Gå til innhold

Har jeg et problem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får veldig dårlig samvittighet når jeg spiser noe som ikke er "rent", dvs prosessert mat, ferdigmat, bakst, godteri osv. og hvis jeg spiser det, selv i mindre mengder, så "straffer" jeg meg selv med å spise mindre eller ingenting til neste måltid og trener eller går mye for å liksom kompensere for maten til jeg føler meg ren igjen. Det har blitt en slags tvanghandling og jeg klarer ikke å slutte å tenke på det.

Når jeg skriver dette, virker det så tåpelig, men jeg tror jeg har utviklet en slags angst både for usunn mat og mat jeg anser som usunn, men som kanskje egentlig ikke er så usunn?? F.eks syltetøy. Til og med de uten tilsatt sukker, for de er det tilsetningsstoffer i, og det får jeg noia av... har også en del mageproblemer, og innbiller meg selv at jeg ikke kan spise ditt og datt fordi magen ikke takler det. Prøvde å tvinge i meg fiskepudding for en stund siden, noe jeg egentlig liker, og begynte nesten å gråte, følte meg så dårlig.

Er det noen flere som har det sånn? Er det noe vits i å gå til legen med dette, eller er det noe jeg gjøre selv?

Anonymkode: 41286...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan gå til lege med dette. Det er ikke sikkert du blir henvist til psykolog med en gang, men hvis du ber om det så kan du få samtaler med fastlegen eller hjelp gjennom kommunens lavterskeltilbud (psykiatrisk sykepleier) først.

Prøv å søke og lese litt om spiseforstyrrelser (kanskje ortoreksi?), angst eller tvangstanker? Synes du at du kjenner deg igjen i noe av det?

https://www.spisfo.no/spiseforstyrrelser/typer-spiseforstyrrelser/

https://www.kognitiv.no/selvhjelp/nar-du-plages-av-tvangstanker/

Når du følte deg dårlig etter å ha spist fiskepuddingen så var det sannsynligvis angstsymptomer det du kjente. Angst kan kjennes på mange forskjellige måter, også som mageproblemer. Det kan være greit å ha i bakhodet. Men fastlegen vil hjelpe deg og utelukke at du har fysisk sykdom først.

Anonymkode: 14417...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler deg å sjekke disse sidene, og å be legen din om hjelp. Hvis det er sånn at dette er en spiseforstyrrelse, er det viktig at du får hjelp fort. Da er sjansene større for at du blir fort og helt frisk. 

Pass på deg selv! Lykke til!

https://nettros.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du er ikke alene🙋‍♀️

Men jeg har stort sett lagt det bak meg. Kan ikke snakke for deg, men for meg så var magevondten rett og slett bare stress. De er bare blitt borte. Og jeg som i perioder har måtte kutte ut det ene og det andre, fordi jeg trodde det var problemet.

Det er ikke noe galt med deg. Du er muligens bare veldig flink og pliktoppfyllende, men alt med måte.

Jeg begynte med å skulle spise sunnest mulig for å oppleve minst mulig inflammasjon og restituere meg så fort som mulig etter trening. Så bygde på en måte litt på seg. Det er jo ikke måte på hva som ikke er sunt hvis du leser rundt omkring. Jeg begynte å tenke på alt jeg burde unngå og etter hvert var det utenkelig å spise det. Utvilka seg for meg til overspisng i perioder fordi jeg var så streng. 🙇‍♀️

 

Vil anbefale deg å finne noen å snakke med som du kan legge byrden litt over på. Bare få det ut så du ikke sitter inne med det! Fordi det er virkelig ikke noe galt med deg, du er ikke tåpelig. Og det er ikke noe galt med syltetøy tross sukker eller tilsetningsstoffer. Ønsker du så kan du ta kontakt her, ihvertfall til du får snakket med noen andre? Hvis du kan være anonym og ønsker det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...