Gå til innhold

Royal Canin dårlig til katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Var innom dyrebutikken her om dagen for å kjøpe fôr til min nye katt. Tidligere katt, som desverre er død, har jeg kun gitt Royal Canin. Sett bort fra mengden han klarte å kaste i seg, var jeg fornøyd med det. 

Nå ble jeg derimot "overtalt" til å kjøpe Vigor & Sage til min nye katt. Hun i dyrebutikken skrøt veldig av merket og sa det var bedre enn RC som inneholdt alt for mye korn. Hun sa også at det kunne være en årsak til at den gamle katten spiste mye. 

Min nye pus var ikke imponert og smaker kun et par biter ut over dagen. 

Jeg vurderer å gå over på RC igjen, men ble jo litt skremt av ho i dyrebutikken. Er det virkelig så dårlig? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Det er mye fyllstoff i RC. Mange er derfor motstander av dette. Men det er også godt med næringsstoff i RC, så lenge dyret spiser bra. Min erfaring er at de spiser dobbelt så mye RC, med tilhørende doblet mengde ut. 

Jeg valgte å gå tilbake til RC da ene min tydelig spiste for lite, fikk fordøyelsesproblemer og plager. Med RC ser jeg at mengden i kattedoen er mye større, og jeg har en frisk og fin katt som ikke lenger sliter med forstoppelse. 

Anonymkode: 48cda...1bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt vår pus RC så lenge vi har hatt henne, de siste tre-fire årene. Prøvde Vigor&Sage for ikke så lenge siden. Katten rørte det knapt, og begynte å spise alt annet hun kom over i stedet. 

Gav foret til ei venninne så hun kunne prøve det på sine katter. Heller ikke de spiste det. 

Anonymkode: 59757...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Som AB over sier så har RC mer korn og fyllestoff som gjør at de spiser mer. Men jeg har prøvd flere rent fór uten korn og fyll og det førte til oppkast og diaré eller forstoppelse når de først spiser det. 
Jeg har prøvd slik rent fór til hunden også, han nekter å spise det og det ene merket han faktisk spiste førte til kronisk forstoppelse som ga sterke smerter. Mamma opplevde det samme med sine hunder. Begge av oss ga opp og gikk tilbake til RC og alle hundene har holdt seg friske og fornøyde. Spiser seg mett og er ikke feite. 

Eneste fóret som funker i vår familie er RC og eukanuba. De to er vell så å si identiske. 

Det er sikkert dyr som liker slike 100% kjøtt, ikke noe fyll, fint og flott fór, men jeg har bare dårlig erfaring med det. Dyrene vil jo ikke ha det og de får problemer med tarmen. Har prøvd å supplere med zoolac for å unngå mageproblemer, brukt flere måneder på tilvenning uten at de blir bedre i magen. Alle mine sliter på slikt fõr. 

Anonymkode: bb2f5...90e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et dårlig fôr. Men noen henger seg veldig opp i mengde rent kjøtt osv, og mener omtrent at alt som ikke er råkost er unaturlig og derfor feil å gi. Noen merker tjener mye på å disse andre merker og forhøye seg selv som mer naturlig, men de er ikke dermed sagt nede eller sunnere. Husk at dyrebutikker skal først og fremst selge - de fronter det de tjener mest på mest. 

Selv om katter er obligatore kjøttetere så betyr ikke det er kun kan spise rent kjøtt. RC og andre veterinærfôr er utviklet av eksperter som har mye mer peiling på ernæring og fordøyelse enn ansatte i dyrebutikker eller den gjengse dyreeier og er helt trygt og bra å gi. 

At katter, og dyr og folk, kan reagere forskjellig på ulik fôr og at man gjerne må prøve seg frem for å finne ut hva som funker i sitt tilfelle stemmer jo. 

Vi bruker både RC, hill's og Eukanuba til vår katt.

Anonymkode: b035e...b3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig delte meninger om mat/kosthold til dyr.
Noen mener fortsatt at det er helt greit å gi pus en skål fløte, mens andre mener tørrfor er djevelens verk og at du omtrent er dyremishandler om du ikke råforer...
Det er ingen 100% fasit som stemmer for alle katter, man må vurdere ulike råd man får fra fagfolk, og så finne noe som passer ens egen katt best. Det eneste alle er ganske så enig i er at for bør være næringsrikt, inneholde kjøtt/fisk, og lite salt.

Min langhårete ble enormt stygg i pelsen av vigor&sage, mens den korthårete ble finere. Den ene gikk kraftig opp i vekt (var overvektig fra før), mens den andre gikk ned så mye at han nærmet seg undervekt.
Så v&s funket veldig ulikt på mine, men konklusjonen var iallefall at jeg måtte tilbake på RC. Mine er finere i pelsen, mer stabil i vekten, og bedre i magen om de får RC.
Mine reagerte på samme måte på Arcana og Orijens også, og Hills spiser de ikke.

Anonymkode: 7d00c...107

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd andre for til kattene mine, med mindre «fyllmasse», men ... 😾😾😾

To katter som ikke var super happy med det.

Med ett merke: Diare selv med når jeg startet smått.

Annet merke: nektet de å spise.

Vom: snuste så vidt på det før de gikk.

(Husker ikke hvilke merker jeg prøvde da 😅)

RC fakler i smak hos begge, og ingen diare 😸😸

Anonymkode: e7fca...cb6

• Liker 1
Skrevet

Den ene katten min fungerer veldig bra på vigor og sage. Eneste fôret hun ikke kaster opp av og ikke får vondt når hun skal bæsje. Men den andre har plutselig begynt å vegre seg for å spise. Så vurderer å gå tilbake til RC.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så rart at dyret er skeptisk til det nye foret når RC er et av de forene som inneholder mest smakstilsetninger. Tenk McDonalds, bare at det ikke er like usunt.

Anonymkode: 2075f...f07

Skrevet

Begge våre katter bruker RC, anbefalt av veterinær. Våre katter har et godt liv med sitt fôr, og jeg ville valgt det jeg mente var best for min katt. Har prøvd andre typer, men kattene vil enten ikke ha det, eller de får diaré/kaster opp, så da holder vi oss til det.

• Liker 1
Skrevet

Royal Canin er et overpriset drittmerke. Helt utrolig at folk ikke setter seg bedre inn i innholdsfortegnelsen på de forskjellige forene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke et dårlig for. Emn katter reagerer ulikt på tørrforet. Her brukes for uten billig fyllstoff (hverken korn eller potet) og pelsen er mye finere, det er mindre avføring som lukter myyyye mindre enn den gjorde før, hun spiser også mindre fordi hun drar nytte av næringen i maten på en annen måte. De tidligere kattene jeg har hatt har klart seg helt fint på RC :) 

Anonymkode: e9185...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke begeistret for noe tørrfor, råforer både hund og katter her. Hvis jeg skulle valgt tørrfor vill jeg gått for noe som har hele ingredienser som man har en viss kontroll på opprinnelsen av.

Anonymkode: fd100...a29

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så rart at dyret er skeptisk til det nye foret når RC er et av de forene som inneholder mest smakstilsetninger. Tenk McDonalds, bare at det ikke er like usunt.

17 minutter siden, Flamme skrev:

Royal Canin er et overpriset drittmerke. Helt utrolig at folk ikke setter seg bedre inn i innholdsfortegnelsen på de forskjellige forene.

RC foret jeg kjøper har de utelukkende hos dyrlege. Det var slik jeg ble anbefalt det foret som nå redder ene min fra månedlige forstoppelser. Da jeg som dere var overbevist om at det var "McDonalds for katter", på grunn av fyllstoffene. Så etter at min faste dyrlege anbefalte meg dette holdt jeg på å droppe dyrlegen, før jeg leste meg opp. 

Så ja, jeg satt meg veldig godt inn i innholdsfortegnelse, og nøytrale evalueringer internasjonalt. Kattene er babyene mine, de spiser bedre og sunnere enn det jeg innimellom utsetter meg selv for. 

Med det resultat ene min, som nesten ikke spiste, fikk stadige forstoppelser, var undervektig i den grad at jeg vurdere avliving på grunn av plagene, nå har hatt det utmerket de siste årene. Tross at hun er 18 år. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg endte med å dra for å kjøpe RC til henne. Det ville hun ha og spiste godt. Hun er relativt sped fra før så jeg konkluderte med at det er viktigere at hun spiser et fôr hun liker som kanskje ikke er 100% kjøtt, enn at hun ikke spiser i det hele tatt. 

Skrevet

Vi har testa Eukanuba på våre. Fordi det var på tilbud. De spiser det med stor lyst, men synes pelsen har blitt styggere. Har brukt RC før. Synes det fungerer godt, men skal følge denne tråden med spenning 😂

Den ene katten spiser absolutt alt. Grønnsaker, potetgull, hundemat. Ligger det tilgjengelig, spises det opp. Om det ikke var næringsmessige uforsvarlig kunne jeg sikkert servert han havregryn. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Khloe skrev:

Jeg endte med å dra for å kjøpe RC til henne. Det ville hun ha og spiste godt. Hun er relativt sped fra før så jeg konkluderte med at det er viktigere at hun spiser et fôr hun liker som kanskje ikke er 100% kjøtt, enn at hun ikke spiser i det hele tatt. 

Skal du bytte merke, må du nesten ha en overgangsperiode. 
Jeg gikk fra RC til Nutrima. Hadde to skåler fremme, sluttet å fylle på den med RC da jeg gikk tom. Blande dem er også greit om du skal bytte merke. 
Mine vil ikke ha Pure and Natural. Vigor og Sage fikk vi bare noen porsjonsposer av med noe bær og greier, de gikk ned på høykant. 

Anonymkode: 42e43...53a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

RC foret jeg kjøper har de utelukkende hos dyrlege. Det var slik jeg ble anbefalt det foret som nå redder ene min fra månedlige forstoppelser. Da jeg som dere var overbevist om at det var "McDonalds for katter", på grunn av fyllstoffene. Så etter at min faste dyrlege anbefalte meg dette holdt jeg på å droppe dyrlegen, før jeg leste meg opp. 

Så ja, jeg satt meg veldig godt inn i innholdsfortegnelse, og nøytrale evalueringer internasjonalt. Kattene er babyene mine, de spiser bedre og sunnere enn det jeg innimellom utsetter meg selv for. 

Med det resultat ene min, som nesten ikke spiste, fikk stadige forstoppelser, var undervektig i den grad at jeg vurdere avliving på grunn av plagene, nå har hatt det utmerket de siste årene. Tross at hun er 18 år. 

Forskjell på det RC foret du kjøper hos dyrlegen og det du kjøper i dyrebutikken/på plantasjen da

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du bytte merke, må du nesten ha en overgangsperiode. 
Jeg gikk fra RC til Nutrima. Hadde to skåler fremme, sluttet å fylle på den med RC da jeg gikk tom. Blande dem er også greit om du skal bytte merke. 
Mine vil ikke ha Pure and Natural. Vigor og Sage fikk vi bare noen porsjonsposer av med noe bær og greier, de gikk ned på høykant. 

Anonymkode: 42e43...53a

Logisk nok, men fungerer ikke i praksis i dette tilfellet. Jeg skrev det ikke i første innlegg, men jeg hadde ingen  informasjon om tidligere fôr. Hun er fra kattehjem, og jeg adopterte dagen etter hun kom inn. 

Så startet igrunnen fra start, og måtte bare velge fôr jeg trodde fungerte. Ellers hadde jeg selvfølgelig blandet i overgangsperioden. 

Skrevet
5 hours ago, Flamme said:

Vigor&Sage er i så måte også et "overpriset drittmerke" fordi det ikke inneholder nok fiber og andre næringstoffer, samt inneholder mye "animalsk protein" og ikke bare "protein basert på rent kjøtt".

Det er mange som har hengt seg opp i at katter skal ha mye taurin, men dessverre har de ikke skjønt at katter skal ha taurin fra rent kjøtt og kjøttprodukter, ikke fra oppmalt bein og annet rask som har dårligere kvalitet, eller lite taurin.
I tillegg skal katter også ha plantefiber, ikke fra korn, men fra andre kilder, noe de får hvis de jakter selv fordi de ikke bare spiser muskelfibrene, men hele dyret, inkludert innvoller som gjerne inneholder plantefiber som byttedyrene spiser.

Det blir litt det samme som å slutte helt å spise karbohydrater. Det er ikke heldig i lengden for mennesker heller, vi *trenger* en viss andel naturlige sukkerarter i kosten.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...