Gå til innhold

Etikette på Facebook...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at jeg ikke forstår etiketten på Fb, dessverre. Jeg har kun vært der en uke, og allerede får jeg høre at jeg er "modig" som la ut akkurat det profilbildet jeg har. Det er kun et ansiktsbilde, har selvfølgelig ikke gjort noe med det, men det er et fint bilde av meg, ser nesten litt portrettaktig ut, selvom det er en selfie. Det er tatt for 6 uker siden og jeg får høre at det ikke er helt innafor å legge ut bilder som er ti år gamle...altså...men, det er jo nytt?! 

Hva er egentlig etiketten på fb? legger man ikke ut fine bilder av seg selv så lenge de ikke er photoshoppet eller fra mange år tilbake?

Og jeg legger merke til at det virker som det sitter inne for folk å sende venneforespørsler? Hvor "langt ut" sender man disse? er det feil av meg å legge til gamle venner fra videregående,selvom det er 10 år siden?

Hva med barn? legger man ut bilde av dem eller ikke? 

Hva gjør man med dem som aldri svarer på en venneforespørsel? trekker man forespørselen? jeg gjorde det nylig, for jeg ble så irritert for at vedkommende ikke godtok eller evt bare ignorerte meg, og det var jommen ikke viktig for meg  å ha vedkommende som venn...

Men hva er rett og galt på fb? kan noen forklare meg? og hva kan man legge ut? bare masse vas og ikke noe personlig? er det innafor å legge ut om ny jobb, bryllup, fødsel, dødsfall osv?

vennligst forklar, om dere kan - er helt grønn på dette :) 

Anonymkode: bf97b...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok mye an på hva slags venner, og "venner" man har. Jeg har ikke fått negative kommentarer på noe jeg har lagt ut (men nå er jeg lite aktiv), og kommenterer heller ikke negativt på andre.

Bilde kan du selv velge, jeg har selv et gammelt av meg, tatt på avstand, nærmest et landskapsbilde. Foretrekker å beholde det enn å bytte frem og tilbake, frem og tilbake slik noen gjør. Det kan bli litt mye av og til når det kommer opp i feed'en hele tiden.

Jeg synes det er innenfor å sende forespørsler til folk fra VGS. Det kommer nok litt an på om du har kontakt med dem på noen måte, og kanskje hvor lenge siden dere gikk på skole sammen, eller om du har planer om å ha kontakt med dem fremover.

Ikke ta deg nær av at noen ikke svarer eller takker nei. Noen har bare de nærmeste som venner uansett. Jeg har hatt barndomsvenninner som har slettet meg, for så å legge meg til igjen flere år senere. Da tar deg meg litt tid å svare på forespørselen. Tenker at hvorfor skal jeg være viktig nok nå når hun aktivt slettet meg før? Men det er ikke vits i å tenke sånn, jeg har jo også lagt til folk fra barndommen som sikker lurer på hvorfor jeg gjorde det.

Barn varierer stort - noen legger nesten daglig ut bilder, andre legger aldri ut. Der må du nesten finne ut hvor aktiv du vil være.

Ny jobb, bryllup og det der synes jeg absolutt du kan legge ut. Det er en stor grunn til at jeg er på Facebook og er venner med folk "fra gamle dager" - folk jeg ikke har kontakt med men bryr meg om. Facebook blir en måte å følge med på livene til hverandre, noe som aldri ville skjedd om man måtte ringe for å finne ut at de plutselig har fått tre barn siden sist dere møttes.

 

Det finnes ingen fasitsvar her, men et råd vil jeg gi: Ikke bli en av dem som videresender alt som står "....og jeg vet at kun mine ekte venner vil dele dette" eller "... de som deler dette er glad i barna sine" og alt slikt. Del det som betyr noe for deg, ikke bare for at den som la det ut selv ikke skal bli sur fordi folk ikke deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, applestories skrev:

Det kommer nok mye an på hva slags venner, og "venner" man har. Jeg har ikke fått negative kommentarer på noe jeg har lagt ut (men nå er jeg lite aktiv), og kommenterer heller ikke negativt på andre.

Bilde kan du selv velge, jeg har selv et gammelt av meg, tatt på avstand, nærmest et landskapsbilde. Foretrekker å beholde det enn å bytte frem og tilbake, frem og tilbake slik noen gjør. Det kan bli litt mye av og til når det kommer opp i feed'en hele tiden.

Jeg synes det er innenfor å sende forespørsler til folk fra VGS. Det kommer nok litt an på om du har kontakt med dem på noen måte, og kanskje hvor lenge siden dere gikk på skole sammen, eller om du har planer om å ha kontakt med dem fremover.

Ikke ta deg nær av at noen ikke svarer eller takker nei. Noen har bare de nærmeste som venner uansett. Jeg har hatt barndomsvenninner som har slettet meg, for så å legge meg til igjen flere år senere. Da tar deg meg litt tid å svare på forespørselen. Tenker at hvorfor skal jeg være viktig nok nå når hun aktivt slettet meg før? Men det er ikke vits i å tenke sånn, jeg har jo også lagt til folk fra barndommen som sikker lurer på hvorfor jeg gjorde det.

Barn varierer stort - noen legger nesten daglig ut bilder, andre legger aldri ut. Der må du nesten finne ut hvor aktiv du vil være.

Ny jobb, bryllup og det der synes jeg absolutt du kan legge ut. Det er en stor grunn til at jeg er på Facebook og er venner med folk "fra gamle dager" - folk jeg ikke har kontakt med men bryr meg om. Facebook blir en måte å følge med på livene til hverandre, noe som aldri ville skjedd om man måtte ringe for å finne ut at de plutselig har fått tre barn siden sist dere møttes.

 

Det finnes ingen fasitsvar her, men et råd vil jeg gi: Ikke bli en av dem som videresender alt som står "....og jeg vet at kun mine ekte venner vil dele dette" eller "... de som deler dette er glad i barna sine" og alt slikt. Del det som betyr noe for deg, ikke bare for at den som la det ut selv ikke skal bli sur fordi folk ikke deler.

Tusen tusen takk for at du tok deg tid og ga et slikt utfyllende svar! 

Jeg skal ta til meg dine råd! 

Lurer på en ting til. Er FB litt sånn sjekkearena blant single? Jeg mener, er det innafor å sende venneforespørsel til en man ikke kjenner men har lyst til å bli kjent med og har et godt øye til? 

Og en annen ting, går det an å sende en melding før man evt blir "venn"? Feks "hei, gikk du i 2002 kullet?" feks eller"nå har vi sagt hei til hverandre på butikken i et halvt år. På tide å bli kjent?"...

Eller går det ikke å sende slike meldinger?

Anonymkode: bf97b...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk for at du tok deg tid og ga et slikt utfyllende svar! 

Jeg skal ta til meg dine råd! 

Lurer på en ting til. Er FB litt sånn sjekkearena blant single? Jeg mener, er det innafor å sende venneforespørsel til en man ikke kjenner men har lyst til å bli kjent med og har et godt øye til? 

Og en annen ting, går det an å sende en melding før man evt blir "venn"? Feks "hei, gikk du i 2002 kullet?" feks eller"nå har vi sagt hei til hverandre på butikken i et halvt år. På tide å bli kjent?"...

Eller går det ikke å sende slike meldinger?

Anonymkode: bf97b...383

Jeg har ikke inntrykk av at Facebook er en sjekkearena. Det var nok mer det i starten, nå er det mer preget av familieliv og -bilder. Men det kan jo bare være at min omgangskrets er blitt eldre som gjør at jeg får det inntrykket.

Du kan vanligvis sende meldinger til folk du ikke er venn med. Noen har slått av den funksjonen, men tror ikke det er så vanlig. Tidligere gjemte Facebook disse i en egen folder som ikke var så lett å finne, ikke helt sikker på om alt nå går via Messenger. Det dukker opp under "Message requests" ved siden av meldingene inne på Facebook, ihvertfall.

Spørsmålene om 2002-kullet og den om butikken synes jeg absolutt er helt greit. Men sjekk for all del at fyren ikke har bilde av kone og barn på sidene sine først!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Å spørre om hva som er etiketten på Facebook blir litt det samme som å spørre: Hvor langt er et tau :) Det er så individuelt! Noen deler ALT som pokker opp i hodet deres, andre deler ingenting. Du må nesten bare prøve deg frem og se hva som er riktig for deg TS. 

Nå gir jeg deg MINE meninger om hva JEG mener er riktig i disse tilfellene, mange vil garantert være uenig :)

- Et fint portrettbilde er absolutt innafor. Ta det heller som et kompliment at noen trodde det var 10 år gammelt 🙃 Personlig syntes jeg ikke det er innafor med masse filter, altfor avkledd eller bilder av at man er hengedrita/rusa og lignende.

- Hvor "langt ut" man sender venneforespørsler er også individuelt. Noen legger til "alle" de noensinne har sagt hei til, mens andre legger bare til de aller nermeste. Selv legger jeg ikke til folk jeg gikk på VGS med som jeg ikke hadde kjent igjen på gata i dag. Send venneforespørsler til de du ønsker å være venn med, men ikke bli fornemmet om ikke "Turid" fra ungdomsskolen svarer ja. Kanskje hun bare legger til de hun faktisk fremdeles har kontakt med :) 

- Jeg bruker å trekke forespørselen etter en stund om folk ikke svarer. Enten har de glemt at de har fått forespørselen eller så ønsker de kort og greit ikke å være venn med meg. Begge delene er helt ok. Noen legger som sagt til kun den innerste sirkelen uten at det trenger å være negativt rettet mot deg.

- Hva som er innafor å dele er også veldig individuelt. Som en grunnregel: Det du vurderer å legge ut, er det noe du kan stå midt i en full park med ropert og dele med alle som er der? Om ikke - ikke legg det ut :) Personlig syntes jeg det er helt innafor å dele de "litt større tingene" som bryllup, bursdager, ny jobb osv osv. Men folk som legger ut A L T de gjør hele dagen - hver dag syntes jeg er slitsomme. 

- Jeg syntes man kan dele litt av barna, men ikke overshare. Et pent bilde fra første skoledag er lissom en ting. 40 bilder av at barnet ligger på sofaen med feber er ikke innafor.

Lykke til :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etikette på Facebook. Det har jeg aldri hørt om. Folk har postet mye rart oppigjennom årene. 

Det som er din blemme er at du joiner Facebook i en utgående tid. Aktivitetene blant private har gått ned og er nærmest fraværende. Når Facebook ble lansert så publiserte man hva man gjor og spiste hele døgnet, la ut oppsiktsvekkende bilder fra livet og brukte det som en dagbok. Nå publiserer folk ingenting, og er kun der for gruppemedlemskap og av nysgjerrighet. Dem legger ut et og annet fjelltoppbilde og et feriebilde, men ellers så er Facebook dødt. 

Når det er sagt er det din profil, og du kan publisere og gjøre hva fanden du vil. Du bestemmer hvor mye du vil eksponere deg selv. Jeg anbefaler deg å ta det med ro for å bevare dine egne sensitive opplysninger, men noe etikette er det faktisk ikke. Jeg har enda venner som bruker Facebook som dagbok, men dem blir kritisert for dette fordi det dem deler er både unødvendig og uinteressant. Folk har gått lei av å bli bombardert med informasjon som er til ingen nytte, eventuelt informasjon som maskerer en annen virkelighet. 

Føl på det selv, og bruk profilen din til det du vil. Hva som er rett eller galt er det ingen fasit på, og det eksisterer ikke normer for skikk og bruk. Vit at uansett hva du gjør og ikke gjør så er det alltid noen som rynker på pannen! 

Anonymkode: 7e918...4ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etikette er i hvertfall å takke for bursdagshilsener. Synes du bursdag på FB er teit, kan du fjerne datoen fra synlighet. 

Anonymkode: 567ad...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk Facebook som sjekkearena. Hold deg til mennesker du kjenner.

"Og en annen ting, går det an å sende en melding før man evt blir "venn"? Feks "hei, gikk du i 2002 kullet?" feks eller"nå har vi sagt hei til hverandre på butikken i et halvt år. På tide å bli kjent?""

Ikke gjør det. Høres ut som du er blitt veldig ivrig siden du har blitt med sent :) For de aller fleste nå så brukes Facebook til 1) følge sider eller nyheter på freden, 2) se oppdateringer fra venner og familie og 3) bruke Messenger til chat.

Folk finner deg etterhvert.

Anonymkode: 32f28...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...