AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Barnet ligger på en kurve til 2800 ut i fra ultralydmål og er i starten av uke 31. (Veier ca 1,2 kg) er dette unormal liten vekst? En lege på sykehuset sier nemmelig dette og mye annet rart som stresser meg. Ellers er barnet frisk. Er liksom en overlege så vanskelig å inngå timene men hun sier så mye om og hva som kan skje hvis sånn og sånn at jeg blir helt i fra meg. Kan noen komme med råd her? Barnet legger vel ikke på seg mer av at hun skremmer meg. Hun sier og barnet burde minst veie 3000 gram. Anonymkode: 6e7f9...5e6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ligger på en kurve til 2800 ut i fra ultralydmål og er i starten av uke 31. (Veier ca 1,2 kg) er dette unormal liten vekst? En lege på sykehuset sier nemmelig dette og mye annet rart som stresser meg. Ellers er barnet frisk. Er liksom en overlege så vanskelig å inngå timene men hun sier så mye om og hva som kan skje hvis sånn og sånn at jeg blir helt i fra meg. Kan noen komme med råd her? Barnet legger vel ikke på seg mer av at hun skremmer meg. Hun sier og barnet burde minst veie 3000 gram. Anonymkode: 6e7f9...5e6 Barnet skal veien 3000 gram i uke 32!? Det var mye synes jeg. Anonymkode: f4ba3...8dc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 1,2 kg er lite i uke 31, ja. Hvorfor blir du fulgt opp, pga lite foster? Så lenge baby følger sin egen kurve er det ikke nødvendigvis noe å bekymre seg for. Regner med du blir fulgt opp videre framover, så spør om det du lurer på da. PS, fosteret skal ikke veie 3000 gram nå, det er helt feil. Anonymkode: 91cfd...538 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Barnet skal ikke veie 3000g i starten av uke 31. Gjennomsnittlig fødselsvekt ved termin er ca 3500g. Så vil tippe et gjennomsnittlig barn vil veie 3000g i uke 37. Barnet ditt er nok litt mindre enn gjennomsnittet, men høres ikke noe bekymringsverdig ut så lenge den følger sin egen kurve. Alle babyer kan ikke ligge på gjennomsnittet, noen vil være over og andre under. Har du fått time til ny ultralyd? Anonymkode: a38c8...509 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #5 Skrevet 13. april 2020 Magefett kan ikke sjekkes 100% på en ultralyd, så pust med magen og ta det med ro. Rundt 500 g + eller - er normalt ved vektmåling. Men du blir vel mest sannsynlig fulgt opp i forhold til vekt på barnet. Mulig de følger ekstra med mot slutten for å passe på at babyen vokser som den skal. Ca vekt uke 31 17-1800 g.. Da er du innenfor en feilmargin på 500 g. Pust med magen og sørg for å dytte i deg sunn og frisk mat og gjerne litt ekstra fett i maten fremover. De vet hva de evt skal gjøre. 2800 g er også en helt ok fødselsvekt, dog noe lav. Anonymkode: 4fa6d...153 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #6 Skrevet 13. april 2020 Hun sier han minst må veie 3000 gram ved fødsel. Nå veier han 1,2. Jeg har lagt på meg 9 kg til nå. Kjenner jeg blir utrolig stresset av dette. Hun sier det er altfor lite osv osv. Mine andre barn var 3000 gram. Rett og slett mister matlysten også når hun maser om at han MÅ veie 3000 til fødsel. Osv osv. TS Anonymkode: 6e7f9...5e6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #7 Skrevet 13. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sier han minst må veie 3000 gram ved fødsel. Nå veier han 1,2. Jeg har lagt på meg 9 kg til nå. Kjenner jeg blir utrolig stresset av dette. Hun sier det er altfor lite osv osv. Mine andre barn var 3000 gram. Rett og slett mister matlysten også når hun maser om at han MÅ veie 3000 til fødsel. Osv osv. TS Anonymkode: 6e7f9...5e6 Ja, det er til det beste om barnet har litt vekt på seg fra start. Men uansett, hvis de andre barna har veid ca 3000 g så kommer det nok til å gå bra denne gangen også. Pust med magen og spis det jeg skrev tidligere. Det kommer til å gå bra, ikke stress med det for stress får ikke barnet til å vokse noe fortere eller mer. Pust med magen og spis det du spiser, og gjerne bittelitt mer fettrik mat så går det nok helt sikkert veien. Det går bra 💗 Anonymkode: 4fa6d...153 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #8 Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er til det beste om barnet har litt vekt på seg fra start. Men uansett, hvis de andre barna har veid ca 3000 g så kommer det nok til å gå bra denne gangen også. Pust med magen og spis det jeg skrev tidligere. Det kommer til å gå bra, ikke stress med det for stress får ikke barnet til å vokse noe fortere eller mer. Pust med magen og spis det du spiser, og gjerne bittelitt mer fettrik mat så går det nok helt sikkert veien. Det går bra 💗 Anonymkode: 4fa6d...153 Ja jeg skal det, men nå gråter jo jeg hele tiden for det ligger hele tiden på skuldrene mine og jeg stresser med det voldsomt. Skal ikke tilbake før om to uker. Hun sa hun var kjeeeempe bekymret osv. Jeg blir jo helt satt ut og nå føler jeg bare at babyen min er dødssyk og under ernært. Jeg har hatt litt annet stress av småplukk utenom som kanskje hun hengte seg opp i, men nå er jo alt bare 100 ganger mer stress enn før timen jeg hadde hos henne. Kvir meg og til å møte henne igjen for hun får meg til å føle meg dårlig mamma. TS Anonymkode: 6e7f9...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Skrevet 13. april 2020 Virker jo rart at du skal stappe i deg mat for at fosteret skal vokse? Har du fått beskjed om det? Det fungerer jo ikke helt sånn..? Anonymkode: a775d...ade 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Virker jo rart at du skal stappe i deg mat for at fosteret skal vokse? Har du fått beskjed om det? Det fungerer jo ikke helt sånn..? Anonymkode: a775d...ade Hvis du viser til det jeg skriver er at jeg skriver sunn og god mat, og gjerne litt mer fettrik. Nei, men da har hun iallefall gjort sitt for å gi gode vekstvilkår for barnet sitt. Det tar opp næring via morkaka. Der er ikke så mye man kan gjøre med det, nei. Men hvis hun fokuserer på at hun har prøvd så er det ikke mer man kan gjøre. Sjekket hun også navlesnoren og blodtilførselen i denne? Kan være hun er bekymret for om navlestrengen har slått knute på seg og det kan jo være derfor hun sier at babyen må bli større. Hvis ikke kan de sette i gang tiltak for å forløse babyen tidligere hvis det er til mye bekymring. Nei, ts det var ikke meningen å gjøre deg mer stresset eller bekymret enn du allerede er. Men dersom du har prøvd, som jeg sa, å prøve å få i deg god mat som babyen har godt av (sunn, næringsrik, gjerne litt mer fett) så har du gjort ditt. Det er ikke mulig å gjøre annet. Det var for å la deg skjønne at det er ikke mye mer du får gjort enn det. Kjære deg, god klem og lykke til videre 💕 Anonymkode: 4fa6d...153 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du viser til det jeg skriver er at jeg skriver sunn og god mat, og gjerne litt mer fettrik. Nei, men da har hun iallefall gjort sitt for å gi gode vekstvilkår for barnet sitt. Det tar opp næring via morkaka. Der er ikke så mye man kan gjøre med det, nei. Men hvis hun fokuserer på at hun har prøvd så er det ikke mer man kan gjøre. Sjekket hun også navlesnoren og blodtilførselen i denne? Kan være hun er bekymret for om navlestrengen har slått knute på seg og det kan jo være derfor hun sier at babyen må bli større. Hvis ikke kan de sette i gang tiltak for å forløse babyen tidligere hvis det er til mye bekymring. Nei, ts det var ikke meningen å gjøre deg mer stresset eller bekymret enn du allerede er. Men dersom du har prøvd, som jeg sa, å prøve å få i deg god mat som babyen har godt av (sunn, næringsrik, gjerne litt mer fett) så har du gjort ditt. Det er ikke mulig å gjøre annet. Det var for å la deg skjønne at det er ikke mye mer du får gjort enn det. Kjære deg, god klem og lykke til videre 💕 Anonymkode: 4fa6d...153 Nei, tenkte på det ts skrev om at hun følte det ligger på hennes skuldre, og at hun mister matlysten pga presset. Visst fosteret ikke vokser som det skal, er det IKKE din skyld ts (så sant du ikke ruser deg på noe), dette må ev. legene ta tak i. Gjør de ikke det kan de ikke være så bekymret? Anonymkode: a775d...ade
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 De sa min var 5 kg uken før termin men kom ut 3400g... så.... Det er jo bare gjetting og de følger opp hvis de mistenker noe Anonymkode: 35867...e5d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa min var 5 kg uken før termin men kom ut 3400g... så.... Det er jo bare gjetting og de følger opp hvis de mistenker noe Anonymkode: 35867...e5d Nei, det er ikke ren gjetning. Anonymkode: 91cfd...538
mam4ma Skrevet 13. april 2020 #14 Skrevet 13. april 2020 Dette var jo en skrekkelig lege!... Slapp helt av! Det viktigste er at kurven til fosteret stiger jevnt og trutt; at den ikke flater ut eller enda verre: går nedover! Noen barn er store, noen barn er små! Ca3500g er gjennomsnittlig! Dvs at mange er over og mange er under 😊 Mine 4 har vært veldig varierende i vekt; fra 2700 til 3700. Ene venninnen min fikk en på 5100 😳😂 Alt er normalt! (Forøvrig sa UL at hun på 2700, skulle bli 3200...) Spurte jordmoren min hvorfor min minste var SÅ liten, "fordi noen er små!" 🥰 Spurte henne etter at en gammel barnepleier surt spurte "røyker du?" 🤬 Selvsagt ikke! Den minste var forøvrig den sterkeste babyen min, løftet hodet og tittet seg rundt rett etter fødsel, og gikk tidlig! Travel unge... 😂 Så slapp av! Stress er blant det verste mor kan oppleve, så ro ned 😊 Lykke til ❤️ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå