Gå til innhold

Avhengig av sjokolade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er/var avhengig av sjokolade. Ikke bare sånn litt, men virkelig virkelig avhengig.

Så bestemte jeg meg for 14 dager siden at nå var det nok. Jeg klarer ikke spise bare litt/bare på lørdager har jeg funnet ut, for da er veien så kort tilbake.

Aldri før har jeg klart meg uten sjokolade i 14 dager. Trodde også at det verste suget skulle gi seg i løpet av noen dager, det gjorde det muligens. Men nå er det tilbake for fullt 🤦‍♀️ 

Jeg har ikke holdt meg helt sukkerfri, har tillatt meg en bolle på tur, eller sjokoladepudding til dessert en dag i påsken. Ellers ikke noe søtt.

Hvorfor har suget plutselig kommet tilbake 🙄 Jeg er jo helt dust om jeg gir etter (kan jo ikke det nå!)

Erfaringer? Når gir sjokoladesuget seg? 😅

Anonymkode: be65e...360

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søtsug kommer fordi man MÅ ha glukose, og man må ha den i hel form. Frukt, tørket frukt, rå honning og rå lønnesirup, gresskar og søtpoteter er en god måte å få denne glukosen på.

Anonymkode: 4b038...b13

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er/var avhengig av sjokolade. Ikke bare sånn litt, men virkelig virkelig avhengig.

Så bestemte jeg meg for 14 dager siden at nå var det nok. Jeg klarer ikke spise bare litt/bare på lørdager har jeg funnet ut, for da er veien så kort tilbake.

Aldri før har jeg klart meg uten sjokolade i 14 dager. Trodde også at det verste suget skulle gi seg i løpet av noen dager, det gjorde det muligens. Men nå er det tilbake for fullt 🤦‍♀️ 

Jeg har ikke holdt meg helt sukkerfri, har tillatt meg en bolle på tur, eller sjokoladepudding til dessert en dag i påsken. Ellers ikke noe søtt.

Hvorfor har suget plutselig kommet tilbake 🙄 Jeg er jo helt dust om jeg gir etter (kan jo ikke det nå!)

Erfaringer? Når gir sjokoladesuget seg? 😅

bare vær glad du ikke er avhengi av pepsi max. sjokolade har mange kalorier så man blir fort mett og klarer å holde seg unna. pepsi max er ikke mettende og jeg har gått fra å drikke 1.5 liter hver lørdag til 1.5 liter hver dag 😂 tannlegen next!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe hvis jeg klarer holde meg unna hadde det vel ikke vært et problem? 😅

Noen er slik at de bare orker litt sjokolade, å de skjønner heller ikke at andre klarer spise mer enn de av det søte ekle greiene.

Men tro meg, hadde det bare vært litt hadde det ikke vært noen sak ☺

Men nei, brusavhengig er heller ikke bra. Pepsi max har nesten lik ph verdi som sitron 😬 Kan bli dyrt hos tannlegen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også enorme problemer med å bare skulle spise litt, det skled alltid ut. Så jeg kutta ut søtsaker helt; sjokolade, kaker, osv. Men spiste fortsatt frukt, yoghurt, hadde honning i havregrøt osv. Men ikke direkte snop. Potetgull var enklere å begrense. Jeg måtte riktignok hjelpe meg med sukkerfri brus i starten, men det har jeg også trappet ned etterhvert. Så gikk det en lang, lang stund, nesten et halvt år, og jeg tror systemet mitt har "resatt" seg, for nå klarer jeg å begrense meg, må litt selv-disiplin til, men det er ikke et sånt intenst sug "må ha" lengre, det er bare "har lyst på." Om det gir mening:P Mye enklere å håndtere.

Anonymkode: 73e21...1b4

• Liker 1
Skrevet

For meg gir det seg egentlig aldri, men så lenge jeg lar være å ta den ene biten så klarer jeg meg.

Jeg spiser frukt i stedet for, en eller to om dagen, og det "redder" meg selv om det også krever selvdisiplin. Jeg kan spise en bolle eller et kakestykke uten at det trigger noe, det er selve smaken av sjokolade som er min greie. 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du har lave verdier av magnesium og/ eller jern. Forsøk spise en spiseskje eller to med peanøttsmør eller en neve pecannøtter når du kjenner suget. Spis gjerne flere matvarer som har mye jern og magnesium. Kutt ned på kaffe om du drikker mye av det. 

Anonymkode: 0d760...97a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Og flere svar.

Hva gjør kaffe i forhold til det? Drikker ca. 3- 4 kopper til dagen.

Klarte la vær og spise sjokolade i går 🥳 Skal prøve tipset om peanøttsmør!

AnonymBruker
Skrevet

Var der før. Det beste er nesten å sette seg mål i tid. Sånn at du ikke skal spise det igjen før jul, eller bursdag. Da har du en gulrot langt der framme. I mellomtiden vik du oppleve vektreduksjon og bedre søvn. Det siste hvis du inntar kaffen senest 1800.

Anonymkode: 8324d...790

AnonymBruker
Skrevet

2 uker er ikke lenge nok, du må bare fortsette. Aldri kjøp godteri, aldri spis det.

Dette er kun en dårlig vane, som du må legge deg av.

Anonymkode: 06e2f...bca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips! Og flere svar.

Hva gjør kaffe i forhold til det? Drikker ca. 3- 4 kopper til dagen.

Hindrer opptak av jern. Lurt å vente minst 1 time før eller etter du spiser slik at du tar opp mest mulig jern fra middag, frokost og annen mat.

Dersom du spiser for lite i løpet av dagen kan man også få veldig sug etter kaloririk mat som sjokolade. Om du slanker deg og spiser alt for lite + kuttet sjokoladen, så kan du oppleve ekstra intenst sug etter sjokolade. Da kan du forsøke gå litt mer gradvis ned i kalorier, men da vil du gå ned saktere også. 

Anonymkode: 0d760...97a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg endte opp med å lese den artikkelen her om dagen jeg også.

Men føler at det da dreier seg om et forholdsvis sunt forhold til sjokolade. Jeg hadde de siste mnd. før dette kuttet fått et veldig usunt forhold til sjokolade. 

Takk for svarene 🙂

Skrevet
22 timer siden, DonKing skrev:

bare vær glad du ikke er avhengi av pepsi max. sjokolade har mange kalorier så man blir fort mett og klarer å holde seg unna. pepsi max er ikke mettende og jeg har gått fra å drikke 1.5 liter hver lørdag til 1.5 liter hver dag 😂 tannlegen next!

Sugerør er et must

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, DonKing skrev:

Jeg er avhengig av Pepsi Max, har drukket 1.5 liter daglig i omtrent ti år. Går til tannlegen tre ganger i året grunnet tannstein, har aldri hatt hull. Naturlig hvite tenner, mye hvitere enn resten av familien min. Drikker ikke kaffe, da, eller rødvin.

K35

Anonymkode: 022bb...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne? Syklusen kan isåfall også spille inn - jeg klarer å ha et sunt forhold til sjokolade og søtsaker til vanlig, men siste uka før mensen og de første dagene av mensen er det klin umulig. Da MÅ jeg ha det, skeier skikkelig ut, trøstespiser og spiser meg kvalm 😔 hver måned tenker jeg at jeg skal skjerpe meg, men klarer det aldri. Ødelegger for den vektnedgangen jeg ønsker meg.

Anonymkode: 7324a...8a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg putter i en teskje kakao i havregrøten. Bruker sukrin + som søting. Veldig godt syns jeg 😍

Anonymkode: 082d2...575

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det høres helt likt ut som meg! Tidligere kunne jeg gå i måneder uten å spise sjokolade, men da jeg var gravid med førstemann for seks år siden ble det helt klikk! MÅ HA sjokolade. Tenkte det var hormoner og at det ville gi seg, men det har det dessverre ikke gjort. Har perioder der jeg slanker meg og er flink i noen uker (la på meg en del i graviditetene også...), men så er det desto verre etter det. Det verste jeg hører er: "lyst på sjokolade, spis en gulrot!". Det har vi prøvd og det funker ikke! Det som faktisk fungerer for meg er å spise en nutrilettbar av typen dark chocolate. Det er ca. 200 kcal, men bytter ut kveldsspising og sjokoladespising med det, og da blir det færre kcal. Den er såpass kvalmende i smaken at jeg har null lyst på sjokolade etter det. Greier seg noen ganger med en halv også. Noen ruter mørk sjokolade gjør samme susen. :)

Anonymkode: 5c61c...f1c

Skrevet

Jeg holder på med å skal gå ned noen kilo, sukker ødelegger regel rett alt for meg om jeg tillater meg litt av det. Så må holde meg langt unna godteri og sjokolade. 

Jeg bestilt meg noen sjokolader uten sukker gjennom tights.no. Fitkit er en sjokolade di selger. Ligner på kvikk lunsj, men er faktisk bedre en kvikk lunsj syns jeg. Så i dag bestilte jeg meg mer. 
Det gjør meg ikke mer sulten eller sugen på mer en en porsjon. Sjekk de opp. Anbefaler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...