Gå til innhold

Vill kattunge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt kattunge et par måneder nå. Han spiser godt, vokser og trives. Han er kosete og sosial.

Men når han leker blir han helt vill. Og da mener jeg at han er veldig til å bite og klore. Han fanger føttene våre når vi går forbi, og biter seg fast. Stort sett med klørne inne, men også flere ganger hvor han biter seg fast i tærne våre.

Forsøker å bytte ut hendene og føttene våre med andre leker, men har foretrekker fortsatt oss.

Er dette vanlig oppførsel av en kattunge?

Anonymkode: fd98a...734

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! De er noen små terrorister.

Anonymkode: e0541...0ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Kattunger kan være veldig slitsomme. Har lovet meg selv at jeg aldri skal ha kattunge igjen. 😅

Fortsett som du gjør. Lek er bare med leker, ikke hender eller føtter. Ignorer han øyeblikkelig og gå vekk når han angriper dere.

Anonymkode: 2eb57...912

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, de er slitsomme til tider. Trøst deg med at de vokser det av seg 😅 

Anonymkode: c9556...24e

• Liker 1
Skrevet

Ja, og siden han er så liten er det bare å stålsette seg for at det blir verre før det blir bedre. Mitt lille monster gikk til angrep bare jeg gikk over gulvet, satt plutselig fast i låret mitt og bet, før han fikk fullstendig raptus og klatret i gardinene, rev ned potteplanter og pynteting så alt knuste. Måtte kattunge-sikre leiligheten. Men nå er han voksen og kosepus. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. 

Mine har gjort sitt beste for å skremme vettet av oss, klatre i gardiner, knuse ethvert glass som står på kanten av et bord, rive ned alt av vaser og pyntegjenstander, sette seg fast i sluk og skuffer, klore opp sofaer, stjele mat fra kjøkkenbenken....

Nå ligger begge og snorker i hver sin seng, har knapt rørt seg i hele dag. Så det går seg til. 

Anonymkode: f1955...78d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig. 

Mine har gjort sitt beste for å skremme vettet av oss, klatre i gardiner, knuse ethvert glass som står på kanten av et bord, rive ned alt av vaser og pyntegjenstander, sette seg fast i sluk og skuffer, klore opp sofaer, stjele mat fra kjøkkenbenken....

Nå ligger begge og snorker i hver sin seng, har knapt rørt seg i hele dag. Så det går seg til. 

Rettelse;

henholdsvis vår seng. Og gjestesenga.

Kattesengene har aldri blitt brukt. (spar pengene)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre! Jeg var redd han var stresset eller mistrivdes, når han blir vill virker han noen ganger også litt stresset med høy puls og gal i blikket. Men høres jo ut som det er akkkurat slik det skal være!

AnonymBruker
Skrevet

Kattunger har vel som de fleste dyrebabyer ikke helt lært seg hvordan de skal regulere seg. De lærer etterhvert at de ikke trenger å bite SÅ hardt for å oppnå det de vil, eller sette klørne helt inn for å hekte seg fast. Mange kattunger lærer seg dette sammen med sin mor og søsken før de skal ut på egenhånd.

Men alle katter er jo forskjellige, noen er villere enn andre. Jeg har to katter med veldig forskjellige personligheter. Den ene er litt vill enda, den andre har ikke holdt på med lekebiting engang.

Sørg for å ha klorebrett på flere plasser i huset. Forhåpentligvis vil det holde igjen litt av kloringen på møbler.

Anonymkode: 9cec8...605

Skrevet

Vi har en villmann her 😂

I utgangspunktet villkatt. Men så fort han ble trygg på oss var han høyt og lavt. Ødelegger ting, plager den andre katta, kaster seg over bikkja og mennesker er fritt vilt. Hadde håpet at kastrering ville hjelpe, men det ser ikke sånn ut foreløpig. 

Synes å ha et svakt minne om at den andre katta var terrorist også. Men det har jeg fortrengt. Egentlig trenger jeg bare å se på stoffet på sofaen for å få en påminnelse 😹

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre! Jeg var redd han var stresset eller mistrivdes, når han blir vill virker han noen ganger også litt stresset med høy puls og gal i blikket. Men høres jo ut som det er akkkurat slik det skal være!

Kjenner igjen det fra vår pus 😂 hu kan ha sånne raptuser fremdeles. Klorer seg rundt klatrestativet mens hu stirrer på oss med svarte øyne 😂 

Anonymkode: c9556...24e

Skrevet

Det er helt normal, men forferdelig slitsomt mens det holder på 🙈

Hvor gammel er han? 

Siden han ikke skal være ute på en god stund, så kan jeg anbefale å klippe klørne litt. Har gjort det på alle kattungene jeg har hatt, og det har blitt noen opp igjennom da jeg har vært fosterhjem for Dyrebeskyttelsen.

Det et ikke skadelig, gjør ikke vondt, men dere slipper at han henger fast i dere, og dere sparer møblene mye. Ingen av kattungene jeg har gjort det på har klort I stykker møbler når de ble store, for de har aldri fått det som vane. 

Begynte å gjøre det etter at den ene klorte den andre i øye ved lek, og det ble skadet. Var veterinæren som tipset om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klipper klør på mine innekatter ca hver 14 dag. 
De er 1.5 år men har fremdeles et par tussebyger pr dag der de fiser rundt. Jeg kaller det galopptimen. 
Han ene var helt ekstrem på å ta tær og føtter, jeg sov med tøfler en periode, men der har han heldigvis roet seg betraktelig. Selv om fristelsen av og til blir litt for stor når tærne beveger seg under pledd eller dyne.... 

Anonymkode: 39842...ebf

• Liker 1
Skrevet

Du kan respondere på kloringen og bitingen med litt skarpe SHHH-lyder som om du freser, for det gjør både kattemamma og søsknene i et kull for å gi beskjed at det ikke kjennes ut som lek lenger. Det pleier å hjelpe litt. Og så går det seg til i lengden når de blir litt eldre. De pleier å roe reka omtrent rundt året, men forvent gardinbestigning, velting av ting som står i vinduskarmer og oppå bord.
Liker du snitteblomster, tape fast vasen i bordet eller vinduskarmen, den kommer til å gå veggimellom :fnise:
Sjekk også en liste over hvilke planter som kan være potensielt farlige for en liten gnager å tygge på. Mange vanlige potteplanter er alvorlig giftige for katter, og de er ikke smarte nok til å skjønne det når de blir store engang, så det er absolutt verdt å sjekke i tilfelle du har fått en gnager med et dødsønske.
Anbefaler også å sjekke alle kabler og ledninger til TV/stereo, modem/internett, pc'er og lamper og legge dem i kabelskinner eller kabelbeskyttere, for plutselig har du en skikkelig gnager, som vi har for øyeblikket...
Som for øvrig har knasket i seg kabler til følgende ting; fem mobilladere, to webkameraer, en ute/inne-termostat, to headset, to tastatur, en mus, en internettkabel, en skjermkabel av nyere, tynn type (de foretrekker visst kabler fra 3mm diameter og nedover), i tillegg til halvparten av en 18-pakk med dasspapir, som de fant ut at de skulle gnage hull på. Gikk gjennom plasten fra flere kanter og gnagde store hull i flere dassruller :skratte:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette med gnaging er et annet kapittel. Han har en kjærlighet for plastikk. Plastposer, plastinnpakning - alt! Så huset har aldri vært ryddigere, jeg er så redd han skal skade seg om han tygger i seg noe han ikke skal. Men det tåler vel litt siden de gnager i Seg så mye rart...

Skrevet

Perforert toalettpapir er en av gledene ved å være katteeier! 🤪

Skrevet
16 hours ago, Neket said:

Perforert toalettpapir er en av gledene ved å være katteeier! 🤪

Oof ja XD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...