Gå til innhold

Humanistisk vielse vs kirke vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal gifte meg, men har noen spørsmål ang vielsen. Jeg er humanist og er medlem i humanistisk forbund. Kan jeg gifte meg i kirken og hva med min forlover, må hun være medlem av statskirken? Min forlovede står i statskirken, og vil helst gifte seg i kirken, men er åpen for ideer sier han. Er det noen som har noen erfaringer med humanistisk vielse? Kan man selv velge hvor man vil gifte seg da? F.eks kan vi gifte oss ute eller på et annet lokale?

Er takknemlig for alle svar

:bryllup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal holde at bare en av dere er medlem av statskirken ved kirkelig vielse. Hvorvidt forlover også må være medlem er jeg usikker på - juridisk sett (på vigselspapirene) er det ikke spørsmål om dette i alle fall. Jeg vil uansett tro at det beste er å ta kontakt med kirken der det er aktuelt å gifte seg, for jeg har hørt om prester som nekter å vie par der kun en er medlem (eller de har barn fra før eller har vært gift tidligere!!! :klø: ). Tror uansett ikke at presten kan nekte dere, altså, men man må i de tilfeller fikse en annen prest.

HEF vier dere der dere vil (stort sett :) ) Se egen tråd for HEF-brudene. Vi valgte HEF vielse og har så langt vært veldig fornøyd med samtaler og planlegging, så får vi se hvordan det går på den store dagen... :-) - Lykke til uansett hva dere velger :)

Skrevet

Tusen takk for tipset! Jeg så på tråden i stad, men skjønte ikke at HEF stod for human etisk forbund :klaske:

Skrevet

Jeg giftet meg for et par uker siden, og hadde vigsler fra HEF.

Vi hadde vielsesseremonien i samme lokale som middagen/festen. Seremonien ble flott og personlig, helt som vi ville ha den.

Jeg syns også at selve vielsesritualet til HEF er mye bedre enn det kirka har, vi måtte ikke love å holde sammen 'inntil døden skiller dere ad' - et løfte jeg ville hatt problemer med å svare ja til.

Gjest Svimle
Skrevet

Hei!

Vi undersøkte litt rundt før vi tok et standpunkt. Vi ville gifte oss på mitt hjemsted, altså ikke her hvor vi er bosatt. Og selv om vi begge hadde vært medlem i statskirken kan alikevel presten nekte å vie oss fordi vi ikke sokner til den kirken. Presten kan også nekte å vie par hvor bare den ene er medlem i statskirken. Det beste er nok å ta kontakt med kirkekontoret der hvor dere ønsker å gifte dere, og snakke med de.

Vi skal gifte oss i regi av HEF, da vi følte at dette ble mest riktig for oss. Samboeren min har ikke vært medlem av statskirken på mange år, og har snakket om å melde seg inn i HEF, noe han gjorde for en stund siden. Nå har jeg meldt meg ut av kirken, og skal også melde meg inn. Vielsene til HEF er veldig "frie" ettersom jeg har forstått, og det at vi skal gifte oss på hjemgården min var overhodet ikke noe problem. Da jeg snakket med fylkeslederen i Troms fikk jeg veldig inntrykk av at det er VI som bestemmer hvordan seremonien skal være, men de gir rådgivning.

Se forøvrig www.human.no :)

Til syvende og sist må dere bestemme dere og bli enige om hva som føles rett for DERE, det er deres dag! :)

Lykke til!

Skrevet

Vi var nettop og snakket med presten vår. Han sa at han ikke hadde problemer med at den ene ikke var døpt eller medlem av statskirken, men at det var viktig at det som ble sagt under vielsen hadde en betydning, og at å knele og få velsignelsen måtte være meningsfyllt for begge to. Hvis ikke ville han anbefale borgerlig vigsel. Det kan jo være noe å ha i bakhodet... både den ene eller andre vegen (for meg hadde det blitt totalt feil å ha HEF-vielse).

Skrevet

Vi holdt alle muligheter åpne i starten, og vurderte både kirkelig og HEF vielse, samt Tinghuset med vanlig borgelig vielse. Da ingen av oss er troende ble kirkelig vielse helt feil, og vi bestemte oss for HEF for å kunne få et program som vi ønsket oss. Var i en slik vielse i Sverige for noen år siden og syntes den var nydelig!

De kirkelige vielsene jeg har vært i hvor jeg vet at brudeparet ikke er troende har vært fine, men litt påtatt med salmer og velsignelse når ingen av dem egentlig står for dette. :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...