kanskje lese dette her og svare meg.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsåpebad i dag, og kjøp salve på apotek i morgen. Tror bacimycin eller brulidine er reseptfrie. 

Ta på salve og sett plaster over. Gjenta noen ganger pr dag.

blir det da ikke bedre før fredag, så ta gjerne kontakt med lege (så en slipper legevakt i helga)

Anonymkode: acff0...8aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får sånt innimellom , pleier bare å få ut verket og rens, så blir det raskt mye bedre. 

Betennelsen ligger under huden, den må ut.  En salve kan ikke mirakuløst fikse det. Men sårsalve kan hjelpe litt etterpå.

Anonymkode: 8cf56...3c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får sånt innimellom , pleier bare å få ut verket og rens, så blir det raskt mye bedre. 

Betennelsen ligger under huden, den må ut.  En salve kan ikke mirakuløst fikse det. Men sårsalve kan hjelpe litt etterpå.

Anonymkode: 8cf56...3c6

Hvordan skal jeg få ut betennelsen uten at det skal gjøre forferdelig vondt? Jeg vil ikke akkurat gi jenta mi en smerte som er dobbelt så ille.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Brenn av en tynn nål og stikk hull på. Dette gjør ikke vondt, og trykket vil lette umiddelbart. Klem forsiktig med bomull fuktet med pyrisept. Ha på salve, for eksempel Bacimycin, plastre, og gjenta behandlingen neste dag. Grønnsåpebad ville jeg vært forsiktig med når det er såpass betent.

Anonymkode: ffe48...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes medisiner eller salver som hjelper, ikke sant? Tror kanskje det kan bli litt vanskelig å få tak i lege nå pga. koronakrisen. Forhåpentligvis kan en lege kanskje lese dette her og svare meg.

Ts

fastlegen er fortsatt tilgjengelig. Så ring å hør i morgen. Helsesekretærene kan hjelpe like godt som leger, da de har utdannelse som dekker denne problemstillingen. 

Det bør tømmes, renses også holdes rent og tørt. Helst ikke dekk det til for lenge, for det gir grobunn for bakterie. Så du må da ha noe som er tørt og som holder skitt vekk. De på apoteket, de er i stand til å hjelpe også. 

Anonymkode: 6ef4c...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brenn av en tynn nål og stikk hull på. Dette gjør ikke vondt, og trykket vil lette umiddelbart. Klem forsiktig med bomull fuktet med pyrisept. Ha på salve, for eksempel Bacimycin, plastre, og gjenta behandlingen neste dag. Grønnsåpebad ville jeg vært forsiktig med når det er såpass betent.

Jeg glemte å si at du bør bruke gasbind som puster fremfor vanlig plaster.

AnonymBruker
Skrevet

Har du øyedråper (sånn på resept mot øyebetennelse) kan du bruke det også, etter å ha fått hull på den. Hvis du ikke har bacimysin eller annet bakteriedrepende. Også ringer du fastlegen i morgen tidlig hvis det ikke er blitt bedre. Fastlegene har god kapasitet nå, for folk drar ikke til legen for småtteri for tiden.

Anonymkode: 995ab...83e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på at jeg har en tube med Terbinafin liggende på badet. Kan det hjelpe til med å rense?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...