Kattemafiaen Skrevet 13. april 2020 #1 Skrevet 13. april 2020 Heisann! Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en liten kattunge, kattungen jeg har bestemt meg for er leveringklar i slutten av Mai, og har derfor god tid på å gjøre klart det som er nødvendig. Jeg har allerede en katt på 8 år, hun er ganske egen, men tror det skal gå greit at det plutselig skal flytte inn en ny liten rakker. jeg lurer bare på hvordan jeg skal la disse møtes, bør jeg la kattungen se seg rundt i huset en stund og bli kjent, også slippe inn katten som allerede bor her? Takker for svar! :D
Diamant20 Skrevet 13. april 2020 #2 Skrevet 13. april 2020 https://www.hillspet.no/cat-care/routine-care/introducing-a-new-cat-to-current-pets https://www.agria.no/katt/artikkel/om-katt/ny-katt-i-flokken/
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Vi er i prikk lik situasjon, også med alderen kattene våre har fra før. Jeg har omplassert flere katter før og lærte en måte å introdusere de på. Den nye katten går inn på et lite rom, feks badet. Et lite rom er fint å forholde seg til de første dagene. Så kan kattene lukte på hverandre gjennom døren og bli nysgjerrig på hverandre. Jeg tar også en klut eller tøystykke og klapper gamlekatten med, og så lar jeg nye katten lukte på det. Så gjør jeg omvendt. Man kan også bytte plass på dem. La den nye katten være ute litt, mens gamlekatten er inne på badet og lukter der den nye har vært. Jeg tar også bittelitt av kattesanden å bytter om i kattekassene. Gjør altså alt for at luktene deres skal blandes uten at de oppfatter det som en trussel. Når de endelig møtes ansikt til ansikt, har de allerede luktet hverandre og vet mye om hverandre og synes ikke det er så skummelt. Med trygge katter som er runde i kantene tar dette bare et par dager. Med redde katter som er sky og har vært dårlig behandlet/veldig isolerte tar det flere uker. Regner med at du ikke kommer til å trenge lang tid. Har gjort dette med over 30 fosterkatter med stort hell Vet at noen bare slipper kattene inn på samme rom og lar de være, og det går bra. Men det er ikke den beste måten å gjøre det på. Vi mennesker liker også å bli introdusert "skikkelig" og fjerne gradvis, ikke å bli låst inn i et kott sammen for første gang vi møtes. Selv om det sikkert også går 😆 Hvis du vil gjøre det ekstra smooth så kjøp feliway, en spray som gjør katter roligere. Alltid gjort det på katter som har vært nervøse. Men de fleste katter blir roligere av det selv om de er rolige fra før. Et annet tips er å ha en leke, gjerne en stang med snor eller bare lang snor. Eller kanskje laser. Når de er blitt introdusert så kan man gjøre det litt lettere for dem ved å leke med begge to på en gang. Da konsentrer de seg ikke så mye om hverandre. Bruk gjerne catnip for å gjøre opplevelsen morsommere for alle. Spray catnip på klorebrett og leker. Synes det er så fint med katte eiere som ikke skaffer seg katt på impuls, men at det er gjennomtenkt Anonymkode: 7d1c8...ccd 2
Minya Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 Bare vær forberedt på at gamlepus kan være sær og ikke akseptere nykomlingen i det hele tatt, noensinne. Det er utrolig viktig at du ikke antar at det kommer til å gå greit med en gang, for da blir du selv frustrert og lei deg over hele situasjonen. Det kan ta alt fra tre dager til tre måneder før gemyttene roer seg, for noen katter eksisterer en svært sårbar våpenhvile, og andre katter trives overhodet ikke å bo i hus med andre katter og bør få være alenepuser. Introduser dem sakte over lengre tid. Jackson Galaxy har noen helt geniale introduksjonsvideoer enten på facebook eller i TV-programmet My Cat From Hell, hvor en del av episodene ligger ute på Youtube. Mange tenker at det er greit å kaste kattene i det, men de trenger sakte tilvenning i veldig mange tilfeller. Hvis det går sånn tålig bra i starten likevel, er det lurt å la gamlepus få fri fra nykomlingen enten ved at du lukker nykomlingen inn på badet om natten (litt for å unngå at lillepus gjør for mye ugagn eller potensielt skader seg) eller ved å ta med en av dem inn på soverommet om natten. Vi gjorde begge deler da vi fikk to nykomlinger i sommer, og Storepus fikk fri tilgang til å sove i senga vår om natta for å få litt fred. Etter hvert ville han ikke lenger være med inn på soverommet hver natt, og nå går det lenger og lenger tid mellom de gangene han velger å bli med inn. Nå feks er det et par-tre måneder siden han sov inne hos oss, men de to siste nettene har han vært med inn igjen, så det kommer litt an på hvor slitsomme han synes de minste er. For det meste går det greit, han har vært utrolig flink til å lære dem å være katt, ved å enten gi dem en diger labb i fleisen når de ikke gir seg hvis han freser, og ved to tilfeller har han også gitt alvorlig klar beskjed og dratt blod. Det siste har kun skjedd med den obsternasige drittungen, som veslemonsen kan være noen ganger. Han har for det meste bare gitt vokal beskjed til veslekjetta, og nå om dagen går det mer i purretriller når de hilser på hverandre, så han kan ikke synes de er så aller verst likevel De ligger til og med på badematta på badet, alle tre, i en sånn trinity-symbol-lignende formasjon og koser seg i hverandres selskap om natta innimellom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå